علم ملائكه | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
علم ملائكه
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
علم ملائكه
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
ملائکه
سوال:
لطفا بفرمايید که با توجه به اینکه فرشتگاه عقل محض اند و کاملا مطیع فرمان خداوند متعال آیا امکان به وجود آمدن سؤال در رابطه با خلقت انسان در بدو خلقت توسط آن ها وجود دارد؟ (به عبارتی آیا می تواند در ذهنشان شبهه ایجاد شود با توجه به صحبتی که شد.) و در صورت ایجاد سؤال در ذهن آن ها با توجه به عقل محض بودن آیا می توانند آن را مطرح کنند؟
پاسخ تفصیلی:
خداوند در قرآن کريم مي فرمايد: « وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنّي جاعِلٌ فِي اْلأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ»(بقره/30)
الف) پرسش ملائکه براي کسب اطلاع و آگاهي بوده نه از روي اعتراض و انکار و نافرماني. به بيان ديگر از اعتراف فرشتگان به علم و حکمت خداوند در پايان آيه 32 «انک انت العليم الحکيم»، برمي آيد که آنان اصل حکمت در جعل حکمت و مصلحت در زمين را قبول داشتند و پذيرفته بودند که اين عمل خداوند بي حکمت و مصلحت نيست، اما نمي دانستند آن مصلحت چيست لذا براي اطلاع و آگاهي از آن از خداوند پرسش حقيقي نمودند. به بيان ديگر اينکه گفته مي شود ملائکه عقل محض اند يعني مجرد و غيرمادي هستند ولي به اين معنا نيست که آنها عقل کل و مطلق هستند. ملائکه نيز داراي محدوديت هاي وجودي هستند و بنابراين پرسشگري آنها منافاتي با عقل محض بودن آنها ندارد.
ب) ثانيا خداوند تنها از يک واقعيت خبر داد-خبر داد که در زمين جانشيني قرار مي دهد- نه اينکه ملائکه را امر و فرمان به کاري دهد و ملائکه از دستور خداوند تخلف و نافرماني کنند،اساسا امر و دستور و فرماني در کار نبود تا عصيان و طاعت، محقق شود. اطاعت مربوط به مقام عمل است و پرسشگري مربوط به مقام نظر و علم و بين اين دو مقام بايد تفکيک کرد.
ج) بر فرض که پرسش ملائکه از روي اعتراض بوده و پرسشي نابجا مطرح کرده باشند که با عصمت آنها منافات داشته و در پاسخ بايد گفت:
آيت الله جوادي در تفسير تسنيم ج3 ص69، چنين مي فرمايند:
يا بايد گفت گناه و اعتراض ملائکه در حد ترک اولي بود که منافاتي با عصمت آنها ندارد چنانکه در مورد پيامبران چنين گفته مي شود. يا اينکه بين طوايف و طبقات فرشتگان تفصيل داده شود. به اين معني که آنچه در قرآن وارد شده مبني بر مکرم بودن و معصوم بودن فرشتگان «بَلْ عِبادٌ مُكْرَمُونَ؛ لا يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ»(انبياء/26و27) مربوط به فرشتگان مقرب است و نه فرشتگان متوسط و نازل، آنچه در آيه مورد بحث(آيه 30 بقره) وارد شده، مربوط به گروهي از فرشتگان متوسط و نازل است.» « د.عقل محض» بودن فرشتگان به معني عقل كل بودن نيست و پرسش ملائکه منافاتي با عقل محض بودن آنها ندارد.زيرا عقل محض يعني وجود عقلي وغير جسماني كه ذاتا خود آگاه است. نه عقل مطلقكه همه دانا باشد.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/1994
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت