معاد جسمانی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
معاد جسمانی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
معاد جسمانی
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
سوال:
آیا فردای قیامت ، معاد به نحو جسمانی است یا روحانی ؟ توضیح دهید .
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : قبل از پاسخ دادن به این سئوال باید نکاتی چند را مدّ نظر داشت؛
نکتۀ اوّل : اینکه تمام حقیقت شیء به صورت و کمال اخیر شیء بستگی دارد نه به مادۀ آن . بنابراین تمام حقیقت انسان به نفس ناطقه و عاقله اوست و بدن که ماده وی به شمار آید طفیل و نازله ان حقیقت است .
ماده در اصطلاح فلسفی حیثیت قوه شیء را گویند نسبت به کمال آتی .
بدین ترتیب ، بدن انسان که همان جوهر جسم نامی حساس متحرک بالاراده است ، این قابلیت را دارد که شمس نفس ناطقه در ان تابیدن گیرد و با این کمال اخیر به مرتبه انسانی نائل شود . اگر نه قبل از لحوق نفس ناطقه ، شیء مورد نظر حیوان منطقی بود نه انسان. بنابراین تمام حقیقت انسان همان نفس ناطقه است نه بدن اووبا تبدل بدن رخنه ای در حقیقت انسانی او وارد نمیشود ،چنانچه در علم زیست شناسی ثابت شده که بدن انسان هرهفت سال یکبارتمام سلولهای ان تبدل می یابد وبدن وی غیر از بدن سابقش میباشد ویا اینکه درحکمت متعالیه این مسئله برهانیست که بنابر حرکت جوهری، صور اجسام دم به دم تغیر تدریجی می یابد لذا بدن سابق در آن گذشته غیر از بدن لاحق درآن بعدی است البته این حرکت به نحو یک امر واحد متصل است.
نکته دوم:حضور نفس به معیت بدن درهر نشئه ای متناسب با ان نشئه می باشد به طور مثال نفس در نشئه مادی با بدن مادی حضور می یابد ودر نشئه برزخی با بدن برزخی ودر نشئه قیامت با بدن عقلی؛چنانچه در خواب که نوعی نشئه برزخی است ،بالعیان می یابیم که انسان با بدن مثالی دراین نشئه حضور می یابد نه با بدن مادی ودر روایات وارد شده که "خواب برادر مر گ است".دراین نکته تامل فرمایید .
نکته سوم:باید توجه داشت که هیچگاه نفس انسان به طور کلی ،مجرد از بدن نمی گردد.زیرا حقیقت نفس انست که در مقام ذات مجرد است ودرمقام فعل متعلق به بدن واگر به فرض محال از بدن جداگردد،دیگر نفس نخواهد بود بلکه در ردیف ملائکه وعقول قرار میگیردچون ملائکه ذاتا ًوفعلاً مجرد میباشند.
نکته چهارم:همه این ابدان در طول یکدیگرند وتفاوت انها در کمال ونقص میباشد بنا بر این بدن مثالی همان بدنی مادیست بااین تفاوت که از نقائص ان مبری میباشد ؛به طور مثال :بدن مثالی جرم ووزن نداردومیتواند به طرفة العینی در مکانهای بعید حضور یابد نه اینکه بدن مثالی وعقلی غیر از بدن مادی باشد .
واین معنادر احادیث متواتر به چشم میخورد:
قال صادق(ع):یا یونس!المومن اذ قبضه الله تعالی سیّر روحه فی قالب کقالبه فی الدنیا فیا کلون ویشربون فاذا قدم علیهم القادم عرفوه بتلک الصورة التی کانت فی الدنیا(تهذیب-ح -1526)
قال ابو بصیر سالت ابا عبدلله (ع)عن ارواح المومنین فقال الصادق (ع):فی الجنة علی صور ابدانهم لو رایته لقلت فلان.(تهذیب ح 1527).
نکته پنجم:بنا بر حرکت جوهری تمام جهان ماده با اجزائش یک حقیقت واحد سیال است که به سوی فعلیت تامه سیر مینماید وسرانجام در عاتلم تجرد رحل اقامت می اندازد "یوم تبدل الارض غیر الارض"(ابراهیم ایه 48).
بنابراین بدن مثالی وعقلی همان بدن مادی است که به کمال خود نائل شده است .
بعد از طرح این نکات به این نتیجه خواهیم رسید که انسان معاد جسمانی دارد نه جسدانی و نه فقط روحانی .
در پایان باید به این مهم توجه داشت که بحث معاد یکی از مشکل ترین مباحث اعتقادی است که اگر فیلسوفی بخواهد به همه سجایای آن اشراف بیابد ، باید تمام عمر خود را مصروف در ان بگرداند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C-0
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت