قران از جانب خدا | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
قران از جانب خدا
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
قران از جانب خدا
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
وحی شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
سوال:
از كجا بدانيم كه قرآن از سوى خداوند بر رسول اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده و اين كتاب كلام خدا است؟
پاسخ تفصیلی:
پرسش شما در حقيقت به «حجّيت صدور» قرآن باز مىگردد؛ يعنى، قرآن سند الهى و حجت خدا بر انسان بوده و هماكنون آنچه به نام قرآن در دسترس همگان است، همان قرآنى مىباشد كه از سوى خداوند نازل گشته و هيچ عنصر غيرخدايى- چه به عمد و چه به خطا- در آن راه نيافته است.
براى اثبات اين مدّعا چهار مطلب به عنوان ادله حجيت صدور قرآن مطرح است:
1. قرآن كتاب خداست،
2. قرآن مصون از تحريف است،
3. وحى مصون از خطا مىباشد،
4. رسول اكرم صلى الله عليه و آله معصوم است.
بدون شك شما اذعان خواهيد كرد كه طرح تمامى مطالب عميق و گسترده، در اين نوشتار محدود ممكن نيست؛ اما در عين حال سعى مىكنيم مطالب اساسى در اين باب را فراروى ذهن پرسشگر شما قرار دهيم.
يك. قرآن، كتاب خدا
اين مدعا در سطوح مختلف قابل طرح بوده و معانى عميق متعددى دارد:
1. مفاد و محتواى قرآن از سوى خداوند است.
2. علاوه بر آن، تك تك الفاظ نيز از سوى خداوند است.
3. تركيبات اين الفاظ در قالب آيات نيز از سوى خداوند است.
4. مجموع اين آيات به صورت سورهها هم از ناحيه خداوند است (جمع قرآن).براى اثبات اين چهار آموزه از دلايل نقلى (اعم از روايات معصومان و خود آيات قرآن) صرفنظر كرده، تنها به دليل عقلى (وجوه اعجاز قرآن) بسنده مىكنيم.
وجوه مختلفى براى اعجاز قرآن گفته شده كه مىتوان آنها را به سه بخش طبقهبندى كرد:
الف. اعجاز لفظى قرآن،
ب. اعجاز محتوايى قرآن،
ج. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن. «1» الف. اعجاز لفظى قرآن در دو ساحت مطرح است: «اعجاز بلاغى قرآن» كه مقصود نظم، اسلوب بيانى و بلاغت و فصاحت و ... است؛ و «اعجاز عددى» كه اخيراً مطرح شده و از طريق كامپيوتر انجام مىپذيرد و مىكوشد تا با بيان ارتباطات عددى خاص، ميان الفاظ و حروف قرآن، نشان دهد كه اين روابط عددى نمىتواند در سخن بشرى تحقق يابد. اين دو نوع اعجاز لفظى قرآن، ثابت مىكند كه الفاظ و تركيبات آن الهى است. علاوه بر آنكه روشن مىسازد كه آن مقدار از آياتى كه با يكديگر مرتبط بوده و در يك سياقاند، از ناحيه خداوند مىباشد. اما اين نوع اعجاز از اثبات نوع قرار گرفتن سورهها و پيدايش آنها ناتوان است.
ب. اعجاز محتوايى قرآن به حقايق مختلفى مىپردازد؛ همچون عدم وجود اختلاف در قرآن؛ اخبار بعضى از آيات از غيب و مطالبى كه در آينده رخ داده يا مىدهد؛ طرح برخى از علوم و معارف كه لااقل در آن زمان هيچ بشرى نمىتوانسته به آنها دسترسى پيدا كند؛ عجز از ابطال معارف و علومى كه در قرآن آمده است و ... اين نوع اعجاز حقانيت قرآن و آسمانى بودن آن را اثبات مىكند؛ ولى از اثبات حقانيت قرآنى با چنين نظم و ترتيب آيات و سورهها، ناتوان است.
ج. اعجاز قرآن از جهت آورنده آن بر اين مطلب تكيه دارد كه رسول گرامى اسلام صلى الله عليه و آله فردى امّى بوده و نمىتوانسته از پيش خود چنين كتابى را بياورد. اين نوع اعجاز اثبات مىكند كه مفاد قرآن از ناحيه خداوند است؛ اما اينكه اين الفاظ هم از سوى او است، ثابت نمىشود. پس وجوه اعجاز قرآن تنها آموزه اول را اثبات مىكند؛ اما آيا راه ديگرى براى اثبات چهار آموزه ديگر هست؟ با تكيه بر تاريخ و اسناد و مدارك مطمئن و يقينآور، چهار آموزه بعدى را مىتوان اثبات كرد. بسيارى از علماى شيعه- به ويژه متأخران و محققان معاصر- با دلايل موجّه، معقول و اطمينانآور معتقدند: قرآن در زمان پيامبر صلى الله عليه و آله و با نظارت ايشان و در پرتو هدايت الهى، به همين كيفيتى كه در دسترس ما هست، جمعآورى شده و در واقع، پيدايش سورهها و ترتيب آنها و آيات در پرتو وحى الهى و از سوى خداوند بوده است. «1» دو. مصونيت از تحريف
اين مطلب نيز در دو سطح مطرح است:
الف. در قرآن تحريف به زيادت رخ نداده است،
ب. در قرآن تحريف به نقصان نيز صورت نگرفته است.
براى اثبات اين دو مدعا نيز دلايل گوناگونى با رهيافتهاى متفاوت ارائه گرديده كه به دليل مجالاندك از آن صرف نظر كرده، تنها به بيان دليل عقلى بسنده مىكنيم. براى تبيين اين دليل، ذكر چهار مقدمه ضرورى است:
1. دين مرسل، مجموعه امورى است كه از سوى خداوند براى هدايت بشر از طريق پيامبران فرستاده شده است.
2. هر دين مرسلى قبل از آخرين آن، بخشى از «دين نفس الامرى» را- كه براى هدايت بشر متناسب با روزگار نزول آن دين لازم بود- به ارمغان آورده است. «دين نفس الامرى»؛ يعنى آنچه در علم الهى و مشيت ربانى براى هدايت انسان به سوى رستگارى وجود دارد.
3. حكمت تعداد اديان مرسل، علاوه بر آوردن عناصر جديد از دين نفسالامرى، متناسب با روزگار خود، تصحيح آن بخش از شريعت قبلى مىباشد كه گرفتار تحريف گشته است.
4. سلسله اديان الهى، آن گاه پايان مىپذيرد و در يك دين به منزله «دين خاتم» ظهور مىكند كه اولًا، كامل باشد؛ يعنى، جامع و حاوى همه معارفى باشد كه بشر تا روز قيامت، براى سعادت واقعى خود بدان محتاج بوده، يا خواهد بود؛ به طورى كه هيچ عنصر هدايتى باقى نمانده، جز آنكه در آن دين بيان شده باشد. ثانياً در طول تاريخ مصون از تحريف باشد. به هر روى، اگر هر يك از اين دو عنصر منتفى گردد، عقل خواهد گفت اين دين هنوز آخرين دين نيست.
نتيجه اين چهار اصل موضوعى، اين آموزه است كه: «دين خاتم مصون از تحريف است». اما چه شرطى لازمه مصونيت دين از تحريف است؟ بدون شك بايد منبع اصلى شناخت دين و سند بىبديل آيين آورنده آن- كه به منزلهمجموعه هدايت الهى تلقى مىگردد (كتاب) آن- مصون از تحريف باشد. با توجه به اين تحليل، مىگوييم: از آنجا كه قرآن، كتاب اسلام است و دين اسلام، دين خاتم است، نتيجه گرفته مىشود كه قرآن، كتاب دين خاتم است و چون كتاب دين خاتم، مصون از تحريف است، نتيجه مىگيريم كه قرآن، مصون از تحريف به هر بيان سطحى و شكلى است. «1» سه. مصونيت از خطا
اين مطلب نيز با دلايل متفاوتى اثبات شده است كه نمىتوان به همه آنها پرداخت؛ اما از همه مهمتر اين دليل است كه اگر كسى به حقيقت وحى توجه كند و مفاد آن را خوب دريافته، تصورى صحيح از آن داشته باشد؛ به مصونيت آن از خطا اعتراف و اين آموزه را تصديق خواهد كرد. حقيقت «وحى» نوعى علم شهودى و حضورى است كه در آن خودِ حقايق هستى، در محضر شاهد و كاشف حاضر است؛ برخلاف علم حصولى كه فقط صورتى از علوم در ذهن ما وجود دارد و در واقع اين صورت ذهنى است كه پلى براى ارتباط ما با جهان خارج است. از اين رو چون واسطه در نزد ذهن ما حاضر است، امكان دارد به دليل تفسير اشتباه ما در تطبيق آن با صورت خارج، به خطا بيفتد.
اما در علم حضورى چون نفس معلوم و مشهود در نزد عالم، كاشف و شاهد حاضر است و واسطهاى در كار نيست، امكان خطا معنا ندارد و چون حقيقت وحى، كشف و شهود عالم غيب است، در آن خطا معنا ندارد. «2»
چهار. معصوم بودن پيامبر
اين مدعا نيز در بيانى كوتاه بدين شكل اثبات مىگردد كه با توجه به صفات خداوند متعال؛ يعنى، علم، قدرت، حكمت و تنزّه او از زشتىها و با عنايت به حكمت نبوت و فرستادن رسولان و كتابهاى آسمانى- كه هدايت و راهنمايى مردم مىباشد- عقل مىگويد: پيامبر خدا بايد از هرگونه گناه و اشتباه عمدى و هرگونه خطا، سهو، نسيان و غفلت در دريافت و رساندن وحى الهى، معصوم باشد؛ زيرا اگر چنين نباشد و پيامبر در هر يك از ساحتهاى فوق معصوم نباشد، اعتماد مردم بر پيامرسانى و الهى بودن همه تكاليف و پيامها از ميان مىرود و اين اغراء به گمراهى مردم و لغو و عبثگويى، از ساحت قدس ربوبى منزه است. «1» حال با اثبات اينكه قرآن، از هرگونه تحريف مصون است و از آنجا كه در حقيقت وحى، امكان خطا متصور نيست و با عنايت به اين مسئله كه شخص رسول اكرم صلى الله عليه و آله معصوم است؛ روشن مىگردد كه قرآن حاضر از سوى خداوند بر رسول اكرم صلى الله عليه و آله نازل گشته و اين كتاب كلام خداوند است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8-%D8%AE%D8%AF%D8%A7
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت