هرمنوتيك | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
هرمنوتيك
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
هرمنوتيك
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
سوال:
هرمنوتيك و نظريه فهم دينِ شلايرماخر را نقد فرماييد؟
پاسخ تفصیلی:
با توجه به سه گرايش در ارتباط با ساز و كار فهم متن و هرمنوتيك كه عبارت است از: 1. اصل با مؤلف متن است، 2. اصل با متن بوده و متن مستقل از مؤلف است، 3. اصل با مفسّر متن است، هرمنوتيك شلايرماخر مربوط به كدام يك از اين سه گرايش است؟
درباره هرمنوتيك جديد؛ يعنى اسناد ماهيتى تفسيرى به همه تجربههاى بشرى- اعم از دين، فرهنگ و ...- به طور كلى چهار ديدگاه مهم مطرح است كه يكى مربوط به شلايرماخر است. وى را بنيانگذار هرمنوتيك نوين مىشناسند. «1»
از ميان گرايشهاى برشمرده در پرسش، هرمنوتيك شلاير ماخر مربوط به گرايش نخست؛ يعنى، محور بودن مؤلف متن است. ادعاى مزبور را مىتوان در تبيينى كه وى از هرمنوتيك ارايه كرده است، دريافت.
شلاير ماخر در بيان هرمنوتيك مورد نظر خود، ابتدا اين پرسش را مطرح مىكند كه چگونه هر گفتهاى- اعم از ملفوظ و مكتوب- واقعاً فهميده مىشود؟ آن گاه در پاسخ مىگويد: موقعيت فهم، موقعيت نسبى هم سخنانه است. در هر نسبتى از اين گونه، گويندهاى هست كه جملهاى را براى بيان معناى مورد نظرش مىسازد.
شنوندهاى نيز وجود دارد. شنونده مجموعهاى از كلمات صِرف را مىشنود و ناگهان طى فرآيندى اسرار آميز، مىتواند معناى آنها را به طور حدسى كشف كند.
اين عمل اسرار آميز و حتى حدسى، عمل هرمنوتيكى بوده و جايگاه حقيقى هرمنوتيك نيز همين جا است. پس علم هرمنوتيك، فن شنيدن است.
از نظر شلايرماخر، فهم عبارت است از: دوباره تجربه كردن اعمال ذهنى مؤلف متن. عمل فهم، عكس تصنيف است؛ زيرا فهم از بيان پايان يافته و ثابت آغاز شده و به آن حيات ذهنى باز مىگردد كه بيان، از آن برخاسته است.
گوينده يا مؤلف جمله مىسازد و شنونده در ساختارهاى آن جمله و آن تفكر رسوخ مىكند؛ يعنى، زبان واسطه رسوخ در ذهنيت و نيت مؤلف مىشود. بنابراين تفسير، عبارت از دو سويه در هم كنش است: سويه نحوى و سويه روان شناختى.
جنبه نحوى با زبان سر و كار دارد و جنبه روان شناختى با تفكر گوينده.
بنابراين نظريه هرمنوتيكى شلايرماخر، حول دو محور مىچرخد:
الف. فهم دستورى انواع عبارات و صورتهاى زبانى- فرهنگى كه مؤلف در آن زندگى مىكند و تفكر او را مشروط ساخته است.
ب. فهم روان شناختى يا فن ذهنيت خاص يا نبوغ خلّاق مؤلف.
مفسر بايد آگاهى مؤلف را از خاطر خود گذرانده يا آن را مجسّم سازد.
براى دستيابى به معناى متن از نظر شلاير ماخر، بايد ديد مؤلف از آن متن، چه قصد كرده و اين متن براى شنونده و مخاطب چه معنايى مىدهد؟ براى درك مقاصد مؤلف، از متن يا حتى روح عصر و زمان او، بهره جسته و نيز براى دست يابى به معناى مورد نظر براى شنونده و مخاطب- چنانچه وى از مخاطبان
معاصر مؤلف باشد- با بازسازى معناى لفظى متن و در صورت غير معاصر بودن او، از طريق بازسازى فكر مؤلف بايد وارد شد. «1»
با توجه به آنچه گفته شد، آشكار مىشود كه شلاير ماخر، اصالت را به مؤلف متن مىدهد؛ هر چند با ارايه راهكارهايى، شنونده و خواننده را در دريافت معناى آن، راهنمايى مىكند. شايد بتوان گفت: به همين دليل است كه پيش از هايدگر، هرمنوتيك چالش جدى را در حوزه تفكر دينى پديد نياورد، زيرا اصالت را به مفسر نداده است تا امكان قرائتهاى مختلف از متون دينى و ساير پيامدهاى نامطلوب را به دنبال داشته باشد.
هرمنوتيك شلاير ماخر در عين توجه و تفطن به پارهاى از نكات مهم در باب تفسير و تأويل متن، كارى نيمه تمام بود. او خود مايل به انتشار فرآوردههاى خويش نبود. پس از مرگ وى «كيمرله» شاگرد او به تصحيح و ويرايش آثار استادش پرداخت و آنها را به چاپ رساند. نظريه هرمنوتيكى شلاير ماخر از سوى متفكران غربى مانند آلبريخت، ريچلى و آدولف هارتناك، دالامر، ديويد فريدريش، اشتراوس، پل ريكور، گادامر و هابرماس و ... مورد نقد قرار گرفت.
در نگاه انديشمندان مسلمان نيز- كه از ديرباز در بحثهاى هرمنوتيكى، تأويلى، زبانشناختى و معناشناختى در عرفان، فلسفه، كلام، علم اصول و روششناسى تفسير قرآن و ديگر نصوص اسلامى سابقهاى ديرينه و تأملاتى ژرف دارند- اشكالات چندى بر نظريه شلاير ماخر وارد است.
در نقد ديدگاه شلاير ماخر مىتوان نكاتى را يادآور شد، از جمله:
1. تأكيد شلاير ماخر بر فهم و درك روح عصر و زمان مؤلف از سوى شنونده، حاكى از تأثيرپذيرى وى از متفكران رمانتيك است؛ چرا كه آنان بر آن بودند كه حالت خاصى
از بيان- هر چند منحصر به فرد- ضرورتاً بازتاب روح فرهنگى وسيعتر است.
يك تفسير صحيح، نه تنها نيازمند فهم بافت فرهنگى و تاريخى مؤلف است؛ بلكه به فهم ذهنيت خاص مؤلف نيز نيازمند است و اين عمل از طريق پيشگويى؛ يعنى، يك جهش شهودى صورت مىگيرد كه از طريق آن مفسّر مىتواند آگاهى مؤلف را از خاطر گذرانده يا آن را مجسّم سازد. چنين رويكردى در فهم متن اشكالات متعددى دارد. در اين باره مىگويد: «ترديدى نيست كه بازسازى شرايطى كه اثرى منقول در آن شرايط، خصوصيات اصلى خود را نشان داده، براى فهم آن اثر، كمك شايانى است. اما آيا چيزى كه بدين ترتيب دريافت مىشود واقعاً همان چيزى است كه ما تحت عنوان يك اثر، در جستجوى آن بوديم؟». «1»
2. بازسازى گذشته و شرايط عصرى مؤلف اگر در مورد متون و آثار بشرى ممكن و كارا باشد به هيچ وجه در مورد تفسير و فهم كتاب الهى كه حقيقتى فراتاريخى است موضوع ندارد. آنچه در اينجا حائز اهميت است شناخت گوينده و حكمت و علم و ديگر ويژگىهاى او و سپس جستجوى مراد استعمالى از طريق قواعد زبانشناختى و دريافت مراد استعمالى به كمك قراين مختلف از جمله شأن نزول است. اين مسأله در روششناسى فهم زبان دين توسط عالمان مسلمان به تفصيل بسط داده شده است. «2»
3. با اصالت دادن به متن و داورى درباره آن، با ابزارهاى شناخت بشرى، ديگر تفكيك ميان شنوندگان و مخاطبان معاصر و غير معاصر بىمعنا است؛ چرا كه در دريافت متن، ميان مخاطب معاصر و غير معاصر مؤلف، تفاوتى اساسى وجود ندارد.
(2). جهت آگاهى بيشتر بنگريد: تحليل زبان قرآن و روش فهم آن، دكتر محمد سعيدى روشن، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
4. مىتوان گفت: شلاير ماخر با مطرح كردن اين نكته- كه هر مخاطبى بايد تلاش كند تا با قرار گرفتن در فضاى ذهنى مؤلّف، پيام متن او را دريابد- گونهاى نسبيت گرايى را در اين باره تجويز كرده است؛ چرا كه ممكن است هر مخاطبى، تلقّى خاصى از فضاى مزبور به دست دهد. بىگمان، تحليل جنبههاى گوناگون شخصيتى و روانى مؤلف از سوى مخاطب، دستخوش فراز و فرودهاى فراوانى قرار مىگيرد. «1»
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%87%D8%B1%D9%85%D9%86%D9%88%D8%AA%D9%8A%D9%83%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت