دلايل تحريف ناپذيرى قرآن | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
دلايل تحريف ناپذيرى قرآن
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
دلايل تحريف ناپذيرى قرآن
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
وحی شناسی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
سوال:
چگونه مىتوان عدم تحريف قرآن را اثبات كرد؟
پاسخ تفصیلی:
به طور كلى در رابطه با تحريف ناپذيرى قرآن، دلايل متعددى اقامه شده است كه از جمله آنها «گواهى تاريخ» است. پژوهشهاى تاريخى و مقايسه بين قرآنهاى موجود و قرآنهاى صدر اسلام، نشان مىدهد كه حتى يك كلمه از اين كتاب الهى، كم يا زياد نشده است.
اينجا به بيان بخشى از آنها بهطور اختصار اكتفا مىكنيم:
1. برهان حكمت «1»خداوند آخرين كتاب آسمانى خود را به نام قرآن، براى هدايت بشر فرستاده است. خداوند ديگر نه كتابى مىفرستد و نه پيامبرى؛ بنابراين قرآن اولين و آخرين منبع هدايت بشر تلقى مىشود. تحريف چنين كتابى، مساوى با گمراهى و يا حداقل سرگردانى بشر است و اين با حميد و حكيم بودن خداوند سازگار نيست. بنابراين خداوند خود به مقتضاى حكيم بودنش اين كتاب را حفظ مىكند.
2. برهان اعجاز
اين دليل به تعبير علامه طباطبايى «2» بهترين و استوارترين دليل براى صيانت قرآن در زمان كنونى به شمار مىرود. تمام وجوه اعجازى كه براى قرآن، زمان رسولاللَّه وجود داشت مثل تحدى، فصاحت و بلاغت و زيبايى الفاظ آن، هدايت انسان به سوى حق، صدق مطلق مطالب آن و ... بر همين قرآن كنونى منطبق و يافت مىشود. بىترديد در صورتى كه بين اين فاصله زمانى، كمترين نقصان و يا اضافهاى در آن به وقوع مىپيوست، بهطور يقين ديگر از آن اوصاف اعجازى، خبرى نمىماند و حال آنكه همه آنها در قرآن كنونى باز هم يافت مىشود.
3. برهان خاتميت
قرآن از طرفى، در چندين جا تصريح مىكند كه كلام خدا و سند نبوت است و كتاب اسلام به شمار مىآيد «1» و از طرف ديگر، دين اسلام را دين خاتم معرفى مىكند «2». روشن است كه معناى خاتميت، مصونيت از تحريف است. اما سخن در اين است كه چه چيزى از دين بايد مصون از تحريف باشد؟ يقيناً آنچه به نام دين و مجموعه هدايت الهى براى يك پيامبر نازل گشته است؛ يعنى، كتاب او بايد مصون از تحريف باشد و اين شرط لازم مصونيت دين از تحريف است «3».
4. برهان تحدى دائمى
قرآن در همه زمانها و مكانها و حتى در زمان حاضر، توان و قدرت فكرى و ذهنى بشر را براى همانندسازى به مبارزه فرا مىخواند. اما بشر حاضر، مثل انسانهاى گذشته، عاجزانه در مقابل آن شكست را پذيرا مىشود. از اين ناتوانى موجود، به راحتى مىتوان پى برد كه حتى قرآن كنونى به تحريف دچار نشده است.
5. برهان جامعيت
قرآن در راستاىهدايت و راهنمايىبشر، از بيانچيزى كه لازمهبشر در امر سعادت باشد، فروگذارىنكرده است. قرآن حاضر همانندقرآن موجود در گذشتهها داراى اين صفت است. حال اگرقرآن در زمانحاضر، داراى صفتى است، چگونه مىتوان احتمال نقصان يا زيادت را در آن داد؟ بنابراين قرآن كنونى از هرگونه تغييرى مصون است.
6. برهان تواتر
تمام آيات و سورههاى كنونى قرآن مجيد، همانند قرآن گذشته، دست به دست و سينه به سينه بهطور همگانى، توسط مسلمانان نقل گرديده است. اين تواتر منطقى، دلالت مىكند هيچ كلمه و آيه يا سورهاى، نه از قرآن كاسته و نه بر آن افزوده شده است. بنابراين قرآن كنونى با توجه به واجد بودن صفت تواتر، از هرگونه تحريفى سالم است.
7. شيوه وحيانى قرآن
اين برهان مبتنى بر نوع نگرش مسلمانان بر مسئله وحى و تمايز مسيحيان از آن است. مسلمانان معتقدند وحى در واقع، تكلم و گفتار لفظى خداوند است كه به وسيله جبرئيل به پيامبر صلى الله عليه و آله مىرسيد و پيامبر صلى الله عليه و آله موظف بود عين همان الفاظ را به مردم برساند. اما مسيحيان بر اين باورند كه وحى در حقيقت انكشاف خدا و تجربه انسان است كه در بشر تجلى مىكند و اين عامل انسانى است كه آن را در مقام بازگو، تعبير مىكند و لذا ممكن است در تعبير آن، مرتكب اشتباه هم بشود. روشن است كه طبق نگرش اول به يقين الفاظ قرآن نمىتواند از نقش عامل انسانى متأثر شود. از اين رو، چارهاى جز پذيرفتن تحريفناپذيرى قرآن بر اساس ديدگاه مسلمانان در بين نمىماند.
8. شيوه بيانى قرآن
قرآن در جهت تعارض با منافع زورمندان و سلطه جويان، بيش از آنكه به نام اشخاص بپردازد به بيان شاخصها توجه كرده است و به استثناى تصريح نام برخى افراد، به موارد جزئى نپرداخته است. و اين يكى از تمهيدات الهى در مصونيت قرآن است كه به نوبه خود باعث گرديده، براى كسى
انگيزه كتمان يا تحريف آيات پيش نيايد و بهانهاى براى دسيسه حاكمان بهطور آشكار نباشد.
9. شيوه نزول قرآن «1»يكى از تمهيدات الهى براى مصون ماندن قرآن، نزول تدريجى آن، آن هم با سبك و برنامهاى ويژه است. در مدت تقريباً 23 سال، آيات قرآن به دو شكل نازل شده است. آياتى كه در آغاز بعثت در مكه نازل گرديده، آياتش كوتاه و موزون است؛ مانند:
وَ الضُّحى وَ اللَّيْلِ إِذا سَجى ما وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَ ما قَلى ....
الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ خَلَقَ الْإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَيانَ ....
اين مقاطع كوتاه و موزون، در حفظ آيات، تأثير بىشائبهاى داشته است، آن هم در ميان مردم روزگارى كه امى بودهاند. اما در سالهاى بعد، آيات و سورههاى بزرگترى در مدينه نازل شده است؛ زيرا در مدينه، هم آرامش بيشترى براى مسلمانان بوده و هم امكانات نوشتن و ثبت آيات وجود داشته است. بالاخره، نزول تدريجى قرآن، اين نتيجه را داشت كه وقتى حتى چند آيه نازل مىشد، پيامبر آن را براى مسلمانها مىخواند (و آنان نيز حفظ مىكردند) و بعد آيهاى ديگر نازل مىگشت.
10. شيوه تعليم قرآن
در تاريخ قرآن مهم است بدانيم كه پيامبر صلى الله عليه و آله چگونه آيات را بر مردم مىخوانده و آنها را تعليم مىداد؟ راوى مىگويد: پيامبر صلى الله عليه و آله در مدينه هر بار ده آيه به ما مىآموخت. ما ده آيه را ياد مىگرفتيم، سپس ده آيه ديگر و ... براى مثال، يكى از صحابه در مسجد دمشق 1600 شاگرد را تعليم قرآن مىداده است.
به اين شكل كه آنها را به گروههاى ده نفرى تقسيم كرده بود و هر ده نفر يك ناظر
داشتهاند كه مجموع اين ناظران و سرگروهها 160 نفر مىشدند. افزون بر آن «1» به شهادت تاريخ، در صدر اسلام عده زيادى از مسلمانان- كه تعداد آنان را تا 43 نفر نوشتهاند- به دستور پيامبر صلى الله عليه و آله هر آيه و يا سورهاى كه نازل مىشد، بلافاصله مىنوشتند؛ از جمله معروفترين اصحاب پيامبر كه به نوشتن قرآن اهتمام خاصى مىورزيدند، حضرت على عليه السلام و زيد بن ثابت بودند.
11. اهتمام مسلمانان
بىشك از اهتمام پيامبر صلى الله عليه و آله بر قرائت قرآن و تحفيظ آن، مسلمانان جامعه آن روز، فضيلت بزرگى براى حفظ قرآن قائل بودند. مؤمن و منافق در اين جهت بر يكديگر سبقت مىگرفتند. معاشرت و انس با قرآن، جزو آداب و رسوم مردم در آمده بود و در مسائل و مشكلات خود به آن مراجعه مىكردند. تقدّس و فضيلت يافتن قرآن نزد مسلمانان، اين نتيجه را به دنبال داشت كه كسى نمىتوانست ايده تغيير قرآن را در سر بپروراند «2».
اهتمام به نگهدارى و حفظ قرآن كريم در ميان مسلمانان به اندازهاى بود كه پس از نبى اكرم و در زمان خلافت ابوبكر، وقتى در جنگ يمامه تعدادى از حافظان قرآن كشته شدند، مسلمانان تصميم گرفتند توجه بيشترى در حفظ قرآن به خرج دهند و به اين منظور همه نسخههاى قرآن را در يك جا جمعآورى كرده و از اينكه نقصانى در آنها واقع شود، جلوگيرى نمودند. حفظ اين نسخهها به شدت مورد توجه قرار گرفت و همين طور نسل بعد، قرآن را سينه به سينه حفظ مىكردند و به نسل بعد انتقال مىدادند «3».12. تكامل خط و كتابت
براى حفظ يك متن به صورت اصلى، بايد شرايط طبيعى چنين امرى فراهم باشد. در عصرهاى گذشته تكامل خط و پيشرفت كتابت به آن ميزان نبوده است كه بتواند متنى را در بستر خويش و به صورت كامل حفظ كند. البته با رشد تمدن بشرى، زمينههاى لازم براى چنين امرى پديدار مىشد؛ چنان كه به نظر برخى «1» در زمان رسولاللَّه شرايط و موقعيت حصول چنين كارى مهيا شد و زمينه را براى حفظ و صيانت قرآن فراهم آورد.
در پايان گفتنى است: اكثريت اهل سنت و شيعيان بر مصونيت قرآن موجود اتفاق نظر دارند اما برخى از اهل سنت و اندكى از شيعه گمان كردهاند كه آيات فراوان ديگرى در قرآن وجود داشته كه حذف شده است.
چنان كه سيوطى از خليفه دوم عمربن خطاب نقل كرده است: «آيات سوره احزاب به اندازه سوره بقره بوده و آيه رجم در آن بوده است!!» اما واقعيت اين است كه اين گروه در اشتباهند و بنا بر تحقيق، آيات قرآن بدون كاستى و فزونى همين است كه الان موجود است. «2»
__________________________________________________
(1). علامه خوئى، ترجمه البيان، ج 1، ص 309، (نشر مجمع ذخائر اسلامى-/ قم، 1360 ش).
(2). براى مطالعه بيشتر ر. ك:
الف. معرفت، محمدهادى، تاريخ قرآن، (تهران: سمت، چاپ دوم 1377)، صص 167-/ 154؛
ب. مصباح يزدى، محمدتقى، قرآنشناسى، (قم: مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى، چاپ اول، 1376)؛
پ. حسنزاده آملى، حسن، قرآن هرگز تحريف نشده است؛
ت. معرفت، محمدهادى، التحقيق فى نفى التحريف عن القرآن.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%8A%D9%84-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%D9%8A%D9%81%E2%80%8F-%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%B0%D9%8A%D8%B1%D9%89-%D9%82%D8%B1%D8%A2%D9%86%E2%80%8F
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت