آینده پژوهی مهدوی و مساله اساسی آینده ... | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آینده پژوهی مهدوی و مساله اساسی آینده ...
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آینده پژوهی مهدوی و مساله اساسی آینده ...
ویرایش اثر
پاسخ تفصیلی:
مساله اساسی آینده چیست؟ فساد،شهوت رانی و...!!
آینده با شتاب فراوان در حال شکل گیری و تحول و دگرگونی است و ما با طیف وسیع و متنوعی از رویدادهای نو و مصنوعات جدید و پدیده های شگفت روبه رو هستیم. این تغییرات و تحولات شامل ابعاد و زوایای مختلفی است که مطالعه آینده پژوهانه هر یک از این ابعاد و سطوح ، می تواند همچون مرکبی ما را به آینده مبهم و نامعلوم رهنمون شود و زمینه های آینده نگری و آینده سازی را در جامعه فراهم آورد. اما مهم ترین مساله و پدیده به نظر نگارنده تغییرات و تحولات اخلاقی و معنوی و دگرگونی های فزاینده و شتاب آلود در عرصه فرهنگ است !!
مزیت آینده پژوهی اسلامی ، بر سایر رهیافت های آینده پژوهی ، توجه زیاد به آینده فرهنگ و تحولات منفی یا مثبت در این زمینه است که همراه با هشدارها و انذارها است. در واقع آینده پژوهی اسلامی ، مسوولیت ها و وظایف فردی و جمعی را به خوبی تبیین می کند و از دشواری تکالیف و سختی های راه خبر می دهد و در عین حال آینده روشن و زیبای دینی را با عنوان مهدویت ، فرا روی ما قرار می دهد . در واقع مهدویت بیانگر دو نوع تحول و دگرگونی در آینده بشریت است : 1. تحول منفی و ناگوار که قبل از تشکیل جامعه موعود الهی روی می دهد و پس از سیاهی ها و ظلمت های فراوان ، منجر به حاکمیت پاکی ها و سپیدی ها بر روی زمین می شود. 2. تحول مثبت که از جامعه منتظر شروع می شود و در سطحی وسیع تر و جهانی تر ، به جامعه آرمانی مهدوی می پیوندد ؛ یعنی جامعه موعود الهی که به امامت حضرت مهدی ، در اوج تکامل و توسعه و پیشرفت و معنویت قرار می گیرد و بشر در آن به آرامش و امنیت و عبودیت می رسد ... .
آینده پژوهی اسلامی درست از یک کانون محوری ( مهدویت) ، سیراب می شود و قدرت مند تر از هر نوع نگاهی آینده را به تصویر می کشد و منطق بصیرت دینی را فراروی جهانیان قرار می دهد. از این رو بایسته است به دقت این رویکرد را در منظومه معرفتی و عملی خود وارد کنیم و نگاه درستی به پدیده ها و تحولات ملی ، منطقه ای و جهانی داشته باشیم و بدانیم که تنها راه نجات و رهایی ما قرار گرفتن در مسیر جامعه آرمانی اسلام ( جامعه مهدوی ) است؛ نه ذوب شدن در جریانات معیوب و فاسد جهانی و عادی شدن زندگی پر تلاطم مادی و نفسانی....
سوگمندانه باید گفت دنیای ما ، دنیای سکس و خشونت و شهوترانی است و این لکه ننگی بر زندگی بشری در عصر حاضر و تفرجگاه شیطان و جولانگاه دجال و ملعبه سفیانی ها و یهودی هاست ! عفّت و نجابت زنان و مردان آخرالزّمانی در تاخت و تاز اسب وحشی شهوت تاراج میگردد و روح ایشان به لجنزاری بدبو از بیعفّتی و هواپرستی تبدیل میگردد: همّ و غم مردم (در آخرالزّمان) به سیر کردن شکم و رسیدگی به شهوتشان خلاصه میشود، دیگر اهمیت نمیدهند که آنچه میخورند حلال است یا حرام؟ و اینکه آیا راه اطفای غرایزشان مشروع است یا نامشروع؟! (اصول کافی، ج8، ص42 ) . زنان در آن زمان، بی حجاب و برهنه و خودنما خواهند شد. آنان در فتنهها داخل، به شهوتها علاقهمند و با سرعت به سوی لذّتها روی میآورند.( من لایحضره الفقیه، ج3، ص390، ح4374 ) . خواهی دید که زنان با زنان ازدواج میکنند. درآمد زنان از راه خودفروشی و بزهکاری تأمین میگردد. آنان حرامهای الهی را حلال میشمارند و بدین سان در جهنّم وارد و در آن جاودان میگردند. ) وسائل الشّیعه، ج 16، ص 275، ح 21554 .( شراب خوارى و خرید و فروش مسكرات آشكارا انجام مى گیرد ؛ ربا خوارى رواج مى یابد ؛ زنا و اعمال شنیع دیگر متداول و آشكار مى گردد ؛ قساوت قلب شیوع پیدا مى كند ؛ تقلّب زیاد مى شود ؛ نفاق فراوان مى گردد ؛ رشوه خوارى رواج پیدا مى كند ؛ ریا كارى متداول مى شود ؛ مردمان بدعت در دین مى گذارند ؛ غیبت و سخن چینى رواج مى یابد ؛ بى عفتى و بى حیائى شایع مى گردد ؛ زنان از حجاب كناره گرفته و با لباس زننده و جذاب در اجتماع آشكار مى گردند ؛ امر به معروف و نهى از منكر تعطیل مى گردد و صاحبان ایمان توانایى جلوگیرى از گناهان را نخواهند داشت ؛ كفر و الحاد رواج پیدا مى كند ؛ به اسلام و قرآن عمل نمى شود ؛ فرزندان، حرمت پدران و مادران را رعایت نكرده و به آنها بى حرمتى مى كنند ؛ كوچك تر احترام بزرگ تر را رعایت نمى كند و بزرگ تر نیز به كوچك تر ترحم نمى کند ؛ صله رحم انجام نمى شود ؛ خمس و زكات پرداخت نمى شود و یا به مصرف صحیح نمى رسد ؛ بیگانگان و اهل باطل بر مسلمانان چیره مى شوند ؛ مسلمانان در لباس و گفتار و كردار از كفار و اجانب پیروى مى كنند ؛ حدود الهى تعطیل مى گردد ؛ مكر و حیله شیوع پیدا مى كند ؛ مساجد از حیث بنا آباد، و از حیث محتوا خراب خواهند بود ؛ مردم دین خود را به دنیا مى فروشند ؛ اوقات نماز سبك شمرده مى شود ؛ طلاق زیاد مى شود ؛ لجاجت و عناد زیاد مى گردد ؛ در شهوات مردان به مردان اكتفا مى كنند و زنان به زنان ؛ با زبان به یكدیگر اظهار علاقه مى كنند و در دل با یكدیگر در نزاع و جنگ هستند و... (ر.ک : منتخب الأثر ص 424؛ روضه كافى ، ص 36؛ كفایة الموحدین، ج 2، ص 844 ) .
این علایم و نشانه های عمومی و منفی حاکی از چیست و می خواهد چه مساله و مشکلی را بیان کند و یا خبر از چه چالش ها و آسیب هایی ی فراروی بشر دارد و یا چه تهدیدها و خطراتی در مقابل او هست؟!! پاسخ روشن است :
یکم . شیطان و شیطان نمایان می خواهند حاکم بلامنازع عرصه انسان و انسانیت گرایی باشند و در واقع عصر حاضر ، دوران انسان گرایی نیست بلکه عصر ابلیس گرایی و شیطان نمایی است !!
روایات به صراحت می گوید : در آخرالزمان ( پیش از ظهور امام زمان ) ، شیطان در نسوج بدن انسان ها شرکت جسته، با خونشان آمیخته و همراه خون، در شریان هایشان حرکت می کند. همواره انسانها را به تهمت و افترا تشویق می کند تا فتنه ها افق شهر ها را فرا گیرد... » و «اهل آن زمان گرگ شده و پادشاهان آنها درنده و مردم متوسط آنها خورنده و بینوایان آنها چون مردگان افسرده باشند» ( مجلسی، بحارالانوار، ج34، ص239 )
دوم . ایجاد نارضایتی عمومی و تحقق شرایط شکل گیری انقلاب جهانی ( پدیداری شرایط منفی) ، از نکات بارز عصر آخرالزمان ( دوران پیش از ظهور ) است .
بي ترديد امام زمان(عج) حکومت جهاني تشکيل خواهد داد. براي شکل گيري و پذيرش آن نياز است که برخي از شرايط فراهم و عوامل شکل گيري آن ايجاد شوند. يکي از شرايط ايجاد حکومت جهاني، آمادگي مردم و احساس نياز شديد آنان مي باشد. آمادگي آن گاه حاصل مي شود که مردم ستم هاي حاکمان را تجربه و ظلم و فساد آنان را خسته کرده باشد. در غير اين صورت مردم نه آمادگي پذيرش حکومت جهاني را دارند و نه قدر و ارزش آن را مي دانند. امروزه در جهان حکومت هاي متعددي وجود دارد، زيرا مردم هنوز آمادگي پذيرش حکومت جهاني را ندارند؛ حتي برخي احساس مي کنند حکومت هاي آنان بهترين حکومت و رهبران آن ها موفق ترين رهبران هستند. براي پذيرش حکومت جهاني امام زمان(ع) لازم است افکار عمومي آمادگي پذيرش حکومت امام را پيدا کنند. يکي از زمينه هاي آن گسترش ظلم و فساد است. گسترش ستم ها و ناهنجاري ها موجب مي شود که مردم آرزوي حکومت عادلانه را نموده و از دل و جان آن را بپذيرند. در برخي از روايات از جنگ و ظلم ها سخن به ميان آمده است که پيش از ظهور به وجود مي آيند. در واقع در این دوران بدي ها، بر خوبي ها، ضد ارزش ها بر ارزش ها و ظلم بر عدالت غلبه می کند !! حاکمان و روسای کشورها ، افرادی ستمگرند وحقوق مردم را پايمال مي کنند و اجازه برقراري عدالت و مساوات نمي دهند و يا آن را اجرا نمي کنند. بدين سان در زمان ظهور امام زمان(ع) فرهنگ ستم ستيزي به اوج رسيده و مردم ظلم و فساد را تحمل نمي کنند؛
سوم . شهوت گرایی ، فساد گرایی و تباهی اخلاقی نمود بارز عصر آخرالزمان ( دوران قبل از ظهور) است.
گسترش و فراگیری فساد عمومی و تباهی اخلاقی و حاکمیت جریان سکس و شهوت رانی ، از نشانههاى قبل از ظهور و از علایم نکبت بار آخرالزمان است. فساد و تباهى شخصی و اجتماعی گسترش می یابد و هر چه از زمان غیبت امام زمان دور مىشویم این فساد و شهوت گرایی ظهور و بروز بیشترى پیدا مىکند. بر اساس روایات این فزونى و فراگیرى فساد تا جائى خواهد رسید که زمین از زشت کرداری و فساد آکنده خواهد شد و این بدترین طغیانی است که از سوی انسان ها در روی زمین روی می دهد و باعث غرق شدن مردم در گرداب مشکلات و ناملایمات می شود!! طبق فرمایش قرآن وقتى مردم بدىها را بر نیکىها بر مىگزینند ، فساد در زمین جارى مىشود و این فساد علامت آن است که مردم بفهمند در انتخاب و عملکرد خود اشتباه کردهاند و به صلاح برگردند.
چهارم . فزونی ابتلائات و آزمایش های انسان ها ( بخصوص مومنان ) و گسترش فتنه ها و محنت ها ، از وجوه دیگر عصر آخرالزمان است .
از روایات استفاده مى شود تمام مدت غیبت دوره امتحان و آزمایش است که البته نوع آن آزمایش ها در زمان و مکان هاى مختلف متفاوت است، باید مؤمن در این دوره در التزام به احکام دین وتلاش براى اعلای کلمه اسلام و عزت مسلمین و دفع نفوذ و سلطه فرهنگى و سیاسى بیگانگان ثبات قدم داشته باشد و با تمام اوضاع و احوال منفى و غیر مساعد در حال مبارزه و جهاد باشد و به اخلاق و رفتار غلط آن ها گرایش پیدا نکند . بر اساس بعضى از روایات در این دوره حفظ دین از نگاه داشتن آتش در کف دست دشوارتر خواهد شد و ظلم و ستم و فساد و فحشاء شیوع پیدا مى کند و ارزش ها، ضد ارزش و ضد ارزش ها، ارزش محسوب مى گردد، گناهان افتخار و هنر شمرده مى شود، دوستان شخص او را به گناه ترغیب و تشویق مى نمایند و از این که با اهل ظلم و گناه و فساد هماهنگى نکرده او را سرزنش مى کنند. پیغمبر اکرم (ص) مى فرماید: « او کسى است که از شیعیان و دوستانش پنهان مى شود چنان پنهان شدنى که بر ایمان به امامت او پایدار نمى ماند مگر آن کسى که خداوند قلب او را به ایمان داشتن امتحان نموده باشد » (اعلام الورى، ص ۳۹۷.) و امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه از این شداید و آزمایش ها خبر داده اند : «چه طولانى است این رنج و محنت و چه دور است این امید و آرزو » . (نهج البلاغه صبحى الصالح، خ ۱۸۷)
اینها تنها گوشه هایی از تغییرات و تحولات اخلاقی و رفتاری است که هر روز با شتاب و گستردگی زیاد فرا روی جامعه بشری قرار دارد و آینده تاریک و سختی را در برابر ما قرار می دهد باشد که با هوشیاری ، بصیرت ، تقوا و ایمان والاتری قدم در آینده بگزاریم و آثار و عوارض این تهدیدها و آسیب ها را به حداقل برسانیم و خود و جامعه خود را آماده پیوند و اتصال با جامعه امام زمانی کنیم.
رحیم کارگر
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
مدیر گروه آینده پژوهی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی
استاد مرکز تخصصی مهدویت
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.mahdaviat.porsemani.ir//content/%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%DB%8C-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C-%D9%88-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D9%84%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D9%86%D8%AF%D9%87
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های مهدویت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت