شعور کیهانی و تعیین اول | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شعور کیهانی و تعیین اول
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شعور کیهانی و تعیین اول
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اعتقادات
,
عرفان نظری
سوال:
در یوگا مفهوم آگاهی کیهانی آمده است و در عرفان حلقه شعور کیهانی وارد شده و همین طور در کابالا هم شعورمندی الهی وجود دارد. بعضی میگویند این مفاهیم همان مفهوم تعین اول در عرفان اسلامی است؛ این برداشت را تأیید میکنید؟
پاسخ تفصیلی:
باید توجه داشت که مشابهتها در میان تمامی مکاتب وجود دارد، ولی مشابهت با عینیت تفاوت دارد. نمیتوان به صرف اینکه این دو مفهوم تبیینها و تفسیرهای شبیه به هم دارند آنها را کاملا مطابق با هم و منطبق با هم ارزیابی کرد. در این جا تطبیق صددرصدی در کار نیست؛ بلکه صرفا قرابت مفهومی است. مفهومها در این جا نه یک تفسیر دارند و نه نظام فکری در این دو با هم یکی اند. یعنی هم نظام هستی شناسی و جهان بینی در عرفان اسلامی با مابقی تفاوت دارد و هم تفسیر این مفاهیم در عرفان اسلامی با بقیه مکاتب مغایرت بنیادین دارد. به همین جهت این مشابهت کاملا ظاهری است و از حد صورت و ظاهر فراتر نمیرود.
توضیح بیشتر این که در عرفان اسلامی نظام معرفتی که تعین اول را در خود جای داده است مخصوص خود است و بر مبنای توحید قرانی بنا شده است؛ اما در کابالا و عرفان حلقه و یوگا این نظام معرفتی به صورت دیگری است. از آنجا که سوال شما ناظر به عرفان اسلامی است، اندکی این مفهوم یعنی مفهوم تعین اول را در متون عرفان نظری مورد تحلیل قرار میدهیم تا معلوم شود که اختلاف نه سطحی بلکه زیربنایی و ریشهای است.
قبل از هر چیز از این که مطالب سنگین است و کمی درک آن دشوار است پوزش میخواهیم. علت این است که این مفاهیم با تعابیر دشواری نظیر وجود و ماهیت و با تفسیرهای عمیقی از هستی نظیر وحدت وجود آمیخته شده است؛ بنابراین مقدمات بحث زیادند و به دشواریابی بحث می افزاید.
در عرفان اسلامی ذات مطلق حق، حقیقتی است که تمام هستی را فراگرفته و در همه جا حضور دارد و این ذات مطلق هیچ موطنی را از تابش نور خود محروم نکرده است، به این دلیل شناخت ذات حق اهمیت فراوانی دارد که این ذات به چه صورت تجلی نموده و خود را آشکار کرده و نسبت ذات حق با تعینات و تجلیات چگونه است؟
عارفان اسلامی گفتهاند که ذات حق دارای اطلاق مقسمی است و هیچ کسی و هیچ موجودی قدرت نفوذ به کنه ذات الهی را ندارد و نمیتواند به آن ذات لایتناهی اشراف و احاطه وجودی پیدا کند. بنا به گفته ایشان اگرچه ذات خداوند به خودی خود و در ذات خود، معلوم احدی واقع نمیشود، اما تعینات این ذات میتواند مورد شناخت انسانها واقع شود. از این جا معلوم میشود که تعینات و تجلیات ذات خود مراتب مختلف دارد و هر کسی نمیتواند به همه تعینات دست یابد. از این رو اهل عرفان گفتهاند که تعین اول آن مرتبهای از تعینات خداوند است که تنها برای پیامبر اسلام و معصومین علیهم السلام دست یافتنی است. عرفا گفته اند حتی دیگر پیامبران و رسولان الهی توان حضور در این مرتبه وجودی را ندارند. به همین علت چون این مرتبه مقام اختصاصی پیامبر اسلام و سیر نهایی سلوک وی بوده است آن را حقیقت محمدی می خوانند.(فناری، مصباح الانس، ص 321)
اهل معرفت در این باب تعبیرات خاصی دارند که توضیح آنها نیاز به طرح مقدماتی است. یکی از آن مقدمات موضوع اسمای الهی است. مثلا گفته اند که ذات حق در مرتبه اطلاق مقسمی دارای هیچ غلبه اسمی نیست و هیچ اسمی بر اسم دیگر غلبه ندارد؛ ولی در تعین اول اسم "احدیت" بر دیگر اسامی غلبه پیدا کرده است و این تعین، مقام حکومت اسم احدیت است. علم ذات به ذات بدون لحاظ کثرات تعین اول نام دارد و با لحاظ کثرات تعین ثانی نام دارد.
نکته مهم در باب گفته عرفا درباره تعین اول این است که این گونه نیست که تقدم ذات بر ذات در تعین اول تقدم زمانی باشد؛ بلکه این تقدم تقدم رتبی است و مادامی که ذات خداوند تصور میشود تعین اول به عنوان لازمه ذات پذیرفته شده است.
از توضیحات بالا معلوم شد که آنچه عرفای اسلامی بر آن تأکید دارند اولا عدم اشراف و احاطه وجودات دیگر به کنه ذات مقدس خداوند (در مرتبه ذات) است، دوم این که موضوع شناخت خداوند و شهود اسما و صفاتش را کاملا دست یافتنی و قابل تحقق میدانند؛ در حالی که در جریاناتی مانند عرفان حلقه اساسا هم شناخت خدا را محال میدانند و هم عشق به آن ذات بیکران را. عباراتی مانند تعین اول با شعور کیهانی که در جریانات بالا گفته شده کاملا متفاوت است. مثلا در عرفان حلقه انسانها را از خدا پرهیز داده و به شعور کیهانی و اتصال با آن دعوت میکنند و این شبکه را همان روح القدس میدانند در حالی که تعین اول مرتبهای از حقیقت هستی است که با آنچه با نام روح القدس خوانده شده متفاوت است.
باز از توضیحات بالا معلوم شد که نظام توحیدی در عرفان اسلامی اتفاقا پیش فرض آن این است که شناخت خداوند و عشق به او نه تنها تحقق یافتنی است که مطلوب و منتهی آرزوی اهل سلوک و اهل معرفت است و اساسا تلاش عرفا بر این بوده که نظام نظری که تدوین میکنند این امکان و این مطلوب را تبیین و نظاممند نمایند. اساس عرفان کابالا و عرفان حلقه بر این است که این شناخت محال است و عشق به او نیز نشدنی و دست نافتنی است.
جریانات بالا هر چند نام خدا را در متون خود حذف نکردهاند اما عملا تفسیری از ذات خدا ارائه کردهاند که با نظام توحیدی در اسلام که خدامحور است و به شناخت او و شهود اسما و صفاتش دعوت میکنند متفاوت است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://nozohor.porsemani.ir//content/%D8%B4%D8%B9%D9%88%D8%B1-%DA%A9%DB%8C%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%B9%DB%8C%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%88%D9%84
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عرفان های نوظهور سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت