وحي از ديدگاه مسيحيت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
وحي از ديدگاه مسيحيت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
وحي از ديدگاه مسيحيت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عقاید مسیحیت
,
دین یهود
,
دین مسیحیت (دین الهی توحیدی تحریف شده)
سوال:
لطفا وحی از منظر مسیحیان را توضیح دهید که فرق آن با وحی به معنای قرآنی آن روشن گردد؟
پاسخ تفصیلی:
ديدگاهي را که در دوره قرون وسطي غالب بوده است و امروزه صورتهاي سنتيتر مذهب کاتوليک رومي نماينده آن است (و نيز در جمع شگفت انگيز اضداد مذهب پروتستان محافظهکار) ميتوان تلقي زباني از وحي ناميد.بر اساس اين نظر، وحي مجموعهاي از حقائق است که در احکام و يا قضايا بيان گرديده است.وحي حقائق اصيل و معتبر الاهي را به بشر انتقال ميدهد.به نوشته دائرة المعارف کاتوليک «وحي را ميتوان به عنوان انتقال برخي حقائق از جانب خداوند به موجودات عاقل از طريق وسائطي که وراي جريان معمول طبيعت است تعريف نمود.
در مسيحيت درباره تعريف وحي دو نظر کاملا متفاوت وجود دارد: نظريه زباني و نظريه غير زباني.
نظريه زباني:
در کتاب فلسفه دين در بيان اين نظريه چنين آمده:
«ديدگاهي را که در دوره قرون وسطي غالب بوده است و امروزه صورتهاي سنتيتر مذهب کاتوليک رومي نماينده آن است (و نيز در جمع شگفت انگيز اضداد مذهب پروتستان محافظهکار) ميتوان تلقي زباني از وحي ناميد.بر اساس اين نظر، وحي مجموعهاي از حقائق است که در احکام و يا قضايا بيان گرديده است.وحي حقائق اصيل و معتبر الاهي را به بشر انتقال ميدهد.به نوشته دائرة المعارف کاتوليک «وحي را ميتوان به عنوان انتقال برخي حقائق از جانب خداوند به موجودات عاقل از طريق وسائطي که وراي جريان معمول طبيعت است تعريف نمود» .
مشابه اين برداشت از وحي ديدگاهي است در باب ايمان که آن را پذيرش بي چون و چراي اين حقائق وحياني از جانب انسان تعريف ميکند.از اين روشوراي واتيکان در 1870 ايمان را اين گونه تعريف کرد: «يک کيفيت ماوراء طبيعي که به واسطه آن، در حالي که لطف خداوند شامل حال ما گرديده و به مدد ما شتافته باور کنيم که چيزهايي را که خداوند وحي کرده واقعي هستند» يا همان طور که يک متکلم يسوعي آمريکايي معاصر مينويسد: «براي يک کاتوليک واژه ايمان تصور نوعي پذيرش عقلي مضمون وحي را به عنوان حقيقت به ذهن متبادر ميکند، و اين به خاطر قدرت گواهي دهنده خداي فرستنده وحي است.ايمان واکنش کاتوليکهاست به نوعي پيام معقول که خداوند آن را ابلاغ نموده است»» . (1)
در کتاب علم و دين نيز چنين آمده: «حقائق وحياني (نقلي) شامل پيامي است که خداوند از طريق مسيح و ساير پيامبران ارسال ميدارد که در کتب مقدس و سنن اولياي دين مدون ميگردد» . (2)
در قاموس کتاب مقدس نيز چنين آمده: «کلام خداوند بر انبياء و رسلي نازل شده که ايشان نيز بر حسب اصطلاح لغات بني نوع بشر بر آن وحي مقدس متکلم شوند و وحي مسطور را يا خود نبي و رسول بنفسه مينوشت و يا به کاتب ديگر رجوع ميفرمود» . (3)
عيسي در اين ديدگاه يک بشر و زاده مريم، بنده و رسول خدا بوده است.کلام خدا را براي مردم بيان ميکرده و مروج شريعت تورات بوده است.چنان که خود عيسي بدين مطلب اعتراف داشت و مسيحيان سلف نيز همين عقيده را داشتند.از بعض آيات کتب عهد جديد نيز همين مطلب استفاده ميشود.
«خداي ابراهيم و اسحاق و يعقوب، خداي اجداد ما، بنده خود عيسي راجلال داد» . (4)
«براي شما اولا خدا بنده خود عيسي را برخيزانيده (مبعوث کرد)، فرستاد تا شما را برکت دهد به برگردانيدن هر يکي از شما از گناهانش» . (5)
عيسي در جواب ايشان گفت: «تعليم من از من نيست بلکه از فرستنده من.اگر کسي بخواهد اراده او را به عمل آورد درباره تعليم خواهد دانست که از خداست يا آن که من از خود سخن ميرانم» . (6)
«کلامي که ميشنويد از من نيست بلکه از پدري است که مرا فرستاد» . (7)
«عيسي در جواب ايشان گفت: «تعليم من از من نيست بلکه از فرستنده من»» . (8)
«و آن که مرا محبت ننمايد کلام مرا حفظ نميکند و کلامي که ميشنويد از من نيست بلکه از پدري است که مرا فرستاد.» (9)
نظريه غير زباني:
در مسيحيت در بيان حقيقت وحي نظر ديگري وجود دارد که با نظر اول کاملا متفاوت است.اين نظر از مسيح شناسي ويژهاي نشأت ميگيرد.برخي از آيات اناجيل ظهور در آن دارد و پولس که از حواريون نبود و عيسي را هرگز نديده بود در ترويج و گسترش آن کوشش کرد.در اين عقيده خدا در عيسي تجلي نموده و در جسد جسماني به سوي انسانها آمده است.هر که عيسي را ببيند خدا راديده است.عيسي فرزند خداست و پدر و پسر و يک حقيقت هستند.بنابر اين خود عيسي وحي الله متجسد است.
در کتاب علم و دين چنين آمده: «بارت بر آن بود که وحي اصلي همان شخص مسيح است، کلمة الله در هيأت انساني.کتاب مقدس يک مکتوب صرفا بشري است که شهادت بر اين واقعه وحياني ميدهد.فعل خداوند در وجود مسيح و از طريق اوست نه در املاي کتاب معصوم.لذا هر آنچه را که انتقاد تاريخي و تحليل مستند درباره محدوديتهاي بشري نويسندگان کتاب مقدس و تأثرات فرهنگي که بر افکار آنان تأثير نهاده ميگويد ميتوان به سمع قبول شنيد.» (10)
در کتاب فلسفه دين مينويسد: «به عقيده مصلحان ديني قرن شانزدهم (لوتر ـ کالون) وحي مجموعهاي از حقائق درباره خداوند نيست، بلکه خداوند از راه تأثير گذاشتن در تاريخ به قلمرو تجربه بشري وارد ميگردد.از اين ديدگاه احکام کلامي مبتني بر وحي نيستند، بلکه بيانگر کوششهاي انسان براي شناخت معنا و اهميت حوادث وحياني به شمار ميروند.» (11)
در کتاب علم و دين چنين آمده: «لوتر و حتي کالون در تفسيرهايشان از کتاب مقدس اهل انعطاف و آسانگيري بودند.از نظر آنان محمل وثاقت و منشأ اعتبار وحي در نص ملفوظ (کتاب صامت) نبود بلکه در شخص مسيح يعني مهبط و مخاطب وحي بود.کتاب مقدس از اين نظر مهم بود که شاهد صادقي بود بر رويدادهاي رهايشگرانهاي که طي آن، محبت و مغفرت الاهي که در مسيح جلوهگر شده، در احوال شخصي خود آنان (و ساير مؤمنان) بازتاب مييابد.از نظر اصلاحگران نخستين کلمه وحي (کلمة الله يا کتاب الله ناطق) به توسطالهاماتي که هر انساني ميتواند از روح القدس دريابد تأييد ميشود.» (12)
و در جاي ديگر چنين آمده: «خدا وحي فرستاده است، ولي نه به املاي يک کتاب معصوم (مصون از تحريف و خطا) بلکه با حضور خويش در حيات مسيح و ساير پيامبران و بني اسرائيل.در اين صورت کتاب مقدس وحي مستقيم نيست بلکه گواهي انساني بر بازتاب وحي در آئينه احوال و تجارب بشري است.» (13)
در جاي ديگر همان کتاب چنين آمده: «وحي در وقايع اصيل و تاريخي که هم پاي انسان در ميان بوده و هم دخالت خداوند، روي داده است.از جنبه انساني، اين وقايع نمودار تجربه انسان از خداوند در لحظات مهم تاريخش است.از جنبه الوهي اين وقايع عمل خداوند را در انکشاف خويش بر انسان و برداشتن قدم اول را از سوي او در زندگي افراد و جوامع باز مينمايد .بنابر اين، تجربه انساني و انکشاف الوهي دو جنبه از يک واقعيتند.
در تاريخ بني اسرائيل خداوند در وقايعي وحي فرستاده و حضور خود را نمايانده است.نيز در تعبير پيشگويانه آن وقايع در پرتو تجربه ديني انبياء في المثل در اين که يک پيروزي يا شکست نظامي را به خواست خداوند نسبت دادهاند.جامعه يا عرف مسيحي خداوند را در شخص و در کردار مسيح جلوهگر مييابد که در وجود او باز فعاليت الوهي و انساني تلفيق يافته است.
به قول اسقف اعظم «تمپل» : «وحي و تعبيرش با هم در يک واقعه رخ مينمايد.از اين نظر اعتناي خداوند اين نبوده است که يک کتاب معصوم املا کند با تعاليم تخطي ناپذيري القاء کند بلکه به منصه ظهور آوردن وقايعي در حيات افراد و جوامع بوده است.خود کتاب مقدس سراپا يک مکتوب بشري است، کهحکايتگر اين حقائق وحياني است» .» (14)
براي توضيح بيشتر در تعريف ماهيت وحي در مسيحيت مطلبي را از دائرة المعارف دين نقل ميکنيم :
«مؤلفان عهد جديد فهم و برداشت خود را از وحي مبتني بر عهد عتيق ساختند، و وحي را به عنوان تجلي ذاتي خدا در عيسي و از طريق عيسي تلقي کردند.اين تجلي را به عنوان خود آشکار سازي عالي، تغيير ناپذير و بي همتاي خدا در تاريخ ميدانند (رساله پولس به عبرانيان، باب اول) اين تجلي بي همتاست، زيرا همان گونه که مسيحيها ميفهمند واسطه و عامل وحي و محتواي وحي (شخص عيسي، تعاليم و کار او در رهانيدن انسانيت) در عيسي ناصري همه عين هم و هم يک چيزند، و موضوع وحي را تشکيل ميدهند.شرح و تفسير کلامي برداشت حکماي عهد جديد از وحي را ميتوان در رساله پولس و يوحنا يافت.
پولس: براي بيان مفهوم وحي پولس قبل از کلمه ديگر واژه«~ (apokaluptein) ~»به کار ميبرد که به معناي پرده برداشتن، از نهان بيرون آمدن است و نيز واژه«~ (phaneroun) ~»را استعمال ميکند که به معناي ظاهر کردن و نشان دادن است.بحث اساسي او اين است که از اسراري که پيش از آن بر افراد پوشيده بوده و هم اکنون آشکار شده پرده بردارد. (رساله پولس به افسيان، باب اول، آيه 9) و رساله پولس به کولسيان، باب اول، آيه 26)
بنابر اين، وحي به معناي پرده برداري يا کشف طرح و تدبير الاهي است که خداوند نژاد بشر را در عيسي مسيح با خود آشتي ميدهد.وحي فعاليت خلاق الاهي و عمل نجاتبخش اخروي خداوند است، و نه صرف اعلان يک سلسله پيامها يا يک سري از معارف.خداوند در جريان وحي واقعا فعال است، وهموست که از ازل بر آن است تا از روي محبت، از طريق پسرش به نژاد بشر روي آورد.تجسد و حلول فرزندش در رحم يک زن (رساله پولس به غلاطيان، باب چهار، آيه 4) و مرگ فديهدار اين فرزند بر صليب و رشد و تکامل و اتحاد عالم هستي تحت اشراف او به عنوان رئيس و فرزند ارشد مردگان (رساله پولس به روميان، باب 3، آيه 25؛ رساله کولسيان، باب اول، آيه 14 ـ 19) همه در راستاي اجراي اين برنامه نهان الاهي بود.خود عيسي در اين برنامه چيزي بود که به وحي فرستاده شد.مرگ و رستاخيز عيسي و حتي کليسا به عنوان بدن او همه عناصر رمز و راز نجات و رستگاري را تشکيل ميدهند.حواريون عيسي نيز پرده از عدالت نجاتبخش خدا بر ميدارند (مقصود اين است که آنها نيز ميتوانند از وحي سخن گويند) (رساله پولس به روميان، باب اول، آيه 17) از آن جهت که بشارتهايي را که عيسي آورده است به مردم اعلام ميکنند. (رساله دوم پولس به قرنتيان، باب دوم، آيه 14) .» (15)
وحي در انجيل
براي شناخت ماهيت وحي در مسيحيت بهتر است به کتاب انجيل که کتاب مقدس آنهاست مراجعه کنيم.آنچه در انجيل در اين باره آمده تحت چند عنوان مورد اشاره قرار ميگيرد:
عيسي از ديدگاه انجيل:
در انجيل چنين آمده: «در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود.همان در ابتدا نزد خدا بود .همه چيز به واسطه او آفريده شد، و به غير از او چيزي از موجودات وجود نيافت.که نه از خون و نه از خواهش جسد و نه از خواهش مردم بلکه ازخدا تولد يافتند.و کلمه جسم گرديد و ميان ما ساکن شد.پر از فيض و راستي و جلال او را ديديم؛ جلالي شايسته پسر يگانه پدر .» (16)
«و او صورت خداي ناديده است.نخست زاده تمامي آفريدگان، زيرا که در او همه چيز آفريده شد، آنچه در آسمان و آنچه بر زمين است، از چيزهاي ديدني و ناديدني و تختها و سلطنتها و رياسات و قوات همه به وسيله او و براي او آفريده شد، و او قبل از همه است و در وي همه چيز قيام دارد.» (17)
«باعمال ايمان بياوريد و يقين کنيد که پدر در من است و من در او.» (18)
«از نزد پدر بيرون آمدم و در جهان وارد شدم و باز جهان را گذارده نزد پدر ميروم.» (19)
«ليکن ما را يک خداست يعني پدر که همه چيز از اوست و ما براي او هستيم و يک خداوند يعني عيسي مسيح که همه چيز از اوست و ما از او هستيم.» (20)
«زيرا به کدام يک از فرشتگان هرگز گفت که تو پسر من هستي، من امروز تو را توليد نمودم و ايضا من او را پدر خواهم بود و او پسر من خواهد بود.» (21)
«شمعون پطرس در جواب گفت: «تويي مسيح پسر خداي زنده.»» (22)
«مسيح قوت خدا و حکمت خداست.» (23) «من و پدر، يک هستيم.» (24)
«فيلپس به وي گفت: «اي آقا پدر را به ما نشان ده که ما را کافي است» .»
عيسي بدو گفت: «اي فيلپس در اين مدت با شما بودهام آيا مرا نشناختهاي کسي که مرا ديد پدر را ديده است پس چگونه تو ميگويي پدر را به ما نشان بده، آيا باور نميکني که من در پدر هستم و پدر در من است.» (25)
در کتاب قاموس کتاب مقدس چنين آمده: «قصد از کلمه خداوند ما عيسي مسيح ميباشد.» (26)
هدف آفرينش عيسي و فرستادن او:
در انجيل دو هدف براي آفرينش و ارسال عيسي ذکر شده است:
هدف اول نشان دادن و تعريف خود:
«که خدا اراده نمود تا بشناساند که چيست، دولت جلال اين پسر در ميان امتها که آن مسيح در شما و اميد جلال است.» (27)
«نه اين که کسي پدر را ديده باشد جز آن کسي که از جانب خداست، او پدر را ديده است.» (28)
«خدا را هرگز کسي نديده است.پسر يگانه که در آغوش پدر است همان او را ظاهر کرد.» (29)
هدف دوم وسيله بخشيده شدن گناهان و کفاره معاصي مسيحيان: «او ما را محبت نمود و پسر خود را فرستاد تا کفاره گناهان ما شود.» (30) «ليکن اگر در نور سلوک نماييم چنان که او در نور است با يکديگر شراکت داريم و خون پسر او عيسي مسيح ما را از گناه پاک ميسازد.» (31)
«پسر انسان نيامد تا مخدوم شود بلکه تا خدمت کند و جان خود را در راه بسياري فدا سازد .» (32)
«هر گاه خدا با ماست کيست به ضد ما، او که پسر خود را دريغ نداشت بلکه او را در راه جميع ما تسليم نمود چگونه با وي همه چيز را به ما نخواهد بخشيد.» (33)
«زيرا خدا جهان را اين قدر محبت نمود که پسر يگانه خود را داد تا هر که به او ايمان آورد هلاک نگردد، بلکه حيات جاوداني يابد.زيرا خدا پسر خود را در جهان نفرستاد تا بر جهان داوري کند بلکه تا به وسيله او جهان نجات يابد.» (34)
«من هستم آن نان زنده که از آسمان نازل شد، اگر کسي از اين نان بخورد تا ابد زنده خواهد ماند و ناني که من عطا ميکنم جسم من است که آن را به جهت حيات جهان ميبخشم.» (35)
نزول روح القدس:
اعلام نبوت عيسي زماني بود که روح القدس بر وي نازل گشت.
«اما چون تمامي قوم تعميد يافته بودند و عيسي، هم تعميد گرفته دعا ميکردآسمان شکافته شد و روح القدس به هيأت جسماني مانند کبوتري بر او نازل شد و آوازي از آسمان در رسيد که تو پسر حبيب من هستي که به تو خوشنودم.» (36)
«و واقع شد در آن ايام که عيسي از ناصره جليل آمده در اردن از يحيي تعميد يافت، و چون از آب بر آمد در ساعت آسمان را شکافته ديد و روح را که مانند کبوتري بر وي نازل ميشود .و آوازي از آسمان در رسيد که تو پسر حبيب من هستي که از تو خوشنودم.» (37)
«پس يحيي شهادت داده گفت: «روح را ديدم که مثل کبوتري از آسمان نازل شده بر او قرار گرفت، و من او را نشناختم، ليکن او که مرا فرستاد تا به آب تعميد دهم همان به من گفت بر هر کس بيني که روح نازل شده بر او قرار گرفت همان است که به روح القدس تعميد ميدهد و من ديده شهادت ميدهم که اين است پسر خدا.» (38)
«زيرا از خداي پدر اکرام و جلال يافت هنگامي که آوازي از جلال کبريائي به او رسيد که اين است پسر حبيب من که از وي خوشنودم، و اين آواز را زماني که با وي در کوه مقدس بوديم شنيديم که از آسمان آورده شد.» (39)
«ناگاه فرشته خداوند به طرف راست مذبح بخور ايستاده بر وي ظاهر گشت...فرشته به او گفت : «اي زکريا ترسان مباش زيرا که دعاي تو مستجاب گرديده است.» (40) فرشته در جواب وي گفت: «من جبرئيل هستم که در حضور خدا ميايستم و فرستاده شدم تا با تو سخن گويم و از اين امور تو را مژدهدهم.» (41)
«و در ماه ششم جبرائيل فرشته از جانب خدا به بلدي از جليل که ناصره نام داشت فرستاده شد.» (42)
«فرشته در جواب وي گفت: «روح القدس بر تو خواهد آمد و قوت حضرت اعلا بر تو سايه خواهد افکند از آن جهت آن مولود مقدس پسر خدا خوانده خواهد شد.» (43)
عيسي کلام خدا را ميشنيد و به مردم تعليم ميداد
«عيسي بديشان گفت: «وقتي که پسر انسان را بلند کرديد آن وقت خواهيد دانست که من هستم و از خود کاري نميکنم بلکه به آنچه پدرم مرا تعليم داد تکلم ميکنم.» (44)
«کسي که از خداست کلام خدا را ميشنود و از اين سبب شما نميشنويد که از خدا نيستيد .» (45)
«سخنهايي که من به شما ميگويم از خود نميگويم، ليکن پدري که در من ساکن است او اين اعمال را ميکند.مرا تصديق کنيد که من در پدر هستم و پدر در من است.» (46)
«خدا که در زمان سلف به اقسام متعدد و طريقههاي مختلف به وساطت انبياء به پدران ما تکلم نمود در اين ايام آخر به ما به وساطت پسر خود متکلم شد که او راوارث جميع موجودات قرار داد و به وسيله او عالمها را آفريد.که فروغ جلالش و خاتم جوهرش بوده و به کلمه قوت خود حامل همه موجودات بوده چون طهارت گناهان را به اتمام رسانيد به دست راست کبرياء در اعلا عليين بنشست.» (47)
وحي از ديدگاه مؤلف قاموس کتاب مقدس:
مؤلف کتاب قاموس کتاب مقدس وحي را به معناي الهام گرفته و عقيده دارد که حتي به مصنفان کتب مدون در کتاب مقدس وحي ميشده و همه کتب مذکور الهام خداست.
مينويسد: «عموما مقصود از وحي الهام ميباشد.» (کتاب حزقيال، باب 13، آيه 16؛ کتاب ملاکي، باب اول، آيه 1 ـ 2؛ رساله پولس به روميان، باب يازدهم، آيه 4 و 5)
بنابر اين گفته ميشود: «تمامي کتب از الهام خداست» (رساله دوم پولس به تيموتاولس، باب سوم، آيه 16 و 17)
و وحي به اين معنا حلول روح اقدس الاهي در مصنفان ميباشد و اين هم بر چند قسم است: اولا مطالبي از حقائق روحانيه و حوادث آينده بديشان القاء و افاده مينمايد که بدون الهام به هيچ وجه از براي ايشان دست نخواهد داد.ثانيا ايشان را بر تأليف حوادث معروفه با حقائق مقرره ارشاد مينمايد که آنها را در کتاب نوشته و در کلام محفوظ و مصون از خطا ذکر نمايند.چنان که در رساله دوم پطرس، باب اول، آيه 21 گويد: «مردمان از جانب خدا به روح القدس مجذوب شده سخن گفتند.»
و بديهي است که در اين صورت شخص متکلم به هيچ وجه خود را به نظر نياورده بلکه روح القدس در وي مؤثر بوده تمامي قوت و صفات مکنونه خود را بروفق هدايت و روح اقدس الاهي به کار ميبرد، و از اين جهت است که در هر يک از مؤلفين و کاتبين کرام کتاب مقدس مواهب طبيعي و طرز و نسق تأليف و تصنيف مخصوص ملاحظه ميشود، و علما و دانشمندان در شرح مطلب فوق اختلاف نمودهاند، ولي اغلب مسيحيان برآنند که خداي تعالي کاتبين و مؤلفين کتاب مقدس را ملهم فرمود که اراده مقدس او تعالي را در کتاب محض افاده و ايمان و خلاص ابدي بني نوع بشر بدون خطا و سهو و نسيان مرقوم دارند.» (48)
باز هم در قاموس کتاب مقدس، ذيل لفظ «کتاب مقدس» چنين مينويسد: «قصد از تمامي کتابهاي ملهمهاي است که درباره خلقت عالم و عمل فدا و تقديس و رفتار خدا نسبت به انسان گفتگو ميکند.و تمامي نبوات آينده و نصائح دينيه و ادبيه که در هر طبقه از براي بني نوع بشر در هر زمان و مکان مفيد و لازم است در آنها موجود است.و نويسندگان الهامي چهل نفرند که از جميع طبقات بني نوع بشر ميباشند از شبان تا امير و سلطان که در ضمن هزار و ششصد سال زيست مينموده تماما از طائفه عبراني بودهاند، جز لوقا که او نيز انجيل خود را از ينابيع يهوديه اخذ نموده نوشت، و لوقا به واسطه مصاحبت و رفاقت با پولس مشهور بود .» (49)
در همان کتاب چنين آمده: «کلام خداوند بر انبياء و رسل نازل شده که ايشان نيز بر حسب اصطلاح لغات بني نوع بشر بر آن وحي مقدس متکلم شدند و وحي مسطور را يا خود نبي و رسول بنفسه مينوشت و يا به کاتب ديگر رجوع ميفرمود.» (50)
در جاي ديگر همان کتاب مينويسد: «الهام يعني انکشاف و مکاشفه از جانب خدا.اثر مکاشفه فوق الطبيعهاي است که من جانب الله بر عقول کاتبان کتب مقدسه کارگر شد تا اراده مقدسه حضرت اقدس الاهي را بدون سهو نسيان و خطا بيان نمايند.» (51)
چنان که ملاحظه ميفرماييد مؤلف کتاب مقدس، در تفسير وحي بين دو نظر (زباني و غير زباني) جمع کرده است.از يک سو وحي را به معناي الهام ميگيرد و تمام کتاب هاي مقدس را از الهامات خدا ميداند، و از سوي ديگر وحي را به عنوان حلول روح اقدس الاهي و روح القدس در مصنفين تفسير ميکند.
خلاصه:
عقيده مسيحيان در موضوع وحي در چند مطلب زير خلاصه ميشود:
1.عيسي: عيسي مسيح کلمه خداست.کشف ذات خدا و سر حيات او در تجسد کلمة الله است.هميشه با خدا بلکه عين او بوده و در آفرينش جهان دخالت داشته است.ذات اقدس الاهي در او تجلي يافته و حلول کرده و او را به عنوان فرزند يگانه برگزيده و در جسد جسماني به سوي انسانها فرستاده است.پدر و پسر يک حقيقت هستند.هر که عيسي را ببيند و بشناسد خدا را ديده است .در خدا که پدر و کلمه ذاتياش که پسر است يک حيات ذاتي قائم است که همانند روح آن دو ميباشد و او روح القدس است.
2.وحي: به معناي پيام خدا و پيام رساني عيسي نيست بلکه به معناي تجلي و حلول ذات اقدس الاهي در عيسي و نزول براي انسانهاست.در وحي عيسوي خود خدا در جسد عيسي به سوي مردم نازل شد و کلام خدا يعني تجلي در عيسي و ظهور براي مردم.مسيح با معجزات و کارهاي خارق العادهاش از وجود خدا خبر ميدهد و او را آشکار ميسازد.و در يک کلام، مسيح وحي الله متجسداست، فعل و کلام او فعل و کلام خداست، نه اين که حامل رسالت باشد.
3.در وحي عيسوي دو هدف وجود داشته است:
هدف اول کشف سر الاهي و تجلي و اظهار وجود ذات اقدس خدا در وجود مسيح.
هدف دوم نجات انسانها و بخشودن گناه آنها در اثر فدا شدن عيسي و تحمل قتل بر صليب.
اين بود خلاصه نظر غير زباني مسيحيان در مسأله وحي.اين نظر مبتني است بر پذيرش الوهيت مسيح که آيات صدر باب اول انجيل يوحنا، و آياتي ديگر در اناجيل و ديگر رسالههاي عهد جديد بر آن دلالت دارد.پولس که از حواريون نبود و عيسي را هرگز نديده بود بعدا در ترويج و تبليغ اين نوع مسيح شناسي کوشيد به گونهاي که او را به عنوان دومين شخصيت مسيحيت و بنيانگذار مسيح شناسي الوهي معرفي کردهاند.
و اين، همان عقيده به تثليث يعني وحدت خدا و عيسي و روح القدس، يا وحدت اب و ابن و روح القدس است.
مسأله تثليث براي مسيحيت به صورت يک مشکل علمي و عقيدتي در آمده که از تفسير معقول و قابل فهم آن، و پاسخ به تناقضات آن ناتوانند.نقد و بررسي اين نظر از موضوع بحث ما خارج است.
منابع مقاله:
وحي در اديان اسلامي، اميني، ابراهيم
---------------------------------
پي نوشتها:
1.جان هيک، فلسفه دين، ص 119، ترجمه بهرام راد.
2.ايان باربور، علم و دين، ص 23، ترجمه بهاء الدين خرمشاهي.
3.ذيل لفظ کتاب، ص .719
4.کتاب اعمال رسولان، باب سيم، آيه .14
5.کتاب اعمال رسولان، باب سيم، آيه .14
6.انجيل يوحنا، باب هفتم، آيه 17 ـ .18
7.انجيل يوحنا، باب چهاردهم، آيه .25
8.انجيل يوحنا، باب هفتم، آيه .17
9.انجيل يوحنا، باب چهاردهم، آيه .25
10.علم و دين، ص .145
11.فلسفه دين، ص .134
12.علم و دين، ص .35
13.علم و دين، ص .131
14.علم و دين، ص .268
15.دائرة المعارف دين، به زبان انگليسي، ذيل کلمه«~ revelation ~»، وحي، جانس دي ننگر .
16.انجيل يوحنا، باب اول، آيات 1 ـ 4 و 14 ـ .15
17.رساله پولس به کولسيان، باب اول، آيههاي 16 ـ .18
18.انجيل يوحنا، باب دهم، آيه .39
19.انجيل يوحنا، باب شانزدهم، آيه .28
20.رساله اول پولس به قرنتيان، باب هشتم، آيه .7
21.رساله به عبرانيان، باب اول، آيه .5
22.انجيل متي، باب شانزدهم، آيه .17
23.رساله اول پولس به قرنتيان، باب اول، آيه .25
24.انجيل يوحنا، باب دهم، آيه .31
25.انجيل يوحنا، باب چهاردهم، آيه 8 ـ .10
26.قاموس کتاب مقدس، ذيل لفظ (کلمه) .
27.رساله پولس به کولسيان، باب اول، آيه .28
28.انجيل يوحنا، باب ششم، آيه .48
29.انجيل يوحنا، باب اول، آيه .19
30.رساله اول يوحنا، باب چهارم، آيه .11
31.رساله اول يوحنا، باب اول، آيه .8
32.انجيل متي، باب بيستم، آيه .28
33.رساله پولس به روميان، باب هشتم، آيه 32 ـ .33
34.انجيل يوحنا، باب سوم، آيه 17 ـ .18
35.انجيل يوحنا، باب ششم، آيه 51 ـ .52
36.انجيل لوقا، باب سوم، آيه 22 ـ .23
37.انجيل مرقس، باب اول، آيه 9 ـ .11
38.انجيل يوحنا، باب اول، آيه 33 ـ .35
39.رساله دوم پطرس، باب اول، آيه 18 ـ .19
40.انجيل لوقا، باب اول، آيه 11 ـ .13
41.انجيل لوقا، باب اول، آيه .20
42.انجيل لوقا، باب اول، آيه .27
43.انجيل لوقا، باب اول، آيه .36
44.انجيل يوحنا، باب هفتم، آيه .28
45.انجيل يوحنا، باب هشتم، آيه .48
46.انجيل يوحنا، باب چهاردهم، آيه 11 ـ .12
47.رساله به عبرانيان، باب اول، آيات 1 ـ .4
48.قاموس کتاب مقدس، تأليف و ترجمه جيمز هاکس، لفظ وحي.
49.قاموس کتاب مقدس، ص .718
50.همان، ص .719
51.همان، ص 97، ذيل کلمه الهام.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//node/1119
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت