موعود شناسي در آئين زردشت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
موعود شناسي در آئين زردشت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
موعود شناسي در آئين زردشت
ویرایش اثر
پاسخ تفصیلی:
آيين زرتشت به عنوان كهنترين دين آسيا، و به جهت اصالت ژرف و تكيهي آن براقتدار شاهنشاهي ايران، تأثيرات كلاني را بر اديان پس از خود، برجاي گزارده است. نمونهي چنين تأثيري كه ابعاد آن از ديرباز بر پژوهندگان تاريخ اديان آشكار بوده، انديشهي «معاد و رستاخيز» است. زرتشت به عنوان نوانديشي پيشرو، براي نخستين بار و به گونه منسجم و پيراسته، انديشهي«رستاخيز» را به جهان اديان عرضه داشت و چنين آموزش داد كه در زماني خاص،با چيرگي نهايي و قاطع نيروي نيكي و راستي بر دروغ و بدي، تمام مردگان باتني مادي برخواهند خاست و انسانها، پس از فرجامين داوري (گذر از رودي آتشناك) در سعادت و خوشي و شادكامي، در زميني كه ملكوت خداوند بر آن مستقر شده، جاودانه خواهند زيست.
در چنين مقطعي، گذرايي زمان به پايان رسيده، چارچوب تاريخ فروشكسته و همچون زمان سرآغاز، جهانِ نيك، از هر گونه بدي عاري خواهد شد. اين آموزهي بديع زرتشت كه انديشهاي استوار و بنيادين در آيين وي است، در پي چيرگي سياسي - تمدني دودمانهاي ايراني (هخامنشيان،اشكانيان، ساسانيان) بر خاورميانه، تأثيرات عمدهاي را بر آيينهاي منطقه- به ويژه يهوديان - باقي گذاشته است.
انديشهي موعود شناسي نيز به عنوان مكمل اصل «رستاخيز و معاد»، در آموزههاي زرتشت مطرح بوده وهمواره حضوري كلان در تعاليم مزدايي داشته است. در آموزههاي موعود شناختي زرتشتي، از شمار فراواني انسانهاي موعود و منجي سخن ميرود كه درآستانهي رستاخيز، هر كدام از جايي و به گونهاي براي نابودي دروغ و چيرگي راستي و برقراري مزداپرستي، بر ميخيزند و پديدار ميشوند. زرتشت درآموزههاي «گاهاني» خود، از كسي سخن ميگويد كه در آينده خواهد آمد وراههاي راست سعادت را خواهد آموخت (گاهان: يسن 45/3). او در جاهايي ديگر(گاهان: يسن 45/11؛ 46/3؛ 48/9 و 12؛ 53/2) از رهانندگان يا سودرسانها(Saoshyant)يي سخن ميگويد كه در آينده براي استقرار نيكي و راستي درچارچوب آموزههاي زرتشت، خواهند كوشيد.
هر چند به نظر ميرسد كه انديشهي موعودها در سرودهاي زرتشت هنوز فاقد شخصيتيابي عمده است، امابيگمان زرتشت آموزهي نو و بيسابقهاي را در اين مورد عرضه داشته است؛چرا كه انگارهي موعودها - بدين شكل و نحو - هيچ نمونه و مانندي در عقايدقوم هندوآريايي و ديگر اقوام هندوراوپايي ندارد و انديشهاي به كلي تازه وبيسابقه است، ضمن آن كه قدمت، گستردگي و اصالتي كه اين انگاره به طوراختصاصي در آيين زرتشت داشته و در طول تاريخ آن، انديشه و آموزهاي درحال رشد و تكامل بوده، و نيز ارتباط تنگاتنگ و مستقيمي كه انگارهيموعودها با انگارهي اصيل معاد دارد، همگي نشان دهندهي اين حقيقت هستندكه انديشهي موعودها براي نخستين بار و به گونهاي بديع - آن گونه كه نيازبه سپري شدن چند سده براي رشد و تكامل داشته - و درست در چارچوبانديشههاي معادشناختي زرتشت، از سوي او طرح و بيان شده است.
دراعصار پس از زرتشت، اشارات كلي گاهان به سوشيانسها (منجيها)، تشخصبيشتري يافت و با بياني اسطورهاي گفته شد كه در آستانهي رستاخيز،موعودي به نام Astvat-ereta (= تجسم راستي) و با لقب سوشيانس (در اوستا:Saoshyant؛ در پهلوي: Soshans) از آب درياچهي كيانسه (= هامون) در سيستانبر ميآيد و دروغ را سركوب و نيكي و راستي را در گيتي استوار ميسازد(زامياد يشت/96-89). در روزگاران بعد، با تركيب اين اعتقاد مزدايي با طرحغير ايراني هزارهها (مبني بر اين كه حوادثي خاص در هر دورهاي از تاريخ،متناوباً تكرار خواهد شد) دو موعود ديگر به نامهاي اوشيدر Ushidar (دراوستا: Ukhshyat-ereta = پرورانندهي راستي) و اوشيدرماه (در اوستا:Ukhshyat-nemah = پرورانندهي نماز) به «سوشيانس» افزوده ميشوند و گفتهميشود كه اين سه موعود، هر يك در ابتداي هزارهاي، از نطفهي زرتشت كه دربن درياچهي كيانسه محفوظ است و هر بار، دوشيزهاي خاص با آبتني كردن درآن، بارور ميشود، زاده شده و در زمان خود، براي شكست دروغ و پيروزيراستي، خواهند كوشيد.(اين طرح هزاره ها که برخي شديدا به آن اعتقاد دارند[مخصوصا مسيحيان]. همواره بطلان آنبه اثبات رسيده ، نمونه آخرش را در سال 2000 شاهد بوديم – مرداويز)
دراسطورههاي متأخر مزدايي، ابعاد انگارهي موعود شناختي مزدايي گسترده شدهو نام موعودها و منجيان فراواني به ميان ميآيد. البته افزوني شمارموعودها در روايات مزدايي اين دوره، سواي اين كه برآمده از جايگاه مهم وبنيادين اصول فرجام شناختي و موعود شناختي در اين دين است، حاصل فشارها وتنگناهاي وارد به جامعهي زرتشتي در اثناي هجوم مقدونيان و سپس تازيان، واميد و انتظار زرتشتيان به رهايي هر چه زودتر از اين اوضاع دشوار بودهاست. اين موعودها در روايات زرتشتي بر دو گروهاند؛
دستهينخست شامل پهلوانان و مقدساني هستند كه در گذشتهي دور ميزيستند و سپسجاودانه شدند و هر كدام در جايي پنهاناند تا در زمان مقرر، خود را آشكاركنند و با ياري رساندن به سوشيانس، براي پيروزي راستي بكوشند [مانند:پشوتن پسر ويشتاسپ در كنگ دژ؛ اغريرث در سغد؛ فردخشت در دشت پيشانسه؛اوروتت نر پسر زرتشت در ور جمكرد؛ نرسي برادر جمشيد؛ توس؛ گيو پسر گودرز و… (بندهش، ص9-128)]؛
و گروه دوم، موعودهايي هستند كه پيشاز اين وجود نداشتهاند بل كه هر كدام در زمان مقرر زاده ميشوند؛ ماننداوشيدر، اوشيدرماه، سوشيانس و كيبهرام ورجاوند. بدين ترتيب و در مجموع،غالب متون مزدايي چنين روايت ميكنند كه در آستانهي هزارمين سال پس اززرتشت، نخست كيبهرام از هندوستان (يا افغانستان) و پشوتن - پسر ويشتاسپ -از كنگ دژ برآمده و پادشاهي و دين زرتشتي را استوار ميسازند تا آن كه درآغاز هزاره، اوشيدر پديدار ميشود و رهبري دين را ميپذيرد و پس از ديداربا اورمزد، به عنوان معجزه، خورشيد را ده شبانهروز در اوج آسمان متوقفميكند و صلح و آشتي و خرمي را در زمين ميگسترد. پس از پايان يافتنهزارهي اوشيدر، ديوي به نام ملكوس (Malkus) پديدار ميشود و زمين را دچارباران و توفاني سهمگين ميكند آن گونه كه بسياري از مردم و جانوران نابودميشوند.(احتمالا از داخل زمين پديدار ميشود – مرداويز) براي جبران اينتلفات، از ورِ جمكرد (= دژ زير زميني جمشيد؛ نگاه كنيد به: ويديوداد،فرگرد دوم) مردمان و جانوران بسياري رهسپار سكونت بر زمين ميشوند.
درابتداي هزارهي بعد، اوشيدرماه بر ميآيد و بيست شبانهروز خورشيد را دراوج آسمان ميايستاند و نيكيها و خرميهاي بسياري را در زمين آشكارميسازد و گروهي از موجودات اهريمني را نابود ميكند. نزديك به پايانهزارهي اوشيدرماه، ضحاك از بند خود در كوه دماوند رها ميگردد و بسيارياز آفريدگان را تباه ميكند؛ تا آن كه گرشاسپ (سام) برانگيخته ميشود وضحاك را به ضربهي گرز خود، ميكشد و گيتي را از زيانكاري وي ميرهاند.در آغاز هزارهي سوم پس از زرتشت، سوشيانس برميآيد و پس از ديدار بااورمزد، خورشيد را سي شبانهروز در اوج آسمان متوقف ميكند. در زمان او،كيخسرو پديدار ميشود و پادشاهي گيتي و دينگستري را به دست ميگيرد تاآن كه رستاخيز مردگان آغاز شود
[بندهش، ص 128، 2-141؛ روايت پهلوي (بهار،ص281-277)؛ زند وهومن يسن، ص69-64؛ متون پهلوي، ص143)].
كتابنامه:
* «بندهش»: نوشتهي فرنبغ دادگي، ترجمهي مهرداد بهار، انتشارات توس، 1369
* «زند وهومن يسن»: ترجمهي صادق هدايت، انتشارات جاويدان، 2537
* «متون پهلوي»: تأليف جاماسبجي دستور منوچهرجي جاماسب، ترجمهي سعيد عريان، كتابخانهي ملي جمهوري اسلامي ايران، 1371
* بهار، مهرداد: «پژوهشي در اساطير ايران»، انتشارات آگه، 1376
محاکمه
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//node/1820
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت