اسماعیلیه و شریعت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
اسماعیلیه و شریعت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
اسماعیلیه و شریعت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اسماعلیه
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
سوال:
آيا درست است كه اسماعيليه در دورة الموت شريعت را لغو كردند؟
پاسخ تفصیلی:
اسماعيليه كه يكي از گروه هاي منشعب شده از شيعه هست، خودش در طول حيات خود به گروه ها و فرقه هاي مختلفي تقسيم شده است يكي از عمده ترين اين فرقه ها فاطميان مي باشند، كه در مصر مدتي خلافت كردند. بعد از مرگ المستنصر يكي از خلفاي فاطمي بر سر جانشيني او ميان طرفدارانش اختلاف افتاد. عده اي طرفدار مستعلي بودند و عده اي از نزار حمايت مي كردند در نتيجة اين كشمكش طرفداران مستعلي پيروز شده و او را به خلافت رساندند و نزاريان از جمله حسن صباح از مصر اخراج شدند حسن صباح كه يك ايراني بود مردم را به امامت نزار دعوت مي کرد و بعد از آن که وارد ايران شد قلعه الموت را پايگاه خود قرار داد و چندين قلعه نيز در اطراف آن به قلمرو خود افزود و به دعوت خود يعني خلافت نزار، ادامه داد. حسن و دو جانشين وي فقط ادعاي نيابت امام را داشتند و خود را داعي مي دانستند[1] و به اين خاطر هيچ گاه ادعاي امامت نکردند.
در سالهاي آخر فرمانروايي محمد بن بزرگ اميد (سومين حاكم الموت) در ميان اسماعيليان الموت جنبشي اي پديد آمد تا آموزه اي كه در محافل اسماعيلي همواره وجود داشت، ولي رهبري اسماعيليه آن را سركوب كرده بود را احياء کند. آموزة ياد شده اين بود كه آناني كه پي به باطن شريعت برده اند و معني باطني آن را دريافته اند ديگر قوانين شريعت از آنان برداشته مي شود. زيرا شريعت تنها مجموعه اي از نهادها و علامات است كه هدف از آن سوق دادن آدمي به فهم كردن فراسوي خود شريعت است.[2]
تا اين دوره همه نزاريان به امام مستور دعوت مي كردند و رهبران اسماعيلي الموت خود را داعي مي دانستند ولي وقت نوبت به حسن دوم كه در بين اسماعيليان به «حسن علي ذكره السلام» معروف گشته بود رسيد او خود را امام و از نسل نزار بن مستنصر خواند و اعلان ظهور كرد. اين شخص انقلابي در عقايد اسماعيليه بوجود آورد و به اين خاطر بين اين فرقه و عقيده اسماعيلي فاطميه بكلي انقطاع رُخ داد.[3]
از جمله عقايدي كه اسماعيليه داشتند اعتقاد به روز رستاخيز در روز بازپسين بود كه از دير باز از وقوعش خبر داده بودند و اين همان روزي است كه همة آدميان به داوري فراخوانده مي شوند آنان كه امام را قبول نداشتند جهنمي و آنانكه امامت را قبول مي كردند، بهشتي محسوب مي شدند و با فرا رسيدن اين روز به اعتقاد اسماعيليان دوران شريعت نيز به پايان مي رسيد و لذا لزومي به انجام اعمال و تكاليف دنيوي وجود نداشت. و همچنين استناد حسن دوم براي اعلان قيامت و تعطيل كردن شريعت به اين جمله بود كه «لو ظهرت الحقايق بطلت الشرايع»[4] اگر حقايق آشكار شود شرايع و احكام باطل مي شوند.
بنابراين روزة رمضان (كه به تأويل اسماعيليه نمودار تقيه بود) با جشني كه بر پا شد شكسته شد، حج محلش عوض شد و در قلعه مؤمن آباد كوهستان، مراسم مشابهي صورت گرفت و حسن دوم بعنوان خليفه همرديف و مرتبة المستنصر، خليفه فاطمي (كه در واقع به امامت او اعتقاد داشتند) شد.[5]
جويني ماجرا را بدين ترتيب شرح مي دهد: «17رمضان 559 در ميدان الموت به دستور حسن دوم مجلسي آراستند و منبر را روبروي قبله قرار دادند (تا اين دوره منبر در طرف چپ يا راست محراب واقع مي شد) و عَلَمي با چهار رنگ برافراشتند در اطراف منبر و حسن دوم بر منبر رفته و در حضور گروه هايي از نمايندگان جماعات نزاري مناطق مختلف بعنوان داعي و حجت امام مستور خطبه اي ايراد كرد كه ظاهراَ از جانب شخص امام براي پيروانش ارسال شده بود. حسن در منبر رو به مردم حاضر كرده گفت: امام زمان شما را درود و رحمت فرستاد و بندگان گزيدة خويش خواند و بار تكليف شريعت را از شما بر گرفت و شما را به قيامت رسانيد.[6]
بدين ترتيب حسن دوم باني انقلابي عظيم در تعاليم اسماعيلية نزاري گرديد و با توجه به اينكه حسن دوم به تاريخ و تعاليم اسماعيليان متقدم توجه خاص داشت و از علم و تأويل نيز بهرة كافي برده بود بعد از رسيدن به رياست دولت نزاريان وقوع قيامت و فرا رسيدن آخرالزمان را اعلام كرد. يعني همان دوره واپسين تاريخ مقدس كه اسماعيليان از آغاز تاريخ خود در انتظارش بودند شريعت اسلام نيز مي بايست منسوخ مي گرديد. حسن دوم قيامت و معاد و بهشت و دوزخ را تأويل كرد و تعبيرهاي روحاني و معنوي مختلفي از آنها ارائه كرد. بر اين اساس قيامت در واقع حاكي از تجلي حقيقت نامكتوم در ذات معنوي شخص امام نزاري بوده است. امام نزاري بعنوان شخصي كه قيامت را اعلام كرده و مؤمنان را از دورة شريعت به دوره قيامت رسانده بود، به مرتبه والاتر قائم قيامت دست يافته دعوت نيز دعوت قيامت بوده است.[7]
از نظر امام اسماعيلي و با اعلام قيامت مؤمنان ديگر مجبور به اجراي احكام شرعي و فرايض ديني نبودند، زيرا كه در آخرت كه دورة حساب رسي است، نيازي به عمل نخواهد بود.
البته وقتي كه حسن دوم در شريعت بر حسب اعلام قيامت تغييراتي بوجود آورد همه پيروان اسماعيلي الموت اين امر را نپذيرفته و حتي عليه حسن دوم فعاليت كردند تا اينكه در سال 561 هـ حسن دوم بدست برادر زنش كه يكي از مخالفان بود، كشته شد، ولي روش حسن دوم تا سال 607 هـ ادامه داشت تا اينكه جلال الدين از نوادگان حسن دوم دستور به احياي احكام شريعت داد و همچنين روابط خوبي با خلفاي عباسي برقرار كرد و به خاطر اقداماتش به «نومسلمان» شهرت يافت.[8]
بنابراين در دوره الموت اسماعيليه فردي بنام حسن دوم از جانشينان حسن صباح با استفاده از مفاهيم اعتقادي اسماعيليه از قبيل قيامت (رستاخيز) ظهور امام و ... اعلان قيامت كرده و شرايع از دوش پيروان خود برداشت و خود را امام حاضر اسماعيليه خواند. ولي بعدها دوباره انجام مناسک در ميان اسماعيليان رواج پيدا کرد تا اين که در ميان آقاخانيه دوباره عمل به احکام و مناسک جايگاه خود را از دست داد و شريعت بي فروغ شد.
معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1.هفت باب، ابو اسحاق.
2. تاريخ رشيدي، رشيد الدين همداني.
3. كلام پير، ايوانف روسي.
[1] . كليفورد باسورث، سلسله هاي اسلامي، ترجمه فريدون بدره اي، تهران مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگي، چاپ اول، 1371، ص 196.
[2] . تاريخ ايران كمبريج، ترجمه حسن انوشه، تهران امير كبير، چاپ پنجم، 1381، ج5، ص 432.
[3] . حسن الامين، اسماعيليون و مغول، مركز الغدير للدراسات الاسلاميه، چاپ دوم، 1417 هـ، ص 101.
[4] . همان، ص 101.
[5] . كمريج، همان، ص 432.
[6] . جويني، عطا ملك، تاريخ جهان گشا، تهران، سازمان نشر كتاب، چاپ سوم 1367، ج3، ص226.
[7] . دايرة المعارف بزرگ اسلامي، ج8، مدخل اسماعيليه، ص 699؛ دايرة المعارف تشيع، ج2، مدخل اسماعيليه.
[8] . سبحاني، جعفر، بحوث في الملل و النحل، قم، مؤسسه امام صادق(ع)، چاپ اول 1418ق، ج 8، ص 163.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//node/2308
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت