نبوت شناسی در دین زرتشت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نبوت شناسی در دین زرتشت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نبوت شناسی در دین زرتشت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
دین زردشتی (ادیان آریایی ایران باستان)
پاسخ تفصیلی:
نبى شناسى در سروده هاى گاهانى
در سروده هاى گاهانى تنها زرتشت به عنوان پیامبر دانسته شده است، اما به آخرین بودن و ظهور نکردن پیامبرى پس از اواشاره نشده است. هرچند زرتشت خود را نخستین برگزیده براى دین آموزى و پیام آورى معرفى مى کند و مى گوید: «منم نخستین کسى که بدین کار برگزیده شده ام.....». علاوه بر این، از دیگر ویژگیهاى زرتشت نیز یاد شده است؛ نظیر اینکه: او مردى است که به زبانى شیوا و بیانى دلپذیر آراسته شد، تا منظومه هاى ستایش «مزدا» و «اشه» را به گوش مردم برساند، سروده هایى که تاکنون به گوش کسى نرسیده است. زرتشت مى گوید: هرچند این سروده ها براى شیفتگان و دلدادگان اهورامزدا خوشایند است، اما براى رهروان راه دروغ، ناگوار و ملال آور است. زرتشت در راه رسالت و برابر سختیها و مشکلات، آشکارا اعلام مى کند همچنان ثابت و استوار خواهد ماند و با همه توان و نیرو به مبارزه با دشمنان «مزدا» خواهد پرداخت: «منم سرود خوان که در پیروى از «اشه» پابرجا و استوارم». زرتشت در بازگویى هدف برانگیخته شدنش اعلام مى دارد که به منظور برقرارى صلح و سازش و نشان دادن راه اهورایى و همچنین مقابله با بازدارندگان گسترش راستى و درستى، برگزیده شده است. آرمان نهایى او آسایش و راحتى همه جهانیان ازظلم و ستم رهبران بداندیش و بدکنش است. و از اهورامزدا مى خواهد نیرویى به او ارزانى کند تا همه مردمان را به راه راست رهنمون سازد. نبى شناسى در متون غیر گاهانى
در متون غیر گاهانى نیز از آمدن پیامبرى بعد از زرتشت سخنى به میان نیامده است، اما از شخصى به نام کیومرث به عنوان نخستین فردى که پیش از زرتشت پیام اهورامزدا را دریافت مى کرده نام مى برد:
... فروشى کیومر (= Gayo – Maretan پاک را مى ستاییم. نخستین کسى که به پیام اهورامزدا گوش فرا داد و از پى اوبود که نژاد آریائى و سر زمین آریا شکل گرفت. زرتشت به عنوان پیامبرى است که تولد، زندگى و مرگ او صورت افسانه اى و اسطوره اى به خود گرفته است. به دنیا آمدن اوبه خاطر عمل نیک پدرش در تهیه شراب هوم دانسته اند:
پور شسپ Pourushaspa چهارمین فردى در جهان مادى بود که از هوم آشامیدنى مقدسى فراهم کرد و در عوض این کارنیک بود که زرتشت از او به وجود آمد. در زامیادیشت آمده است زرتشت کاملا از جهان مادى رخت بر نبسته بلکه نطفه او در دریاچه چیچست (هامون) موجوداست و در آخر زمان سه موعود از آنها به وجود مى آید. و از آن نطفه، 99999 فروشى نگهبانى مى کنند. علاوه بر آن زرتشت در این بخش از چنان مقامى برخوردار مى شود که همانند ایزدان مورد ستایش قرار مى گیرد.
مى ستاییم زرتشت پاک، رد (رتو Ratu) بزرگ را با مراسم دین و همه سزاوران ستایش جهانى را (ایزدان جهانى)، ستایشگریم فروشى پاک زرتشت را، گات هاى زرتشت را. و حتى ستایش زرتشت پس از اهورامزدا مطرح شده است: ... مزدا و زرتشت را مى ستاییم. همچنین در بینش جدید، زرتشت تنها نیایش کننده اهورامزدا نیست، بلکه به ستایش شمارى از ایزدان نیز مى پردازد. در بهرام یشت آمده است که (ایزد بانو اناهیت) را مى ستاید و از او درخواست مى کند تا در تبلیغ دین به کى گشتاسپ موفق شود، وایزد بانو هم وى را کامیاب مى سازد.زرتشت پاک بستود او ایزد بهرام را براى پیروزى در اندیشه و براى پیروزى در گفتار و براى پیروزى در کردار و براى کامیابى در امر رسالت خویش و براى موفقیت در اعلام برنامه هاى دین. و در ستایش ایزد چیستا آمده است: زرتشت وى ایزد چیستا را بستود و این چنین درخواست کرد: اى چیستاى راست کردار پاک اهورا آفرید! مرا در حمایت خود داشته باش.
و نیز گزارش شده است: زرتشت در «آریاویچ» ... اشى ایزد اشى و نگوهى را مى ستاید و مى خواهد تا در تبلیغ هوته اسا Hutaosa، همسر کوى ویشتاسپ به آیین نیک مزدایى توفیق یابد و موفق شود. چنان که پیش رو دارید ستایش ایزدان در متن رسالت زرتشت جاى داده شد. و آداب و رسومى مانند قربانى، شراب هوما که در گاتها مورد مذمت قرار گرفته بود در متون غیر گاهانى جزو برنامه هاى نیایش او قرار گرفته است. در هوم یشت، زرتشت به نیایش هوم مى پردازد و از او یارى مى طلبد و مى گوید: پرورش این ماده سکرآور موجب سعادت و سلامتى پرورنده و خانواده او مى شود، و حتى مستى ناشى از مصرف آن را به دیده احترام نگریسته است: زرتشت گفت به رهبرى و راهنمایى بر من فرود آى تا دست یابم اى زرینه هوم به دانش و نیرومندى و پیروزمندى، به درمان و درستى، به افزایش و برکت، به تندرستى و بزرگى و فرزانگى - تا در جهان چون شهریارى با کامیابى بدى و پلیدى و دروغ را در هم شکنم و براندازم.
و نیز آمده است: ... هر مى چون نوشیده شود، مست یى در پى دارد که خشم و ستیز به بار مى آورد جز مستى هوم که با شادمانیى راستین همراه است که نوشنده راستین را سبک سازد و آرامش بخشد. هر کس که گیاه هوم را با مهر و توجه، چون فرزندى بپروراند، هوم به او و خانواده اش تندرستى و درمان بخشد. با این همه زرتشت آیین خود را کاملترین و بهترین آیین ها معرفى مى کند، چونان که هیچ دینى قابلیت همترازى با آن را ندارد. او مى گوید: مهى و بهى و زیبایى و برترى آن (دین زرتشت) مانند دریاى فراخ کرت (نام دریایى اسطوره اى است) نسبت به سایر آبها و یادرختى تناور که گیاهان خود در سایه سار او جاى گرفته اند و یا مانند آسمان که تمام زمین را فرا گرفته است.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//node/2489
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت