شيعيان اخباري | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
شيعيان اخباري
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
شيعيان اخباري
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تشیع
سوال:
دلايل ارتداد شيعيان اخباري چيست؟
پاسخ تفصیلی:
شيعيان اخباري مرتد نيستند. مكتب اخباري بر گروهي از شيعيان اطلاق ميگردد كه خط مشي عملي آنان در دستيابي به احكام شرعي و تكاليف الهي پيروي از اخبار و احاديث است نه روشهاي اجتهادي و اصولي در مقابل آنان فقهاي معتقد به خط مشي اجتهادي اند كه با عنوان اصولي شناخته مي شوند تقابل اين دو گونه نگرش به سدهاي نخستين حيات فقه شيعه باز مي گردد با پايان يافتن عصر حضور امامان عليهم السلام و آغاز غيبت صغري در سال 260 (ه.ق ) در چگونگي دستيابي به احكام شرع دو گونه نگرش پديد آمد يك نگرش -كه امتداد خط مشي عصر حضور بود و بيشتر ياران ائمه بر آن بودند -بسنده كردن به احاديث و عدم تجاوز از آن در دستيابي به احكام شرعي بود چهره هاي بر جستهاين نگرش در اين دوره عبارتند از محمد بن يعقوب كليني (م328 يا ه329 ه.ق ) علي بن با بويه قمي (م328 ه.ق ) و محمد بن علي بن بابويه قمي معروف به شيخ صدوق (م381 ه.ق )كه در گرداوري كهن تريت آثار و مجموعه هاي فقهي و حديثي نقش اساسي داشتند .
نگرش ديگر اجتهاد و استخراج واستنباط احكام از دليلهاي چهار گانه ظواهر آيات قران كريم, سنت ,عقل, واجماع بود كه از برجستگان اين مكتب ميتوان از شيخ مفيد ( م413 ه.ق ) سيد مرتضي (م436 ه.ق )و شيخ طوسي (م460 ه.ق ) نام برد كه با نگارش و بر جاي گذاشتن آثاري در اصول فقه پايه گذار حركتي نوين و بنيادي در فقه شيعه به شمار ميروند در اين ميان شيخ طوسي بيشترين سهم را داشت نگرش اصولي به فقه به تدريج رونق يافت و بر نگرش نخست چيره شد و تا قرنها گرايش فقها به استنباط و اجتهاد را بر حديث گرايي صرف برتري داد و كم فروغي و بي رونقي مكتب فقيهان اهل حديث را در اواخر سده چهارم و نميه نخست سده پنجم هجري در پي داشت .
مكتب اهل حديث در اوايل قرن يازدهم هجري بار ديگر به وسيله محمد امين استر آبادي (م1033 يا1036 ه.ق )در قالبي نو مطرح و احيا شد . وي در اين مرحله با سامان دادن مكتب اهل حديث بر مكتب اصول گرايي سخت حمله كرد و بدين ترتيب دوره نويني از تقابل دو مكتب ياد شده در حوزه فقاهت شيعي پديد امد و در حقيقت رواج و اطلاق عنوان « اخباري » بر گروهي از فقها با مفموم و اصطلاح خاص و امروزي , از همين دوران و با ظهور استر ابادي آغاز شده است .
از بارزترين عالمان ديني پيرو مكتب استر ابادي ميتوان از محمد تقي مجلسي (م1170 ه.ق ) محمد باقر مجلسي صاحب بحار الانوار (م1111 ه.ق ) محمد بن مرتضي معروف به ملا محسن فيض كاشاني (م1091 ه.ق )محمد بن حسن حر عاملي مولف وسائل الشيعه (م1104 ه.ق ) سيد نعمه الله جزايري (م 1112 ه.ق )و شيخ يوسف بحراني صاحب حدائق (م 1186 ه.ق ) نام برد .
محورهاي اختلاف اخباري و اصولي : عمده ترين محورهاي اختلاف ميان دو مكتب اخباري و اصولي عبارت است از:
1. منابع استنباط در مكتب اخباري محدود به قران و سنت معصومان عليهم السلام است . آنان عمل به قران را نيز در آن حد مجاز ميدانند كه تفسير آن در سنت آمده باشد.
اخباريان -جز اياتي كه دلالت انها بر معناي مراد ,نص وصريح است وعمل بدان را جايز بلكه واجب ميدانند - ظواهر قران را حجت ودليل نميدانند , مگر به كمك روايات رسيده از معصومان عليهم السلام , حتي برخي اخباريان حجيت احاديث پيامبر صلي الله عليه واله را منوط به اين دانسته اند كه تفسير و تبيين مراد آن از امامان معصوم عليهم السلام رسيده باشد.
اما در متب اصولي علاوه بر قران وسنت اجماع وعقل نيز از ادله شرعي ومنابع استنباط احكام شمرده شده است واصوليان ظواهر قران را حجت ميدانند.
2 . در مكتب اخباري اشيا يا حلال اند يا حرام يا مشتبه و چنانچه حليت و حرمت چيزي معلوم نباش و نصي از معصوم عليه السلام در باره آن نرسيده باشد بايد در فتوي توقف و در عمل احتياط كرد. اما در مكتب اصولي در موارد مشكوك اصل بر برائت است و احتياط و واجب نيست .
3 . اخباريان دستيابي به احكام شرع را از راه گمان يعني هان ظن حرام و تنها راه تحصيل احكام را علم و اطمينان مي دانند در حالي كه اصوليان ظن خاص را نيز همچون علم , حجت و معتبر مي دانند.
4 . اجتهاد نزد اخباريان حرام و نزد اصوليان و نزد اصوليان واجب كفايي بلكه به نظر برخي واجب عيني است.
5 . در نگرش اخباري تقليد از غير معصوم عليه السلام جايز نيست مگر از معصوم روايت كنند كه در اين صورت تقليد از او به معناي قبول روايات وي, جايز بلكه واجب است. اما در نگرش اصولي, تقليد عامي از مجتهد جامع الشرايط به معناي پذيرش نظر و فتواي او واجب است.
6 . اخباريان احاديث را دو قسم مي دانند: صحيح و ضعيف, ليكن اصوليان چهار قسم: صحيح, حسن, موثق و ضعيف.
تعريف دو گروه از حديث صحيح نيز متفاوت است اخباريان حديثي را صحيح مي دانند كه به صدور آن از معصوم عليه السلام اطمينان حاصل شود خواه منشأ اطمينان و ثاقت راوي يا راويان باشد يا قراين و شاهد اما مجتهدان حديثي را صحيح ميدانند كه همه راويان آن شعيه دوازده امامي و عادل باشند.
7 . در مكتب اخباري همه احاديثي كه در كتب اربعه بلكه در ديگر كتابهاي حديثي كه عالمان بزرگ شيعه آنها را تدوين كرده و به صحت احاديث نقل شده گواهي داده اند آمده است صحيح مي باشد و ميتوان بر طبق انها عمل كرد ليكن در نگرش اصولي, احاديث موجود در مجامع روايي شيعي حتي كتب اربعه ممكن است مصداق يكي از عناوين واقسام چهار گانه ياد شده قرار گيرند وهمه انها را نمي توان به صرف نقل در كتب ياد شده صحيح دانست.
منبع : فرهنگ فقه 2/327-330 .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//content/%D8%B4%D9%8A%D8%B9%D9%8A%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%8A
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت