ایده های محوری در وين داير | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
ایده های محوری در وين داير
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
ایده های محوری در وين داير
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
گرایش های جدید
سوال:
ایده های محوری در وین دایر را بیان فرمایید؟
پاسخ تفصیلی:
پارهاي از مباني انديشه هاي وين داير به شرح ذيل است:
1ـ وحدت وجود
سراسر بدن ما از اجزاء زنده تشکيل شده است و اغلب حيات ما بدون آنها امکان پذير نيست، پلک هاي چشم ما با وجود ساختار کوچک خود با تمام جسم هماهنگ عمل مي کند، تمامي اجزاء بدن ضمن اين که خود سرشار از نيروي حيات هستند همگي هماهنگ با کل و تماميت آدمي که «من» ناميده مي شود عمل مي¬کنند. يافته هاي علمي دانشمندان با ميکروسکوپ الکتروني بر وجود حيات در تمامي اجزاءموجودات ـ نه فقط انسان ـ حکايت دارد ضمن اين حيات مستقل اجزاء، هماهنگي و همسويي با کل نيز هويداست. تک تک انسان ها با همديگر «پيکره کامل انسانيت » را تشکيل مي دهند. انسانها «من» هايي هستند که در قالب متحدا الشکل به نام «ما» به حيات خود ادامه مي دهد. بايد حقيقتي انکار ناپذير در جهان لايتناهي که بر سراسر هستي حکومت مي کند به نام «اصل وحدت وجود» را پذيرفت.
شواهدي بر وحدت وجود
الف) ايده عدد بحراني
اگر شمار قابل توجهي (عدد کافي) از انسانها ـ حتي ديگر موجودات ـ از رفتار خاص و الگوي خاصي تبعيت کنند همان رفتار در تمام آن «گونه» تظاهر خواهد يافت. اقل نصاب عدد در «گونه» که موجب تسري رفتار به تمام آن صنف خواهد شد «عدد بحراني» يا «توده بحراني گونه» نام دارد. اين ايده از آن جا قوت گرفت که ميموني در کشور ژاپن به طور ابتکاري سيب زميني را در آب شور دريا شست پس از آن، آن را خورد. متعاقباً بعضي از همنوعانش از او تقليد کردند. تعداد زيادي از ميمون هاي حاضر اين عمل را انجام دادند. با تعجب مشاهد شد ميمون هايي که در چند فرسخي زندگي مي کردند و هيچ تماسي با ميمون هاي ساحل نداشتند اين رفتار را از خود بروز دادند. کن کيس در کتابش معتقد است که اگر تعدادي از افراد نوع بشر از بحران جنگ هسته اي آگاهي يابند و اين حس را به اکثريت انتقال دهند و اکثريت اين رفتار را در خود تظاهر دهند جنگ هسته اي اجتناب ناپذير است.
ب) تجربه انتقال مرحله اي
فيزيکدانان از اين نصاب «انتقال مرحله اي» تعبير مي کند و آن هنگامي است که اتم هاي تشکيل دهنده يک ملکول به ترتيب خاصي قرار گيرند و تعداد آنها به نصاب نزديک شود و اين هنگام است که بقيه اتم ها خود به خود در همان مسير قرار مي گيرند. حرکتي عجيب از يک ميکروب در يک نقطه از زمين باعث بروز حرکت ديگر ميکروب ها ـ بدون هيچ تماسي ـ در کره زمين مي شود. اين مطلب در مورد رفتار توده ها در جوامع بشري قابل توجه است به طوري که رفتار کلي انسان ها و مواضع جمعي آنها متاثر از حس مشترک آنها است که تبييني ديگر از همان « وحدت وجود» است.
ج) کشفيات نوين فيزيک کوانتوم:
ذرات کوچکتر از اتم به طور مداوم اتخاذ تصميم مي کنند و عجيب تر اين که تصميمات اتخاذ شده بر اساس تصميماتي است که در جاي ديگر اتخاذ مي شود. ريز ذرات اتم به فوريت مي دانند که در جاي ديگر چه تصميمي اتخاذ شده است. مبناي استدلال فلسفه کوانتوم اين است که همه چيزهايي که در جهان به ظاهر منفرد و مستقل به نظر مي رسند در واقع اجزايي از يک کليت مستقل به شمار مي روند. دنياي علم به سختي مي کوشد به آن چه رهبران روحاني بشريت گفته اند دست يابد . در علم مکانيک کوانتوم در اين مسئله ـ ذي حيات بودن ذرات عالم و دستورگيري از حقيقت ديگر ـ تمايزي بين جاندار و بي جان وجود ندارد. تمامي اجزاء عالم ضمن اينکه در کار انفرادي خود عاري از نقص و خطا مي باشند در همان زمان با ذرات ديگر و با کل کائنات هماهنگ و همنوايند و به فواصل زماني احتياجي ندارند. پرواز دسته جمعي پرندگان در هوا و پيچ و تاب خوردن آنها به گونه اي که انگار به هم متصلند و از يک جا فرمان مي گيرند همه شواهدي روشن بر «وحدت وجود» است.
با اعتقاد به اصل وحدت وجود، به خود يادآور مي شويم که هر تصور زشتي درباره ديگران، تصوري است به خويشتن. هر قدمي که براي انتقام جويي و آزار ديگران برداشته مي شود کوششي است که ضربه و لطمه آن به خود ما بر مي گيرد. ثمره اعتقاد به اين اصل، احساس يگانگي و دوستي با ديگران و پرهيز از کينه جويي و نفرت است.
بايد ياداور شويم آنچه را که وين داير تحت عنوان «وحدت وجود» پذيرفته، بسياري از دانشمندان صاحب نظر با دلايل و تبيين هاي ديگري پذيرفته اند. 2ـ ذهن، منبع اعجاز
انسان معنوي از نيروهاي خارق العاده ذهن در تاثير گذاري بر اين عالم آگاه است، او نيک مي¬داند که ذهن معطوف به آرامش از هر نيروي فيزيکي قوي تر است. از طريق مراقبه و مکاشفه مي توان به ژرف ترين سطوح ذهني دسترسي پيدا کرد و در آن فضاي خاموش و نامرئي، از حکمت و هدايت بهره مند شويم واز طريق ذهن است که مي توان به بخش نامرئي وجود دست يافت.
قدم اول در فعال سازي قدرت ذهن، تغيير تصاوير ذهني است. رويدادهاي زندگي همه پرداخته تجسمات انسان است بنابراين بايد نيروي تجسم و تصور ذهن را باور داشت و به تغيير نگرش نسبت به خود، محيط پيرامون، ديگران و زندگي همت گماشت تا موجبات تغيير در واقعيت اين امور فراهم شود. آينده انسانها از راه شيوه تفكري كه بر مي گزينند رقم مي خورد و در حقيقت آنها به آنچه تفكر مي كنند تبديل مي شوند. پديده هايي كه در زندگي انسانها اتفاق مي افتد زاييده تفكر آنهاست نه مستقل از فكر.
بايد توجه داشت تفكرات هر چند واقعيت خارجي ندارد اما اگر به طور مناسب تقويت و دروني گردند به طور عيني در قالب فيزيكي انسان عينيت مي يابند و تجسم خارجي به خود مي گيرند. بنابراين افكار و اعمال رابطه علي و معلولي با هم دارند ، هم اعمال انسان برخواسته از تصورات و افكار اوست و هم افكار اوست كه باعث تحقق اعمال متناسب با همان فكر در زندگي مي شود.
براي تجربه معجزه ذهن، بايد صداهاي دروني که از محدوديت ها مي گويند خاموش شوند. در اين مسير ضريب هوش پنداري باطل است، هوش و ساير توانايي هاي ذهني بي حدو بي کرانه است، تمامي هيجانات از ذهن سرچشمه مي گيرند و آنگاه بازتاب آن به صورت علايم و عوارض بيرون متجلي مي شود. اين قدرت ذهن که از آن به «اداره کردن تصادفات» ياد مي شود به اين معني است که هر چيزي که مي خواهيد در ذهن شما اتفاق بيفتد در ذهن خود تصور کنيد. از درون بر آن تمرکز کنيد و از بيرون به آن علاقه نشان دهيد و به تصور ذهني عشق بورزيد. حالا انرژي دروني شما تصادفاتي را جذب خواهد کرد که با آرزوهاي شما جور در خواهند آمد و ذهن بر هر چه تمرکز پيدا کند همان توسعه پيدا مي کند و بزرگ مي¬شود. اين قدرت ذهن، از زبان و بيان متاثر مي شود، بيان کلمات و عبارات باعث مي شود بدن فيزيکال به همان راهي برود که اظهار شده است.
ملاحضه:
حقيقت آن است که ذهن انسان از پديده هاي شگفت انگيز خلقت است که بسياري از توانايي هاي اين عضو مبهم مانده و پاره اي هنوز از «مرزهاي کشف» بسيار دور مانده است. اين شگفتي به گونه اي است که ليال واتسن روانشناس معروف به طور جدي احتمال داده است امور اغوا کننده اي مثل پري، هيولا، انسان خون آشام، ادم گرگ نما، شبح، روح شرير و بشقاب پرنده به صورت عيني وزن و اندازه گيري شوند و چنان آراستگي عملي يابند که حتي تجربه گراترين دانشمندان هم با آن اعلام موافقت نمايند. چرا که ممکن است اين امور مربوط به بخشي ناشناخته از ذهن باشد که" قدرت آفرينش فيزيکي" دارد.
3 ـ دو نوع خود
استعمال جملاتي در مورد خود(مثل من به خودم گفتم، من خودم را سرزنش کردم) پرده از اين حقيقت بر مي¬دارد که انسانها در درون خود دو شخصيت و دو حقيقت دارند. يک شخصيت که منم که فکر کرده ام و ديگري کسي است که فکر را دريافت کرده. (حاکم و محکوم يا فکر کننده و فکر شونده) ديالوگ با خود، حاکي از حضور دو نفس انساني در کالبد واحد است. يکي از اين دو، وجودي متعالي است که همان «خود برتر» و «نفس الهي» آدمي است و هميشه آماده است تا انسان را به وراء احساسات بکشاند. در مقابل، خود نفساني قرار دارد که از آن در لسان روان شناسان «ايگو» تعبير مي شود.
براي معنوي شدن بايد به پرورش «وجود متعالي» پرداخت و از آن براي انجام وظايف طبيعي و اعمال محبت آميز دعوت کرد؛ ايگو خود عاريتي و بدل آدميان است در حاليکه خود حقيقي ـ که همان قدرت خدا در وجود انسان است ـ اصلي و البته ابدي است. هر عملي يا فکري که آرامش را به انسان بر مي گرداند، اشارت خود متعالي است. فقط احساس امنيت و آرامش دروني است که حکايتگر حيات خود مقدس است. با همين سنجه است که مجادله و بحث، رقابت، چشم و هم چشمي، حرکات هيجان انگيز و جنگ و گريزهاي سينمايي، نگراني، اظهار خود و خود نمايي، لذت بردن از گرفتاري¬هاي ديگران، همه و همه نشان از حکومت ايگو برخود متعالي دارد. مقصد نهايي در سلوک سرکوب ايگو نيست بلکه برداشتن دو گانگي بين خود حقيقي و خود مادي است به گونه اي که با بي¬اعتنايي به ايگو، زمام حکومت بر خود در دست خود حقيقي قرار گيرد. علاج نهايي و شاهراه بازيابي خود مقدس، فقط بکار گرفتن ميل و اراده و عمل نمودن به راهنمايي عقل است.
حمزه شريفي دوست
منابع:
1ـ قرآن مجيد، ترجمه مهدي الهي قمشه¬اي، نشر اسوه
2ـ وين داير، همه هستي در درونه شماست، محمدرضا آل ياسين، نشرهامون
3ـ وين داير، 10 راز موفقيت و آرامش،
4ـ وين داير، عظمت خود را در يابيد،
5ـ وين داير، چگونه فرزنداني خلاق داشته باشيم، علي علي پناهي، نشر آسيم.
6ـ وين داير، راز جادوي بزرگ، سودابه مبشر، نشر پارسه.
7ـ وين داير، نقاظ ضعف شما، مصطفي رحيم زاده، نشر بوعلي.
8ـ وين داير، قدرت اراده، ميترا امير شکار، نشر پارسه
9ـ صادقي، محمود، تحليل روان شناختي دين، انتشارات طريق کمال.
10ـ قلي زاده، روانشناسي يروح، انتشارات وثوق.
11ـ يونگ، کارل گوستاو، مشکلات رواني انسان مدرن، ترجمه محمود بهفردي، انتشارات جامي.
12ـ يونگ، کارل گوستاو، ضمير پنهان، ترجمه ابوالقاسم اسماعيل پور.
13ـ مطهري، مرتضي، فلسفه اخلاق، انتشارات صدرا.
14ـ مطهري مرتضي، انسان کامل، انتشارات صدرا.
15ـ طباطبايي، محمدحسين، نهايه الحکمه، انتشارات جامع مدرسين.
16ـ وين داير، اعجاز واقعي، محمدرضا آل ياسين، نشر هامون.
17ـ وين داير، معنويت 2، علي علي پناهي، نشر آسيم.
18ـ وين داير، معنويت رسالت نهايي شما، علي علي پناهي، نشر آسيم.
19ـ وين داير، براي هر مشکلي راه حل معنوي وجود دارد، وجهيه آيت اللهي، نشر پارسه.
20ـ وين داير ، عرفان ، داروي دروهاي بي¬درمان ترجمه محمد حسن نعيمي انتشارات كتاب آيئن.
22ـ وين داير ، خود حقيقي شما ترجمه دكتر عليرضا شاملو – نشر دارينوش
23ـ وين داير ، خود مقدس شما ترجمه سودا به مبشر، نشر پارسه.
24ـ غفاري محمد رضا، روح و دانش جديد نشر فرهنگي اسلامي.
25ـ لنگها و زن محمد ، اسلام و كثرت گرايي ديني ترجمه نرجس جواندل.
26ـ مصباح يزدي محمد تقي ـ به سوي او ص 56.
27-غفاري ،محمد رضا،روح و دانش جديد،نشرفرهنگ اسلامي
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//node/1577
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت