مذمت دراويش و تصوف | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مذمت دراويش و تصوف
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مذمت دراويش و تصوف
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اصطلاحنامه تصوف
سوال:
با توجه به احاديث فراواني كه در مورد مذمت با دراويش و تصوف داريم و علم به اينكه آنان ضد دين و بعبارت امام صادق(ع) آنان دشمنان ما هستند و ما از اونها بيزاريم حکم آنها چه می باشد؟
پاسخ تفصیلی:
ابتدا لازم است در خصوص عقايد اين فرقه يا فرقه اهل حق توضيحاتي را ارائه دهم:در بين فرقه هاي اهل حق كساني هستند كه به الوهيت برخي مخلوقات مثل حضرت علي (ع) عقيده دارند، اينها قطعاً كافرند، در بين آنها گويا كساني هم هستند كه به الوهيت مخلوقات قائل نيستند، اگر اينها منكر ديگر ضروريات دين اسلام هم نباشند مسلمان خواهند بود؛ لكن به نظر مي رسد كه بسياري از اينها منكر ضروريات دين هستند مثلا برخي از آنها شرب خمر را حلال مي دانند يا به روزه به آن شكلي كه اسلام گفته است اعتقاد ندارند و…؛ مشكلي كه در مورد اهل حق وجود دارد اين است كه آنها داراي فرقه هاي بسيار متعددند و حكم كردن در مورد همه آنها به يك صورت درست نخواهد بود. مشكل ديگر در مورد اين فرقه ها اين است كه آنها عقائد خود را فاش نمي كنند و به اصطلاح خودشان حفظ اسرار مي كنند لذا اطلاع از عقائد آنها كارآساني نيست چون در مواجهه با مسلمين عقائد خلاف خود را انكار مي كنند.«تناسخ» يعنى حلول روح از قالبى مادّي به قالب مادّي ديگر، كه در مذهب اهل حق سنگ اساس عقايد ايشان است. حلول ذات را «دونادون» گويند. به عقيده ايشان در تن هر كس ذرهاى از ذرات الهى موجود است، و ظهور روحانى حق در صورت جسمانى پاكان و برگزيدگان، هميشه در گردش مىباشد، و آن را گردش مظهر به مظهر نامند. در اين باره آنان معتقد به هفت جلوه پياپي اند و مىگويند هر بار خداوند حق تعالى با چندتن از فرشتگان مقرب خدا، به صورت اتحاد در بدنهاى خاكى «حلول» مىنمايد، اين «حلول» به منزله لباس پوشيدن و كندن است، كه آن را به فارسى جامه و به تركى «دون» گويند و همانست كه در فلسفه برهمايى هندوئى «كارما» آمده است.چنان كه در كتاب «سرانجام» آمده است، «خداوند در ازل درون درى مىزيست، و سپس براى نخستين بار تجسم يافت، و به صورت شخصى به نام خاوندگار يا كردگار جهان ، مجسم شد، و بار دوم به صورت على (ع) ظاهر گشت.»اهل حق نامهاي بچه هاي خود را معمولاً با نام علي(ع) ختم مي كنند. و درباره حضرت على (ع) مىگويند، كه او تجلى ذات خداست، و وى را «مظهر» تمام و كمال خدا مىدانند، و اوست كه در هر دوره و عصرى ظهور كرده...اين فرقه در خوردنيها و آشاميدنيها، محرّمات ندارند ، بنابراين از خوردن گوشت خوك و يا نوشيدن شراب باكي ندارند، كه اين بر خلاف عقايد اسلام است. با توجه به عقايد فرقه اهل حق و براساس آموزه هاي دين مبين اسلام و اصول قانون اساسي، اين فرقه ضاله شناخته شده و رسميت ندارد از اين رو در انجام امور مربوط به مذهب و مرام خويش و يا تبليغ عقايد و اعتقادات خود آزادي ندارد و بسياري از حقوق و امتيازاتي كه در مورد ساير اديان رسمي وجود دارد در مورد اين فرقه وجود ندارد؛ به عنوان نمونه نمي توانند دفاتر ازدواج و طلاق براساس تعاليم خودشان داشته باشند يا قواعد ارثي را غير از قواعد رسمي كشور اجرا كنند يا مدارس بهايي تأسيس نمايند و همچنين براساس ماده 14 قانون استخدام كشوري، از استخدام افراد اين فرقه و امثال آن در دستگاه هاي دولتي جلوگيري مي شود. حال آن كه در اين قبيل امور و احوال شخصيه و در تعلميات ديني، اديان رسمي آزاد هستند (حقوق اساسي جمهوري اسلامي ايران، سيد محمد هاشمي، نشر دادگستر، 1378، صص 193 - 183). قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران كه تبلور ارزشها در يك جامعه اسلامي و ثمره تلاش و مجاهدت ملت قهرمان ايران مي باشد اقليت هاي ديني را در اصل سيزدهم اينگونه تعريف كرده است : (ايرانيان زرتشتي ، كليمي، مسيحي تنها اقليت هاي ديني شناخته مي شوند كه در حدود قانون در انجام مراسم ديني خود آزادند و در احوال شخصيه و تعليمات ديني بر طبق آئين خود عمل مي كنند)براساس اصول اسلامي، انساني و قانون اساسي، افراد اين قبيل فرقه ها، علي رغم فساد عقيده و رسميت نداشتن از يكسري حقوق مانند حق حيات، تأمين امنيت، شغل، مسكن، آموزش و پرورش رايگان، تأمين اجتماعي، دادخواهي، حق انتخاب وكيل و نظاير آن، برخوردارند (همان). و تا زماني كه مرتكب جرايم قانوني و اخلال در نظم و امنيت جامعه نشده اند و يا دست به توطئه چيني بر عليه مذهب و نظام اسلامي نشده اند، از حقوق فوق برخوردار مي باشند. كه اين خود بيانگر اوج رأفت، تسامح و سعه صدر نظام اسلامي در برخورد با اين گونه فرق است.در ادامه جهت روشن شدن هر چه بيشتر ماهيت اين فرقه چند نمونه از استفتائات رهبر معظم انقلاب، امام خامنه اي، در خصوص فرقه اهل حق را بيان مي كنيم:س317: فرقهاى وجود دارد كه خود را «علىاللهى» مىنامند، يعنى اميرالمومنين على بن ابى طالب(عليهالسلام) را خدا دانسته و به دعا و طلب حاجت به جاى نماز و روزه اعتقاد دارند. آيا اينها نجس هستند؟ج: اگر اعتقاد داشته باشند كه امير المومنين على بن ابى طالب(عليهالسلام) خدا است «تعالى الله عن ذلك علوا كبيرا»، حكم آنها مانند غير مسلمانهايى است كه اهل كتاب نباشند، يعنى كافر و نجس مىباشند.س 318: فرقهاى وجود دارد كه خود را «علىاللهى» مىنامند و معتقدند كه حضرت على(عليهالسلام) خدا نيست ولى كمتر از خدا هم نيست، اين گروه چه حكمى دارند؟ج: اگر قائل به شريكى براى خداوند واحد منان متعال نباشند، حكم مشرك را نخواهند داشت.س 319: آنچه را كه از طرف شيعيان دوازده امامى براى امام حسين(عليهالسلام) يا اصحاب كساء(صلوات الله عليهم اجمعين) نذر مىشود، آيا جايز است به مراكزى كه محل اجتماع پيروان فرقه «على اللهى» است داده شود، بنحوى كه باعث احياء اين مراكز گردد؟ج: اعتقاد به خدا بودن مولىالموحدين(عليه الصلوة والسلام) عقيده باطلى است و موجب مىشود كه كسى كه به آن اعتقاد دارد، از اسلام خارج گردد. كمك به ترويج اين عقيده فاسد حرام است؛ بعلاوه مصرف مال نذرى در غير مورد نذر جايز نيست.س 326: اهل روستايى كه من در آن تدريس مىكنم، نماز نمىخوانند؛ زيرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستيم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داريم، آيا نمازهاى ما اشكال دارد؟ج: اگر توحيد و نبوت و هيچيك از ضروريات دين اسلام را انكار نكنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اكرم(صلى الله عليه وآله) نباشند، حكم به كفر و نجاست آنها نمىشود. در غير اين صورت بايد هنگام تماس با آنها يا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود.ديدگاه مراجع عاليقدردرمورداين فرقه:حضرت آيت الله مكارم شيرازي : همه آنها انحرافاتي دارند و آنها فرق مختلفي هستند . بعضي شهادتين يعني توحيد و نبوت را قبول دارند آنها پاك هستند و معاشرت با اين دسته جايز است مگر اين كه سبب تقويت اين گروه منحرف گردد. حضرت آيت الله صافي گلپايگاني :فرقه مذكوره منحرفند و معاشرت با آنها مضر است مگر براي كسي كه احتمال عقلائي بدهد كه در معاشرت ها مي تواند آنها را هدايت نمايد و در هر حال اگر حضرت اميرالمومنين را واقعا خدا بدانند مشرك و نجسند و ازدواج با آنها باطل است . حضرت آيت الله فاضل لنكراني :اگر حضرت امير (ع) را خدا بدانند يا منكر يكي از ضروريات دين شوند نجس مي باشند و الا محكوم به اسلام و طهارت مي باشند . حضرت آيت الله بهجت : محكوم به نجاست اند . حضرت آيت الله سيستاني : اگر منكر ضروريات دين نباشند محكوم به طهارتند ولي به هر حال از فرقه ضاله هستند .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//content/%D9%85%D8%B0%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D9%88%D9%8A%D8%B4-%D9%88-%D8%AA%D8%B5%D9%88%D9%81
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت