تساهل و تسامح در بهائیت | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تساهل و تسامح در بهائیت
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تساهل و تسامح در بهائیت
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
بهائیت (فرق اسلامی)
سوال:
در باب تساهل و تسامح بهاييت توضيح بفرماييد، و بفرماييد به جز اين چه فرقي با اسلام دارد؟
پاسخ تفصیلی:
بهائيت در واقع انشعابى از بابيت است و بابيت انشعابى از شيخيگرى است. در اوائل قرن نوزدهم شيخ احمد احسائى و سيد كاظم رشتى، مدعى رابطه مستقيم با امام زمان(عج) شدند و خود را واسطه ميان مردم مسلمان و آن حضرت معرفى كردند» از همين جا راه و رسم شيخى پديد آمد و جمعى از افراد ساده لوح و گروهى از فرصت طلبها به آن گرايش پيدا كردند. شيخ ملاحسين بشرويه، پس از سيد كاظم رشتى، رهبرى فرقه را به عهده مى گيرد و در سفرى به شيراز با سيد على محمد شيرازى (محمد باب) ملاقات نموده و مريد و سرسپرده او مى شود. محمد باب بعد از ادعاى بابيت امام زمان(عج)، ادعا مى كند كه خود امام زمان است ؛ و كار را تا ادعاى نبوت پيش مى برد و بعد از محاكمه و زندان در تبريز اعدام مى شود. بعد از اعدام سيد باب عده اى از فريب خوردگان به تشويق و تحريك فرصت طلبان و توطئه استعمار، به ميرزا يحيى نورى (صبح ازل) و عده اى ديگر به ميرزا حسينعلى نورى (بهاءالله) مي گروند. آنگاه بين اين دو برادر اختلاف مي افتد و هر كدام ديگري را متهم به فريبكاري مي كنند؛ ولي در نهايت ميرزا حسينعلى نورى (بهاءالله) با حمايت حكومتهاي استعماري آن عصر پيروز مي شود و فرقه بهائيت گسترش مي يابد .به طور خلاصه رهبران بهائيت داراي ادعاهاي زير مي باشند :1-ادعاي نيابت حضرت مهدي 2- ادعاي مهدويت 3- ادعاي نبوت 4- ادعاي حلول خدا در وجود آنها 5- ادعاي خدايي و خالقيت و ربوبيت و روشن است كه اولا ادعاي خدايي و ادعاي حلول خدا در وجود كسي هم عقلا و هم طبق صريح آيات قرآن كريم كفر است و ثانيا ادعاي نيابت امام زمان و ادعاي مهدي موعود بودن و ادعاي نبوت افزون بر مخالف بودن با قطعيات اسلام محتاج به اثبات با معجزه است . در حالي كه هيچكدام از سران بهائيت داراي معجزه نبوده نيستند . اگر داراي معجزه بودند در اين عصر اطلاعات همه مردم دنيا مطلع مي شدند.عقايد بهاييت: به چند مورد از عقايد آنها اشاره مى شود. 1- اين فرقه مى گويد، سيد على محمد باب امام زمان است كه ظهور كرده و با ظهور او اسلام پايان گرفته و اينك دين جديد ظهور كرده و مردم بايد همگى بهايى شوند. (شخصيت و انديشههاى كاشف الغطاء كتاب (الايات البينات) به كوشش دكتر احمد بهشتى، ص 109، كانون نشر انديشه اسلامى)2- بهائيها پنهان كردن دينشان را ضرورى مىدانند به اصطلاح قائل به تقيه هستند. 3- روزه آنها نوزده روز است كه قبل از عيد شروع و به عيد نوروز ختم مىشود. ماه بهايي 19 روز است. 4- نماز جماعت باطل است مگر در نماز ميت. 5- قبله آنها مرقد بهاءالله است در شهر عكا.6-حج براى مردان واجب است و بر زنان واجب نيست، حج آنها زيارت خانه اى است كه بهاء در آن اقامت داشته، يا خانه اى است كه سيد على محمد باب در شيراز در آن سكنى داشته است. 7- اعياد آنها : - عيد ولادت باب، اول محرم. - عيد ولادت بهاء، دوم محرم. - عيد اعلان دعوت باب، پنجم جمادى. - عيد نوروز، (المدخل الى دراسة الاديان والمذاهب، العميد عبدالرزاق محمد اسود، ج 3، صص 311 - 308، انتشارات الدار العربية للموسوعات). 8- ازدواج با محارم غير از زن پدر , حلال مي باشد. (يعني با حكم بر حرمت ازدواج با زن پدر , ازدواج با خواهر و دختر و عمه و خاله و ديگران حلال مي گردد!)9- معاملات ربوي آزاد و حلال است.10- حجاب زنان ملغي مي باشد(بي حجابي آزاد و حلال).11- دخالت در سياست ممنوع مي باشد. مي بينيم كه براساس يك برنامه و طرح و نقشه از پيش تعيين و تنظيم شده , به مرور و در مراحل مختلف , عوامل استعماربه منسوخ اعلام نمودن دين اسلام و نفي و انكار نبوت , امامت , معاد و تعاليم و قوانين و احكام مقدس و نوراني قرآن مي پردازند و سپس ابتدا ادعاي نيابت خاص حضرت حجت (عج ) و سپس ادعاي مهدويت و پس از آن ادعاي نبوت و مرحله آخر ادعاي الوهيت و خدايي مي نمايند! آنگاه به هدم و نابودي آثار اسلام يعني كعبه و قبور انبيا و امامان و مساجد فرمان مي دهند و سپس به ساختن كعبه جديد! در شيراز اهتمام مي ورزند و با آداب و ادعيه و ذكر و زيارتنامه هاي استعمار ساخته به طواف به گرد آن مي پردازند! و نيز به صدور احكام جديد دين تازه ساخته شده مي پردازند و مطابق با خواست و اهداف استعمار , به رفع حجاب و پوشش زنان فرمان مي دهند و عدم دخالت مسلمين در سياست را كه آرزوي ديرينه قدرتهاي سلطه جوي جهاني در مناطق اسلامي مي باشد نهادينه مي كنند. چرا كه همواره از تعاليم و آموزه هاي سياسي اسلام و تشيع رنج برده اند و از اصل ورود و دخالت در سياست به عنوان يك تكليف و وظيفه اسلامي ضربه خورده اند . بدين ترتيب همه زمينه ها آماده و مهيا مي شود تا مباني و اركان اعتقادي و ارزشهاي اخلاقي و پايبندي هاي معنوي متزلزل شوند و وحدت و يكپارچگي مسلمانان در ايران به تفرقه و تشتت تبديل گردد و از قدرت بي نظير مذهب تشيع و مراكز علم و فقاهت و مراجع وفقها و علماي بيدار و آگاه كه مدافعان راستين اسلام و سنگرهاي مستحكم دفاع از هويت ديني و استقلال و شرف و اعتلا و اقتدار مسلمانان مي باشند , كاسته شود و راههاي تاخت و تاز و سلطه استعمار خارجي صاف و هموار گردد. بر اين اساس در بهايئيت صحبت از تساهل و تسامح نيست بلكه بهائيت سراسر دشمني و عناد و نسخ اسلام است. براى آگاهى بيشتر به منابع زير مراجعه فرماييد:1- فرق و مذاهب كلامي ؛ علي رباني گلپايگاني 2- بهائيت چگونه پديد آمد، نورالدين چهاردهى، انتشارات فتحى.3- ارمغان استعمار، محمد محمدى اشتهاردى، انتشارات نسل جوان.4- بهائيت در ايران / دكتر سيد سعيد زاهد زاهداني / انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامي5- تاريخ تحليلي پيدايش بهائيت / گروه تدوين جزوات آموزشي نهاد رهبري در دانشگاه ها6- سايه شوم : خاطرات يك نجات يافته از بهائيت / مهناز رئوفي7- بهائيان / سيد محمد باقر نجفي / نشر مشعر8- شبهات مهدوى دوران ما (نقدى بر بهائيت) / مهدى پور9- آشنايى با فرق و مذاهب اسلامى / رضا برنجكار10 بهائيت دين نيست / ابوتراب هدائى11- تاريخ باب و بهاء / ترجمه حسن فريد گلپايگانى
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//content/%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%87%D9%84-%D9%88-%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%85%D8%AD-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D9%87%D8%A7%E2%80%8D%E2%80%8D%E2%80%8D%D9%8A%D9%8A%D8%AA
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت