تناقض در اناجیل | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
تناقض در اناجیل
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
تناقض در اناجیل
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مسیحیت و تحریف
سوال:
آيا در عبارات اناجيل كه وحي از طرف خداست تناقض هست؟
پاسخ تفصیلی:
در يك بررسي اجمالي و مقايسه اناجيل با يكديگر اين طور نتيجه مي شود گرفت كه عبارات اناجيل كه از طرف خدا و وحي هستند و تعابير حضرت عيسي (ع) ، با يكديگر تناقض ندارند و تناقضات اناجيل در روايات اناجيل است كه مطالب موجود در اين باب را خدمتتان ارائه مي كنيم:
علامه شعرانى پس از نقل و بررسى تفصيلى 45 مورد از اشتباهات و تناقضات اناجيل، مى نويسد: «اين بنده مؤلف از اين قبيل بيش از هفتصد تحريف يادداشت كرده ام. در «اظهار الحق» ج اول، ص 165. گويد: اختلافات در انجيل به عقيده «ميل» سى هزار است و به طورى كه «گريسباخ» تحقيق كرده است صد و پنجاه هزار است و «شولز» كه آخرين محققين ايشان است عدد آن را به تحقيق نيافته است». ميرزا ابوالحسن شعرانى، راه سعادت، تحقيق : حامد فردى اردستانى، ص 282، چاپ اول، 1386، تهران : مرتضوى.
انجيل متى، عيسى(ع) را از فرزندان سليمان بن داود(ع) مى داند. ( انجيل متى، 1 : 6) در حالى كه وى در انجيل لوقا فرزند ناتان بن داود معرفى شده است. ( انجيل لوقا، 3 : 31)3. در انجيل متى، عيسى(ع) اعلام مى كند كه پس از مصلوب شدن سه شبانه روز در زمين مدفون خواهد ماند: «زيرا هم چنان كه يونس سه شبانه روز در شكم ماهى ماند، پسر انسان نيز سه شبانه روز در شكم زمين خواهد بود».( انجيل متى، 12: 40) در حالى كه اناجيل ديگر مدت دفن او را از غروب جمعه تا قبل از سپيده يكشنبه، يعنى حداكثر يك روز و دو شب مى دانند. ر.ك : انجيل متى، 27 : 57 و 28 : 1 ؛ انجيل مرقس، 15 : 42 و 16 : 1 ؛ انجيل لوقا، 23 : 53 و 24 : 1. انجيل متى، 2 : 22 ؛ برگرفته از : مسيحيت، صص 100 - 102. انجيل مرقس - كه قديمى ترين و كوتاه ترين انجيلها است - خاطرات قديس پطرس حوارى را مطرح مى كند كه متضمن احساسات بشرى عيسى است. در اين انجيل، عيسى موجودى مافوق بشر نشان داده شده و «فرزند انسان» لقب گرفته است، اما اثرى از اصل «تجسّم الهى» در پيكر عيسى و اصل ازليت او (وجود قبل از خلقت ) ديده نمى شود. اما انجيل متى و انجيل لوقا، حاوى عباراتى است كه زمينه را براى اعتقاد به تجسّم ربوبيت در پيكر عيسى آماده مى كند و انجيل يوحنا، به صراحت طبيعت الوهى عيسى را - چنان كه معاصرش يعنى پولس مطرح كرده بود - بيان مى كند. اين تهافت مشكل پيچيده اى است كه اذهان انديشمندان مسيحى را تاكنون به خود مشغول داشته و راه حل هاى گوناگون اما بى حاصل در رفع آن ارائه كرده اند. ر.ك: كلام مسيحى، صص 66-80. در انجيل يوحنا از يحيى(ع) پرسيده مى شود: آيا تو همان ايلياى نبى الياس هستى كه قبل از فرارسيدن روز موعود (ظهور مسيح ) بايد بيايد؟ يحيى تأكيد مى كند: من چنين شخصى نيستم. كتاب مقدس، انجيل يوحنا، 1:19. بنابراين روز موعود هنوز فرانرسيده است. اما در انجيل متى به عيسى(ع) نسبت داده اند كه گفت: «اگر بخواهيد قبول كنيد كه يحيى همان الياس است كه بايد بيايد» متى، 11:14. نويسنده انجيل لوقا براى برداشتن تنافى موجود ميان اين دو عبارت، مسأله را به گونه اى ديگر توجيه كرده، مى گويد: «و او (يحيى ) به روح قوت الياس پيشروى وى (خداوند )، عيسى(ع) خواهد كه بخراميد» . لوقا، 1:17. اين مضامين متفاوت و متعارض، نشانگر آن است كه آيات اصلى الهى - وحى شده - دچار تحريف جدى گشته است ر.ك: موريس بوكاى، تورات، انجيل، قرآن و علم، ترجمه مهندس ذبيح اللَّه دبير، (تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، چاپ چهارم، 1368 ).
در پايان بايد خاطر نشان كرد كه: حضرت عيسي عليه السلام كتاب مكتوب نداشت و انجيلهاي كنوني را شاگردان حضرت عيسي (ع ) سالها پس از حضرت عيسي (ع) نوشته اند. خود مسيحيان نيز بر اين باورند كه اساساً حضرت عيسي(ع) انجيلي نداشته است. لذا آنها اناجيل چهارگانهي امروزي را نوشتهي برخي قدّيسين مسيحي مي دانند. پس اگر كسي بگويد انجيل تحريف شده، سخت در اشتباه است. اين انجيلها، تحريف انجيل حقيقي نيستند؛ البته ممكن است مطالبي از انجيل حقيقي در اناجيل فعلي موجود باشند. امّا انجيل حقيقي هيچگاه تحريف نشد؛ انجيل حقيقي تعاليم حضرت عيسي (ع) بود كه به صورت شفاهي در سينه هاي مردم همواره تا زمان رسول الله(ص) وجود داشت؛ و مسيحيان موحّد ـ كه اعتقادي به تثليث نداشتند ـ آن را به صورت شفاهي داشتند؛ و از طريق همان انجيل حقيقي، مي توانستند رسول الله(ص) را بشناسند، تا آنجا كه بحيراي مسيحي حتّي در كودكي نيز آن حضرت را شناخت؛ و برخي راهبان مسيحي به عبدالمطلب خبر داده بودند كه پيغمبر آخرين، از فرزندان فرزندش عبدالله است؛ و به ابوطالب خبر دادند كه محمّد(ص) پيغمبر خواهد شد؛ و سفارش نمودند كه از او مراقبت ويژه نمايد. اين گونه مسيحيان، در حقيقت همان مسيحيان موحّد بودند كه انجيل حقيقي را در سينه هايشان داشتند؛ و طالبان حقيقي حقّ را هدايت مي نمودند. انجيل ها را چهار نفر نوشته اند: متي , يوحنا, لوقا و مرقس . و اين انجيلها به نامهاي نويسندگانشان ناميده شده اند. علت نامگذاري , همين است . از اين چهار نفر دو نفر از شاگردان حضرت عيسي (ع ) هستند. اين دو نفر متي و يوحنا هستند. دو نفر ديگر از حواريون نيستند. متي يكي از شاگردان و حواريين حضرت عيسي و همواره با او بود و از او جدا نمي شد. انجيل متي در سال 38 ميلادي نوشته شده است و برخي به اين عقيده اند كه انجيل متي بين 50 و 60 ميلادي نوشته شده است . (قاموس كتاب مقدس , يك مجلدي , ص 782, ماده متي ) يوحنا از شاگردان و حواريين عيسي (ع ) بود و آن حضرت او را بسيار دوست مي داشت . (الميزان , ج 3, ص 312, قاموس كتاب مقدس ماده يوحنا) تاريخ انتشار اين انجيل را سال 65 ميلادي , 96 ميلادي و 98 ميلادي گفته اند (الميزان , ج 3, ص 313) برخي بر اين باورند كه انجيل يوحنا, از يوحنا نيست بلكه ديگران نوشته اند و به نام او انتشار داده اند تا مردم بپذيرند و برخي گفته اند كه انجيل يوحنا در اصل بيست باب بود و باب بيست و يكم را پس از مرگ يوحنا اضافه كرده اند. (الميزان , ج 3, ص 313) مرقس از حواريين نبود بلكه شاگرد پطرس بود و به دستور پطرس انجيل را در سال 61 ميلادي نوشته است . (همان , ص 311) لوقا هم از حواريين نبود و حتي حضرت مسيح را نديده است .
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.adyan.porsemani.ir//content/%D8%AA%D9%86%D8%A7%D9%82%D8%B6-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%86%D8%A7%D8%AC%DB%8C%D9%84
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های ادیان و مذاهب سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت