سیره اجتماعی امام علی(ع) | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
سیره اجتماعی امام علی(ع)
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
سیره اجتماعی امام علی(ع)
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
سیره امام علی علیه السلام
سوال:
رفتار اجتماعي حضرت علي (ع) چگونه بود؟ يعني 1- چه موقع مي خنديد؟چگونه مي خنديد؟آرام يا بلند؟ زود تر يا دير تر؟ 2- چگونه سلام ميكرد؟آرام يا بلند؟دست هم ميداد؟محكم يا آرام دست مي داد؟ 3-غذا خوردنش چگونه بود؟صبح ظهر شب؟صبح بعد از نماز غذا مي خورد يا قبل از نماز؟آيا هميشه نان و نمك ميخورد(نمك زيادي كه سمه!!!)؟؟ظهر چه ميخورد(در روايات راجع به غذا خوردن حضرت امير چه نوع غذاهايي آمده تا ما هم بخوريم) 4- چه موقع عصباني مي شد؟ براي چه عصباني ميشد؟ 5- چگونه راه ميرفت؟آرام يا تند؟(اگر محكم، آيا مثل همان آيه اي نيست كه مي گويد با غرور بر روي زمين راه نرويد؟) 6آيا حضرت امير تمرين هاي رزمي هم ميكرد؟ به هر حال جنگ جوي بي مثالي درعالم بودند، نميشود با درخت كاشتن جنگجو شد؟ 7-لطفا خودتان هر چه راجع به اين امور از رفتار ها ياحتماعي اين حضرت هست بيان فرماييد ميدانم كه خيلي زياد است اما سبك زندگيست و فرمان رهبري
پاسخ تفصیلی:
پاسخ: سيره اخلاقي و اجتماعي امام علي عليه السلام
ــ شادي آن حضرت در چهره نمايان و اندوهش در دل نهان بود.
ــ از همه گشاد سينهتر و در مهار نفس از همه تواناتر بود.
ــ نه كينورز بود، نه رشكبر.
ــ در گفتار نه حملهور بود و نه ناسزاگو.
ــ نه عيبجو بود، نه غيبتگر.
ــ سرزنش را ناپسند ميداشت.
ــ غم انجام رسالت همدم او بود و اندوهي دراز داشت.
ــ با وقار بود و پيوسته ذكر خدا بر لب داشت.
ــ شكيبا بود، عظمت وجود خويش را پنهان ميكرد.
ــ بر بينيازي خود شادمان بود.
ــ خوشخُلق بود و بهرهبردن از وجودش سهل مينمود.
ــ آرام راه مي رفت و وقاري استوار داشت.
ــ كمآزار بود. نه تهمتزن بود و نه پردهدر.
ــ اگر لب به خنده ميگُشود، از حد وقار فرا نميرفت.
ــ چون خشمگين ميشد، خشم از هيبتش چيزي نميكاست و خشمش تنها براي ترك اوامر الهي بود.
ــ خندهاش تبسم، پرسشش تعلم، پيجويياش تفهم بود.
ــ دانشش بيكران، بردبارياش بسيار و دلسوزياش فراوان بود.
ــ بُخل نميورزيد، [براي دنيا] تنگدل نميشد و غم نهان آشكار نميكرد.
ــ در داوري، از حق دور نميافتاد و در بيان دانش از صواب فاصله نميگرفت.
ــ پرصلابت بود و در همان حال، معاشرت با او شيرينتر از عسل مينمود.
ــ نه آزمند بود و نه ناشكيبا و نه درشتخو.
ــ سود نارسان نبود.
ــ نه درونانداز بود و نه برونپردازِ ظاهرساز.
ــ بي هيچ دُرشتخويي، پيوسته صله رحم ميكرد.
ــ بيآنكه به اسراف گريد ميبخشيد.
ــ در پيوستن، نيكوكردار و در گُسستن بزرگ رفتار بود.
ــ به گاه خشم، از مدار عدل بيرون نميرفت.
ــ اگر آهنگ مصاحبتش ميكردي، رفيق شفيق بود.
ــ در دوستي خالص، در پيمان استوار و بر آن وفادار بود.
ــ پايمرد بود و پيونددهنده.
ــ بردبار بود و بيدردسر.
ــ از خداي ــ عَزَّوَجَلَّ ــ خشنود بود و برخلاف هواي خود گام مينهاد.
ــ بر آزاررسان خويش سخت نميگرفت.
ــ در آنچه به او ربط نداشت، وارد نميشد.
-در سلام كردن بر همه مقدم بود حتي بر كودكان سلام مي نمود. سلام را نه آهسته و نه بسيار بلند بيان مي فرمود و با دوستان مصافحه گرمي مي كرد.
ــ فضلِ فراوان داشت و بيان راست.
ــ در خوراك به اندك اكتفا ميكرد. گاهي نان و نمك، گاهي نان و شير، و...
ــ در بهرهبُردن از دنيا به كمترين ميل داشت.
ــ زيانش اندك و خيرش فراوان بود.
ــ اگر از او ميخواستند، ميبخشيد.
ــ چون ستمي بر او ميرفت، از آن درميگذشت.
ــ اگر از او ميبريدند، او ميپيوست.
ــ دانشش را در اختيار مردم مينهاد.
ــ پيوسته با پروردگارش اُنس داشت.
ــ برخلافِ اهلِ دنيا كه از بلا هراس دارند، خود را به بلا ميافكند.
ــ پيوسته به حق امر ميكرد و از سرِ راستي سُخن ميراند.
ــ در آنچه به خدا مربوط ميشد، شتابان بود.
ــ خود را ميشناخت و نَفْسِ خويش را فرو ميماليد.
ــ باليدنِ نَفْس را ميشكست و هر خواري و خِفّتي را بر آن تحميل ميكرد.
ــ ياورِ [دين] خدايِ ــ عَزَّوَجَلَّ ــ، حاميِ موءمنان و پناهگاهِ مسلمين بود.
ــ دمدمه زنان در او تأثير نداشت.
ــ آز بر دلش مُهر نمينهاد.
-از تمرينات نظامي غافل نبود و هم خودش تمرين مي نمود و هم ديگران را سفارش به تمرين مي كرد.
ــ هيچ چيز او را از اجرايِ حُكْمش باز نميداشت.
ــ هماره به حق ميخواند و عامل به خير بود.
ــ دانا بود و دورانديش.
ــ نه ناسزاگو بود و نه خشمگين.
ــ از بَدان دوري ميگُزيد.
ــ پاسدارِ حق بود، ياورِ ناتوان و فريادرسِ ستمرسيده.
ــ امر پوشيدهيي را آشكار و رازِ نهاني را پديدار نميكرد.
ــ هدايتش مردمان را به حق راهبر بود.
ــ اگر خوبي ميديد، از آن ياد ميكرد و اگر با بدي برميخورد، آن را ميپوشاند.
ــ حفظِ غيب ميكرد و از خطايِ مردم چشم ميپوشيد.
ــ پوزش را ميپذيرفت و از لغزش درميگذشت.
ــ سخنِ ناصح را ميخريد.
ــ در هركس ناتواني مييافت به يارياش ميشتافت.
ــ از نعمتهايِ خداوند خشنود بود.
ــ پروا پيشه داشت.
ــ عذر را ميپذيرفت.
ــ در راه خدا، مردم را به تذكر بهرهمند ميكرد.
ــ بر مردم گُمان نيك ميبُرد و نفس را از گمان بد بردن بر مردم، سرزنش ميكرد.
ــ در دوستيِ به خاطر خدا، با فهم و علم گام برميداشت.
ــ در بريدنِ به خاطر خدا، به حزم و مدارا عمل ميكرد.
ــ معاشرت با او جان را به وجد ميآورد و ديدار او حجت را بر موحدان به كمال ميبرد.
ــ علم، او را آنسان صافي كرده بود كه آتش آهن را.
ــ معاشرتش عالم را تذكر بود و جاهل را آموزش.
ــ هر كوششي را ستودهتر از كوشش خويش ميپنداشت و هر نَفْسي را خالصتر از خود محسوب ميداشت.
ــ از نهانها خبر داشت و اندوه امت را در سر.
ــ جز براي پروردگار، سرِ كُرنش در پيشگاه كسي خم نكرد.
ــ خدا را دوست ميداشت و در راه خشنودي او پيوسته مجاهدت ميكرد.
ــ از كسي به خاطر خود انتقام نميگرفت.
ــ به گاه خشمراندن، از هيچ كس سخن نميپذيرفت. [يعني، چون خشم آن بزرگوار براي خدا بود، سخن غير را دخالت نميداد تا شبههناك نشود.]
ــ با بينوايان همنشين ميشد.
ــ ياريرسان حقپرستان، ياور غريب، و [بهسان] پدر براي يتيم و همسر براي بيوهزنان بود.
ــ رفيق بيچارگاه، پناه پناهجويان در هر ناگواري و اميد بندگان خدا در هر پيشامد سخت بود.
ــ گشادهرو و متبسم بود، نه ترشرو و ديرجوش.
ــ استوارانديش بود و خطرپذير.
ــ سستي به خود راه نميداد و اگر در كاري به توان بيشتر نياز داشت، خداوند مددش ميرساند. [از خداوند براي اجرايِ آن مدد ميجست.]
ــ يقين را پنهان ميكرد و از شكها و شبههها دوري ميجست.
ــ چراغهاي هدايت در دل داشت.
ــ دور را [به مدد عزم استوار] نزديك ميكرد.
ــ كارهايِ دشوار را سهل ميگرداند.
ــ نگاهش، نگاه بصيرت بود.
ــ اگر براي فهمِ امري عزم ميكرد، آنسان به ژرفاي آن ميرسيد كه گويي از چشمه گواراي بينش سيراب شده و راه وصول برايش بس آسان شده است.
ــ از چشمه زلال علم الهي نوشيد و راه آسان هدايت را پوييد.
ــ تاريكستاني نبود كه به مدد بصيرت او نوراني نشود و ابهامي نبود كه به سرپنجه فهم تيزبين، به ژرفاي آن پي نبرد.
ــ علقههاي دنيادوستي را از دل بركند و فروع را در پرتو اصول ميديد.
ــ سرزميني كه آن وجود گرامي را دربرگرفته بود، به نورش جلوهگر بود و به قضاي او دل سپرده بود.
ــ چراغي درخشنده و زداينده گمراهيها بود و خلق را از بيابانهاي تحير راهنماي نجات بود.
ــ هر راهي كه در خير يافت به سويش شتافت و در آن تاخت.
ــ دانش ميوه دل او بود.
ــ زميني كه او بر آن گام مينهاد، او را كوچك مينمود، و [بيشتر] مردماني كه در آن زمين در حوزه هدايت او بودند، از حق روگردان و در حيرت خود سرگردان بودند.
آري به خداوند سوگند كه اين اخلاق امير موءمنان بود.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.ahlebayt.porsemani.ir//content/%D8%B3%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B9%D9%84%DB%8C%D8%B9
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های پیامبر و اهل بیت سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت