مبانی نظری اخلاق از دیدگاه بابا افضل کاشانی | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مبانی نظری اخلاق از دیدگاه بابا افضل کاشانی
محمدربیع میرزایی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
مبانی نظری اخلاق از دیدگاه بابا افضل کاشانی
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
صادقی, هادی (پژوهشگر کلام جدید، استاد تمام گروه اخلاق دانشکده علوم و معارف اسلامی دانشگاه قرآن و حدیث قم، عضو پیوسته انجمن کلام اسلامی حوزه), -1341ش.
(استاد راهنما رساله تحصیلی)
قائمینیا, علیرضا (دانشیار گروه معرفت شناسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی), 1343ش.ارومیه
(استاد مشاور رساله تحصیلی)
محمدربیع میرزایی
(نویسنده)
وضعیت نشر :
ایرانداک ،
چکیده :
در این پژوهش پس از معرفی «خواجه افضلالدین کاشانی»، مشهور به «بابا افضل»، حکیم و عارف پارسیگوی قرن ششم و هفتم هجری و اشاره به زندگانی، آثار و برخی از مفاهیم و کلیات اخلاق از دیدگاه وی، میکوشیم با بررسی مبانی معرفتشناختی، هستیشناختی و انسانشناختی اخلاق از منظر او، یکی از زمینههای لازم برای استخراج نظریه اخلاقی اسلام را فراهم آوریم تا زمینهای باشد در کنار نظرگاههای دیگر دانشمندان مسلمان و نیز آموزههای اخلاقی قرآن کریم و احادیث اهل بیت? برای استنتاج نظریه فلسفه اخلاق اسلامی.خواجه افضلالدین «علم اخلاق» را یکی از زیرشاخههای علم النفس و علوم رفتاری دانسته که به اصلاح، هدایت و تربیت ویژگیهای نفس انسانی میپردازد. وی علم اخلاق را «علمِ شناخت خصلتهای نیک و بد انسان و روشهای کسب خوبیها و پرهیز از بدیها» یا «علم شناخت مکارم و رذایل اخلاقی و روش آراستن خود به مکارم و زدودن رذایل از خویش» دانسته است.جایگاه شناخت و آگاهی در آموزههای اخلاقی بابا افضل به قدری پررنگ است که وی حتی خیر و شر را نیز براساس آگاهی و دانش تعریف میکند؛ چنانکه افعال خیر را اعمالی میداند که سبب افزودن آگاهی شود و انسان را در رسیدن به کمال مطلوبش یاری رساند و شرور را کارهایی میداند که به جهل و ناآگاهی بینجامد و انسان را از نیل به هدف حقیقیاش بازدارد.بابا افضل علاوه بر اعتقاد به جدایی بدن و نفس انسانی، امکان تغییر و تربیت پذیری اخلاقی انسان را میپذیرد و با تأکید بر رابطه شناختی و وجودیِ مثلثِ «خداشناسی، هستیشناسی و انسانشناسی»، بر آن است که اگر کسی از این معارف محروم باشد، ادراک و شناختش همانند ادراک و شناخت خفتگان، ناقص و غیرحقیقی خواهد بود.از دیدگاه وی، وجود تامّ و حقیقی هر چیز، صورت علمی و معقول آن است و بر همین اساس، کمال نهایی انسان نیز در بقای عقلانی اوست؛ زیرا کمالِ حیات و حسّ، به قوّه ادراک و تعقّل است و کمالِ ادراک و تعقّل، به فعلیت آن و کمال فعلیّت تعقّل و دانش، به «اتّحاد عاقل و عقل و معقول».از حیث اخلاق عملی نیز به عقیده حکیم افضلالدین، نشان کمال انسان در این است که قوای غضبی و شهوی او در حدّ اعتدال باشند و تحت حاکمیتِ خرَد عمل کنند و مطیع و مسخّر آن باشند.
کلید واژه اصلی :
هستی شناسی(فلسفه)
,
اخلاق
,
معارف اسلامی
,
شناخت شناسی
,
آموزه دینی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
باباافضل کاشانی، محمدبن حسن
,
هنر و علوم انسانی
,
باباافضل کاشانی، محمدبن حسن
,
باباافضل کاشانی، محمدبن حسن
,
مطالعه نظری
,
باباافضل کاشانی، محمدبن حسن
,
هنر و علوم انسانی
,
مطالعه نظری
,
باباافضل کاشانی، محمدبن حسن
,
03. انسان شناسی Human nature
صاحب محتوی:
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران(ایرانداک)
متکلمان و سایر شخصیت ها :
هادی صادقی (دانشگاه قرآن و حدیث)
,
علیرضا قائمی نیا (پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی)
نویسنده :
محمدربیع میرزایی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://ganj.irandoc.ac.ir/articles/795458
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایان نامه های ایرانداک2
یادداشت :
پایاننامه . سایر - دانشکده علوم حدیث.1393.کارشناسی ارشد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت