آيا تثليث با وحدانيّت خداوند سازگار است؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آيا تثليث با وحدانيّت خداوند سازگار است؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آيا تثليث با وحدانيّت خداوند سازگار است؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
تثلیث
,
عقاید مسیحیت
,
وحدانیت الهی
,
تثلیث مسیحی
کلید واژه فرعی :
بازگشت تثلیث به توحید ,
تثلیث ,
تثلیث مسیحی ,
سوال:
آيا تثليث با وحدانيّت خداوند سازگار است؟
پاسخ تفصیلی:
همه اديان از يك نظام عقيدتي برخوردارند كه دين مبتني بر آن ميباشد، نظام عقيدتي اديان آسماني قبل از هر چيز بر وحدانيت خداوند تأكيد دارند. همين يكي دانستن خداوند، فهم اين نكته را ميرساند كه اديان الهي، عليرغم چهرههاي متفاوت، از يك حقيقت سرچشمه ميگيرد. اما در اين ميان، اعتقاد به تثليث در مسيحيت عجيب مينمايدچرا که در اين اعتقاد، «خدا به خاطر عشق به پسر و بلكه عشق به همه بشريت در پسر حلول كرده و پسر تجسد يافته، روحالقدس را به عنوان شخص ابدي كه بر او شهادت ميدهد، مكشوف ساخته است.»[1]
تعجب از تثليث، در پس اعتقاد به يگانگي خداوند است. خدا در عين حال كه يگانه ميباشد،در سه حقيقت تجلي يافته است. آيا ميتوان با حلول، يگانه بودن را ساخته، و با نگريستن به مسيح، شاهد خدايي زميني باشيم؟
در نگرش مسيحيت «هر دوي پدر و روحالقدس با پسر اتحاد دارند و به طور مستمر با او همكاري ميكنند و از نخستين لحظه حلول و تجسد در او حضور دارند، هر چند كه تنها پسر در قالب انسان درآمده.»[2]
از اين روست كه تثليث به عنوان يك آموزهي عقلستيز، هيچگاه توجيه قابل قبول خود را نيافته است و بخش بزرگي از كليساي مسيحي را دچار اين وضعيت نابهنجار ميكند كه چگونه علاقه و كشش قلبي مسيحيان را بدون اعتقاد به اينگونه تعاليم حفظ نمايد.[3]
آموزهي تثليث
تثليث، اعتقاد به اين معناست كه خداوند در عين حال كه يكي ميباشد؛ در سه حقيقت پدر، پسر و روحالقدس موجود ميباشد.[4] اين برابري در وجود اقتضاء ميكند كه هر سه از نظر صفات الهي يعني ازليت، قدرت و جلال با هم برابر باشند. هر يك از اين اشخاص، يك موجود اصيل بوده، بدون اينكه هيچ يك فرع و تابع ديگري باشد. ولي ميان آنها ايثار و تجليل و تكريم متقابل وجود دارد.[5]
منشأ تثليث
اعتقاد به آموزهي تثليث در ميان مسيحيان اوليه جايي نداشته است. اين پولس رسول بود كه براي اولين بار با قائل شدن مقام الوهي براي مسيح، توانست پايههاي تفكر تثليث را پايهريزي نمايد. وي معتقد بود در مسيح موجودي آسماني و داراي ذاتي الوهي بود كه تنزل كرده، صورت و پيكر زميني را پذيرفته و از آسمان به زمين فرود آمده است...[6] چنين انديشهاي را پولس به خاطر اين بيان نمود كه بتواند امتهاي غير يهود را به طرف مسيحيت جذب نمايد. زيرا اين ملل همه تحت نفوذ مذاهب اسرارآميز يونان بوند،كه اصل مطلب حيات جاويد و اتصال نفس بشر با روح خدايان در آنها نفوذ و ريشه دوانيده بود.[7]
بعدها به دليل سيطره و نفوذ افكار پولس در جهان مسيحيت، شوراي اسقفهاي اعظم كليسا در نيقيه (325 م)و قسطنطنيه (381 م) و اعتقادنامههاي شوراي كالسدون (451 م) تثليث را رسميت بخشيده و آن را جزيي از ايمان مسيحي قرار دادند. و مسيحيان از آن هنگام به بعد خداوند را به عنوان سه شخص كه داراي «جوهر و مادهي واحدي» ميباشد، تصور نمودهاند.[8]
تلاش براي رهايي از تثليث
مسيحيت جهت حل مسأله تثليث و سازگاري آن با اصل مسلم توحيد، راههاي مختلفي را پيموده است.
1 . جمع بين توحيدي كه در تورات آمده با تثليث: به معناي اين كه تثليث در تورات نيز وجود داشته ولي غير واضح بوده و اين عهد جديد است كه آن را آشكار نموده است.
2 . توحيد در تورات را پذيرفته و تثليث را به گونهاي توجيه نماييم كه با آن سازگار باشد: به اينكه گفته شود منظور از تثليث، تثليث در عين وحدت ميباشديعنی در عين سه تا بودن يک است.
3 . قابل فهم نبودن : تثليث از چيزهايي است كه عقل قادر به درك آن نبوده و صرفاً بايد به آن ايمان آورد.
4 . رد تثليث : توحيد خالص را پذيرفته و تثليث را ردّ نماييم، اين نظريه را جمعي از بزرگان مسيحيت از قبيل برنابا و آريوس مصري و فرقهي كويكرها كه در قرن هفدهم بوجود آمدند،ابراز داشتهاند.[9]
تثليث و وحدانيت خداوند
آموزة تثليث با اعتقاد به يكتايي خداوند كاملاً در تعارض است. اگرمسيح و روحالقدس را از حيث ذات در رديف خداوند قرار دهيم. لزوماً صفات الهي از جمله ازلي و ابدي بودن را بايد به آنها نسبت دهيم. و به اين ترتيب، هر سه واجبالوجود خواهند بود.
تعدّد وجودهايي كه وجوب ذاتي آنها ميباشد، مستلزم نفي توحيد ذاتي ميباشد. توضيح مطلب اينكه توحيد، داراي چهار مرتبه؛ توحيد ذاتي، توحيد صفاتي، توحيد افعالي و توحيد عبادي ميباشد. توحيد ذاتي به اين معناست كه تنها يك ذات كه وجودش واجب است، موجود ميباشد. توحيد صفاتي به معناي اتحاد صفات با ذات الهي، و اتحاد صفات با يكديگر است. توحيد افعالي يعني آفرينش فعل الهي و هيچ چيز، با وي در اين امر، شريك نيست. و توحيد عبادي يعني تنها خداي يكتا كه داراي همه صفات جمال و كمال است، سزاوار پرستش ميباشد.
عدم اعتقاد به هر يك از اين مراتب گرايش به نقطه مقابل آن كه شرك در آن زمينه ميباشد را دربر دارد و به همين دليل شرك نيز داراي چهارمرتبه شرك ذاتي، شرك صفاتي، شرك افعالي و شرك در عبادت ميباشد.
با توجه به آنچه دربارهي مراتب توحيد و شرك گفته شد، اعتقاد به اينكه مسيح و روحالقدس از حيث ذات در كنار خدا هستند مستلزم چند وجودي است كه وجودشان ضروري بوده و هر يك خدايي جداگانه ميباشند. به همين دليل قرآن به شدت تثليث را ردّ ميكند.[10] و آن را نشانهي كفر و شرك ميداند.[11]
صاحب محتوی:
مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات اندیشه قم
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=8950&t=qa
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های ادیان،فرق و مذاهب اندیشه قم
یادداشت :
1] . ر.ك: مقدمهاي بر شناخت مسيحيت، گروه نويسندگان، همايون همتي، نقش جهان، 79 ه ش ، ص 126،
[2] . همان، 126.
[3] . ر.ك: خداوندما عيسي مسيح، جان والوورد، مهرداد فاتحي، ص 8، كليساي جماعت رباني، ندارد.
[4] . ر.ك: خداوند ما عيسي مسيح، جان والوورد، مهرداد فاتحي، ص 2 .
[5] . مقدمهاي بر شناخت مسيحيت، گروه نويسندگان، همايون همتي، ص 127.
[6] . تاريخ جامع اديان، جان بي ناس، علي اصغر حكمت ، 70 ه ش، ص 617 ،
[7] . همان، 617.
[8] . ر.ك: جهان مذهبي، گروه نويسندگان، عبدالرحيم گواهي، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، 74 ه ش ، ص 734 .
[9] . ر.ك: مقارنة الاديان، دكتر احمد شلبي، مكتبة النهضة المصريه، دهم، 1998 م ،ج 2، ص 144 ،
[10] . نساء/ 171.
[11] . مائده / 73 1 . تفسير الميزان، علامه طباطبائي، ج 6، ص 73. 2. تفسير نمونه، مكارم شيرازي، ج 4، ص 224. 3 . اصول كافي، ج 1، باب ابطال رؤيت خداوند.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت