چگونه بايد زندگي كرد كه شفاعت ائمه اطهار(علیهم السلام) شامل حالمان شود؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
چگونه بايد زندگي كرد كه شفاعت ائمه اطهار(علیهم السلام) شامل حالمان شود؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
چگونه بايد زندگي كرد كه شفاعت ائمه اطهار(علیهم السلام) شامل حالمان شود؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
شفاعت
,
معاد(کلام)
,
شفاعت ائمه علیهم السلام
کلید واژه فرعی :
شفاعت ,
سوال:
چگونه بايد زندگي كرد كه شفاعت ائمه اطهار(علیهم السلام) شامل حالمان شود؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ :
شفاعت ائمه(ع) روز قيامت براساس قانون كلي شفاعت است، لذا بايد ديد شرايط شفاعت چيست؟
شرايط شفاعت: شفاعت اولياي الهي در روز قيامت براي گنهكاران و واسطه شدن آنان در رساندن رحمت، مغفرت و آمرزش الهي بدون حساب نيست بلكه اين كه كساني مورد شفاعت قرار گيرند متوقف بر شرايطي است كه در آيات و روايات بيان شده است.
1- رضايت خداوند: بايد توجه داشت كه شفاعت از سوي خداوند آغاز ميشود. شفاعت فيض مغفرت الهي است كه مانند تمام فيوضات از جانب خدا اعطا ميشود و شفيعان اسباب و وسائط ومجاري اين فيض هستند. فياض و اعطا كننده اين رحمت خداوند است. به همين جهت در آيات و روايات شرط شفاعت اين است كه شفيعان مورد رضايت و پسند خداوند باشد. شفيعان كساني هستند كه خداوند آنان را براي اين امر پسنديده و به آنان اجازه شفاعت داده است «يومئذ لا تنفع الشفاعة الا من اذن له الرحمن و رضي له قولا؛ در آن روز شفاعت سودي ندارد مگر كسيكه خداي رحمان به او اجازه دهد و سخن او را بپسندد» (طه آيه 109).
شفاعت شوندگان نيز كساني هستند كه مورد رضايت و پسند خداوند باشند «ولا يشفعون الا لمن ارتضي؛ (شفيعان) شفاعت نميكنند مگر براي كسي كهمورد رضايت و پسند خداوند باشد» انبيا، آيه 28). يعني شفاعت شفيعان در حق كسي موءثر واقع ميشود كه به مقام ارتضاي الهي نايل آمده باشد. يعني هماصل شفاعت از سوي خداوند و اعطاي اوست و هم شفيعان را خداوند براياين مقام تعيين كرده و هم شفاعت شوندگان كساني هستند كه خداوند ميخواهد.
2- گنهكاراني مورد شفاعت قرار ميگيرند كه گناهان آنان اصلايمانشان را به خطر نيفكنده باشد. به همين جهت در منابع ديني آمده است كه كافر و مشرك در روز قيامت شفاعت نميشوند و شفاعت شفاعتكنندگان بهحال آنان سودي نخواهد داشت. قال رسول الله(ص): «الشفاعة لاتكون لاهلالشك والشرك و لا لاهل الكفر والجحود بل يكون للموءمنين من اهل التوحيد؛ شفاعت براي ترديد كنندگان و مشركين و كافرين نيست بلكه براي موءمنموحد است» (ميزانالحكمه ج 5 ص 117).
3- گنهكاراني مورد شفاعت قرار ميگيرند كه مطيع دستورات خدا و رسول و امامان باشند. در منابع ديني شرطاين كه شفاعت شامل حال بنده گنهكار بشود عمل كردن به احكام و دستورات دين ذكر شده است. كسي كه روش و بناي عملياش اطاعت از خدا و فرستادگان او بوده لكن گهگاهي دچار لغزش و خطا شده است قابليت و استحقاق شمولرحمت، مغفرت و آمرزش الهي را در روز قيامت از طريق وسائط و مجاري آن يعني شفاعت شفيعان خواهد داشت. امام صادق(ع) ميفرمايد: «هر كسدوست دارد شفاعت شافعين در مورد او سودمند واقع شود بايد در صدد جلبرضايت خداوند برآيد و بدانيد هيچ كس رضايت خداوند را جلب نخواهد كرد مگر با اطاعت از خدا و پيامبر و اولياي الهي از آل محمد» (بحارالانوار ج 78ص 220). اهميت عمل به احكام و وظايف ديني در شمول شفاعت به حدياست كه حتي سبك شمردن و اهميت ندادن به آن سبب محروميت از شفاعت ميشود.
رسول اكرم(ص) ميفرمايد: «لاينال شفاعتي من استخف بصلوته»؛ شفاعت من به كسي كه نمازش را سبك بشمارد نميرسد ميزانالحكمه ج 5ص 117).
امام صادق(ع) ميفرمايد: «لاتنال شفاعتنا من استخف بالصلوه»؛ شفاعت ما به كسي كه نماز را سبك بشمارد نميرسد» (كافي ج 3 ص 270).
4- وجود رابطه روحي و معنوي ميان شافع و شفاعت شونده. اگر اولياي الهيدر روز قيامت از عدهاي شفاعت ميكنند و در حقيقت واسطه فيض مغفرت و آمرزش الهي ميشوند اين شفاعت بيحساب و جزاف نيست. بلكه ناشي ازرابطه معنوي خاصي است كه در دنيا ميان شفاعت كننده و شفاعت شونده برقرار شده است. بر اين اساس وقتي كسي در زندگي دنيوي با اولياي الهي همعقيده و همفكر و همراه است و تحت جذبه هدايتگري آنان قرار گرفته وآنان را امام و پيشواي خود قرار داده است درجهاي از وحدت و همسنخي و محبت ميان آنان ايجاد شده است. اين رابطه روحي و معنوي ميان شفاعتكننده و شفاعت شونده در اين دنيا پايه و اساس شفاعت در آخرت خواهد بود. بنابراين شفاعت اولياي الهي شامل حال كساني كه در دنيا چنين رابطه روحي و معنوي با انبيا و اوصيا و ائمه معصومين نداشتهاند نخواهد شد.
برخي از ويژگيهاي شفاعت:
1- مراتب و درجات شفاعت. شفاعت اولياي الهي براي انسان خطاكار مراتبي دارد. اين شفاعت همانگونه كه در شرط چهارم شفاعت گذشت براساس رابطه معنوي ميان شخص با اولياي الهي است و هراندازه كه اين رابطه بيشتر باشد تأثير بيشتر خواهد گذاشت.
اما اين كه زمان شفاعت چه وقتي خواهد بود؟ علامه طباطبايي مي فرمايند از روايات فهميده مي شود كه شفاعت در وقتي رخ مي دهد كه شخص وارد جهنم شود و دليلي به وجود شفاعت در برزخ و سختي هاي روز قيامت كه روزي بسيار طولاني است وجود ندارد. البته ممكن است هنگام جان دادن و روز قيامت معصومين كمك هايي بنمايند ولي اين از باب تصرفات و حكومتي است كه خداوند به آنها داده است (الميزان عربي، ج 1، ص 155). و ربطي به شفاعت ندارد؛ زيرا بحث شفاعت و شفاعت كنندگان مختص معصومين نيست و اشخاص و گروه هاي مختلفي شفاعت مي كنند كه در برزخ داراي حكومت و حق تصرف نيستند.
امام باقر(ع) ميفرمايد: «گروهي از مردم پس از آن كه در آتش جهنم ميسوزند شفاعت به سراغشان ميآيد و آنها را نجات ميدهد» (ميزانالحكمه ج 2 ح 2940).
اين خصوصيت شفاعت مانع از جرأت افراد بر ارتكاب گناه ميشود و در عين حال روزنه اميد را بازميگذارد و افراد را به سعي در تحصيل شرايط شمولشفاعت كه در يك كلام در رضايت خدا و عمل به دستورات او خلاصه ميشود واميدارد.
2- خداوند تحت تأثير شفيعان نيست. برخلاف شفاعت مرسوم درميان مردم كه حاكم به خاطر نفوذي كه شفيع نزد او دارد و متأثر از نفوذ وي مجرم را مورد عفو قرار ميدهد شفاعت فعل خداوند است. شفاعت از سوي خداوند آغاز ميشود. فيضي است كه او عطا ميكند و شفيعان واسطه ايصالاين فيض هستند. شفيعان تحت تأثير خداوندند و نه بالعكس.
3- شفاعت پاداشي براي صالحان است. در كلام معصومين يكي از حكمتهاي شفاعت هديه و جايزه به صالحين ذكر شده است.
فرق است ميان كسي كه عمري را به مخالفت و عصيان و كفر نسبت به خداوند گذرانده و كسي كه عقيده و عملش مورد پسند خداوند بوده است. هر چند دچار لغزشها و خطاهايي نيز شده است. شفاعت در حقيقت هديه و جايزهاي است به چنين انسانهايي به اين صورت كه به خاطر عقيده و اعمال خوب آنها اعمال بدشان بخشيده ميشود.
امام صادق(ع): «والشفاعه جائزه لهم اذا ارتضي الله عزوجل دينهم»؛ شفاعت جايزهاي است براي مؤمنين گنهكاري كه دين آنان مورد رضايت و پسند خداوند است (بحارالانوار ج 8 ص 40).
با توجه به مطالب ذكر شده شفاعت امام حسين(ع) (كه همان شفاعت الهي است) شامل افرادي ميشود كه ارتباط روحي و عملي با آن حضرت برقرار كرده و تلاش ميكنند در راه آن امام بزرگ قدم بردارند هر چند در زندگي گاه دچار خطا و لغزش ميشوند توجه داريم كه شفاعت براي هيچكس ضمانت شده نيست پس نه ميتوان جرأت بر گناه پيدا كرد و نه مأيوس از رحمت حق شد بلكه بايد تلاش نمود و اميد داشت كه مشمول شفاعت ائمه اطهار(ع) خواهيم شد.
eporsesh.com
صاحب محتوی:
سایت راسخون
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://rasekhoon.net/faq/show/506119/%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%D9%8A%D8%AF-%D8%B2%D9%86%D8%AF%DA%AF%D9%8A-%D9%83%D8%B1%D8%AF-%D9%83%D9%87-%D8%B4%D9%81%D8%A7%D8%B9%D8%AA-%D8%A7%D8%A6%D9%85%D9%87-%D8%A7%D8%B7%D9%87%D8%A7%D8%B1(%D8%B9%D9%84%DB%8C%D9%87%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85)-%D8%B4%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AD%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B4%D9%88%D8%AF/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عقایدی سایت راسخون
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی , سایر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت