عوامل تحریف دین چیست؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
عوامل تحریف دین چیست؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
عوامل تحریف دین چیست؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
14. ادیان religions
سوال:
عوامل تحريف دين چيست؟
پاسخ تفصیلی:
براي روشن شدن جواب چند نكته بعنوان مقدمه يادآوري مي شود:
1- معناي تحريف برخي گفته اند: تحريف آن است كه كلام به صورتي قرار داده شود كه بتوان آن را دو گونه يا چند گونه معني كرد[1] برخي ديگر گفته اند تحريف آن است كه كلمه را از معناي خودش، تغيير بدهيم؛ يعني شبيه سازي كنيم. [2] چنانكه مي گويند يهوديها تورات و معاني آنرا باكلمات مشابه تحريف نمودند.
2- انواع تحريف: تحريف گاهي در دين و كتابهاي الهي است و گاهي در غير آن، تحريف در دين هم گاهي لفظي است يعني لفظي را بردارند و جاي آن لفظ ديگري قرار دهند گاهي معنوي است.[3] يعني لفظ همان لفظ است، ولي معناي آن را به گونه اي تغيير مي دهند. كه خلاف مفهوم واقعي آن باشد.
تحريف در غير دين نيز اقسامي دارد كه به عنوان مثال مي توان به تحريف در تاريخ، وقايع نگاري و شخصيّت ها و اشاره كرد.
3- معناي دين: دين در لغت به معناي طاعت و جزاء است. و از باب كنايه بر شريعت و مجموعه قانون الهي اطلاق مي شود. دين گاهي معناي مذهب را دارد و گاهي به اطاعت و رام بودن در مقابل شريعت، گفته مي شود.[4]
بعد از اين مقدمه جواب اين است كه براي تحريف، عوامل مختلفي وجود دارد كه ما به صورت كلي به تعدادي از آنها اشاره مي كنيم.
الف) حفظ موقعيت اجتماعي و اقتصادي: يكي از عوامل عمده كه باعث تحريف در تاريخ... و باعث تحريف دين شده است، حفظ موقعيت اجتماعي و اقتصادي گروه تحريف گر، است كه در اين قسمت يهود و همدستان آنها يد طولائي دارند در قران بيشترين آياتي كه مربوط به تحريف مي باشد، به اين قوم نسبت داده شده است كه به بعضي از آنها اشاره مي شود. 1- «انتظار داريد به (آئين) شما ايمان بياورند، با اينكه عده اي از آنها سخنان خدا را مي شنيدند، و پس از فهميدن، آن را تحريف مي كردند در حالي كه علم و اطلاع داشتند»[5] قرآن به اينها نصيحت مي فرمايد: «اول به پيامبر كافر نباشيد و آيات خداوند را با تحريف به بهاي كم نفروشيد»[6] در جاي ديگر مي فرمايد: «حق را با باطل مشتبه نسازيد، و حق را (پيامبر بودن محمد-صلي الله عليه و آله و سلم- را كه در تورات آمده) كتمان نكنيد در حالي كه خود مي دانيد (كه محمد-صلي الله عليه و آله و سلم- پيامبر خاتم است)»[7]
2- «بعضي از يهود، سخنان را از محل خود تحريف مي كنند «به جاي اينكه بگويند شنيديم و اطاعت كرديم، مي گويند شنيديم و مخالفت كرديم».[8]
ب) گاهي عامل تحريف اديان، هماهنگي با پيشرفت زمان، و تغيير دادن كتب طبق ميل مردم بوده است كه در نوع اديان تحريف شده، اين مسأله مشاهده مي شود.[9]
ج) زمينه سازي حكومت و رياست: در حديثي آمده كه «معاويه» نامه اي به «مروان» نوشت تا از مردم براي فرزندش يزيد بيعت بگيرد، «عبدالرحمان» فرزند ابوبكر گفت: معاويه مي خواهد مانند «هِرقل» و كسري عمل كند، مروان فرياد زد: خاموش باش تو همان كسي هستي كه اين آيه در حق تو آمده است: «كسي كه به پدرش و مادرش مي گويد اف بر شما، عايشه گفت: دروغ مي گويي ـ خدا تو را لعنت كرده در حالي كه در پشت پدر بودي.[10]
مروان اين تحريف معنوي را براي رسيدن يزيد به خلافت، انجام داد.
د) جبران شكست ها: چنانكه معاويه و عمروعاص جمله پيامبر-صلي الله عليه وآله وسلم- را كه فرمود: اي عمار تو را دسته سركشان مي كشند «لقتلك الفئة الباغية»[11] تحريف معنوي كرد كه مراد علي است كه او را براي جنگ به ميدان آورده تا جلو شكست خود را بگيرند.
ه) قهرمان سازي و اسطوره سازي: مثل آنچه يهوديان درباره عُزير، و مسيحيت درباره مسيح مي گويند كه فرزند خدا مي باشد.
6- اغراض دشمنان دين: كه اين را هم در اديان ديگر داريم، و هم در اسرائيليات كه عليه مسلمانان ساخته اند، و يا تهمت هايي كه به امام علي-عليه السلام- و پيامبر-صلي الله عليه وآله- زدند.
7- هوس و ميل هاي دروني: مثل تحريم ازدواج موقت در اسلام توسط عمر.[12]
8- حفظ موقعيت نظامي: مثل تبديل «حي علي خير العمل» به «الصلوه خير من النوم» براي حفظ موقيعت كشور گشائي.
9- جبران ضعف ها: مثل انكار عصمت همه جانبه پيامبر اسلام -صلي الله عليه وآله- براي جبران ضعف جانشينان، و اينكه عمر و ابابكر، سقف شهر علمي است كه پيامبر خود آن شهر است، و يا آن دو، دو پيرمرد بهشتند.[13] و يا تحريف هاي معنوي كه انجام دادند، ولي را به معناي دوست گرفته اند، نه سرپرست و مولي.
10- انگيزه مالي و اقتصادي: چنانكه «سمره بن جُندب» با گرفتن 400 هزار درهم از معاويه آيه «من يشري نفسه ابتغاء»[14] كه همه قبول دارند، درباره امام علي-عليه السلام- در شب «ليله المبيت» نازل شده، با حديث جعلي آنرا در مورد «عبدالرحمن بن ملجم دانست»[15] كه اين تحريف معنوي است.
صاحب محتوی:
مرکز مطالعات پاسخگویی به شبهات اندیشه قم
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=419&t=qa
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های ادیان،فرق و مذاهب اندیشه قم
یادداشت :
[1] . اصفهاني، محمد راغب، المفردات في غريب القرآن، دفتر نشر الكتاب، چاپ دوم، 1404، ص 114 .
[2] . خليل بن احمد الفراهيدي، ترتيب كتاب العين، قم، مؤسسة النشر الاسلامي، چاپ اول، 1414، ص 172.
[3] . ر،ك: مكارم شيرازي، ناصر و همكاران، تفسير نمونه، تهران، دار الكتب الاسلاميه، چاپ دهم، 1370، ج 11، ص 28.
[4] . المفردات في غريب القرآن، پيشين، ص 175.
[5]. بقره/75.
[6] . بقره/41.
[7] . بقره/42.
[8] . نساء/46.
[9] . ر،ك: توفيقي، حسين، جزوه كتاب مقدس مسيحيان، مؤسسه امام صادق- عليه السلام- ؛ و ر،ك: و ـ م ميلر، تفسير كتاب اعمال رسولان، ترجمه آقاي احمد نخستين، انتشارات نور جهان، چاپ دوم، 1333.
[10] . تفسير نمونه، پيشين، ج 21، ص 341.
[11] . ر،ك: مطهري، مرتضي، تحريفهاي عاشورا، قم، نشر روح، 1360، ص 72.
[12] . مطهري، مرتضي، نظام حقوق زن، قم، انتشارات صدرا، چاپ هشتم، 1357، ص 47.
[13] . طبرسي، علي، احتجاج، انتشارات اسوه، چاپ اول، 1413، ج 2، ص 477 ـ 478.
[14] . تفسير نمونه، پيشين، ج 2، ص 48.
[15] . همان. 1. تحريفهاي عاشورا، استاد مرتضي مطهري، ص 10 ـ 15 و ص 40 ـ 48 . 2. تفسير نمونه، ناصر مكارم شيرازي و همكاران، ج 11، ص 28 و ج 20، ص 295. 3. لؤلؤ و مرجان، ميرزا حسين نوري. 4. اجتهاد در مقابل نص، سيد شرف الدين جبل عاملي. 5. وقتي كه ماركسيستها تاريخ مي نويسند، واقف شريفي انتشارات صادق، پيشگفتار.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت