آیا ایثار آدابی خاص دارد؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آیا ایثار آدابی خاص دارد؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آیا ایثار آدابی خاص دارد؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
آداب ایثار
,
فضایل اخلاقی
,
ایثار
کلید واژه فرعی :
ایثار در قرآن ,
فداکاری و ایثار ,
مقام ایثار ,
سوال:
آیا ایثار آدابی خاص دارد؟
پاسخ دهنده/مصاحبه شونده:
بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت
پاسخ تفصیلی:
اصل ايثار، عبارت است از «مقدّم داشتن چيزى بر اساس حق (به جا)». اصول آداب ايثار در اين تعريف، خلاصه شده است. بنا بر اين، رعايت اين آداب، شرط تحقّق مفهوم ايثار به عنوان يك ارزش مهمّ اخلاقى نيز هست:
الف ـ اخلاص
نخستين ادبِ ايثار، اخلاص است. [۱] اگر اخلاص نباشد، «مقدّم داشتن ديگرى» تحقّق پيدا نمى كند. وقتى كسى با انگيزه اى غير الهى، چيزى را كه خود بدان نيازمند است، به ديگرى مى دهد، در واقع، آن را به خودش داده است ؛ چرا كه انگيزه نفسانى و خودخواهى، او را وادار به اين عمل كرده است.
ب ـ علاقه مندى
دومين ادب ايثار، علاقه مندى به چيزى است كه ايثار مى شود. [۲] اگر علاقه مندى به آن نباشد، «مقدّم داشتن ديگران» نيز بى معناست. اين ادب نيز از تعريف ايثار، قابل استنباط است.
ج ـ مقدّم داشتن نزديكان
مقدّم داشتن نزديكان و كسانى كه تأمين نيازهاى زندگى آنان بر انسان واجب است، يكى ديگر از آداب ايثار است. [۳] اين ادب را از افزودن قيد «بحقّه (بر اساس حق)» به تعريف ايثار نيز مى توانيم استخراج كنيم ؛ زيرا مقدّم داشتن ديگران بر «نزديكان»، عقلاً و شرعا صحيح نيست.
د ـ مقدّم داشتنِ اهل ايمان
ادب ديگر ايثار، مقدّم داشتنِ اهل ايمان است و بدون ايمان، مقدّم داشتن ديگرى، «حق» تلقى نمى گردد، چنان كه از امام على(ع) روايت شده:
عامِل سائِرَ النّاسِ بِالإِنصافِ، وَ عامِلِ المُؤمِنينَ بِالإِيثارِ. [۴] با ديگر مردمان، به انصاف رفتار كن و با مؤمنان، به ايثار.
ه ـ مقدّم داشتن نيازمندتر
اين ادب نيز از مقوِّمات مفهوم ارزشىِ ايثار است ؛ زيرا تأمين نيازهاى ثانويه ديگران با هزينه نيازهاى اوّليه خود، حق و ارزش محسوب نمى شود. از اين رو، امام على(ع) در باره آيه ايثار مى فرمايد:
لا تَستَأثِر عَلَيهِ بِما هُوَ أحوَجُ إلَيهِ مِنكَ. [۵] آنچه را كه او (ديگرى) بدان نيازمندتر از توست، بهره خويش مساز.
و ـ برخورد خوش
تنها ادبى كه در تعريفى كه از ايثار ارائه شد، نمى گنجد، ادب برخورد ايثارگر با طرف ايثار است كه بى ترديد، رعايت اين ادب، شرط كمال ايثار است و بدون آن، گاه ايثار، ارزش اخلاقى خود را از دست مى دهد و به فرموده امام على(ع) :
وَجهٌ مُستَبشِرٌ خَيرٌ مِن قَطوبٍ مُؤثرٍ. [۶] خوش رو، از ترش روىِ ايثارگر، بهتر است.
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.hadith.net/post/50145/%d8%a2%d8%af%d8%a7%d8%a8-%d8%a7%d9%8a%d8%ab%d8%a7%d8%b1/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های اخلاق پایگاه حدیث نت
یادداشت :
[۱] ر . ك : ص ۱۴۹ (ايثار / فصل چهارم / اخلاص) .
[۲] ر . ك : ص ۱۵۱ (ايثار / فصل چهارم / دوست داشتن آنچه ايثار شده) .
[۳] ر . ك : ص ۱۵۳ (ايثار / فصل چهارم / مقدّم داشتن خانواده) .
[۴] ر . ك : ص ۱۵۴ ح ۶۰ .
[۵] ر . ك : ص ۱۵۶ ح ۶۲ .
[۶] ر . ك : ص ۱۵۲ ح ۵۶ .
منبع : دانشنامه قرآن و حديث 1 سال انتشار : 1390 از صفحه 104 تا صفحه 117
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت