پیامدهای منفی پلورالیسم دینی کدامند؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
پیامدهای منفی پلورالیسم دینی کدامند؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
پیامدهای منفی پلورالیسم دینی کدامند؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
کلام جدید
,
پلورالیسم دینی
,
کثرت گرایی دینی
کلید واژه فرعی :
رابطه اسلام و پلورالیسم دینی ,
پلورالیسم ,
کثرت گرایی ,
تکثر گرایی قرآن مبنا ,
کثرت دینی از نظر قرآن ,
کثرتگرایی دینی ,
پلورالیسم دینی ,
نفی پلورالیسم ,
بیشتر
سوال:
پيامدهاي منفي پلوراليسم ديني كدامند؟
پاسخ تفصیلی:
پلوراليسم ديني به معناي به رسميت شناختن دين هاي مختلف و اعتقاد به اين كه همة آنها داراي حقيقت مي باشند، لوازم و پيامدهاي منفي اي دارد، كه در اينجا به طور مختصر آورده مي شود.
1ـ اجتماع نقيضين:
طرفداران پلوراليسم چنين گفته اند كه «پلوراليسم (تكثر و تنوع را به رسميت شناختن و به تباين و ناكاستني و قياس ناپذيري فرهنگ ها و دين ها و تجربه هاي آدميان و فتوا دادن…) به شكل كنوني آن متعلق به عصر جديد است.»[1] علي ايّ حال با تنوعي روبرو هستيم كه به هيچ رو قابل تحويل به امر واحد نيست و بايد اين تنوع را به رسميت بشناسيم و براي حصول و حدوث، تنوع نظريه داشته باشيم.»[2] پلوراليسم معنا و ريشة ديگر هم دارد و آن اين كه اديان و آموزههاي آن واقعاً كثير هستند يعني تباين ذاتي دارند.[3] اختلافات طرفداران اديان مختلف اختلاف حق و باطل نيست، بلكه دقيقاً اختلاف نظرگاه انبياء ـ عليهم السلام ـ[4] است.
با توجه به اين رويكرد هيچ مرز و حدّي براي اديان و تجربه هاي ديني و فهم ها و تفسيرهاي به رسميت شناخته شده، معتقد نمي باشند، و همه را «عين وحي حق» پنداشته و در نتيجه همة اديان را حق مي دانند.»[5] با توجه به اين كه تفاوت بسياري بين مدعيات اديان مي باشد و اديان با يكديگر تقابل دارند اين سؤال مطرح مي شود كه آيا مي توان قبول كرد كه طرفين نقيض، صحيح باشند؟ به عنوان نمونه آيا اعتقاد به اقانيم سه گانه (نزد مسيحيان) و ثنويت (نزد زرتشتيان) و خداي يگانه (نزد مسلمانان و يهوديان) همه حق و صحيح است؟ اين مطلب روشن است كه نمي توان بر موضوع واحد، محمولهاي متناقض را حمل كرد. زيرا مستلزم اجتماع نقيضين مي شود. از اين رو وقتي مي گوييم كه مبدأ، يگانه و واحد است يعني؛ دوگانه و سه گانه نمي باشد و اگر بخواهيم تمام اين مدعيات را بپذيريم، اجتماع نقيضين را قبول كرده ايم كه بديهي البطلان مي باشد.
2ـ پلوراليسم خويش برانداز:
با توجه به ادعاي معتقدان پلوراليسم ميتوان گفت كه پلوراليسم خود ويران ساز مي باشد، زيرا پذيرش اين نظريه مستلزم حق پنداشتن مرامهاي رقيب كه ناقض پلوراليزم اند، مي باشد.[6]
3ـ امتناع ايمان:
ايمان عقد قلبي مي باشد و بر يقين و نفي شك، استوار است در صورتي كه بنابر مباني پلوراليسم، آنچه كه در نزد ما مي باشد «فهم و قشر» دين است نه بطن و متن آن و فهم ها نيز همگي مي توانند خطا و غلط باشند و اگر فهم درستي هم در ميان باشد به دليل «تبيين ذاتي فهم ها» همة آنها نمي توانند درست باشند و با تغيير در علم و فلسفه كه سيال هستند، پيش فرضهاي ما دگرگون شده، فهم ما نيز از متن صامت، تغيير يافته و جاي خود را به فهم مغاير مي دهد،از طرفي اگر فرض كنيم كه علم و فلسفه و به تبع آن فهم ما تا ابد ثابت بماند فهم صادق معياري ندارد، زيرا فهم ما، فهم متن وحياني و درك نفس الامر گزاره ها و آموزه هاي ديني نيست و فهم ما چيزي جز پژواك انتظارات و پرسشها و پيش فرض هاي ما نيست. اين گونه برخورد كردن با مسئلة دين موجب شكاكيت ميشود كه با ايمان که بر پاية يقين مي باشد سازگاري ندارد.
4ـ عدم حجيت نصوص و متون ديني و لغو شدن عمل به گزاره هاي ديني:
بنابر آنچه كه در بحث قبل گفته شد، ظواهر متون و نصوص ديني از حجيت ساقط مي شود، زيرا آنچه دريافت ما از نصوص پنداشته ميشود، چيزي جز فرآوردة تعاطي ذهن و عين و يا انعكاس انتظارت، پرسش ها و پيش فرض هاي ما نمي باشد و در هر صورت دريافت ما از متن مي باشد و هرگز حجت نخواهد بود و بر همين اساس عمل به گزاره هاي ديني لغو خواهد بود زيرا؛ پلوراليسم به تباين کلي فرهنگها و دينها و زبانها و تجربههاي آدميان فتوا داده و همه را اهل فلاح و صلاح ميداند. بر اين مبنا نمي توان براي نجات و سعادت مناط و ملاكي ارائه داد، در صورتي كه ارزش ايمان در ارتباط با «متعلق» آن مي باشد و صرف باور داشتن به چيزي ارزش نمي باشد.
5ـ تعارضها نقش هدايت گرايانة دين:
مباني پلوراليسم با نقش هدايت گري دين و خداوند سازگاري ندارد زيرا؛ اگر فهم هاي آدميان از متون ديني بالمرّه متنوع و متباين است و تفسيرهاي مواجهان با تجارت ديني نيز يكسره متكثر و متضاد است و همة اديان و تجربهها دستخوش تفسيرها و احياناً به يكسان تحريف شدهاند.[7] پس انتظار دسترسي به حاقّ دين و دين حق، عبث است و اين،يعني انسداد باب هدايت و بي مسمّي و مصداق شدن اسم هادي حق تعالي و تبعاً فرض وصال شاهد سعادت ساده لوحي و گمان وصول به ساحل نجات نيز خيال خام در سر پروراندن است.[8]
6ـ جواز بدعت و تعطيلي شريعت:
بنابر مباني پلوراليسم «معرفت ديني همچون هر معرفت بشري ديگر در تحول هميشگي است و قول هيچ كس حجت تعبدي براي كس ديگر نيست هيچ فهمي مقدس و فوق چون و چرا نيست.»[9] و اين به معني جواز «بدعت» و ظهور پياپي پيامبران كاذب مي باشد، و برهمين اساس شرايع تعطيل مي گردند.
صاحب محتوی:
مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم (اندیشه قم)
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.andisheqom.com/public/application/index/viewData?c=11829&t=qa
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پرسش و پاسخ های دین پژوهی اندیشه قم
یادداشت :
پي نوشت ها:
[1]. صراطهاي مستقيم، مجلة كيان، ص2.
[2]. همان، ص5.
[3]. همان، ص10.
[4]. ر.ك: همان، ص6.
[5]. ر.ک: رباني گلپايگاني، علي، تحليل و نقد پلوراليسم ديني، ص73ـ71.
[6]. رشاد، علي اكبر، مجله كتاب نقد، مقالة پلوراليسم ديني.
[7]. صراطهاي مستقيم، همان، ص4.
[8]. همان.
[9]. همان. معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: 1ـ رباني گلپايگاني، علي، تحليل و نقد پلوراليسم ديني، قم، مؤسسة فرهنگي دانش و انديشة معاصر، ص177ـ63. 2ـ حسين زاده، محمد، دين شناسي، قم، مؤسسة ورزشي پژوهشي امام خميني(ره). 3ـ صادقي، هادي، تازههاي انديشه (پلوراليسم دين، حقيقت، كثرت) معاونت امور اساتيد و دروس معارف اسلامي، ص112ـ94. 4ـ رشاد، علي اكبر، كتاب نقد، ج4، ص105ـ96.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی , سایر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت