آیا خدا در چیزى حلول مى کند؟ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
آیا خدا در چیزى حلول مى کند؟
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
آیا خدا در چیزى حلول مى کند؟
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
حلول ذات الهی
,
حلول صفت الهی
سوال:
آيا خدا در چيزى حلول مى كند؟
پاسخ تفصیلی:
پاسخ :
درباره ي حلول خدا در موجودات ، دو پندار كلّي وجود دارد. برخي چنين مي پندارند كه خداي غير مادّي به مرتبه ي مادّي تنزّل يافته صورت انساني به خود مي گيرد. نمونه ي بارز اين پندار در ميان مسيحيان ديده مي شود كه عيسي مسيح را خداي مجسّم پنداشته و معتقدند خدا در عين يكي بودن داراي سه نمود مي باشد كه عبارتند از خداي پدر (خداي ناديدني) ، خداي پسر (عيسي مسيح) و روح القدس كه همان عيسي است كه بعد از برخاستن از قبر ، در قالب روح القدس بر حواريون ظاهر شد و انجيل را بر آنان الهام نمود.(1) گويا بين برخي فرق غلات نيز چنين پنداري وجود دارد كه مثلاً علي (ع) همان خداست كه در قالب بشر ظاهر شده است.
پندار دوم در باره ي حلول خدا در انسانها اين است كه برخي اولياء الهي در اثر رشد وجودي به جايي مي رسند كه با خدا يكي گشته عين خدا مي شوند. اين پندار در حقيقت برداشت غلط و انحرافي از مساله ي فناء في الله در عرفان اسلامي است. عرفا در باب فناء في الله معتقدند انسان مي تواند با اوج گرفتن در مراتب وجودي به جايي برسد كه جز خدا را نبيند ، چنان كه حتّي خود را هم مشاهده نمي كند ؛ امّا اينها هيچگاه نمي گويند انسان به مقام خدايي مي رسد ؛ ولي عدّه اي از فرق و دراويش و صوفيّه ي نادان يا مغرض چنين پنداشته اند كه انسان فاني شده در خدا ، عين خدا مي شود.(2)
اما عقيده شيعه اين است كه: اين امر محال است چون دلايل عقلي اين عقيده را رد مي كنند:
خداوند داراى محلّ و موضوع نيست زيرا كه اگر در محلّى حلول كند لازم مى آيد كه ذات حق به آن محل نيازمند باشد و احتياج از صفات ممكن الوجود است .
توضيح آنكه :براى حلول سه معنى متصور است كه هيچكدام صحيح نيست:
يك: حلول به معناى عارض شدن باشد يعنى حلول عرضى در جسمى مانند حرارت و برودت كه حلول بر آتش و آب مى كنند و مانند حلول سفيدي در جسم و ... اشكال اين معنا آنست كه: عرض بدون معروض و حالّ بدون محل نمي شود بلكه هميشه نيازمند به محل و معروض است و وجودش يك وجود تبعى است كه هرگز قائم به ذات خويش نيست و اگر خداوند حالّ در محلى باشد به اين معنا لازم مى آيد كه نيازمند به آن محل باشد و احتياج مستلزم امكان است و امكان قسيم واجب است و اين با واجب الوجود بودن خداوند تنافي دارد.
دو: حلول به معناى واقع شدن و حلول كردن جسمى در جسم ديگرى باشد مانند حلول زيد در منزل و آب در كوزه.
اين معنا نيز باطل است چون مستلزم نياز به مكان و جسم ديگر است و حاجتمندى از خصائص ممكنات است و ممكن قسيم واجب الوجود است.
سه: حلول به معناى قيام موجودى به موجود ديگر در اصل وجود باشد همانند قيام اثر به مؤثر و ... اين معنا هم كه بطريق اولى براى ذات حق محال است چون مستلزم آنست كه ذات حق معلول شيئى ديگر باشد و حال آنكه واجب الوجود مؤثر است و نه متأثر علت است و نه معلول (3)
منبع:سایت انوار طاها
صاحب محتوی:
سایت راسخون
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://rasekhoon.net/faq/show/1038809/%D8%A2%D9%8A%D8%A7-%D8%AE%D8%AF%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DA%86%D9%8A%D8%B2%D9%89-%D8%AD%D9%84%D9%88%D9%84-%D9%85%D9%89-%D9%83%D9%86%D8%AF/
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های عقایدی سایت راسخون
یادداشت :
پي نوشتها:
1. الهيات مسيحي، هنري تيسن، ج۱، ص۲۱۰، ترجمه طاطه وس ميكائيليان.
2. تبيين كذب المفتري فيما نسب الي الامام ابيالحسن الاشعري، ابنعساكر، ج۱، ص۲۴۰، بيروت ۱۴۰۴/۱۹۸۴.
3. شرح كشف المراد، على محمدى ، ص 157، دار الفكر ، قم ، 1378 ش.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
مخاطب :
نوجوان , بزرگسال , عمومی , جوان , تخصصی , سایر
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت