جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 38 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 38
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 38
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد سى و هشتم شامل كتابهاى احياء موات (زمين، منافع مشترك معادن، آبها) لقطه می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
احیای موات ,
لقطه ( عام ) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+38.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الرابع فی الاحکام]
o [کتاب احیاء الموات]
[الطرف الاول فی الارضین]
[یشترط فی التملک بالاحیاء شروط خمسه]
[الشرط الاول ان لا یکون علیها ید]
[الشرط الثانی ان لا یکون الموات حریما لعامر]
[فرع لو احیا ارضا و غرس فی جانبها غرسا تبرز اغصانه لم یکن لغیره احیاوه]
[الشرط الثالث ان لا یسمیه الشرع مشعرا للعباده کعرفه و منی و المشعر]
[الشرط الرابع ان لا یکون مما اقطعه امام الاصل]
[الشرط الخامس ان لا یسبق الیه سابق بالتحجیر]
[الطرف الثانی فی کیفیه الاحیاء]
[الطرف الثالث فی المنافع المشترکه]
[اما الطرق]
[اما المسجد]
[اما المدارس و الربط]
[الطرف الرابع فی المعادن]
[المعادن الظاهره]
[اما المعادن الباطنه]
[فروع]
[الاول لو احیا ارضا و ظهر فیها معدن ملکه تبعا لها]
[الثانی لو حفر ارضا فوصل الی معدن ثم فتحها المسلمون فهو غنیمه للغانمین]
[الثالث لو قال رب المعدن لاخر اعمل فیه و لک نصف الخارج فهو باطل لجهاله العوض]
[اما الماء]
[المساله الاولی ما یقبضه النهر المملوک من الماء المباح لا یملکه الحافر]
[المساله الثانیه اذا استجد جماعه نهرا فبالحفر یصیرون اولی به]
[المساله الثالثه اذا لم یف النهر المباح او سیل الوادی بسقی ما علیه دفعه بدی بالاول]
[المساله الرابعه لو احیا انسان ارضا میته علی مثل هذا الوادی لم یشارک السابقین]
[المساله الخامسه اذا کان الانسان فی یده دار او ارض ورثها عن ابیه و یعلم انها لم تکن ملکا و لم یعرف المالک لا یبع اصلها علی حال بل فلیبع تصرفه فیها]
o [کتاب اللقطه]
[القسم الاول فیما اذا کان الملقوط انسانا]
[المقصد الاول فی اللقیط]
[المقصد الثانی فی الملتقط]
[المقصد الثالث فی احکامه]
[مسایل]
[المساله الاولی اخذ اللقیط واجب علی الکفایه]
[المساله الثانیه اللقیط یملک کالکبیر]
[المساله الثالثه لا یجب عندنا الاشهاد عند اخذ اللقیط]
[المساله الرابعه اذا کان للمنبوذ مال افتقر الملتقط فی الانفاق علیه الی اذن الحاکم]
[المساله الخامسه الملقوط فی دار الاسلام یحکم باسلامه]
[المساله السادسه عاقله اللقیط الامام علیه السلام]
[المساله السابعه اذا بلغ فقذفه قاذف کان علیه الحد]
[المساله الثامنه یقبل اقرار اللقیط علی نفسه بالرق]
[المساله التاسعه اذا ادعی اجنبی بنوته قبل]
[مسایل خمس فی احکام النزاع]
[المساله الاولی لو اختلفا فی الانفاق فالقول قول الملتقط مع یمینه فی قدر المعروف]
[المساله الثانیه لو تشاح ملتقطان مع تساویهما فی الشرایط اقرع بینهما]
[المساله الثالثه اذا التقطه اثنان و کل واحد منهما لو انفرد اقر فی یده]
[المساله الرابعه اذا ادعی بنوته اثنان فان کان لاحدهما بینه حکم بها]
[المساله الخامسه اذا اختلف کافر و مسلم او حر و عبد فی دعوی بنوته یرجح المسلم علی الکافر و الحر علی العبد]
[القسم الثانی فی الملتقط من الحیوان]
[الاول فی الماخوذ]
[الثانی فی الواجد]
[الثالث فی الاحکام]
[المساله الاولی اذا لم یجد الاخذ سلطانا ینفق علی الضاله انفق من نفسه]
[المساله الثانیه اذا کان للقطه نفع کاللبن کان ذلک بازاء ما انفق]
[المساله الثالثه لا تضمن الضاله بعد الحول]
[المساله الرابعه اذا وجد مملوکا بالغا او مراهقا لم یوخذ و کان کالضاله الممتنعه]
[المساله الخامسه من وجد عبده فی غیر مصره لم یدفع الیه]
[القسم الثالث فی اللقطه]
[الاول اللقطه کل مال ضایع اخذ و لا ید علیه]
[المساله الاولی ما یوجد فی المفاوز او فی خربه قد هلک اهلها فهو لواجده]
[المساله الثانیه من اودعه لص مثلا مالا و هو یعلم انه لیس للمودع لم یرده علیه]
[المساله الثالثه من وجد فی داره او فی صندوقه مالا فهو له]
[المساله الرابعه لا یملک الملتقط اللقطه قبل الحول]
[المساله الخامسه اللقطه تضمن بمطالبه المالک لا بنیه التملک]
[الثانی فی الملتقط]
[الثالث فی الاحکام]
[المساله الاولی یجب التعریف سنه]
[المساله الثانیه اذا دفع اللقطه الی الحاکم فانه جایز له]
[المساله الثالثه لا یجب التعریف الا مع نیه التملک]
[المساله الرابعه اذا التقط العبد و لم یعلم المولی فعرف حولا ثم اتلفها تعلق الضمان برقبته]
[المساله الخامسه لا یجب ان تدفع اللقطه الا بالبینه]
[فرعان]
[الاول لو ردها بالوصف ثم اقام اخر البینه بها انتزعها]
[الثانی لو اقام واحد بینه بها فدفعت الیه ثم اقام اخر بینه بها ایضا اقرع بینهما]
[المساله السادسه لو مات الملتقط عرف الوارث حولا]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت