جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 36 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 36
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 36
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد سى و ششم شامل كتابهاى صيد و ذباحه، اطعمه و اشربه می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
کلید واژه فرعی :
اطعمه و اشربه ,
صید ( ازهاق روح ) ,
ذبیحه ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+36.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [القسم الرابع فی الاحکام]
o [کتاب الصید و الذباحه]
[اما الصید]
[الامر الاول فیما یوکل صیده]
[و یشترط فی المرسل للکلب او السهم شروط]
[الاول ان یکون مسلما او بحکمه]
[الثانی ان یرسله للاصطیاد]
[الثالث ان یسمی عند ارساله]
[الرابع ان لا یغیب الصید و حیاته مستقره]
[الامر الثانی فی احکام الصید]
[الامر الثالث فی اللواحق]
[المساله الاولی الاصطیاد بالاله المغصوبه]
[المساله الثانیه اذا عض الکلب صیدا کان موضع العضه نجسا یجب غسله علی الاصح]
[المساله الثالثه اذا ارسل کلبه المعلم او سلاحه فجرحه فان لم تکن حیاته مستقره فهو بحکم المذبوح]
[اما الذباحه]
[الارکان الثلاثه]
[اما الذابح]
[اما الاله]
[اما الکیفیه]
[الشرط الاول ان یستقبل بها القبله مع الامکان]
[الشرط الثانی التسمیه]
[الشرط الثالث اختصاص الابل بالنحر و ما عداها بالذبح]
[الشرط الرابع الحرکه الداله علی الحیاه بعد الذبح او النحر]
[اما اللواحق]
[المساله الاولی ما یباع فی اسواق المسلمین من الذبایح و اللحوم یجوز شراوه]
[المساله الثانیه کل ما یتعذر ذبحه او نحره جاز ان یعقر بالسیوف او غیرها مما یجرح]
[المساله الثالثه اذا قطعت رقبه الذبیحه من القفا و بقیت اعضاء الذباحه فان کانت حیاتها مستقره ذبحت و حلت بالذبح]
[المساله الرابعه اذا نذر اضحیه معینه زال ملکه عنها]
[المساله الخامسه لو نذر اضحیه فذبحها یوم النحر غیره و لم ینو عن صاحبها لم تجز عنه]
[المساله السادسه اذا نذر الاضحیه و صارت واجبه لم یسقط استحباب الاکل منها]
[المساله السابعه ذکاه السمک اخراجه من الماء حیا]
[المساله الثامنه ذکاه الجراد اخذه حیا]
[المساله التاسعه ذکاه الجنین ذکاه امه]
[خاتمه تشتمل علی اقسام]
[القسم الاول فی مسایل من احکام الذباحه]
[المساله الاولی یجب متابعه الذبح حتی یستوفی الاعضاء الاربعه]
[المساله الثانیه لو اخذ الذابح فی الذبح فانتزع اخر حشوته معا کان میته]
[المساله الثالثه اذا تیقن بقاء الحیاه بعد الذبح فهو حلال]
[القسم الثانی فی ما یقع علیه الذکاه]
[ما خرج عن القسمین فهو اربعه اقسام]
[القسم الاول المسوخ]
[القسم الثانی الحشرات]
[القسم الثالث الادمی]
[القسم الرابع السباع]
[القسم الثالث فی مسایل من احکام الصید]
[المساله الاولی ما یثبت فی اله الصاید کالحباله و الشبکه یملکه ناصبها]
[المساله الثانیه اذا امکن الصید التحامل طایرا او عادیا بحیث لا یقدر علیه]
[المساله الثالثه اذا رمی الاول صیدا فاثبته و صیره فی حکم المذبوح]
[المساله الرابعه اذا کان الصید یمتنع بامرین کالدراج و القبج یمتنع بجناحه و عدوه فکسر الرامی جناحه ثم کسر اخر رجله قیل هو لهما]
[المساله الخامسه لو رمی الصید اثنان فعقراه ثم وجد میتا]
[المساله السادسه ما یقتله الکلب بالعقر یوکل]
[المساله السابعه لو رمی صیدا فظنه کلبا او خنزیرا او غیره مما لا یوکل فقتله فبان صیدا لم یحل]
[المساله الثامنه الطیر اذا صید مقصوصا لم یملکه الصاید]
[المساله التاسعه ما یقطع من السمک بعد اخراجه من الماء ذکی]
[المساله العاشره اذا اصابا صیدا دفعه فان اثبتاه فهو لهما]
o [کتاب الاطعمه و الاشربه]
[القسم الاول فی حیوان البحر]
[القسم الثانی فی البهایم]
[و قد یعرض التحریم للمحلل من وجوه]
[العارض الاول الجلل]
[العارض الثانی ان یشرب الحیوانلبن خنزیره]
[العارض الثالث اذا وطا الانسان]
[القسم الثالث فی الطیر]
[الصنف الاول ما کان ذا مخلاب]
[الصنف الثانی ما کان صفیفه اکثر من دفیفه]
[الصنف الثالث ما لیس له قانصه و لا حوصله و لا صیصیه]
[الصنف الرابع ما یتناوله التحریم عینا کالخفاش]
[القسم الرابع فی الجامدات]
[الانواع الخمسه للمحرم منها]
[النوع الاول المیتات]
[النوع الثانی الطحال و القضیب و الفرث و الدم و الانثیان من کل ذبیحه]
[النوع الثالث الاعیان النجسه]
[النوع الرابع الطین]
[النوع الخامس السموم القاتله]
[القسم الخامس فی المایعات]
[الانواع الخمسه للمحرم منها]
[النوع الاول الخمر]
[النوع الثانی الدم المسفوح]
[النوع الثالث کلما حصل فیه شیء من النجاسات]
[النوع الرابع الاعیان النجسه]
[النوع الخامس البان الحیوان المحرم]
[القسم السادس فی اللواحق]
[مسایل]
[المساله الاولی لا یجوز استعمال شعر الخنزیر اختیارا]
[المساله الثانیه اذا وجد لحم و لا یدری ا ذکی هو ام میت قیل یطرح فی النار فان انقبض فهو ذکی و ان انبسط فهو میت]
[المساله الثالثه لا یجوز ان یاکل الانسان من مال غیره]
[المساله الرابعه من تناول خمرا او شییا نجسا فبصاقه طاهر ما لم یکن متلوثا بالنجاسه]
[المساله الخامسه الذمی اذا باع خمرا او خنزیرا ثم اسلم و لم یقبض الثمن فله قبضه]
[المساله السادسه یطهر الخمر اذا انقلبت خلا]
[المساله السابعه اوانی الخمر من الخشب و القرع و الخزف غیر المغضور لا یجوز استعمالها]
[المساله الثامنه لا یحرم شیء من الربوبات و الاشربه]
[المساله التاسعه یکره اکل ما باشره الجنب و الحایض اذا کانا غیر مامونین]
[النظر فی حال الاضطرار]
[اما المضطر]
[و اما کیفیه الاستباحه]
[خاتمه تشتمل علی امور]
[اما الاکل]
[اما الشرب]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت