جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 33 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 33
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 33
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد سى و سوّم شامل كتابهاى خلع و مبارات، ظهار، ايلاء می باشد.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام ایقاعات
کلید واژه فرعی :
ظهار ,
طلاق خلع ,
طلاق مبارات ,
احکام ایلا ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+33.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثالث فی الایقاعات]
o [کتاب الخلع و المباراه]
[کتاب الخلع]
[النظر الاول فی الصیغه]
[فروع]
[الاول لو طلبت منه طلاقا بعوض فخلعها مجردا عن لفظ الطلاق لم یقع]
[الثانی لو ابتدا فقال انت طالق بالف او و علیک الف صح الطلاق رجعیا]
[الثالث اذا قالت:طلقنی بالف کان الجواب علی الفور]
[النظر الثانی فی الفدیه]
[النظر الثالث فی الشرایط]
[النظر الرابع فی الاحکام]
[و فیه مسایل]
[المساله الاولی لو اکرهها علی الفدیه فعل حراما]
[المساله الثانیه لو خالعها و الاخلاق ملتیمه لم یصح الخلع و لا یملک الفدیه]
[المساله الثالثه اذا اتت بالفاحشه جاز عضلها]
[المساله الرابعه اذا صح الخلع فلا رجعه له]
[المساله الخامسه لو خالعها و شرط الرجوع لم یصح]
[المساله السادسه المختلعه لا یلحقها طلاق بعد الخلع]
[المساله السابعه اذا قالت طلقنی ثلاثا بالف فطلقها قال الشیخ لا یصح]
[المساله الثامنه لو قالت طلقنی واحده بالف فطلق ثلاثا ولاء وقعت واحده]
[المساله التاسعه اذا قال ابوها طلقها و انت بریء من صداقها فطلق صح الطلاق رجعیا]
[المساله العاشره اذا وکلت فی خلعها مطلقا صح]
[مسایل النزاع]
[المساله الاولی اذا اتفقا فی القدر و اختلفا فی الجنس فالقول قول المراه]
[المساله الثانیه لو اتفقا علی ذکر القدر دون الجنس و اختلفا فی الاراده قیل یبطل]
[المساله الثالثه لو قال خالعتک علی الف فی ذمتک فقالت بل فی ذمه زید فالبینه علیه و الیمین علیها]
[کتاب المباراه]
o [کتاب الظهار]
[الامور الاربعه فی الظهار]
[الامر الاول فی الصیغه]
[فروع لو قال انت طالق کظهر امی وقع الطلاق]
[الامر الثانی فی المظاهر]
[الامر الثالث فی المظاهره منها]
[الامر الرابع فی الاحکام]
[المساله الاولی الظهار محرم لاتصافه بالمنکر و القول الزور]
[المساله الثانیه لا تجب الکفاره بالتلفظ عندنا]
[المساله الثالثه اذا طلقها رجعیا ثم راجعها لم تحل له حتی یکفر]
[المساله الرابعه لو ظاهر من زوجته الامه ثم ابتاعها فقد بطل العقد]
[المساله الخامسه اذا قال انت کظهر امی ان شاء زید فقال شیت وقع علی القول بدخول الشرط فی الظهار]
[المساله السادسه لو ظاهر من اربع بلفظ واحد کان علیه عن کل واحده کفاره]
[المساله السابعه اذا اطلق الظهار حرم علیه الوطء حتی یکفر]
[المساله الثامنه یحرم الوطء علی المظاهر ما لم یکفر]
[المساله التاسعه اذا عجز المظاهر عن خصال الکفاره عدا الاستغفار قیل یجزوه]
[المساله العاشره ان صبرت المظاهره علی ترک الزوج وطءها فلا اعتراض]
[الکلام فی الکفارات]
[المقصد الاول فی ضبط الکفارات]
[الکفاره المرتبه]
[الکفاره المخیره]
[ما یحصل فیه الامران]
[کفاره الجمع]
[المقصد الثانی فیما اختلف فیه]
[الاولی من حلف بالبراءه فعلیه کفاره ظهار]
[الثانیه فی جز المراه شعرها فی المصاب فعلیها کفاره الصیام]
[الثالثه یجب علی المراه فی نتف شعرها فی المصاب کفاره یمین]
[الرابعه انما یجب الکفاره فی وطء الزوجه فی الحیض مع التعمد و العلم بالتحریم و التمکن من التکفیر]
[الخامسه من تزوج امراه فی عدتها فارق و کفر بخمسه اصوع من دقیق]
[السادسه من نام عن العشاء حتی تجاوز نصف اللیل اصبح صایما من دون کفاره]
[السابعه من نذر صوم یوم فعجز عنه]
[المقصد الثالث فی خصال الکفارات]
[القول فی العتق]
[الاوصاف المعتبره فی الرقبه]
[الاول الایمان]
[الثانی السلامه من العیوب]
[الثالث ان یکون تام الملک]
[شروط الاعتاق]
[الشرط الاول النیه]
[فروع علی القول بعدم وجوب التعیین]
[الاول لو اعتق عبدا عن احدی کفارتیه صح]
[الثانی لو کان علیه کفارات ثلاث متساویه]
[الثالث لو کان علیه کفاره و لم یدر سببه فاعتق و نوی القربه و التکفیر اجزا]
[الرابع لو شک بین النذر و الکفاره فنوی التکفیر لم یجز و کذا العکس]
[الخامس لو کان علیه کفارتان و له عبدان فاعتقهما و نوی نصف کل واحد منهما عن کفاره صح]
[الشرط الثانی تجریده عن العوض]
[الشرط الثالث ان لا یکون السبب محرما]
[القول فی الصیام]
[القول فی الاطعام]
[مسایل اربع]
[المساله الاولی کفاره الیمین مخیره]
[المساله الثانیه الاطعام فی کفاره الیمین مد لکل مسکین]
[المساله الثالثه کفاره الایلاء مثل کفاره الیمین]
[المساله الرابعه من ضرب مملوکه فوق الحد استحب له التکفیر بعتقه]
[المقصد الرابع فی الاحکام المتعلقه بهذا الباب]
[المساله الاولی من وجب علیه شهران فان صام هلالیین فقد اجزاه و لو کانا ناقصین]
[المساله الثانیه المعتبر فی المرتبه حال الاداء لا حال الوجوب]
[المساله الثالثه اذا کان له مال یصل الیه بعد مده غالبا لم ینتقل فرضه بل یجب]
[المساله الرابعه اذا عجز عن العتق فدخل فی الصوم ثم وجد ما یعتق لم یلزمه العتق]
[المساله الخامسه لو ظاهر و لم ینو العود فاعتق عن الظهار لا یجزوه]
[المساله السادسه لا تدفع الکفاره الی الطفل]
[المساله السابعه لا تصرف الکفاره الی من تجب نفقته علی الدافع]
[المساله الثامنه فی وجوب تقدیم الکفاره علی المسیس فی الظهار]
[المساله التاسعه اذا وجب علیه کفاره مخیره کفر بجنس واحد]
[المساله العاشره لا یجزی دفع القیمه فی الکفاره]
[المساله الحادیه عشره کفاره من قتل فی الاشهر الحرم]
[المساله الثانیه عشره کل من وجب علیه صوم شهرین متتابعین فعجز صام ثمانیه عشر یوما]
o [کتاب الایلاء]
[الامر الاول فی الصیغه]
[الامر الثانی فی المولی]
[الامر الثالث فی المولی منها]
[الامر الرابع فی احکامه]
[المساله الاولی لا ینعقد الایلاء حتی یکون التحریم بالحلف]
[المساله الثانیه مده التربص فی الحره و الامه]
[فروع]
[الاول لو اختلفا فی انقضاء المده فالقول قول من یدعی بقاءها]
[الثانی لو انقضت مده التربص و هناک مانع من الوطء کالحیض و المرض]
[الثالث اذا جن بعد ضرب المده احتسب المده علیه و ان کان مجنونا]
[الرابع اذا انقضت المده و هو محرم الزم بفیه المعذور]
[الخامس اذا ظاهر ثم الی او عکس صح الامران]
[السادس اذا الی ثم ارتد لا تحتسب علیه مده الرده]
[المساله الثالثه اذا وطا فی مده التربص لزمته الکفاره اجماعا]
[المساله الرابعه اذا وطا المولی ساهیا بطل حکم الایلاء]
[المساله الخامسه اذا ادعی الاصابه فانکرت فالقول قوله مع یمینه]
[المساله السادسه المده المضروبه بعد الترافع لا من حین الایلاء]
[المساله السابعه الذمیان اذا ترافعا کان الحاکم بالخیار]
[المساله الثامنه فیه القادر غیبوبه الحشفه فی القبل]
[المساله التاسعه اذا الی الحر من الامه ثم اشتراها و اعتقها و تزوجها لم یعد الایلاء]
[المساله العاشره اذا قال لاربع:و الله لا وطاتکن لم یکن مولیا فی الحال]
[المساله الحادیه عشره اذا الی من المطلقه الرجعیه صح]
[المساله الثانیه عشره لا تکرر الکفاره بتکرر الیمین]
[المساله الثالثه عشره اذا قال و الله لا اصبتک سنه الا مره لم یکن مولیا]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت