جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 32 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 32
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 32
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد سى و دوم احکلم طلاق مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام ایقاعات
کلید واژه فرعی :
احکام طلاق ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download2064.mediafire.com/lnw1ddhdhgfg/319w7jilni1t9z6/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+32.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [القسم الثالث فی الایقاعات]
o [کتاب الطلاق]
[النظر الاول فی الارکان]
[الرکن الاول فی المطلق]
[الشرط الاول البلوغ]
[الشرط الثانی العقل]
[الشرط الثالث الاختیار]
[الشرط الرابع القصد]
[تفریع]
[الرکن الثانی فی المطلقه]
[الاول ان تکون زوجه]
[الثانی ان یکون العقد دایما]
[الثالث ان تکون طاهرا من الحیض و النفاس]
[الشرط الرابع ان تکون مستبراه]
[الشرط الخامس تعیین المطلقه]
[الرکن الثالث فی الصیغه]
[تفریع]
[فرع]
[الرکن الرابع الاشهاد]
[النظر الثانی فی اقسام الطلاق]
[طلاق البدعه]
[طلاق السنه]
[اما الباین]
[الاول طلاق الغیر المدخول بها]
[الثانی طلاق الیایسه]
[الثالث طلاق الصغیره]
[الرابع و الخامس طلاقالمختلعه و المباراه]
[السادس المطلقه ثلاثا بینها رجعتان]
[طلاق الرجعی]
[طلاق العده]
[مسایل ست]
[الاولی اذا طلقها فخرجت من العده ثم نکحها مستانفا]
[الثانیه اذا طلق الحامل و راجعها جاز له ان یطاها و یطلقها ثانیه]
[الثالثه اذا طلق الحایل طلاقا رجعیا ثم راجعها فان واقعها و طلقها فی طهر اخر صح اجماعا]
[الرابعه لو شک المطلق فی ایقاع الطلاق لم یلزمه الطلاق]
[الخامسه اذا طلق غایبا ثم حضر و دخل بالزوجه ثم ادعی الطلاق لم تقبل دعواه]
[السادسه اذا طلق الغایب و اراد العقد علی رابعه او علی اخت الزوجه صبر تسعه اشهر]
[النظر الثالث فی اللواحق]
[المقصد الاول فی طلاق المریض]
[فروع]
[الاول لو طلق الامه مریضا طلاقا رجعیا فاعتقت فی العده و ماتت فی مرضه ورثته فی العده]
[الثانی اذا ادعت المطلقه ان المیت طلقها فی المرض و انکر الوارث]
[الثالث لو طلق اربعا فی مرضه و تزوج اربعا و دخل بهن ثم مات فیه کان الربع بینهن بالسویه]
[الرابع مدار الارث علی الموت فی المرض مع الطلاق فیه]
[الخامس الظاهر ان المدار ایضا علی المرض الذی لا یلحق به غیره من الاحوال المحترمه]
[المقصد الثانی فی ما یزول به تحریم الثلاث]
[الشروط الاربعه للتحلیل]
[احدها ان یکون الزوج المحلل بالغا]
[الثانی ان یطاها فی القبل]
[الثالث ان یکون ذلک بالعقد لا بالملک و لا بالاباحه]
[الرابع ان یکون العقد دایما لا متعه]
[فروع]
[الاول لو انقضت مده فادعت انها تزوجت و فارقها و قضت العده و کان ذلک ممکنا فی تلک المده قیل یقبل]
[الثانی اذا دخل المحلل فادعت الاصابه فان صدقها حلت للاول]
[لثالث لو وطاها محرما کالوطء فی الاحرام قیل لا تحل]
[المقصد الثالث فی الرجعه]
[المقصد الرابع فی جواز استعمال الحیل]
[المقصد الخامس فی العدد]
[الفصل الاول فی عده غیر المدخول بها]
[الفصل الثانی فی عده المستقیمه الحیض]
[فرع]
[الفصل الثالث فی ذات الشهور]
[تفریع لو ارتابت بالحمل بعد انقضاء العده و النکاح لم یبطل]
[الفصل الرابع فی عده الحامل]
[فروع]
[الاول لو حملت من زنا ثم طلقها الزوج اعتدت بالاشهر]
[الثانی اذا اتفق الزوجان فی زمن الطلاق و اختلفا فی زمن الوضع کان القول قولها]
[الثالث لو اقرت بانقضاء العده ثم جایت بولد لسته اشهر فصاعدا منذ طلقها قیل لا یلحق به]
[الفصل الخامس فی عده الوفاه]
[تفریع لو کان له اکثر من زوجه فطلق واحده لا بعینها]
[فروع]
[الاول لو نکحت بعد العده ثم بان موت الزوج کان العقد الثانی صحیحا]
[الثانی لا نفقه علی الغایب فی زمان العده]
[الثالث لو طلقها الزوج او ظاهر و اتفق فی زمن العده صح]
[الرابع لو اتت بولد بعد مضی سته اشهر من دخول الثانی لحق به]
[الخامس لا یرثها الزوج لو ماتت بعد العده و کذا لا ترثه]
[السادس لو غلط الحاکم بالحساب فاعتدت و تزوجت قبل مضی مده التربص بطل النکاح الثانی]
[الفصل السادس فی عدد الاماء و الاستبراء]
[الفصل السابع فی اللواحق]
[المساله الاولی لا یجوز لمن طلق رجعیا ان یخرج الزوجه من بیته]
[المساله الثانیه فی لزوم نفقه الرجعیه زمن العده]
[فروع فی سکنی المطلقه]
[الاول لو انهدم المسکن جاز له اخراجها]
[الثانی لو طلقها ثم باع المنزل فان کانت معتده بالاقراء لم یصح البیع]
[الثالث لو طلقها ثم حجر علیه الحاکم]
[الرابع لو طلقها فی مسکن لغیره استحقت السکنی فی ذمته]
[الخامس لو مات فورث المسکن جماعه لم یکن لهم قسمته الا باذنها]
[السادس لو امرها بالانتقال فنقلت رحلها و عیالها ثم طلقت و هی فی الاول]
[السابع البدویه تعتد فی المنزل الذی طلقت فیه]
[الثامن لو طلقها فی السفینه فان لم تکن مسکنا اسکنها حیث شاء]
[التاسع اذا سکنت فی منزلها و لم تطالب بمسکن فلیس لها المطالبه بالاجره]
[المساله الثالثه لا نفقه للمتوفی عنها زوجها و لو کانت حاملا]
[المساله الرابعه لو تزوجت فی العده لم یصح]
[المساله الخامسه تعتد زوجه الحاضر من حین الطلاق او الوفاه]
[المساله السادسه اذا طلقها بعد الدخول ثم راجع فی العده ثم طلق قبل المسیس لزمها استیناف العده]
[المساله السابعه فی سقوط الحد فی وطء الشبهه]
[المساله الثامنه اذا طلقها باینا ثم وطاها لشبهه قیل تتداخل العدتان]
[المساله التاسعه اذا نکحت فی العده الرجعیه و حملت من الثانی اعتدت بالوضع من الثانی]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت