جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 24 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 24
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 24
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد بیست چهارم مباحثی چون بيع صرف و احكام آن، بيع ثمار، بيع سلم مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عقود
کلید واژه فرعی :
بیع ثمار ,
بیع صرف ,
بیع سلف ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+24.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثانی فی العقود]
o [تتمه کتاب التجاره]
[تتمه الفصل السابع فی الربا]
[تتمه الاول فی البیع الربوی]
[الثالث الصرف]
[مسایل عشر]
[المساله الاولی الدراهم و الدنانیر یتعینان]
[المساله الثانیه اذا اشتری دراهم بمثلها معینه فوجد ما صار الیه من غیر جنس الدراهم کان البیع باطلا]
[المساله الثالثه اذا اشتری دراهم فی الذمه بمثلها و وجد جمیع ما صار الیه غیر فضه قبل التفرق کان له المطالبه بالبدل]
[المساله الرابعه اذا اشتری دینارا بدینار و دفعه فزاد زیاده لا تکون الا غلطا]
[المساله الخامسه روی جواز ابتیاع درهم بدرهم مع اشتراط صیاغه خاتم]
[المساله السادسه الاوانی المصوغه من الذهب و الفضه ان کان کل واحد منهما معلوما جاز بیعه بجنسه]
[المساله السابعه المراکب المحلاه ان علم ما فیها بیعت بجنس الحلیه]
[المساله الثامنه لو باع ثوبا بعشرین درهما من صرف العشرین بدینار لم یصح]
[المساله التاسعه لو باع ماءه درهم بدینار الا درهما لم یصح]
[المساله العاشره لو باع خمسه دراهم مثلا بنصف دینار قیل کان له شق دینار]
[المساله الحادیه عشر یجوز التصارف بما فی الذمم]
[الفصل الثامن فی بیع الثمار]
[اما النخل]
[اما الاشجار]
[اما الخضر]
[اما اللواحق فمسایل]
[المساله الاولی یجوز لبایع الثمره ان یستثنی ثمره شجرات او نخلات بعینها]
[المساله الثانیه اذا باع ما بد اصلاحه فاصیب قبل قبضه کان من مال بایعه]
[المساله الثالثه یجوز بیع الثمره فی اصولها بالاثمان او العروض]
[المساله الرابعه یجوز بیع العرایا بخرصها تمرا]
[فرع لو قال بعتک هذه الصبره من التمر او الغله بهذه الصبره من جنسها سواء بسواء لم یصح]
[المساله الخامسه یجوز بیع الزرع قصیلا]
[المساله السادسه یجوز ان یبیع ما ابتاعه من الثمره بزیاد عما ابتاعه او نقصان]
[المساله السابعه اذا کان بین اثنین نخل او شجر فتقبل احدهما بحصه صاحبه بشیء معلوم کان جایزا]
[المساله الثامنه اذا مر الانسان بشیء من النخل او شجر الفواکه او الزرع اتفاقا جاز ان یاکل من غیر افساد]
[الفصل التاسع فی بیع الحیوان]
[النظر الاول فیمن یصح تملکه]
[النظر الثانی فی احکام الابتیاع]
[النظر الثالث فی لواحق هذا الباب و هی مسایل]
[المساله الاولی العبد لا یملک]
[المساله الثانیه من اشتری عبدا له مال کان ماله لمولاه]
[المساله الثالثه اذا ابتاعه و ماله فان کان الثمن من غیر جنسه جاز مطلقا]
[المساله الرابعه یجب ان یستبرء الامه قبل بیعها]
[المساله الخامسه التفرقه بین الاطفال و امهاتهم قبل استغنایهم عنهن محرمه]
[المساله السادسه من اولد جاریه ثم ظهر انها مستحقه انتزعها المالک]
[المساله السابعه ما یوخذ من دار الحرب بغیر اذن الامام یجوز تملکه فی حال الغیبه]
[المساله الثامنه اذا دفع الی ماذون مالا لیشتری به نسمه و یعتقها و یحج عنه بالباقی]
[المساله التاسعه اذا اشتری عبدا فی الذمه]
[المساله العاشره اذا وطی احد الشریکین او الشرکاء الوطی الذی تدور علیه الاحکام مملوکه بینهما یسقط الحد مع الشبهه]
[المساله الحادیه عشره المملوکان الماذون لهما اذا ابتاع کل واحد منهما صاحبه من مولاه حکم بعقد السابق]
[المساله الثانیه عشر من اشتری جاریه سرقت من ارض الصلح کان له ردها علی البایع]
[الفصل العاشر فی السلف]
[المقصد الاول فی حقیقه السلم]
[المقصد الثانی فی شرایطه]
[الشرط الاول و الثانی ذکر الجنس و الوصف]
[الشرط الثالث قبض راس المال قبل التفرق]
[الشرط الرابع تقدیر المسلم فیه بالکیل او الوزن العامین]
[الشرط الخامس تعیین الاجل]
[الشرط السادس ان یکون وجوده غالبا وقت الحلول]
[المقصد الثالث فی احکامه و فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا اسلف فی شیء لم یجز بیعه قبل حلوله]
[المساله الثانیه اذا دفع المسلم الیه دون الصفه و رضی المسلم صح و بریء]
[المساله الثالثه اذا اشتری کرا من طعام بماءه درهم و اشترط تاجیل خمسین بطل فی الجمیع]
[المساله الرابعه و هی لو شرطا موضعا للتسلیم فتراضیا بقبضه فی غیره جاز]
[المساله الخامسه اذا قبضه فقد تعین و بریء المسلم الیه]
[المساله السادسه و هی اذا وجد براس المال المعین عیبا فان کان من غیر جنسه بطل العقد]
[المساله السابعه اذا اختلفا فی القبض هل کان قبل التفرق او بعده فالقول قول من یدعی الصحه]
[المساله الثامنه اذا حل الاجل و تاخر التسلیم لعارض ثم طالب بعد انقطاعه کان بالخیار بین الفسخ و الصبر]
[المساله التاسعه اذا دفع الی صاحب الدین عروضا علی انها قضاء و لم یساعره احتسبت بقیمتها یوم القبض]
[المساله العاشره و یجوز الدین بعد حلوله علی الذی هو علیه]
[المساله الحادیه عشر اذا اسلف فی شیء و شرط مع السلف شییا معلوما صح]
[المقصد الرابع فی الاقاله]
[فروع ثلاثه]
[الفرع الاول لا تثبت الشفعه بالاقاله]
[الفرع الثانی لا تسقط اجره الدلال بالتقایل]
[الفرع الثالث اذا تقایلا رجع کل عوض الی مالکه]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت