جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 23 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 23
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 23
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد بیست سوم مباحثی چون خيارات (خيار مجلس، حيوان، شرط، غبن)، احكام عقود، ربا مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عقود
کلید واژه فرعی :
خیارات ,
خیار شرط ,
خیار غبن ,
خیار حیوان ,
خیار مجلس ,
ربا ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+23.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الثانی فی العقود]
o [تتمه کتاب التجاره]
[الفصل الثالث فی الخیار]
[اما اقسامه فخمسه]
[القسم الاول خیار المجلس]
[القسم الثانی خیار الحیوان]
[القسم الثالث خیار الشرط]
[القسم الرابع خیار الغبن]
[القسم الخامس خیار التاخیر]
[و اما احکامه فتشتمل علی مسایل]
[المساله الاولی خیار المجلس لا یثبت فی شیء من العقود عدا البیع]
[المساله الثانیه التصرف یسقط خیار الشرط]
[المساله الثالثه اذا مات من له الخیار انتقل الی الوارث]
[المساله الرابعه المبیع یملک بالعقد لا بانقضاء الخیار]
[المساله الخامسه اذا تلف المبیع قبل قبضه فهو من مال بایعه]
[فرعان]
[الاول خیار الشرط یثبت من حین التفرق]
[الثانی اذا اشتری شییین و شرط الخیار فی احدهما علی التعیین صح]
[و یلحق بذلک خیار الرویه]
[الفصل الرابع فی احکام العقود]
[النظر الاول فی النقد و النسییه]
[النظر الثانی فیما یدخل فی المبیع]
[فروع]
[الفرع الاول اذا باع النخل الموبر و غیره کان الموبر للبایع و الاخر للمشتری]
[الفرع الثانی تبقیه الثمره علی الاصول مستحقه لمالکها مجانا]
[الفرع الثالث یجوز السقی لذی الثمره و الاصول]
[الفرع الرابع الاحجار المخلوقه فی الارض و المعادن تدخل عرفا فی بیع الارض]
[النظر الثالث فی التسلیم]
[و یتعلق بهذا الباب مسایل]
[المساله الاولی اذا حصل للمبیع نماء کالنتاج او ثمره النخل او اللقطه کان ذلک للمشتری]
[المساله الثانیه اذا اختلط المبیع بغیره فی ید البایع اختلاطا لا یتمیز فان دفع الجمیع الی المشتری جاز]
[المساله الثالثه لو باع جمله فتلف بعضها فان کان للتالف قسط من الثمن کان للمشتری فسخ العقد]
[المساله الرابعه یجب تسلیم المبیع مفرغا]
[المساله الخامسه لو باع شییا فغصب من ید البایع فان امکن استعادته فی الزمان الیسیر لم یکن للمشتری الفسخ]
[و یلحق بهذا النظر بیع ما لم یقبض و فیه مسایل]
[المساله الاولی من ابتاع متاعا و لم یقبضه ثم اراد بیعه کره ذلک]
[المساله الثانیه لو کان له علی غیره طعام من سلم و علیه مثل ذلک فامر غریمه ان یکتال لنفسه من الاخر فهذا ایضا مکروه]
[المساله الثالثه لو کان المالان قرضا او المال المحال به قرضا صح ذلک قطعا]
[المساله الرابعه اذا قبض المشتری المبیع مثلا ثم ادعی نقصانه فان لم یحضر کیله و لا وزنه فالقول قوله]
[المساله الخامسه اذا اسلفه فی طعام بالعراق ثم طالبه بالمدینه لم یجب علیه دفعه]
[المساله السادسه لو اشتری عینا بعین و قبض احدهما ثم باع ما قبضه و تلفت العین الاخری فی ید بایعها بطل البیع الاول]
[النظر الرابع فی اختلاف المتبایعین]
[المساله الاولی اذا اختلفا فی قدر الثمن فالقول قول البایع مع یمینه]
[المساله الثانیه و هی ما لو اختلفا فی تاخیر الثمن و تعجیله فالقول قول البایع مع یمینه]
[المساله الثالثه لو اختلفا فی قدر المبیع فقال البایع بعتک ثوبا بدرهم فقال بل ثوبین فالقول قول البایع مع یمینه]
[المساله الرابعه اذا قال البایع بعتک بعبد فقال المشتری بل بحر فالقول قول من یدعی صحه العقد بیمینه]
[النظر الخامس فی الشروط]
[تفریع اذا اشترط العتق فی بیع المملوک فان اعتقه،فقد لزم البیع]
[النظر السادس فی لواحق من احکام العقود]
[الفصل الخامس فی احکام العیوب]
[القول فی اقسام العیوب]
[المساله الاولی التصریه تدلیس]
[المساله الثانیه الثیبوبه لیست عیبا فی الاماء]
[المساله الثالثه الاباق الحادث عند المشتری لا یرد به العبد]
[المساله الرابعه اذا اشتری امه لا تحیض فی سته اشهر و مثلها تحیض کان ذلک عیبا]
[المساله الخامسه من اشتری زیتا او بزرا فوجد فیه ثفلا فان کان مما جرت العاده بمثله لم یکن له رد و لا ارش]
[المساله السادسه تحمیر الوجه و وصل الشعر و ما شابهه تدلیس]
[القول فی لواحق هذا الفصل و فیه مسایل]
[المساله الاولی اذا قال البایع بعتک بالبراءه و انکر المبتاع فالقول قوله مع یمینه]
[المساله الثانیه اذا قال المشتری هذا العیب کان عند البایع فلی رده و انکر البایع فالقول قوله مع یمینه]
[المساله الثالثه یقوم المبیع صحیحا و معیبا و ینظر فی نسبه النقیصه من القیمه فیوخذ من الثمن بنسبتها]
[المساله الرابعه اذا علم بالعیب بعد العقد و لم یرد لم یبطل خیاره]
[المساله الخامسه اذا حدث العیب بعد العقد و قبل القبض کان للمشتری رده]
[المساله السادسه یرد المملوک من احداث السنه من الجنون و الجذام و البرص]
[فرع هذا الحکم یثبت مع عدم الاحداث فلو احدث ما یغیر عینه او صفته ثبت الارش و سقط الرد]
[الفصل السادس فی المرابحه و المواضعه و التولیه]
[اما المرابحه]
[اما العباره]
[اما الحکم ففیه مسایل]
[المساله الاولی من باع غیره متاعا جاز ان یشتریه منه بعد قبضه و یکره قبل قبضه]
[المساله الثانیه لو باع مرابحه فبان راس ماله اقل کان المشتری بالخیار بین رده و اخذه بالثمن]
[المساله الثالثه اذا حط البایع بعض الثمن جاز للمشتری ان یخبر بالاصل]
[المسیله الرابعه من اشتری امتعه صفقه لم یجز بیع بعضها مرابحه]
[المساله الخامسه اذا قوم التاجر علی الدلال متاعا و ربح علیه او لم یربح و لم یواجبه البیع لم یجز للدلال بیعه مرابحه]
[اما التولیه]
[اما المواضعه]
[الفصل السابع فی الربا]
[الاول البیع الربوی]
[الامر الاول فی بیان الجنس]
[الامر الثانی اعتبار الکیل و الوزن]
[فروع]
[الفرع الاول اذا کانا فی حکم الجنس الواحد و احدهما مکیل و الاخر موزون کالحنطه و الدقیق فبیع احدهما بالاخر وزنا جایز]
[الفرع الثانی بیع العنب بالزبیب جایز]
[الفرع الثالث یجوز بیع الادقه بعضها ببعض مثلا بمثل]
[تتمه فیها مسایل]
[المساله الاولی لا ربا بین الوالد و ولده]
[المساله الثانیه لا یجوز بیع لحم بحیوان من جنسه کلحم الغنم بالشاه]
[المساله الثالثه یجوز بیع دجاجه فیها بیضه بدجاجه خالیه]
[المسیله الرابعه القسمه تمیز احد الحقین و لیست بیعا]
[المساله الخامسه یجوز بیع مکوک من الحنطه بمکوک و فی احدهما عقد التبن و دقاقه]
[المساله السادسه یجوز بیع درهم و دینار بدینارین و درهمین و یصرف کل واحد منهما الی غیر جنسه]
[التخلص من الربا]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت