جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 17 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 17
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 17
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد هفدهم دنبالۀ كتاب صوم و احکام اعتكاف، حج است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
احکام اعتکاف ,
احکام روزه ,
احکام حج ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+17.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [العبادات]
o [تتمه کتاب الصوم]
[تتمه النظر الثانی فی اقسامه]
[تتمه اما الواجب]
[تتمه القول فی شهر رمضان]
[الثانی فی الشروط]
[القسم الاول ما باعتباره یجب الصوم،و هو سبعه]
[منها البلوغ و کمال العقل]
[منها الصحه من المرض]
[منها الاقامه عشرا او ما فی حکمها]
[منها الخلو من الحیض و النفاس]
[القسم الثانی من الشرایط ما باعتباره یجب القضاء]
[الثالث فی ما یلحقه من الاحکام]
[فی هذا الباب مسایل]
[المساله الاولی من فاته شهر رمضان او بعضه بمرض]
[المساله الثانیه یجب علی الولی ان یقضی ما فات عن المیت]
[المساله الثالثه اذا لم یکن له ولی]
[المساله الرابعه عدم حرمه الافطار قبل الزوال فی القضاء]
[المساله الخامسه اذا نسی غسل الجنابه و مر علیه ایام او الشهر کله]
[المساله السادسه اذا اصبح یوم الثلاثین من شهر رمضان صایما]
[القول فی صوم الکفارات]
[و ینقسم اربعه اقسام]
[القسم الاول ما یجب فیه الصوم مع غیره]
[القسم الثانی ما یجب الصوم فیه بعد العجز عن غیره]
[احدها صوم کفاره قتل الخطا]
[ثانیها کفاره الظهار]
[ثالثها کفاره الافطار فی قضاء شهر رمضان بعد الزوال]
[رابعها صوم الکفاره فی الیمین]
[خامسها الافاضه من عرفات قبل الغروب عامدا]
[سادسها الصوم فی کفاره جزاء الصید]
[القسم الثالث ما یکون الصایم مخیرا فیه بینه و بین غیره]
[القسم الرابع ما یجب مرتبا علی غیره مخیرا بینه و بین غیره]
[کل الصوم الواجب یلزم فیه التتابع الا اربعه]
انما الکلام فی الاربعه المستثنیات،
[الاول صوم النذر المجرد عن التتابع]
[الثانی صوم القضاء]
[ثالثها صوم جزاء الصید]
[الرابع صوم السبعه فی بدل الهدی]
[فی حکم ما یشترط فیه التتابع]
[اما الندب من الصوم]
[الاول صوم ثلاثه ایام من کل شهر]
[الثانی صوم ایام اللیالی]
[الثالث صوم یوم الغدیر]
[الرابع صوم یوم مولد النبی(صلی الله علیه و اله)]
[الخامس یوم مبعثه]
[السادس یوم دحو الارض]
[السابع صوم یوم عرفه]
[الثامن صوم یوم عاشوراء]
[التاسع صوم یوم المباهله]
[العاشر و الحادی عشر صوم کل خمیس و کل جمعه]
[الثانی عشر اول ذی الحجه]
[الثالث عشر و الرابع عشر صوم رجب و کذا شعبان]
[صوم المکروه]
[الاول صوم عرفه لمن خشی ان یضعفه عن الدعاء]
[الثانی صوم النافله فی السفر]
[الثالث صوم الضیف نافله من دون اذن مضیفه]
[الرابع الصوم ندبا لمن دعی الی طعام]
[اما الصوم المحظور]
[الاول و الثانی صوم یومی العیدین]
[الثالث و الرابع و الخامس ایام التشریق]
[السادس صوم یوم الثلاثین من شعبان بنیه الفرض]
[السابع صوم ایام مطلقه مثلا او مخصوصه بعنوان الوفاء]
[فی حرمه صوم الصمت]
[فی حرمه صوم الوصال]
[الثامن ان تصوم المراه ندبا بدون اذن زوجها او مع نهیه لها]
[فی عدم صحه صوم المملوک بدون الاذن]
[التاسع صوم الواجب سفرا عدا ما استثنی]
[النظر الثالث فی اللواحق]
[المساله الاولی المرض الذی یجب معه الافطار]
[المساله الثانیه حکم صوم المسافر]
[المساله الثالثه الشرایط المعتبره فی قصر الصلاه معتبره فی الصوم]
[المساله الرابعه فی الملازمه بین اتمام الصلاه و الصوم]
[الخامسه افطار المسافر بعد تواری الجدران و خفاء الاذان]
[المساله السادسه الهم و الشیخ و المراه الکبیره و ذو العطاش]
[المساله السابعه حکم الحامل المقرب و المرضع القلیله اللبن]
[المساله الثامنه من نام فی رمضان و استمر نومه]
[المساله التاسعه من یسوغ له الافطار]
o [کتاب الاعتکاف]
[الکلام فی ماهیه الاعتکاف]
[شرایط الاعتکاف سته]
[الشرط الاول النیه]
[الشرط الثانی الصوم]
[الشرط الثالث العدد]
[الشرط الرابع المکان]
[الشرط الخامس اذن من له ولایه]
[فروع]
[الاول المملوک المبعض]
[الثانی اذا اعتق العبد فی اثناء الاعتکاف]
[الثالث المکاتب الذی لم یتحرر منه شیء]
[الشرط السادس استدامه اللبث]
[فی جواز الخروج للامور الضروریه]
[فی عدم جواز المشی تحت الظلال للمعتکف]
[فی جواز اتیان الصلاه للمعتکف خارج المسجد الا بمکه]
[فی عدم بطلان الاعتکاف بالخروج من المسجد سهوا]
[فروع]
[الاول اذا نذر اعتکاف شهر معین و لم یشترط التتابع]
[الثانی اذا نذر اعتکاف شهر معین و لم یعلم به حتی خرج]
[الثالث اذا نذر اعتکاف اربعه ایام فاخل بیوم قضاه]
[الرابع اذا نذر اعتکاف یوم لا ازید لم ینعقد]
[الکلام فی اقسام الاعتکاف]
[و اما احکامه فقسمان]
[القسم الاول انما یحرم علی المعتکف سته]
[القسم الثانی فیما یفسده،و فیه مسایل]
[المساله الاولی کل ما یفسد الصوم یفسد الاعتکاف]
[المساله الثانیه هل الارتداد مبطل ام لا]
[المساله الثالثه کفاره من اکره امراته علی الجماع]
[المساله الرابعه اذا طلقت المعتکفه رجعیه]
[المساله الخامسه حکم البیع و الشری]
[المساله السادسه التفریق فی الاعتکاف]
o [کتاب الحج]
[فی فضل الحج]
[فی ارکان الحج]
[الرکن الاول فی المقدمات]
[المقدمه الاولی]
[فی تعریف الحج]
[فی فوریه وجوب الحج]
[المقدمه الثانیه فی القول فی الشرایط]
[القول الاول فی حجه الاسلام]
[شرایط وجوبها خمسه]
[الشرط الاول کمال العقل و البلوغ]
[الشرط الثانی الحریه]
[الشرط الثالث الزاد و الراحله]
[فی وجوب الحج بالبذل]
[فی وجوب الحج بالاستیجار للمعونه و سقوط الفرض به]
[فی عدم سقوط حجه الاسلام عمن حج عن غیره]
[الشرط الرابع ان یکون له ما یمون به عیاله حتی یرجع]
[الشرط الخامس امکان المسیر]
[مسایل اربع]
[المساله الاولی اذا استقر الحج فی ذمته ثم مات]
[المساله الثانیه یقضی الحج من اقرب الاماکن]
[المساله الثالثه من وجب علیه حجه الاسلام لا یحج عن الغیر]
[المساله الرابعه فی توقف حج المراه علی المحرم و عدمه]
[القول الثانی فی شرایط ما یجب بالنذر و الیمین و العهد]
[شرایطها اثنان]
[الشرط الاول کمال العقل]
[الشرط الثانی الحریه]
[مسایل ثلاث]
[الاولی اذا نذر الحج مطلقا فمنعه مانع]
[المساله الثانیه اذا نذر الحج]
[المساله الثالثه اذا نذر الحج ماشیا]
[القول الثالث فی النیابه فی الحج]
[شرایط النایب ثلاثه الاسلام و کمال العقل و ان لا یکون علیه حج واجب]
[فی وجوب نیه النیابه و تعیین المنوب عنه]
[فی صحه نیابه المملوک باذن مولاه]
[فی عدم صحه النیابه لمن وجب علیه الحج]
[فی عدم صحه الحج تطوعا ممن یجب علیه الحج]
[فی کراهه نیابه الصروره]
[فی النایب الذی مات بعد الاحرام و دخول الحرم]
[فی حکم النایب الذی مات قبل الاحرام]
[فی وجوب الاتیان بما شرط علی النایب]
[لو شرط الحج علی طریق معین لم یجز العدول ان تعلق بذلک غرض]
[فی حکم من استوجر لمباشره حجه فی سنه معینه]
[فی حکم احصار الاجیر و صده]
[فی حکم من استوجر فقصرت الاجره او زادت]
[فی عدم جواز النیابه فی الطواف الواجب للحاضر الا مع العذر]
[فی براءه ذمه المیت بالحج تبرعا]
[کلما یلزم النایب من کفاره ففی ماله]
[فی حکم النایب الذی افسد الحج]
[اذا اطلق الاجاره اقتضی التعجیل ما لم یشترط الاجل]
[فی عدم صحه نیابه شخص واحد عن اثنین]
[اذا احصر النایب تحلل بالهدی و لا قضاء علیه]
[فی استحباب ذکر النایب المنوب عنه فی المواطن]
[فی استحباب ان یعید ما یفضل معه من الاجره بعد حجه]
[مسایل ثمان]
[المساله الاولی اذا اوصی ان یحج عنه و لم یعین الاجره]
[المساله الثانیه من اوصی ان یحج عنه و لم یعین المرات]
[المساله الثالثه اذا اوصی ان یحج عنه کل سنه بقدر معین]
[المساله الرابعه لو کان عند انسان ودیعه و مات صاحبها و علیه حجه الاسلام]
[المساله الخامسه اذا عقد الاحرام عن المستاجر عنه]
[المساله السادسه اذا اوصی ان یحج عنه و عین الاجیر و المبلغ]
[المساله السابعه و هی اذا اوصی فی حج و غیره]
[المساله الثامنه من کان علیه حجه الاسلام و نذر اخری ثم مات]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت