جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 14 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 14
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 14
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
جلد چهاردهم دنبالۀ نماز جماعت و احكام مسجد، نماز مسافر است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
نماز جماعت ,
نماز مسافر ,
احکام مسجد ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1483.mediafire.com/w74gchli7zmg/op4dxha3oyl0kdw/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+14.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [تتمه کتاب الصلاه]
[تتمه الرکن الرابع فی التوابع]
[تتمه الفصل الثالث فی الجماعه]
الطرف الثالث فی احکام الجماعه
[الاولی اذا ثبت بعد الفراغ ان الامام فاسق او کافر او محدث]
[المساله الثانیه اذا خاف فوت الرکوع اذا التحق بالصف]
[المساله الثالثه اذا اجتمع خنثی مشکل و امراه]
[المساله الرابعه فی الایتمام بامام واقف فی محراب داخل]
[المساله الخامسه لا یجوز للماموم مفارقه الامام]
[المساله السادسه الجماعه جایزه فی السفینه الواحده]
[المساله السابعه اذا شرع الماموم فی نافله فاحرم الامام]
[المساله الثامنه اذا فاته مع الامام شیء]
[المساله التاسعه فیما یدرک به فضیله الجماعه]
[المساله العاشره یجوز ان یسلم الماموم قبل الامام و ینصرف لضروره]
[المساله الحادیه عشره اذا وقف النساء فی الصف الاخیر فجاء رجال]
[المساله الثانیه عشره اذا استنیب المسبوق برکعه او رکعتین]
خاتمه فیما یتعلق بالمساجد
[فی استحباب اتخاذ المساجد]
[فی استحباب کون المساجد مکشوفه غیر مسقفه و لا مظلله]
[فی استحباب کون المیضاه خارجه عن المساجد]
[فی استحباب کون المناره مع الحایط]
[فی استحباب ان یقدم الداخل الیها رجله الیمنی،و الخارج رجله الیسری]
[فی استحباب ان یتعاهد نعله و یستعلم حاله بان یجدد به عهدا قبل الدخول الی المسجد]
[فی استحباب الدعاء عند دخول المسجد و الخروج عنه]
[فی جواز نقض ما استهدم و اشرف علی الانهدام دون غیره]
[فی استحباب اعاده المسجد بعد خرابه]
[فی استحباب کنس المساجد]
[فی استحباب الاسراج فی المساجد]
[فی حرمه تزیین المساجد]
[فی حرمه نقش المساجد بالصور]
[فی حرمه بیع الات المساجد]
[فی وجوب اعاده ما اخذ من المساجد]
[فی عدم جواز ادخال النجاسه فی المسجد و لا ازالتها فیه]
[فی عدم جواز اخراج الحصی من المسجد]
[فی کراهه تعلیه المساجد]
[فی کراهه ان یعمل فی المساجد شرفا]
[فی کراهه اتخاذ المحاریب الداخله فی المساجد]
[فی کراهه ان یجعل المسجد طریقا]
[فی استحباب ان یجتنب البیع و الشراء فی المساجد و تجنیبها المجانین و الصبیان و انفاذ الاحکام و تعرف الضوال و اقامه الحدود و انشاد الشعر و رفع الصوت و عمل الصنایع]
[فی کراهه النوم فی المساجد و شدتها فی المسجدین]
[فی کراهه الدخول من فی فمه رایحه بصل او ثوم فی المسجد]
[فی کراهه التنخم و البصاق فی المساجد]
[فی کراهه قتل القمل فی المسجد]
[فی کراهه کشف العوره فی المسجد مع الامن من المطلع]
[فی کراهه الرمی بالحصی فی المسجد]
[مسایل ثلاث]
[المساله الاولی اذا انهدمت الکنایس و البیع]
[الثانیه فعل صلاه المکتوبه للرجال فی المسجد افضل]
[المساله الثالثه فی بیان مقدار الفضیله للصلاه فی الجامع و غیره]
[الفصل الرابع فی صلاه الخوف و المطارده]
[فی بیان کمیه صلاه الخوف سفرا و حضرا]
[فی بیان قراءه صلاه الخوف فرادی]
[فی بیان قراءه صلاه الخوف جماعه و اقسامه]
[الاولی فی بیان صلاه بطن النخل]
[الثانیه فی بیان صلاه ذات الرقاع]
[ثم تحتاج هذه الصلاه الی النظر فی شروطها و کیفیتها و احکامها]
[اما الشروط]
• [احدها ان یکون الخصم من غیر جهه القبله]
• [ثانیها ان یکون فیه قوه لا یومن ان یهجم علی المسلمین]
• [ثالثها ان یکون فی المسلمین کثره یمکن ان یفترقوا طایفتین]
• [رابعها ان لا یحتاج الامام الی تفریقهم اکثر من فرقتین]
[و اما کیفیتها]
[و اما احکامها فمسایل]
• [المساله الاولی کل سهو یلحق المصلین فی حال متابعتهم لا حکم له]
• [المساله الثانیه اخذ السلاح واجب علی الفرقه الحارسه قطعا]
• [المساله الثالثه اذا سها الامام سهوا یوجب السجدتین]
[الثالثه فی بیان صلاه المطارده]
[فروع]
[الفرع الاول اذا صلی مومیا او مسبحا مثلا]
[الفرع الثانی من رای سوادا فظنه عدوا]
[الفرع الثالث اذا خاف من سیل او سبع]
الفرع الرابع لا اشکال علی الظاهر فی صلاه الجمعه بصلاه عسفان
الفرع الخامس الظاهر عدم اعتبار التاخیر الی اخر الوقت فی صلاه الخوف
تتمه
[الفصل الخامس فی صلاه المسافر]
[فی شروط صلاه المسافر]
[الشرط الاول اعتبار المسافه]
[المراد من المسافه]
[فی بیان مبدا المسافه فی البلاد المتسعه]
[فی حکم ما لو بان فی اثناء السیر ان المقصد مسافه]
[فی وجوب القصر علی من سافر بریدا و رجع و فی تحدید المسافه]
[الشرط الثانی قصد المسافه]
[الشرط الثالث فی اعتبار عدم قطع السفر بنیه الاقامه]
[فی بیان المراد بالوطن]
[ الشرط الرابع ان یکون السفر سایغا]
[الشرط الخامس الا یکون سفره اکثر من حضره]
[الشرط السادس تواری الجدران و خفاء الاذان]
[فی حکم نیه الاقامه]
[فی حکم التردد ثلاثین یوما]
[فی حکم العدول بعد الصلاه تماما]
[اما البحث فی القصر نفسه]
[فی التخییر بین القصر و الاتمام فی احد المواطن الاربعه]
[فی حکم ما لو ضاق الوقت الا عن اربع رکعات]
[فی اعاده الصلاه اذا تعین القصر علی المسافر فاتم عالما عامدا]
[فی حکم ما لو اتم المسافر جاهلا]
[فی حکم من اتم صلاته نسیانا]
[حکم ما اذا دخل الوقت و هو حاضر ثم سافر و الوقت باق]
[فی استحباب التسبیحات الاربع عقیب المقصوره ثلاثین مره]
[و اما اللواحق فمسایل]
[المساله الاولی اذا خرج من منزله الی مسافه فمنعه مانع]
[المساله الثانیه لو خرج الی مسافه فردته الریح]
[المساله الثالثه اذا عزم علی الاقامه ثم خرج الی ما دون المسافه]
[المساله الرابعه من دخل فی صلاته بنیه القصر ثم عن له المقام اتم]
[المساله الخامسه فی ان الاعتبار فی القضاء بحال فوات الصلاه]
[المساله السادسه و هی اذا نوی المسافه و خفی علیه الاذان او الجدران]
[المساله السابعه اذا دخل وقت نافله الزوال]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت