جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 9 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 9
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 9
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد نهم مباحثی چون احکام اذان و اقامه، نيت، تكبيرة الاحرام، قيام، قرائت مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
نیت نماز ,
نماز با اقامه ,
اذان نماز ,
قرائت سوره نماز ,
تکبیرة الاحرام ,
قیام هنگام تکبیرة الاحرام ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1589.mediafire.com/c8xw2f3ruqlg/ihv9w9ybfzkqks5/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+9.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [تتمه کتاب الصلاه]
[تتمه الرکن الاول فی المقدمات]
[المقدمه السابعه فی الاذان و الاقامه]
[النظر و البحث فی الاذان و الاقامه یقع فی اربعه اشیاء]
[الاول فیما یوذن له و یقام]
[استحباب الاذان و الاقامه و وجوبهما]
[فی استحباب الاذان و الاقامه فی القضاء]
[موارد سقوط الاذان]
[فی سقوط الاذان عن صلاه العصر یوم الجمعه]
[فی سقوط الاذان لصلاه الظهر و العصر بعرفه]
[فی بیان ما یحصل به التفریق]
[فی حکم الجماعه الثانیه قبل تفرق الاولی]
[فی حکم المنفرد اذا اذن ثم اراد الجماعه]
الثانی فی الموذن
[فی اعتبار العقل و الاسلام فی الموذن]
[فی اعتبار الذکوره فی الموذن]
[فی استحباب ان یکون الموذن عدلا]
[فی استحباب ان یکون الموذن صیتا]
[فی استحباب ان یکون الموذن مبصرا]
[فی استحباب ان یکون الموذن قایما علی مرتفع]
[فی جواز قطع الصلاه لتدارک الاذان و الاقامه]
[فی جواز اعطاء الاجره علی الاذان من بیت المال]
[الثالث فی کیفیه الاذان]
[فی عدم جواز الاذان فی غیر الصبح قبل الوقت]
[فی فصول الاذان و الاقامه]
[فی اعتبار الترتیب فی الاذان و الاقامه]
[فی استحباب سبعه اشیاء فی الاذان و الاقامه]
[اولها ان یکون مستقبل القبله]
[و ثانیها ان یقف علی اواخر الفصول]
[الثالث و الرابع و هما ان یتانی فی الاذان و یحدر فی الاقامه]
[و الخامس ان لا یتکلم فی خلالهما]
[و السادس مما یستحب فیهما ان یفصل بینهما]
[السابع ان یرفع الصوت به]
[فی بیان ما یتاکد فی الاقامه من المستحبات]
[فی کراهه الترجیع فی الاذان]
[فی حکم التثویب فی الاذان]
[الرابع فی احکام الاذان]
[المساله الاولی من نام فی خلال الاذان او الاقامه]
[المساله الثانیه اذا اذن ثم ارتد]
[المساله الثالثه یستحب لمن سمع الاذان ان یحکیه]
[المساله الرابعه اذا قال الموذن:قد قامت الصلاه کره الکلام]
[المساله الخامسه یکره للموذن ان یلتفت یمینا و شمالا]
[المساله السادسه اذا تشاح الناس فی الاذان]
[المساله السابعه اذا کان جماعه جاز ان یوذنوا جمیعا]
[المساله الثامنه اذا سمع الامام اذان موذن جاز ان یجتزی به فی الجماعه]
[المساله التاسعه من احدث فی اثناء الاذان او الاقامه تطهر]
[المساله العاشره من احدث فی اثناء الصلاه]
[المساله الحادیه عشر من صلی خلف امام لا یقتدی به]
[الرکن الثانی فی افعال الصلاه]
[فی واجبات الصلاه]
[الاول النیه]
[فی حکم ما اذا نوی ان یفعل ما ینافی الصلاه]
[فی بطلان العباده بالریاء فی الصلاه او غیرها]
[فی جواز نقل النیه فی الموارد المخصوصه]
[الثانی تکبیره الاحرام]
[فی بیان الواجبات من التکبیره]
[فی بیان المراد من التکبیره]
[فی کیفیه تکبیر الاخرس]
[فی بیان وجوب الترتیب و الموالاه بین اجزاء تکبیره الاحرام]
[فی وجوب تعیین تکبیره الاحرام من بین التکبیرات]
[فی بطلان الصلاه لو کبر و نوی الافتتاح ثانیا]
[فی اعتبار القیام حال تکبیره الاحرام]
[فی بیان المسنون من تکبیره الاحرام]
[احدها ان یاتی بلفظ الجلاله من غیر مد بین حروفها]
[ثانیها فی استحباب ان یوتی بلفظ الجلاله من غیر مد]
[ثالثها ان یسمع الامام من خلفه تلفظه بها]
[رابعها ان یرفع المصلی بها یدیه]
[الثالث القیام]
[فی بیان المراد من الرکن]
[فی ان المرجع فی القیام الی العرف]
[فی حکم الاستناد حال النهوض]
[فی اعتبار الاعتماد علی الرجلین معا و عدمه]
[فی وجوب القیام بقدر الامکان]
[فی لزوم الصلاه قاعدا مع العجز عن القیام]
[فی کیفیه الرکوع عن جلوس]
[فی الصلاه مضطجعا اذا عجز عن القعود]
[فی الصلاه مستلقیا ان عجز عن الاضطجاع]
[فی کیفیه الایماء للرکوع و السجود]
[فی حکم العاجز عن حاله فی اثناء الصلاه]
[من لا یقدر علی السجود یرفع ما یسجد علیه]
[فیما یستحب للقایم حال قراءته]
[فیما یستحب للقاعد حال قراءته]
[الرابع من افعال الصلاه القراءه]
[واجبات القراءه]
[فیما یجب فیه الحمد من الرکعات]
[فی عدم جواز الاخلال بشیء من القراءه حتی التشدید]
[فی عدم کفایه ترجمه الفاتحه عنها]
[فی وجوب تعلیم القراءه لمن لا یحسنها]
[فی وجوب قراءه ما تیسر من الفاتحه ان ضاق الوقت عن التعلیم]
[فی حکم تعذر التعلم لشیء من الفاتحه او السوره]
[فی کیفیه قراءه الاخرس]
[فی التخییر بین القراءه و التسبیح فی الاخیرتین]
[فی بیان حکم الامام و غیره فی الاخیرتین]
[فی وجوب سوره کامله بعد الحمد]
[فی سقوط السوره حال الضروره]
[فی وجوب اعاده السوره بعد الحمد لو قدمها علیه]
[فی عدم جواز قراءه شیء من العزایم فی الفرایض]
[فی عدم جواز قراءه ما یفوت الوقت بقراءته]
[فی حکم القران بین السورتین]
[فی بیان موارد الاجهار و الاخفات]
[فی تحدید الجهر و الاخفات]
[فی وجوب الجهر علی النساء]
[مستحبات القراءه]
[فی استحباب الجهر بالبسمله فی مواضع الاخفات]
[فی استحباب ترتیل القراءه]
[فی استحباب قراءه سوره بعد الحمد فی النوافل]
[فی استحباب ان یقرا فی الصلاه بسور المفصل]
[فی استحباب قراءه هل اتی فی غداه الخمیس و الاثنین]
[فی استحباب قراءه الجمعه و الاعلی لیله الجمعه]
[فیما یستحب ان یقرا فی الجمعه من السور]
[فی استحباب القراءه فی نوافل النهار بالسور القصار]
[فی استحباب القراءه فی نوافل اللیل بالسور الطوال]
[فیما یستحب فیه قراءه الجحد و التوحید]
[فی استحباب ان یسمع الامام من خلفه القراءه الجهریه]
[فی استحباب السوال و التعوذ عند المرور بایات الرحمه و النقمه]
[فی استحباب الفصل بین الحمد و السوره بسکته خفیفه]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت