جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 5 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 5
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 5
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد پنجم مباحثی چون احکام غسلهاى مستحبى، تيمم، اقسام نجاسات مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
نجاسات ,
شرایط تیمم ,
غسل مستحب ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
آثار پر استناد :
جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام: محمدحسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download938.mediafire.com/n2iug3zls0fg/nagc6kao6pzc72t/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+5.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [تتمه کتاب الطهاره]
[تتمه الرکن الثانی]
[تتمه الغسل]
[الاغسال المسنونه]
[فی الاغسال المندوبه الوقتیه]
[منها غسل یوم الجمعه]
[فی وقت غسل الجمعه]
[فی جواز تعجیل الغسل یوم الخمیس]
[فی قضاء غسل الجمعه یوم السبت]
[فی کیفیه غسل الجمعه]
[منها سته اغسال فی شهر رمضان]
[اولها اول لیله منه]
[ثانیها غسل لیله النصف]
[ثالثها غسل لیله سبع عشره منه]
[رابعها و خامسها و سادسها غسل لیله تسع عشر و احدی و عشرین و ثلاث و عشرین]
[منها غسل لیله الفطر]
[منها غسل یومی الفطر و الاضحی]
[منها الغسل فی یوم عرفه]
[منها الغسل فی لیله النصف من رجب]
[منها الغسل فی یوم السابع و العشرین من الرجب]
[منها الغسل لیله النصف من شعبان]
[منها الغسل یوم الغدیر]
[منها الغسل فی یوم المباهله]
[منها غسل یوم النیروز]
[منها الغسل للتاسع من ربیع الاول]
[فی الاغسال المندوبه للافعال الخاص]
[غسل الاحرام]
[غسل زیاره النبی(صلی الله علیه و اله)و الایمه(علیهم السلام)]
[فی استحباب غسل المفرط فی صلاه الکسوف]
[منها غسل التوبه]
[منها غسل صلاه الحاجه و صلاه الاستخاره]
و من الحوایج الغسل لصلاه الظلامه
و منها ایضا الغسل لصلاه الخوف من الظالم
[الغسل لاخذ التربه الحسینیه]
[(منها)لقتل الوزغ]
و(منها)الغسل من المس للمیت بعد تغسیله
و(منها)الغسل لاراده تکفینه او تغسیله
و(منها)الغسل للتوجه الی السفر
و(منها)عمل الاستفتاح
و(منها)غسل من اهرق علیه ماء غالب النجاسه
و(منها)غسل من مات جنبا قبل تغسیله
و(منها)لمعاوده الجماع
[فی الاغسال المندوبه المکانیه]
[منها غسل دخول الحرم]
[منها غسل دخول المسجد الحرام]
[منها غسل دخول الکعبه]
[منها غسل دخول المدینه]
[منها غسل دخول مسجد النبی(صلی الله علیه و اله)]
[مسایل اربع]
[المساله الاولی فی تقدیم الغسل علی الفعل]
[المساله الثانیه فی عدم جواز غسل الزمانی علی الزمان]
[المساله الثالثه و الرابعه فی استحباب الغسل لمن سعی الی رویه المصلوب و استحباب غسل المولود]
[الرکن الثالث فی الطهاره الترابیه]
[البحث فی التیمم یقع فی اطراف اربعه]
[الطرف الاول فیما یصح معه التیمم]
[السبب الاول عدم الماء]
[فی وجوب الطلب عند عدم الماء]
[مقدار الطلب]
[عدم کفایه الطلب قبل الوقت]
[بطلان التیمم و الصلاه لو اخل بالطلب]
[فی وجوب التیمم علی من اراق الماء فی الوقت]
[فی وجوب التیمم علی من فرط حتی ضاق الوقت]
[وجوب التیمم علی من کان عنده من المال ما لا یکفیه]
[السبب الثانی عدم الوصله الیه]
[السبب الثالث الخوف]
[الطرف الثانی فیما یجوز التیمم به]
[فی عدم جواز التیمم بالکحل و الزرنیخ و نحوهما من المعادن]
[فی عدم جواز التیمم بالرماد]
[فی عدم جواز التیمم بالنبات المنسحق کالاشنان و الدقیق]
[فی جواز التیمم بارض النوره و الجص]
[فی جواز التیمم بتراب القبر]
[فی جواز التیمم بالتراب المستعمل فی التیمم]
[فی عدم جواز التیمم بالمغصوب]
[فی عدم جواز التیمم بالتراب النجس]
[فی عدم جواز التیمم بالوحل]
[فی جواز التیمم بتراب فیه شیء مستهلک من المعادن]
[فی کراهه التیمم بالسبخه و الرمل]
[فی استحباب ان یکون التیمم من ربا الارض و عوالیها]
[فی جواز التیمم بغبار الثوب و لبد السرج و عرف الدابه مع فقد التراب]
[فی جواز التیمم بالوحل]
[فی جواز التیمم مع وجود الثلج و عدمه]
[مراتب التیمم عندنا ثلاثه]
[الطرف الثالث فی کیفیه التیمم]
[فی عدم جواز التیمم قبل الوقت]
[فی جواز التیمم مع سعه الوقت و عدمه]
[فی اعتبار النیه فی التیمم]
[فی وجوب الترتیب فی التیمم]
[فی ان الواجب هو الوضع او الضرب]
[فی لزوم الضرب و المسح بالباطن و ان کان نجسا]
[فی عدم اعتبار العلوق]
[المراد من الوجه فی التیمم]
[فی مسح الیدین]
[فی وحده الضرب و تعدده]
[فی الاقتصار علی الجبهه لو قطعت کفاه]
[لو قطع احد الکفین او بعضهما ضرب بالباقیه او الباقی منهما]
[فی وجوب استیعاب مواضع المسح فی التیمم]
[فی استحباب نفض الیدین بعد الضرب]
[فی صحه التیمم لو تیمم و علی جسده نجاسه]
[فی لزوم مراعاه ضیق الوقت فی التیمم]
[الطرف الرابع فی احکامه]
[الاول من صلی بتیممه الصحیح لا یعید]
[الثانی یجب علیه طلب الماء]
[الثالث فی حکم فاقد الطهورین]
[الرابع اذا وجد المتیمم الماء قبل دخوله فی الصلاه انتقض تیممه و تطهر]
[فی عدم وجوب التطهر علی المتیمم لو وجد الماء بعد الصلاه]
[فی وجوب التطهر و عدمه لو وجد الماء فی اثناء الصلاه]
[الخامس المتیمم و لو لغایه خاصه یستبیح جمیع ما یستبیحه المتطهر بالماء]
[السادس اذا اجتمع میت و محدث]
[السابع الجنب اذا تیمم لفقد الماء او غیره بدلا من الغسل ثم احدث اعاد التیمم]
[الثامن اذا تمکن المتیمم من استعمال الماء انتقض تیممه]
[فی عدم انتقاض التیمم بخروج الوقت]
[التاسع من کان بعض اعضایه مریضا لا یقدر علی غسله بالماء جاز له التیمم]
[فی عدم جواز التبعیض فی الطهاره]
[العاشر یجوز التیمم بدل الغسل او الوضوء لصلاه الجنازه]
[الرکن الرابع فی النجاسات و احکامها]
[القول الاول فی النجاسات]
[الاول و الثانی البول و الغایط]
[فی نجاسه بول الجلال و غایطه]
[فی نجاسه رجیع ما لا نفس له و بوله و عدمها]
[فی طهاره ذرق الدجاج]
[الثالث المنی]
[فی طهاره منی ما لا نفس له]
[فی طهاره سایر ما یخرج من الحیوان]
[الرابع المیته]
[فی عدم نجاسه المعصوم و الشهید بالموت]
[فی نجاسه القطعه المبانه من الحیوان]
[فی عدم نجاسه ما لا تحله الحیاه بالموت]
[فی عدم نجاسه البیض بالموت]
[فی طهاره انفحه المیته]
[فی طهاره لبن المیته]
[فی وجوب الغسل علی من مس میتا]
[فی وجوب الغسل ان مس قطعه فیها عظم]
[فی وجوب غسل الید علی من مس ما لا عظم فیه]
[اعتبار الرطوبه فی التنجیس]
[الخامس الدماء]
[السادس و السابع الکلب و الخنزیر]
[فی حکم الثعلب و الارنب و الفاره و الوزغه]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت