جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 4 | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 4
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰-
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام المجلد 4
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
نجفی (صاحب جواهر), محمدحسن, 1200؟ق./1166ش. 1266ق./1228 ش.
(نویسنده)
قوچانی, عباس
(مصحح)
وضعیت نشر :
بیروت ،
دار احیاءالتراثالعربی ،
۱۹۸۱م = ۱۳۶۰
چکیده :
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی است در فقه استدلالی اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق) از شاگردان سید محمد جواد عاملی و شیخ جعفر کاشف الغطاء. این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و از جهت گستردگی مطالب میان کتابهای فقهی بینظیر است و آرا و استدلالهای فقهای گذشته را در اختیار فقیهان و پژوهشگران فقه قرار داده است همچنین مشهورترين و با ارزشترين آثار فقهى قرن سيزدهم مىباشد که از نظر وسعت تتبع و جمعآورى و احاطه به اقوال و دلال نظريات فقهى علما بر تمام كتابهاى فقهى برترى دارد. این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است». صاحب جواهر در مقدمه، سبب گزینش شرایع را به عنوان متن، جامعیت، استواری مباحث، شیوایی نثر و نیز توجه و اهتمام خاص فقها به آن دانسته و غرض خود را از تألیف جواهر، آشنا کردنِ فقهدانان با فواید و دقایق پنهان شرایع، تبیین ادله مسائل آن، توضیح لغزشهای شارحان آن و پرداختن به اقوال فقها و مستندات آنها به گونهای موجز، ذکر کرده است. مشهور است که نجفی تألیف جواهر را در ۲۵ سالگی آغاز کرده است. جواهر شرحی مزجی است و از اینرو، فصلبندی و ترتیب ابواب آن همانند خود شرایع و شامل چهار بخش کلی عبادات ، عقود ، ایقاعات و احکام است. صاحب جواهر در ذیل تعابیر و اصطلاحات مهم در متن شرایع، بهویژه آنها که موضوع احکام فقهی است، به استناد منابع لغت و اصطلاحشناسی، به نقل و تحلیل دیدگاههای گوناگون در باره معنای مراد از این اصطلاحات و احیاناً نقد آنها پرداخته است. در موارد بسیاری به توضیح کوتاه متن بسنده نشده و پس از پایان یافتن جمله یا عبارت متن و ذکر یک حکم شرعی یا مسئله فقهی، در باره آن به گونه مبسوطتری توضیح داده شده است که معمولاً شامل تمام یا بخشی از این موضوعات میشود: اجماعی یا اختلافی بودن حکم ، ادله حکم مذکور، دیدگاههای گوناگون فقهی در باره آن با اشاره به نام فقهای موافق و مخالف یا آثار آنها و توضیح و تحلیل و نقد دلایل و مستندات آنان. مهمترین ادله مورد استناد در جواهرالکلام عبارتاند از: قرآن ، سنّت ، اجماع یا شهرت منقول و مُحَصَّل، سیره متشرعه، سیره (بنای) عقلا و اصول عملی مانند اصل برائت ، استصحاب و اشتغال . از ادله دیگر، که استناد به آنها در این کتاب کم نیست، این موارد شایان ذکر است: « ضروری دین »، «ضروری مذهب«،«اجماع مسلمین« و «اجماع مُرکَّب«. بهرهگیری از عامل «عرف »، بهویژه برای شناخت موضوعات احکام، نیز در جواهر شیوع دارد، البته اعتبار عرف از دیدگاه صاحب جواهر منوط به وجود شرایطی است. استناد به قواعد فقهی ، از جمله قاعده لا ضرر ، نیز در این کتاب چشمگیر است. بخش مهمی از مباحث جواهرالکلام را بحث و تحلیل در باره چگونگی استنباط احکام فقهی از احادیث تشکیل داده است که عمدتاً به بررسی دلالت احادیث بر آن احکام و حل تعارض احادیث با یکدیگر یا با ادله دیگر اختصاص دارد. منابعی که نام آنها در جواهر آمده و مستقیم یا غیرمستقیم از آنها استفاده شده، طیف گستردهای از منابع فقهی ، اصولی، کلامی، قرآنی، حدیثی، تاریخی و ادبی را دربرمیگیرد.
در جلد چهارم مباحثی چون احكام اموات، غسل ميت، كفن پوشاندن، دفن ميت و ملحقات آن مطرح شده است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه استدلالی
,
فقه جعفری
,
اصول فقه شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
کتب فقه استدلالی شیعه
,
احکام عبادات
کلید واژه فرعی :
دفن میت ,
غُسل میت ,
تکفین ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محقق حلی: نجم الدین ابوالقاسم جعفر بن حسن بن سعید
متکلمان و سایر شخصیت ها :
محقق حلی
,
عباس قوچانی
,
محمد حسن نجفی
آثار پر استناد :
جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام: محمدحسن نجفی
نویسنده :
تالیف محمدحسن النجفی؛ حققه و علق علیه و اشرف علی طبعه عباس القوچانی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://download1511.mediafire.com/7ju80zn6znwg/y461dfbq5m332da/%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%87%D8%B1+%D8%A7%D9%84%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%85+%D9%81%D9%8A+%D8%B4%D8%B1%D8%AD+%D8%B4%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D8%B9+%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85+-+%D8%A7%D9%84%D8%B4%D9%8A%D8%AE+%D9%85%D8%AD%D9%85%D8%AF+%D8%AD%D8%B3%D9%86+%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%AC%D9%81%D9%8A+4.pdf
کد کنگره:
BP۱۸۲/م۳ش۴۰۲۱۶ ۱۳۶۰
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتاب حاضر شرحی بر کتاب شرایعالاسلام فی مسائلالحلال والحرام نوشته جعفربنحسن محقق حلی می باشد.
کتابنامه.
نوع منبع :
کتاب , شرح اثر , آثار مرجع , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
• [تتمه القسم الاول فی العبادات]
o [تتمه کتاب الطهاره]
[تتمه اربعه ارکان]
[تتمه الرکن الثانی فی الطهاره الماییه]
[تتمه الغسل]
[تتمه الواجب سته اغسال]
[الفصل الخامس فی احکام الاموات]
[الاول فی الاحتضار]
[فی وجوب توجیه المحتضر الی القبله]
[فی استحباب تلقین الشهادتین]
[فی استحباب نقل المحتضر الی مصلاه]
[فی استحباب کون المصباح عنده ان مات لیلا]
[فی استحباب قراءه القران عند المحتضر]
[فی استحباب غمض عیناه]
[فی استحباب تعجیل التجهیز]
[فی کراهه وضع الحدید علی بطن المحتضر]
[فی کراهه حضور الجنب او الحایض عنده]
[الثانی فی الغسل]
[واجبات الغسل]
• [فی ان اولی الناس بالمیت اولاهم بمیراثه]
• [فی ان الرجل اولی اذا کان الاولیاء رجالا و نساءا]
• [فی ان الزوج اولی بزوجته]
• [فی تغسیل الکافر المسلم]
• [فی تغسیل الرجل محارمه من وراء الثیاب]
• [فی عدم جواز تغسیل الرجل غیر محارمه]
• [فی وجوب غسل المخالف و عدمه]
• [تبعیه ولد المسلم و الکافر لهما]
• [فی الشهید]
• [فی حکم من وجب علیه القتل]
• [فی حکم اجزاء المیت]
• [فی وجوب ازاله النجاسه قبل الغسل]
• [فی لزوم الغسل بماء السدر]
o [فی بیان ما یکفی من السدر]
• [فی وجوب الغسل بماء الکافور]
• [فی وجوب الغسل بماء القراح اخیرا]
• [فی وجوب وضوء المیت و عدمه]
• [فی وجوب التیمم بدل الفایت من الاغسال]
• [فی کفایه غسل واحد اذا عدم السدر و الکافور]
• [فی کیفیه تیمم المیت لو خیف من تغسیله]
[و سنن الغسل]
• [فی استحباب وضع المیت علی المغتسل مستقبل القبله]
• [فی استحباب الاغتسال تحت الظلال]
• [فی استحباب جعل الحفیره لماء الغسل]
• [فی استحباب فتق قمیص المیت]
• [فی استحباب ستر عوره المیت]
• [فی استحباب تلیین اصابعه برفق]
• [فی استحباب غسل راس المیت برغوه السدر]
• [فی استحباب غسل فرجه بماء السدر و الحرض]
• [فی استحباب غسل یدی المیت]
• [فی استحباب غسل شق راسه الایمن بعد غسل یدی المیت]
• [فی استحباب مسح بطن المیت فی الغسلتین الاولیین]
• [فی استحباب کون الغاسل عن یمین المیت]
• [فی استحباب غسل الغاسل یدیه مع کل غسله]
[مکروهات الغسل]
[الثالث فی تکفینه]
[واجباته]
• [فی ان الواجب من الکفن ثلاثه اقطاع]
• [فی وجوب مسح المساجد بالحنوط]
[سنن هذا القسم]
• [فی استحباب اغتسال الغاسل او الوضوء قبل التکفین]
• [فی استحباب الحبره العبریه للرجل]
• [فی استحباب الخرقه للفخذین]
• [فی استحباب العمامه]
• [فی استحباب ازدیاد لفافه لشد ثدیی المراه]
• [فی استحباب النمط للمراه]
• [فی استحباب وضع القناع للمراه بدلا عن العمامه]
• [فی استحباب کون الکفن قطنا]
• [فی استحباب نتر الذریره علی الحبره و اللفافه و القمیص]
• [فی استحباب کون الحبره فوق اللفافه]
• [فی استحباب کتابه اسم المیت و شهادته علی الکفن]
• [فی استحباب ان یکون الکتابه بتربه الحسین(ع)]
• [فی استحباب خیاطه الکفن بخیوط منه]
• [فی استحباب جعل الجریدتین مع المیت من سعف النخل]
• [فی استحباب سحق الکافور بیده]
• [فی استحباب جعل ما یفضل من مساجده علی صدره]
• [من جمله السنن ان یطوی جانب اللفافه الایسر علی الجانب الایمن]
• [فی کراهه تکفین المیت بالکتان]
• [و یکره ان یعمل للاکفان المبتداه اکمام]
• [فی کراهه الکتابه بالسواد]
• [فی کراهه جعل الکافور فی سمع المیت او البصر]
[مسایل ثلاث]
• [المساله الاولی اذا خرج من المیت نجاسه]
• [المساله الثانیه کفن المراه علی زوجها]
o [و یوخذ کفن الرجل من اصل ترکته]
• [المساله الثالثه اذا سقط من المیت شیء من شعره او جسمه]
[الرابع مواراته]
[مقدمات مسنونه کلها]
• (منها)التشییع للجنازه
• [منها استحباب المشی فی تشییع الجنازه]
• [فی کراهه المشی امام الجنازه]
• [من المقدمات المسنونه ان تربع الجنازه]
• [(منها) ان یعلم المومنون بموت المومن]
• [و(منها)ان یقول المشاهد للجنازه الحمد لله الذی لم یجعلنی من السواد المخترم]
• [و(منها)ان یضع الجنازه علی الارض اذا وصل الی القبر]
• [(منها)استحباب ان یکون الوضع مما یلی رجلیه]
• [و(منها)ان ینقله فی ثلاث دفعات]
• [و(منها)ان یرسله الی القبر سابقا براسه]
• [و(منها)ان ینزل من یتناوله حافیا و یکشف راسه و یحل ازراره]
• [و(منها)انه یستحب ان یدعو بالماثور عند انزاله القبر]
• [فی الدفن فروض و سنن]
o [فالفروض]
o [و اما السنن]
[فمنها ان یحفر القبر قدر قامه او الی الترقوه]
[و منها ان یجعل له لحد]
[منها ان تحل عقد الاکفان]
[منها ان یجعل معه شیء من تربه الحسین(علیه السلام)]
[و منها ان یلقنه بعد وضعه فی لحده]
[و منها ان یخرج من قبل رجل القبر]
[و منها فی استحباب اهاله التراب بظهور الاکف]
[و منها ان یرفع القبر]
[و منها ان یربعالقبر]
[و منها ان یصب علیه الماء]
[و منها ان یوضع الید مفرجه الاصابع غامزا بها علی القبر]
استحباب زیاره النساء للقبور
و یتاکد استحباب الزیاره فی الخمیس
و یستحب ان یکون مستقبل القبله عند زیاره القبر
[و منها انه یستحب ان یترحم علی المیت]
[و منها ان یلقنه الولی بعد انصراف الناس عنه]
[الصلاه لیله الدفن]
[و التعزیه مستحبه]
o [فی المکروهات]
یکره فرش القبر بالساج الا لضروره
[و(منها)ان یهیل ذو الرحم علی رحمه التراب]
[(منها)تجصیص القبور]
[و(منها)تجدیدها بعد اندراسها]
[و(منها)دفن متین ابتداء فی قبر واحد]
[و(منها)ان ینقل من بلد مات فیه الی الاخر]
(منها)النقل بعد الدفن
[و(منها)ان یستند الی القبر او یمشی علیه]
(منها)تزیین النعش بوضع الثوب الاحمر او الاصفر علیه
[الخامس فی اللواحق]
[(الاولی)لا یجوز نبش القبور]
• یستثنی من ذلک مواضع
o ،(منها)
o و(منها)
o و(منها)
o و(منها)
o و(منها)
o و(منها)
o و(منها)
• [فی عدم جواز نقل الموتی بعد الدفن]
• [فی جواز البکاء علی المیت]
• [فی عدم جواز شق الثوب علی غیر الاب و الاخ]
[الثانیه الشهید یدفن بثیابه]
[الثالثه حکم الصبی و المجنون اذا قتل شهیدا]
[الرابعه اذا علم انه قد مات ولد الحامل قطع و اخرج]
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت