رسائل المحقق الکرکی المجلد 1 مخطوطات مکتبة آیهاللهالمرعشی العامه؛ ۳۳. | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
رسائل المحقق الکرکی المجلد 1
تالیف علیبن الحسین الکرکی ؛ تحقیق محمدالحسون ؛ اشراف محمود المرعشی.
کتابخانه مجازی الفبا
۱۴۰۹ ق، = ۱۳۶۷
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
رسائل المحقق الکرکی المجلد 1 : مخطوطات مکتبة آیهاللهالمرعشی العامه؛ ۳۳.
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
محقق کرکی جبل عاملی, علی بن حسین (محقق ثانی، فقیه و عالم شیعه امامی، مبلغ و مروج تشیع در ایران عهد شاه اسماعیل صفوی، شیخ الاسلام عهد شاه طهماسب، از قائلان به نظریه ولایت فقیه، بازگرداننده «أشهد ان علیاً ولی الله» و «حی علی خیرالعمل» به اذان؛ اقامه کننده نخسیتن نماز جمعه در عصر صفویه، صاحب جامع المقاصد), 865یا ۸۷۰ ق. کرکِ نوح، جبل عامل، لبنان 940ق./1534م. (محل شهادت: نجف، عراق)
(نویسنده)
حسون، محمد، ۱۳۳۸ -
(محقق و پژوهشگر)
مرعشی, سید محمود (کتابدار و نسخهشناس ایرانی و مدیر « کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی»، فرزند آیت الله مرعشی نجفی مرجع تقلید معاصر مقیم قم), 1320ش. قم
( ناظر )
وضعیت نشر :
قم ،
کتابخانه عمومی حضرت آیهالله عظمی مرعشی نجفی ،
۱۴۰۹ ق، = ۱۳۶۷
چکیده :
الرسالة النجميّة در آثار و تأليفات به جاى مانده از بزرگانى همچون ابو الصلاح حلبى (م ۴۴٧ هـ ق) در الكافى فى الفقه، شيخ طوسى (م ۴۶٠ هـ ق) در الاقتصاد، ابن حمزه حلبى (م ۵٨۵ هـ ق) در غنية النزوع و غير آن مباحث كلامى و فقه در يك كتاب جمع شدهاند. يكى از اين كتابها، الرسالة النجمية مىباشد. اين كتاب دربردارنده مباحث كلامى اصول پنجگانه مذهب شيعه (توحيد، نبوت، امامت، عدل، معاد) و احكام فقهى نماز به صورت بسيار مختصر است. اگرچه اين كتاب از نظر حجم كوچك و مختصر است و مباحث فقهى آن به سبك فقه رسالهاى نوشته شده است امّا از نظر محتوا و مباحث مطرح شده در آن عميق و گسترده است. در قسمت فقه آن در ابتداى ورود به بحث نماز آمده است: يجب على كل مكلف ان يعرف ما كلّف به من العبادات و اعظمها الصلاة: بر هر مكلفى، شناختن آن عباداتى كه به آنها مكلّف شده است واجب است و بزرگترين اين عبادات نماز است. اين كتاب توسط شاگرد مؤلف شيخ حسين بن على أو الى هجرى (زنده در ٩۵٠ هـ ق) شرح زده شده و آن را الكواكب الدريّة فى شرح الرسالة النجميّة نام نهاده است. در ابتداى شروع مسائل نماز، هفت نماز واجب و سپس تعداد نمازهاى يوميّه و علل شكسته شدن نماز ذكر شده است. پس از آن به مباحث مربوط به طهارت (وضوء، غسل، تيمم) و برطرف كردن نجاست به صورت مختصر پرداخته شده است. سپس پنج مقدمه ديگر نماز (پوشانيدن بدن، وقت نماز، مكان نمازگزار، آنچه سجده بر آن صحيح است، قبله) مطرح شده است و مستحباتى مثل اذان و اقامه ذكر نشده است. پس از بحث مقدمات نماز، مسائل مربوط به كارها و واجبات نماز ذكر شده و در آخر نيز نماز جمعه، نماز آيات، نماز ميت، نماز نذر و شبيه آن مختصرا بيان شده است. الرسالة الجعفرية در اين كتاب احكام، مقدمات و شرايط نماز با به بهترين عبارتها و دقتى كمنظير بيان شده و به سبك فقه رسالهاى نوشته شده است. مطالب كتاب شامل يك مقدمه و چهار باب و يك خاتمه است. در مقدمه، تعريف حقيقت نماز آمده. در ابواب چهارگانه، طهارة، مقدمات نماز، افعال و كارهاى نماز، و توابع نماز مطرح شده است. در خاتمه نيز ساير نمازها ذكر شدهاند. رسالة صلاة الجمعة در اين كتاب دلائل جواز و حرمت نماز جمعة در زمان غيبت امام معصوم (ع) مطرح شده و مؤلف پس از بررسى اين دلائل نظريه وجوب اقامه نماز جمعه با حضور فقيه جامع الشرائط انتخاب نموده است. وى در مقدمه كتاب علت تأليف آن را اينگونه ذكر نموده است: فقد طال تكرر سؤال المترددين الىّ عن حال شرعية صلاة الجمعة فى هذه الازمان الّتى منى اهلها بغيبة الامام عليه صلوات الله الحىّ القيوم و انّها على تقدير الشرعيّة ما الّذى يعتبر لصحّتها و إجزائها عن صلاة الظهر و اظهر و عندى فى مرات كثيرة ان الناس فى ذلك كالمتحيرين لا يدرون ما يصنعون و لا يعلمون اى طريق يسلكون در اين زمانى كه مردم از نعمت حضور امام زمانشان كه زنده و پابرجاست، محروم هستند از اقامهء نماز جماعت در غيبت آن امام (ع) مكررا از من سؤال مىكنند و بر فرض جواز اقامه نماز از شرايط معتبر در اقامه آن و كافى بودن آن به جاى نماز ظهر جمعه نيز سؤالاتى دارند و من بارها مردمى را ديدهام كه مثل افراد متحير نميدانند چه كنند و از چه راهى بروند. اين كتاب به سبك فقه استدلالى نوشته شده و علاوه بر بيان آيات، روايات، و اقوال فقهاء، مباحث اصولى نيز مستقلا در آن مطرح شده است. اين كتاب از مهمترين آثار به جاى مانده از وى در بيان دخالت و نظارت و حضور فقيه جامع الشرائط در ادارهء حكومت و نظام اسلامى است. كتاب از سه باب و يك خاتمه تشكيل شده است. باب اول نيز از سه مقدمه تشكيل شده است در مقدمه اول بحث اصولى در مورد اينكه آيا پس از برطرف شدن حكم وجوبى، انجام آن كار جايز است يا حكم ديگرى دارد مطرح شده است. در مقدمه دوم اتفاق اصحاب بر اينكه فقيه عادل جامع الشرائط در هر آنچه كه نيابت در آن مدخليت دارد از طرف ائمه ع نائب هستند، اثبات شده است در مقدمه سوّم به اثبات اينكه از شرائط نماز جمعه امامت امام معصوم ع يا فقيه جامع الشرائط است پرداخته شده است امّا در باب دوّم پس از طرح و بررسى اوله قائلين به جواز و منع نماز جمعة، مؤلف نظريه جواز نماز جمعه را پذيرفته است. در باب سوّم اجماع اماميّة بر اينكه نماز جمعة به جز با حضور فقيه جامع الشرائط واجب نيست طرح شده است. در خاتمه نيز اوصاف فقيه نائب از امام زمان ع كه وى آن را در ١٣ وصف محضر دانسته است ذكر شده است. رد و تأييد كتاب صلاة الجمعة محقق كركى پس از تأليف اين كتاب، در تأييد و رد آن كتابهاى زيادى نوشته شده كه بعضى از آنان از خاندان محقق كركى هستند كه به آنها اشاره مىشود: همچون رساله جعفرية و قاطعة اللجاج و ساير آثار محقق كركى، توسط شيخ ابراهيم قطيفى در رد اين كتاب نيز صلاة الجمعة قطيفى نوشته شد كه در آن وجوب نماز جمعه با وجود فقيه جامع الشرائط رد شده است رسالة صيغ العقود و الإيقاعات كتاب كوچكى است كه الفاظى را كه در عقود و ايقاعات واجب است تلفظ شود، بيان نموده است. اين كتاب به سبك فقه رسالهاى و بسيار مختصر نوشته شده است و مؤلف در پايان آن در مورد تفصيل مطالب آن مىنويسد: و احكام جميع ذلك مذكورة فى معادنه من كتب الاصحاب رحمهم الله فليطلب هناك. كتاب از دو قسمت عقود و ايقاعات تشكيل شده است و مؤلف پس از بيان اقسام هر كدام از آن دو به بيان الفاظى كه براى هر كدام از اين اقسام نياز است پرداخته است. مطالب كتاب به دو بخش عقود و ايقاعات تقسيم شده است. بخش عقود شامل بيع، قرض، رهن، صلح، ضمان، حوالة، كفالة، وديعة، عارية، وكالت، سبق و رمى، جعالة، شركت، مضاربة، اجارة، مزارعة، مساقات، هبة، صدقة، عمرى، تحبيس، وقف، وصيت، نكاح، كتابة و ايقاعات شامل طلاق، رجعة، ظهار، ايلاء، لعان، عتق، تدبير، ايمان، نذور، عهود، حجر، شفعة، حكم مؤلف اقرار را از ايقاعات ندانسته است بلكه آن را إخبار دانسته است و ايقاعات را از نوع انشاء دانسته است. الرسالة الرضاعيّة در اين كتاب احكام مربوط به محارم فرزندان رضاعى بررسى شده و پس از بيان ١٣ صورت آن كه بين فقهاء اتفاق نظر وجود دارد، در سه مورد اختلافى آن مباحثى مطرح شده است. سبك تأليف كتاب فقه استدلالى است و آيات و روايات و اقوال فقهاء به سبكى عالمانه و با متنى روان مورد بررسى و استناد واقع شده است. مؤلف در صفحه ٢١٨ و ٢١٩ كتاب پس از رد نسبتهاى ناآگاهانه بعضى نظريات و فتواها به شهيد اول مىنويسد: قد رأيت فى عصرى كثيرا من الحواشى و القيود منسوبة اليه (الشهيد الأوّل) رحمه الله و انا اجزم بفساد تلك النسبة و السر فى ذلك تصرف الطلبة الذى تعز سلامته من الزيادة و النقصان و الخطأ و ما هذا شأنه، كيف يجوز ان يجعل قولا لأحد من المعتبرين، او يحترأ (يجترأ) به على مخالفة الاجماع. و در مقدمه كتاب نيز آمده است از آنجايى كه بعضى از اهل علم فتواى به حرام شدن زن شيرده بر شوهرش به سبب شير دادن بعضى از بچهها دادهاند در حاليكه اين فتوا مبناى علمى از قرآن، سنت، اجماع با اقوال فقهاء معتبر نداشته است و از طرفى اين فتوا را به شهيد اول نسبت دادهاند و من اطمينان به فساد اين نسبت دارم و در مقام جوابگوئى برآمدهام و با بيان آيات و روايات و كلام فقها، نادرست بودن اين نظريه را اثبات مىنمايم. پس از تأليف اين كتاب، شيخ ابراهيم قطيفى (زنده در ٩۴۵) در نقد و رد كلام محقق ثانى، كتاب مستقلى را تأليف نموده است كه در آن مراعات احترام محقق ثانى را ننموده است. صاحب اعيان الشيعه سيد محسن امين در مورد كتاب شيخ ابراهيم مىنويسد: قد اساء فيها الأدب و تكلم بما لا يليق بالعلماء. كتاب الرضاعية شيخ ابراهيم قطيفى همانطور كه گذشت، شيخ ابراهيم قطيفى در رد بر اين كتاب، كتابى نوشته است كه صاحب اعيان الشيعه در ج ٨ صفحه ٢١١ به نقل بعضى از عبارتهاى آن پرداخته است. وى در آنجا مىنويسد: قد اساء فيها الأدب و تكلم بما لا يليق بالعلماء. براى روشن شدن اين مطلب بعضى از عبارتهاى شيخ ابراهيم در مورد محقق كركى ذكر خواهد شد. ان الرجل المعاصر (يعنى محقق كركى) الذى هو عن معرفة الدقائق بل عن ادراك الحقائق قاصر، تكلم بكلام رث و حشو لا طائل تحته. در جاى ديگر: هذا الرجل لاضطرابه لا يبالى بما قال و بما قيل و لقلّة فهمه لا يدرى ما اسلف و لا ما أسلفه. و در جاى ديگر مىنويسد: هذا الرجل يخبط خبط عشواء و لا يتأمل المعنى و يعترض على الفضلاء فى غير موضع الاعتراض پس از بيان توهينهاى ديگرى كه سيد محسن امين از وى نقل كرده است مىنويسد: فانظر و اعجب الى هذه الجرأة العظيمة من القطيفى على الشيخ على الكركى... مؤلف در ابتدا ١٣ فرض براى شير دادن را بيان و بررسى مىنمايد و با دلائل مختلفى مثل اصالة البرائة، عموم آيات قرآن، اجماع، استصحاب، اصالة الاحتياط، انتفاء مقتضى تحريم و نظائر آن به بررسى آنها پرداخته است. و سپس سه مسئله اختلافى را بررسى نموده كه عبارتند از: ١-تحريم مادربزرگهاى بچه شيرخوار نسبت به شوهر زنى كه بچه را شير داده است ٢-تحريم خواهران بچه شيرخوار بشرطى كه از يك پدر باشند نسبت به شوهر زنى كه بچه را شير داده است ٣-تحريم دختران نسبى و رضاعى مردى كه زنش بچه را شير داده و همينطور دختران نسبى و رضاعى زن شيرده نسبت به پدر بچه شيرخوار.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه متنی
نسخه PDF
کلید واژه اصلی :
فقه جعفری
,
کتب کلام شیعه
,
کتب فقه شیعه
,
13. علم کلام
کلید واژه فرعی :
احکام طهارت ,
احکام نجاسات ,
احکام نفاس ,
احکام قبله ,
احکام معاملات ,
احکام قرض ,
احکام ظهار ,
احکام عهد ,
احکام طلاق ,
احکام ضمان ,
احکام رهن ,
احکام مزارعه ,
احکام مساقات ,
احکام نکاح ,
احکام وقف ,
احکام جماع ,
احکام جعاله ,
احکام وضو ,
احکام غُسل ,
احکام تیمم ,
احکام غسل جنابت ,
احکام غسل حیض ,
احکام نماز ,
احکام وقت نماز ,
احکام نماز قضا ,
احکام نماز جمعه ,
احکام نماز مسافر ,
احکام سهو در نماز ,
بیشتر
متکلمان و سایر شخصیت ها :
سید محمود مرعشی نجفی
نویسنده :
تالیف علیبن الحسین الکرکی ؛ تحقیق محمدالحسون ؛ اشراف محمود المرعشی.
زبان :
عربی
منبع اصلی :
http://albayt-database.alalbayt.org.lb/content/tc/tc202038541/Rasail%20Karaki%20-%2001.pdf
شماره ديويي:
۲۹۷/۳۴۲
کد کنگره:
BP۱۸۲/۶/م۳ر۵ ۱۳۶۷
جنس منبع:
متن
پایگاه :
الف:پایگاه کتب
یادداشت :
کتابنامه
نمایه . محقق کرکی در این کتاب در رساله نجمیه به جمع فقه و کلام می پردازد.
نوع منبع :
کتاب , مجموعه مقالات
مخاطب :
بزرگسال , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
مقدمه التحقیق
o الرساله النجمیه:
o الرساله الجعفریه:
o رساله صلاه الجمعه:
o رساله صیغ العقود و الایقاعات:
o الرساله الرضاعیه:
o الرساله الخراجیه:
o المصنف:
اطراء العلماء له:
اساتذته و شیوخه:
تلامذته:
مولفاته:
وفاته:
o النسخ الخطیه المعتقده فی التحقیق:
o منهجیه التحقیق:
• ١-الرساله النجمیه
o فصل فالتوحید:
o فصل و العدل:
o فصل و النبوه:
o فصل و الامامه:
o فصل و المعاد:
o و اعظمها الصلاه.
و الصلوات الواجبه سبع:
و مقدمات الصلاه سبع:
الاولی:الطهاره
[الوضوء]
و موجبات الوضوء
و واجباته خمسه ١
[الغسل]
و موجبات الغسل سته اشیاء:
و واجباته اربعه:
الثانیه:تطهیر النجاسات
الثالثه:ستر العوره للمصلی
الرابعه:الوقت
الخامسه:المکان
السادسه:ما یصح السجود علیه
السابعه:القبله
و افعال الصلاه ثمانیه:
الاول:النیه
الثانی:تکبیره الاحرام
الثالث:القراءه
الرابع:القیام من اول النیه
الخامس:الرکوع
السادس:السجود
السابع:التشهد
الثامن:التسلیم
• (٢) الرساله الجعفریه [فی الصلاه]
o اما المقدمه:
o و اما الابواب فاربعه
الاول:فی الطهاره
الاول:فی اقسامها و اسبابها[١]:
الفصل الثانی:فی المیاه:
فالمطلق:
و المضاف:
و السور:
الفصل الثالث:الوضوء:
[الفصل]الرابع:الغسل:
فغسل الجنابه:
یجب
فیحرم
و یجب فی الغسل
فالحیض:
فالمعتاده:
و المضطربه:
و المبتداه
و الاستحاضه:
و النفاس:
و مس المیت:
[الفصل]الخامس:التیمم بالصعید:
[الفصل]السادس:
الباب الثانی:فی باقی مقدمات الصلاه
الاول:فی اعدادها:
و الواجبه سبع:
و نوافلها
الثانی:الوقت:
الثالث:ستر العوره:
الرابع:المکان:
الخامس:القبله:
تتمه:
الباب الثالث:فی افعال الصلاه و هی ثمانیه:
الاول:النیه:
الثانی:تکبیره الاحرام:
الثالث:القیام:
الرابع:القراءه:
الخامس:الرکوع:
السادس:السجود:
السابع:التشهد:
الثامن.التسلیم:
تتمه فی التعقیب:
الباب الرابع:فی التوابع:
الاول:فی المنافیات:
الثانی:فی احکام السهو:
الثالث:فی القضاء:
تتمه:
الرابع:فی القصر:
الاول:السفر:
الثانی:الخوف:
الخامس:فی الجماعه:
و شروطها سته:
احدها:بلوغ الامام،و عقله،و ایمانه،و عدالته،و طهاره مولده،و صحه صلاته ظاهرا،
الثانی:العدد:
الثالث:عدم تقدم الماموم علی الامام فی الموقف،
الرابع:نیه الایتمام،
الخامس:مشاهده الماموم للامام،
السادس:توافق نظم الصلاتین،
و یجب متابعه الامام فی الاقوال و الافعال،
و یستحب
و یکره
o و اما الخاتمه ففی باقی الصلوات:
اما الجمعه:
و الوقت:
و العدد:
و الخطبتان:
و الجماعه:
و الوحده:
تتمه:
اما صلاه الطواف:
و اما الملتزم من الصلاه بنذر و شبهه:
تتمه:
• ٣-رساله صلاه الجمعه
o الباب الاول فی المقدمات،
الاولی:
المقدمه الثانیه:
المقدمه الثالثه:
o الباب الثانی اختلف اصحابنا فی حکم صلاه الجمعه حال غیبه الامام علیه السلام علی قولین بعد انعقاد الاجماع منهم،
الاول:
القول الثانی:
الثالث:ذکره شیخنا فی الذکری فقال-بعد ان حکی القول بالمنع و دلیل القایلین به-و هذا القول متوجه،
تنبیه:
o الباب الثالث فی ان الجمعه لا تشرع حال الغیبه الا مع حضور الفقیه الجامع للشرایط،
o خاتمه و ارشاد
• (١) رساله صیغ العقود و الایقاعات
o و العقود:
o و الایقاع:
o اما البیع:
فایده:
فصل:النقد:
فصل:بیع النسییه:
فصل:بیع السلف:
فصل:بیع الکالی بالکالی:
فصل:المرابحه:
فصل:التولیه:
فصل:المواضعه:
فرع:
فصل:بیع المساومه:
فصل:
فصل:
تنبیهات:
فصل:
o القرض:
o الرهن:
o الصلح:
o الضمان:
o الحواله:
o الکفاله:
o الودیعه:
o العاریه:
o الجعاله:
o الاجاره:
o المزارعه:
o المساقاه:
o الشرکه:
o القراض:
o الوکاله:
o السبق و الرمی:
o الوقف:
o السکنی و الرقبی و العمری:
o الهبه:
o الوصیه:
o النکاح:
o الطلاق:
o الخلع:
o المباراه:
o الظهار:
o الایلاء:
o اللعان:
o العتق:
o التدبیر:
o الکتابه:
o الیمین:
o النذر:
o العهد:
o الاخذ بالشفعه:
o عقد تضمن الجریره:
o صوره حکم الحاکم الذی لا ینقض:
o و اما الاقرار:
• (۵) الرساله الرضاعیه
o اذا عرفت ذلک فالذی یدل علی عدم التحریم فی المسایل الاول وجوه:
الاول:التمسک بالبراءه الاصلیه،
الثانی:عموم ایات الکتاب العزیز الداله علی الاباحه مطلقا
الثالث [ایه الحلیه]
الرابع:الاجماع
الخامس:الاستصحاب،
السادس:الاحتیاط،
السابع:انتفاء المقتضی للتحریم
• (۶) رساله قاطعه اللجاج فی تحقیق حل الخراج
o المقدمه الاولی فی اقسام الارضین
احدهما:
القسم الثانی:
و هو اربعه اقسام:
احدها:ما یملک بالاستغنام و یوخذ بالسیف،و هو المسمی بالمفتوح عنوه.
و ثانیها:ارض من اسلم اهلها علیها طوعا من غیر قتال،
و ثالثها:ارض الصلح،و هی کل ارض صالح اهلها علیها،و هی ارض الجزیه
و رابعها:ارض الانفال:
مسایل:
الاولی:تقسیم الارض الی هذا الاقسام الاربعه بعینه موجود فی کلام الشیخ رحمه الله
الثانیه:قال الشیخ:کل موضع اوجبنا فیه العشر او نصف العشر من اقسام الارضین،
الثالثه:ما یوخذ من هذه الاراضی اما مقاسمه بالحصه،
o المقدمه الثانیه فی حکم المفتوح عنوه
و فیه مسایل:
الاولی:قد قدمنا ان هذه الارض للمسلمین قاطبه،لا یختص بها المقاتله،
الثانیه:موات هذه الارض-اعنی المفتوحه عنوه،
الثالثه:قال الشیخ رحمه الله فی النهایه و المبسوط ٣،و کافه الاصحاب:
تنبیهات:
الاول:قد عرفت ان المفتوحه عنوه لا یصح بیع شیء منها،
الثانی:نفوذ هذه التصرفات التی ذکرناها انما هو فی غیبه الامام،
o المقدمه الثالثه:
فایده:
o المقدمه الرابعه فی تعیین ما فتح عنوه من الارضین
o المقدمه الخامسه فی تحقیق معنی الخراج،و انه هل یقدر ام لا؟
o المقاله فی حل الخراج فی حال حضور الامام و غیبته
الاول:
المسلک الثانی:
o الخاتمه فی التوابع و اللواحق،و فیها مسایل:
الاولی:فی ان الخراج لیس من جمله مواضع الشبهات،
الثانیه:قد عرفت ان الخراج و المقاسمه و الزکاه الماخوذه بامر الجایر او نایبه حلال تناولها،
الثالثه:قال فی التحریر روی عن الصادق علیه السلام انه سیل عن النزول علی اهل الخراج فقال:(ثلاثه ایام)،
الرابعه:روی الشیخ رحمه الله فی التهذیب عن علی بن یقطین قال:قلت لابی الحسن الاول علیه السلام:ما تقول فی اعمال هولاء؟
• مصادر التحقیق
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت