الله شناسی جلد ۲ | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
الله شناسی جلد ۲
محمدحسین حسینی طهرانی
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
الله شناسی جلد ۲
ویرایش اثر
پدیدآورندگان :
حسینی طهرانی , سید محمدحسین (علامه طهرانی؛ عالم، فیلسوف و عارف معاصر، از شاگردان علامه طباطبایی), 1305ش. 1374ش.
(نویسنده)
چکیده :
کتاب «الله شناسی جلد ۲» تالیف محمد حسین حسینی طهرانی، مباحثی است که علامه طهرانی در باب توحید و شناخت خداوند مطرح کرده است. مولف در مقدمه کتاب خود می نویسد: اصل این مباحث، یک دوره تفسیر آیه مبارکه: «الله نورالسموات و الارض» است که تا «و الله بکل شیء علیم» در ضمن ابحاثی مذاکره و تحریر شده است. در این مباحث از مساله توحید ذاتی و اسمایی و افعالی ذات مقدس حضرت حق، و کیفیت پیدایش عالم آفرینش، و ربط حادث به قدیم، و نزول نور وجود در مظاهر امکان، و حقیقت ولایت و ربط موجودات به ذات باری تعالی، و لقا الله و وصول به ذات مقدس او به فنا و اندکاک هستی مجازی عاریه ای در وجود مطلق و هستی اصیل و حقیقی، بحث می گردد. این جلد از کتاب شامل مباحث زیر است: مبحث 13 تا 15: منکرین لقاء خدا، زیان بارترین مردمند؛ مبحث 16 تا 18: طرق مختلف «الله شناسی» غیر از طریق «لقاء الله» همگی کج و معوج و تاریک است؛ مبحث 19 و 20: منطق قرآن هر گونه وجود و آثار وجود را در خدا حصر می کند؛ مبحث 21 تا 24: معنی تشخّص وجود: لا هُوَ إلاّ هُو؛ رسالة الحاقیّه: ردّ کتاب «الاخبار الدّخیلة» راجع به توقیع وارد در ماه رجب است.
منابع دیجیتالی مرتبط :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
کلید واژه اصلی :
خداشناسی
,
تشخص وجود
,
01. خداشناسی (کلام)
,
توحید (به لحاظ صفت) Divine unity (کلام)
,
شناخت خدا
,
لقاء الله
,
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
,
تفسیر قرآن
,
13. علم کلام
کلید واژه فرعی :
علامه طباطبایی ,
توحید ,
وحدت ,
وحدت وجود ,
ظلمت ,
امیر المؤمنین ,
معرفت خدا ,
عدل ,
تثلیث ,
ابن فارض ,
حقیقت محمدیه ,
محمدحسین حسینی طهرانی ,
خیر ,
لقاءالله ,
ولایت الهیه ,
کشف و شهود ,
وحدت بالصرافه ,
علاءالدوله ,
متکمین معاصر ,
صفات خدا ,
پیامبر ,
بیشتر
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
متکلمان و سایر شخصیت ها :
علامه طهرانی
نویسنده :
محمدحسین حسینی طهرانی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maarefislam.com/doreholomvamaarefislam/bookscontent/allahshenasi/allahshenasi2/allahshenasi-2.pdf
شماره ديويي:
۲۹۷/۴۲
جنس منبع:
متن
فروست:
دوره علوم و معارف اسلامي 2
پایگاه :
ض:پایگاه کلام
یادداشت :
نوع منبع :
کتاب
مخاطب :
بزرگسال , جوان , تخصصی
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
فهرست مندرجات:
مبحث 13 تا 15:منكرين لقاء خدا، زيانبارترين مردمند
تفسير علاّمۀ طباطبائي (قدّه) در آيۀ: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُم بِالاَْخْسَرِينَ أَعْمَـٰلاً
تفسير علاّمه در منكرين لقاء خدا كه موجب حبط و عدم اقامۀ ميزان آنها میشود
حبط عمل منكرين لقاء الله، دلالت بر شديدترين عذاب دربارۀ آنان دارد
نِكات بليغۀ وارده در آيه براي إفهام مقصود
آيات قرآنيّۀ دالّۀ بر تهيدستي و بينوائي منكرين لقاء خداوندي
تفسير آيۀ: مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِ اللَهِ أَوْلِيَآءَ كَمَثَلِ الْعَنكَبُوتِ
وَ الَّذِينَ كَفَرُوٓا أَعْمَـٰلُهُمْ كَسَرَابِ بِقِيعَةٍ ... أَوْ كَظُلُمَـٰتٍ فِي بَحْرٍ لُّجِّيٍّ
كفّار در سه ظلمت فرورفتهاند: ظلمت خيال و وهم ، ظلمت عقل ، ظلمت ذات
تمثيل ملاي رومي به آميزش با ديو و به صيد صيّاد ، سايۀ مرغ هوا را
وَ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِهِ لَا يَسْتَجِيبُونَ لَهُم بِشيْءٍ إِلَّا كَبَـٰسِطِ كَفَّيْهِ إِلَي الْمَآءِ
وَ إِن يَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَيْـًا لَّا يَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ
غزل حكيم الهي سبزواري (قدّه) در عظمت مقام وصول به لقاء الله
گفتار حكيم فيض كاشاني ، در امكان لقاء و معرفت خداوندي
معني إنَّ اللَهَ تَجَلَّي لِعِبَادِهِ مِنْ غَيْرِ أَنْ رَأَوْهُ ، وَ أَرَاهُمْ نَفْسَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يَتَجَلَّي لَهُمْ
كلام امام صادق عليه السّلام: أَلَسْتَ تَرَاهُ فِي وَقْتِكَ هَذَا ؟!
داستان دنبال آب گشتن ماهيان در دريا
داستان دنبال آب گشتن ماهي ، و برون افتادن از دريا
كلام ارزشمند آية الله ملكيّ تبريزي در رسالۀ «لقاء الله»
استشهاد حاج ميرزا جواد آقا بر فقرات آيات و ادعيه ، بر لقاي خداوند
روايت إنَّ اللَهَ خَلَقَ اسْمًا بِالْحُرُوفِ غَيْرَ مُصَوَّتٍ
رسول اكرم صلّي الله عليه و آله حجاب اقرب و واقعيّت اسم اعظم است
تنزيه صرف خداوند ، موجب تعطيل و نفي او ميباشد
جميع اسماء خداوند ، حقائق كونيّه هستند ؛ و همگي مخلوق ميباشند
كسانيكه ادّعاء تنزيه صرف ميكنند خود مبتلا به معرفت بالوجه هستند
انكار لقاء خدا كه موجب تنزيه صرف گردد ، موجب كفر و خروج از دين است
هر كه عقلش را تابع حسّ خود كند ، مانند كلب أَخْلَدَ إِلَي الَارْضِ ميشود
هر كه از حجب ظلمانيه بگذرد خواهد ديد كه نفس از مجرّدات است
مطالب «كافي» و «مصباح الشّريعة» در علوّ مقام عرفاء
مطالب «علل الشّرآئع» در علوّ مقام عرفاء
ظهور روح حجب روح انساني بواسطۀ تعلّق آن به بدن(پاورقي)
تفسير رؤيت و لقاء به خلاف نصّ ، بخاطر سائل بوده است
روايت معراجيّۀ مصدّر به يا أحمد، بنا به روايت «وافي»
روايات نظر مؤمن به نور خدا و وجه خدا
امام صادق عليه السّلام: كَأَنَّنِي سَمِعْتُهَا مُشَافَهَةً مِمَّنْ أَنْزَلَهَا عَلَي الْمُكَاشَفَةِ وَ الْعِيَانِ
بيان اقسام مكاشفات به نقل از «نفآئس الفنون»
دارُ الآخرةِ ، دارُ الحَيَوانِ ، كأنّهُ حَيَوةٌ تغْلي و تفورُ
وَجَدْتُكَ أَهْلاً لِلْعِبَادَةِ فَعَبَدْتُكَ
نُسخ «رسالۀ لقاء الله» مرحوم آية الله حاج ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي (پاورقي)
بازگشت به عناوين كلي
مبحث 16 تا 18:طرق مختلفۀ «الله شناسي» غير از طريق «لقاء الله» همگي كج و معوج و تاريك است
تفسير علاّمۀ طباطبائي (قدّه) دربارۀ آيات ثلاثۀ «لقاءالله» در سورۀ يونس
تفسير علاّمه دربارۀ آيۀ: ذَ'لِكُمُ اللَهُ رَبُكُمْ فَاعْبُدُوهُ
كلام علاّمه: معاد بر پايۀ دو برهان است؛ سنّت خلقت و عدل الهي
با انكار لقاء خداوند ، اساس دين و شريعت فرو ميريزد
مفاد آيۀ لقاء الله مشابه آيۀ: ذَ'لِكَ مَبْلَغُهُم مِّنَ الْعِلْمِ
آثار مطهّرون به ولايت الهيّه ، و لقاي خدا در بهشت
شأن و منزلت اولياء خداي تعالي و افاضۀ خداوند به آنان
كيفيّت حمد اولياي خدا: مشرّف شدگان به لقاي او ، در بهشت
پيرامون: لَا أُحْصِي ثَنَآءً عَلَيْكَ ، أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَي نَفْسِكَ !
اعْرِفُوا اللَهَ بِاللَهِ ؛ خدا را با خدا بشناسيد
كلام أميرالمؤمنين عليه السّلام: لَمْ أَكُ بِالَّذِي أَعْبُدُ مَنْ لَمْ أَرَهُ
جواب امام باقر عليه السلام از سؤال مرد خارجي: « آيا خدا را ديدهاي؟!»
خطبۀ أميرالمؤمنين عليه السّلام در معرّفي خداوند در پاسخ ذعلب
ترجمه خطبةغرّاي أميرالمؤمنين عليه السّلام در جواب ذعلب در اينكه بايد خداوندي را عبادت كرد كه بتوان او را ديد
ابيات ملاّي رومي درعظمت مقام وحدت ديدن أميرالمؤمنين حقّ تعالي را
ابيات ملاّي رومي در عظمت لقاء الله أميرالمؤمنين عليه السّلام
عظمت مقام توحيدي أميرالمؤمنين عليه السّلام
چون تو بابي آن مدينۀ علم را چون شـعاعي آفتـاب حـلم را
تصريح مولانا كه بدون شيخ و استاد بجائي نميتوان رسيد
روايت «كفاية الاثر» در لزوم لقاء خداوند با چشم دل
امام صادق عليه السّلام: هر كس بگويد خداوند با چشم سر ديده ميشود كافر است
كمترين حدّ معرفت خدا و رسول خدا و امام
پايان خبر جامع امام صادق عليه السّلام در عرفان خدا ، بنا به روايت خزّاز قمّي
ابيات شيخ محمود شبستري در حتميّت ديدن خدا را با خدا
شرح شيخ محمّد لاهيجي بر ابيات شبستري در «گلشن راز»
فَسُبْحانَ مَنْ لَيْسَ لِذاتِهِ خِفآءٌ إلاّ الظُّهورُ ، وَ لا لِوَجْهِهِ حِجابٌ إلاالنّورُ
كلمات بعضي از بزرگان علم ، در عجز از ادراك نهايت توحيد
زهي نادان كه او خورشيد تابان به نور شمع جويد در بيابان
ادراك توحيد حقيقي جز به كشف و شهود ميسّر نيست
سه بند از ترجيع بند شيخ إبراهيم عراقي
ابيات تائيّۀ ابن فارض مصريّ در حال فناء تامّ سالك
ترجمۀ أبيات ابن فارض در كيفيّت رؤيت خدا و عرفان انسان كامل
حقيقت انسان كامل در وصول به اعلي ذِروۀ عرفان به لسان ابن فارض
اشعار قصيدۀ ميميّۀ ابن فارض در وصف مقام توحيد
بازگشت به عناوين كلي
مبحث 19 و 20: منطق قرآن هر گونه وجود و آثار وجود را در خدا حصر ميكند
بحث پيرامون آيۀ: وَ هُوَ الَّذِي فِي السَّمَآءِ إِلَـٰهٌ وَ فِي الارْضِ إِلَـٰهٌ
آيات وارده در سورۀ مائده در توحيد و ردّ تثليث
تفسير علاّمۀ طباطبائي (ره) آيات واردۀ در نفي تثليث را
بحث عميق «الميزان» در حقيقت توحيد متّخذ از قرآن
كَلامٌ في مَعْنَي التَّوْحيدِ في الْقُرْءَان
بيان حضرت علامه ، در شرح و كيفيّت وحدت عددي
علاّمه: قرآن صريحاً وحدت حقّ تعالي را بالصّرافه ميداند
علاّمه: وحدت بالصّرافه، جميع موجودات را در خود گرد آورده است
وجود حقّ تعالي جميع موجودات را در خود فاني ميكند
آيات قرآن صفت قهّار را به دنبال وحدت بالصّرافه ذكر ميكند
سرّ نامگذاري اين دوره به دوره "الله شناسي"
بحث تاريخي حضرت علاّمه در اعتقاد به صانع و توحيد وي
تشريح علاّمه (قدّه) حقيقت معني وحدت بالصّرافه را
صِرْفُ الْوُجودِ الَّذي لا أتَمَّ مِنْهُ، كُلَّما فَرَضْتَهُ ثانيًا فَإذا نَظَرْتَ إلَيْهِ فَإذًا هُوَ هُوَ
صرف الوجود، نفي هرگونه غيريّت از غير خود ميكند
بازگشت به عناوين كلي
مبحث 21 تا 24: معني تشخّص وجود: لا هُوَ إلاّ هُو
تفسير علامه (قدّه) در آيۀ: ءَ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ أَمِ اللَهُ الْوَ'حِدُ الْقَهَّارُ
تفسير علامه (قدّه) در آيۀ: إِن الْحُكمُ إِلا لِلَّهِ أَمَرَ أَلا تَعْبُدُوا إِلا إِيَّاهُ
ردّ «الميزان» تفسير «كشّاف» و «بيضاوي» را
صبغۀ توحيد در وجود با ظهور محيي الدّين بصورت برهان درآمد
مكتوب عبد الرّزّاق كاشي به علاء الدّولة سمناني در وحدت وجود
جواب مكتوب عبدالرّزّاق كاشي از سوي علاءالدّوله
اگر نصاري تثليث را اعتباري دانند، موحّد ميباشند
ابيات شيواي حلاج در حقيقت توحيد
نزاع عَلَمين آيَتَين: سيّد أحمد كربلائيّ و شيخ محمّدحسين اصفهانيّ بر وحدت وجود
حاج شيخ بعد از رحلت حاج سيّد أحمد ، كلام او را ميپذيرد
اشعار حاج شيخ در عدول از تشكيك در وجود به وحدت وجود
استدلال ملكيّ تبريزيّ بر وحدت وجود به «برهان صدّيقين»
ابيات صاحب بن عبّاد: رَقَّ الزُّجاجُ وَ رَقَّتِ الْخَمْرُ
ابيات «تحفة الحكيم» حكيم كمپاني در حقيقت محمّديّه
بازگشت به عناوين كلي
رسالة الحاقيّه: ردّ كتاب «الاخبار الدّخيلة» راجع به توقيع وارد در ماه رجب
اشكالات صاحب كتاب «الاخبار الدّخيلة» بر توقيع وارد در ماه رجب
سيرۀ علماي شيعه در باب ادعيه و زيارات بر حفظ و قرائت آنها بوده است
تمام موجودات موجب ظهور حقّ و كلمات او هستند.
نظر استقلالي به موجودات شرك و غلط است.
فقدان به معني اعدام و نيستي است، نه غيبت و عدم مصاحبت
مشخصات مختصر فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت