جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
آرمسترانگ, دیود ملیت (David Malet Armstrong)فیلسوف استرالیایی , 1926. 2014.
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 2
عنوان :
چیستی قانون طبیعت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
دیود ملیت آرمسترانگ
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
Cambridge University Press ,
زبان :
انگلیسی
چکیده :
در کتاب حاضر، پرسش های اصلی درباره قوانین طبیعت این دو پرسش اند: 1. قوانین طبیعت چیستند؟ 2. مبنای وجودشناختی این قوانین چیست؟ هر چند عنوان کتاب با پرسش اول هماهنگ است، اما ارتباط وثیق این دو پرسش با یکدیگر و نیز با بحثهای به میان آمده در پاسخ به پرسش اول به مباحث ناظر به پرسش دوم گذر می شود. بدین ترتیب، بر اساس نظام منطقی پرسشها، ما با قوانین طبیعت به عنوان یک داده رو به رو می شویم، آنگاه درصدد تشخیص ماهیت و چیستی قوانین یا گزاره های ناظر به قانون برمی آوریم و در این راستا عناصر موجود در قانون شناسایی می شوند. در مرتبه بعد، به یک بحث مابعدالطبیعی وجودی منتقل شده درصدد برمی آییم تا بنیادهای وجودی قوانین طبیعت را مشخص کنیم. قهرا وجودشناسی قوانین طبیعت به تبع اختلاف در دیدگاه های ناظر به چیستی قوانین مذکور متعدد و متنوع است. آرمسترانگ در کتاب «چیستی قانون طبیعت» دو دیدگاه بنام «دیدگاه انتظام» و «دیدگاه کلیات» را به میان می آورد. از نظر وی دیدگاه انتظام، چه در صورت اولیه و چه در صورتهای پیشرفته ترش با ناکامی های فراوانی روبه روست؛ ناکامیهایی که نویسنده کتاب می کوشد تا با ارائه دیدگاه کلیات آنها را کنار گذاشته به سوی تفسیر منسجم تری از قانون طبیعت حرکت کند. این کار جز به ورود عناصر غیر تجربی در ماهیت قوانین طبیعت ممکن نیست. آرمسترانگ در عبارتهای خود کلیات را انتزاعاتی از جزئیات به حساب می آورد که جزئیات مذکور به آن کلیات مصداق می بخشند. اما انتزاع تفسیری دارد که اگر همان مقصود آرمسترانگ باشد ـ که ظاهرا چنین است ـ منجر به نفی کلی در خارج می شود. طبق این تفسیر، انتزاع عبارت است از ملاحظه جزئیات و برکندن وجه مشترک آنها، به این صورت که وجه مشترک مذکور را از خصوصیات پیوسته به آن تجرید کنیم. بنابراین، انتزاع با تجرید مساوی است چون معنایی که در خلال جزئیات به صورت مشترک وجود دارد، به وسیله تجرید در عقل بدون آن خصوصیات حاضر و واقع می شود. این معنا همان کلی انتزاعی است: زیرا اولا عقل این معنا را از ملاحظه جزئیات دریافته است و ثانیا خصوصیات را از آن نفی و حذف کرده است. مجموع دو عمل تجرید معنا از خصوصیات و قیود و برکندنش از موطن جزئی، که موجب جزئیت امور میشود و وارد کردن آن به موطن کلی، تفسیر اول انتزاع را فراهم می آورد. اما این تفسیر سرانجامی جز نفی کلی در خارج ندارد، زیرا اگر از یکسو، معنا از خصوصیات خود تجرید شود و از سوی دیگر، از موطن خودش به عقل بیاید، معنای عقلی به دست آمده با معنای حسی متباین خواهد بود، بهطوری که نه تنها معنای انتزاع شده کلی است، چون انطباق بر امور کثیر ندارد، بلکه در خارج انطباق با یک فرد هم ندارد، چون تباینی میان امر خارجی و امر ذهنی برقرار شده است. خلاصه اینکه اگر به انتزاع بسنده کنیم کلی و انطباق از بین میرود. وقتی انطباق در کار است که میان معنای ذهنی و خارجی تباین نباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی قانون طبیعت
نویسنده:
دیودملیت آرمسترانگ؛ ترجمه: امیر دیوانی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
منابع دیجیتالی :
صفحات اول کتاب
وضعیت نشر :
قم: پژوهشکده حوزه و دانشگاه,
زبان :
فارسی
شماره ديويي:
113
چکیده :
در کتاب حاضر، پرسش های اصلی درباره قوانین طبیعت این دو پرسش اند: 1. قوانین طبیعت چیستند؟ 2. مبنای وجودشناختی این قوانین چیست؟ هر چند عنوان کتاب با پرسش اول هماهنگ است، اما ارتباط وثیق این دو پرسش با یکدیگر و نیز با بحثهای به میان آمده در پاسخ به پرسش اول به مباحث ناظر به پرسش دوم گذر می شود. بدین ترتیب، بر اساس نظام منطقی پرسشها، ما با قوانین طبیعت به عنوان یک داده رو به رو می شویم، آنگاه درصدد تشخیص ماهیت و چیستی قوانین یا گزاره های ناظر به قانون برمی آوریم و در این راستا عناصر موجود در قانون شناسایی می شوند. در مرتبه بعد، به یک بحث مابعدالطبیعی وجودی منتقل شده درصدد برمی آییم تا بنیادهای وجودی قوانین طبیعت را مشخص کنیم. قهرا وجودشناسی قوانین طبیعت به تبع اختلاف در دیدگاه های ناظر به چیستی قوانین مذکور متعدد و متنوع است. آرمسترانگ در کتاب «چیستی قانون طبیعت» دو دیدگاه بنام «دیدگاه انتظام» و «دیدگاه کلیات» را به میان می آورد. از نظر وی دیدگاه انتظام، چه در صورت اولیه و چه در صورتهای پیشرفته ترش با ناکامی های فراوانی روبه روست؛ ناکامیهایی که نویسنده کتاب می کوشد تا با ارائه دیدگاه کلیات آنها را کنار گذاشته به سوی تفسیر منسجم تری از قانون طبیعت حرکت کند. این کار جز به ورود عناصر غیر تجربی در ماهیت قوانین طبیعت ممکن نیست. آرمسترانگ در عبارتهای خود کلیات را انتزاعاتی از جزئیات به حساب می آورد که جزئیات مذکور به آن کلیات مصداق می بخشند. اما انتزاع تفسیری دارد که اگر همان مقصود آرمسترانگ باشد ـ که ظاهرا چنین است ـ منجر به نفی کلی در خارج می شود. طبق این تفسیر، انتزاع عبارت است از ملاحظه جزئیات و برکندن وجه مشترک آنها، به این صورت که وجه مشترک مذکور را از خصوصیات پیوسته به آن تجرید کنیم. بنابراین، انتزاع با تجرید مساوی است چون معنایی که در خلال جزئیات به صورت مشترک وجود دارد، به وسیله تجرید در عقل بدون آن خصوصیات حاضر و واقع می شود. این معنا همان کلی انتزاعی است: زیرا اولا عقل این معنا را از ملاحظه جزئیات دریافته است و ثانیا خصوصیات را از آن نفی و حذف کرده است. مجموع دو عمل تجرید معنا از خصوصیات و قیود و برکندنش از موطن جزئی، که موجب جزئیت امور میشود و وارد کردن آن به موطن کلی، تفسیر اول انتزاع را فراهم می آورد. اما این تفسیر سرانجامی جز نفی کلی در خارج ندارد، زیرا اگر از یکسو، معنا از خصوصیات خود تجرید شود و از سوی دیگر، از موطن خودش به عقل بیاید، معنای عقلی به دست آمده با معنای حسی متباین خواهد بود، بهطوری که نه تنها معنای انتزاع شده کلی است، چون انطباق بر امور کثیر ندارد، بلکه در خارج انطباق با یک فرد هم ندارد، چون تباینی میان امر خارجی و امر ذهنی برقرار شده است. خلاصه اینکه اگر به انتزاع بسنده کنیم کلی و انطباق از بین میرود. وقتی انطباق در کار است که میان معنای ذهنی و خارجی تباین نباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 2
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید