جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
عبدالله زاده, سیدمصطفی (سطح ۳ حوزۀ علمیه قم، پژوهشگر حوزۀ وهابیتپژوهی)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه البانی در مسئله افضلیت پیامبر اکرم(ص)
نویسنده:
عطا الله غفاری ، سید مصطفی عبدالله زاده
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افضلیت پیامبر اکرم(ص)
چکیده :
محمد سعید رمضان البوطی که از متفکرین معاصر اهلسنت میباشد، معتقد است که افضلیت پیامبر6 بر جمیع خلق، یکی از دلایل توسل مردم به ایشان میباشد. اما ألبانی که یکی از علماء و بزرگان وهابیت محسوب میشود، در کتاب التوسل انواعه و احکامه، بعد از تقسیم توسل به مشروع و غیرمشروع، توسل به انبیاء و اولیاء را غیرمشروع قلمداد کرده و با طرح اشکالاتی، ادله توسل به انبیاء و اولیاء را رد میکند. او معتقد است که ادعای البوطی، مبنی بر افضلیت پیامبر اکرم6 بر جمیع خلق، هیچ دلیل محکم قرآنی و روایی ندارد. البانی در حالی چنین ادعایی را مطرح کرده و افضلیت مطلق پیامبر6 را زیر سؤال میبرد که برخی از آیات قرآن و همچنین روایات فراوانی از طریق عامه که بسیاری از آنها را البانی تصحیح کرده است، اثباتکننده افضلیت پیامبر6 بر جمیع مخلوقات میباشند. از آنجایی که البانی مدعی پیروی از کتاب، سنت و اقوال سلف میباشد، پژوهش حاضر بر آن است که با تبیین دیدگاه وی و ارجاع آن به کتاب و سنت و اقوال بزرگان عامه، صحت و سقم ادعای او، مبنی بر عدم دلالت آیات و روایات بر افضلیت پیامبر6 را مورد بررسی قرار دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 71 تا 92
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توسل به اولیاء الهی از نگاه شوکانی
نویسنده:
احمد نوری زاده ، سید مصطفی عبدالله زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
وهابیت، توسل به اولیای الهی را در برخی از موارد، بدعت و در برخی دیگر، کفر و شرک و عبادت غیرِ خدا دانستهاند؛ اما بیشتر وهابیها توسل را بدعت میدانند؛ در مقابل، مسلمانان همگی بر این امر، اتفاقِ نظر دارند که توسل به پیامبر$ امری مستحب و تأکیدشده در دین است. شوکانی بهعنوان یکی از ائمۀ غیرِ مقلدین باوجودِ تأثیرپذیری که از وهابیت داشته، توسل به پیامبر$ و اولیای الهی را جایز و بلکه مستحب دانسته است. او برای این بیان خود، دلایلی دارد که بر اساس همین دلایل به نقد دیدگاه مخالفان توسل پرداخته است. این نوشتار به بررسیِ دیدگاه شوکانی درخصوصِ توسل و مسائل مربوط به آن پرداخته تا به این وسیله بیان کند، فردی چون شوکانی بهعنوان یکی از بزرگان غیرِ مقلدان نیز نتوانسته است حقیقت استحباب توسل را انکار کند. این خود شهادتی بر بطلان نظریۀ وهابیها است. در این مقاله با جمعآوریِ نظرات شوکانی دربارۀ توسل از تألیفات مختلفش و بیان وهابیها دربارۀ او و نظراتش به این جمعبندی رسیدیم که او توسل به ذات را قبول داشته و آن را نوعی از توسل به اعمال دانسته و توسل بعد از ممات را هم قبول دارد و نزاع در این باره را بیمعنا فرض کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی روایت «الدعاء محجوب حتی یصلی علی محمد و اهل بیته»، با تکیه بر اشکالات عبدالرحمن دمشقیه
نویسنده:
مصطفی کریمی یگانه ، سید مصطفی عبدالله زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از عادات وهابیت تضعیف روایاتِ دال بر فضایل اهلبیت: میباشد؛ لذا عبدالرحمن دمشقیه ذیل روایت «الدعاء محجوب حتی یصلی علی محمد و اهلبیته» مینویسد: این روایت در کتب معتبر اهلسنت نقل نشده و مدعی است، برخی از راویان آن مجهول هستند؛ در حالیکه روایت مذکور هم در کتب معتبر اهلسنت وارد شده و هم از حیث سندی صحیح میباشد. در نوشته پیشرو، تلاش شده، تمام اشکالات عبدالرحمن دمشقیه در مورد روایت مذکور مطرح گردد و با تکیه بر کتب دسته اول اهلسنت، اشکالات، بررسی و به آنها پاسخ داده شود؛ بهنظر میرسد علت مطرح کردن چنین اشکالاتی، مخالفت با شیعیان میباشد؛ چنانکه شیخ صالح الفوزان نیز در مورد درود فرستادن بر پیامبر6 فتوا داده است: یا باید آل بههمراه صحابه بیاید و یا فقط بر نفس پیامبر6 درود فرستاده شود. او علت فتوای خود را عدم متابعت از شیعیان معرفی مینماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 87 تا 106
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی کیفیت حیات پیامبر در قبر از نگاه سلفیه و اهلسنت
نویسنده:
اعظم خوش صورت موفق ، سید مصطفی عبدالله زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
حیات برزخی مورد تأیید همۀ مذاهب اسلامی، سلفیه و وهابیت است و کسی در وجود آن شک ندارد؛ اما تفاوت اندیشۀ سلفیه و وهابیت با دیگر مذاهب اسلامی، در کیفیت و چگونگی حیات پیامبر در قبر است. قرائت وهابیت و سلفیه از وضعیت پیامبر در قبر، با قرائت اهلسنت متفاوت است. ازآنجاکه کیفیت حیات پیامبر از نظر اهلسنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی کیفیت حیات پیامبر در قبر بپردازیم. طی تحقیقاتی، این نتیجه به دست میآید که بیشتر سلفیه و وهابیت منکر حیات جسمانی پیامبر در قبرند و قائلاند به اینکه روح پیامبر- ارتباطی به این بدن ندارد. گرچه گاهی همچون زمان جواب دادن به سلام متصل به این بدن میشود، برخی از آنها همچون ابنتیمیه و ابنقیم اعتقاد دارند روح پیامبر- گرچه در اعلی علیین است، اشراف بر قبر دارد؛ چنانکه خورشید بر زمین اشراف دارد و پیامبر صدای زائرانش را میشنود. درمقابل، علمای اهلسنت معتقدند که پیامبر- با همین جسم دنیوی در قبر زنده است؛ ولی نیاز به خوردن و آشامیدن ندارد. برخی علمای اهلسنت همچون سخاوی در این مسئله ادعای اجماع، و حتی برخی همچون سیوطی ادعای تواتر روایات حیات جسمانی پیامبر- کردهاند. علمای اهلسنت ادلهای برای حیات جسمانی پیامبر- در قبر میآورند. در این میان، شوکانی موافق علمای اهلسنت است و برخلاف سلفیه و وهابیت معتقد به حیات جسمانی پیامبر در قبر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 97 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نفع بردن اموات از ثواب اعمال زندهها از نگاه سلفیه و اهلسنت
نویسنده:
سید ابوالحسن نواب ، سیدمصطفی عبدالله زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائلی که مورد تایید جمهور مذاهب اسلامی و سلف و حتی برخی از سلفیه و وهابیت است، مسئله نفع بردن اموات از ثواب اعمال زندهها میباشد؛ اما برخی از سلفیه و وهابیها، قرائت قرآن و نماز برای مردگان را بدعت میدانند؛ اگرچه طبق ادعای خودشان در مواردی که نص وارد شده (مثل صدقه برای میت، ذبح و قربانی برای میت بهعنوان صدقه، دعا و استغفار و...) را قبول دارند که میت از عمل دیگران نفع میبرد؛ از آنجایی که نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زندهها از نظر اهلسنت، سلفیه و وهابیت خوب تبیین نشده است، لذا بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی نفع بردن اموات از ثواب تمام اعمال زندهها بپردازیم؛ با تحقیقات انجامشده، این نتیجه بهدست میآید، علمای اهلسنت مانند نووی و سیوطی اتفاق دارند، قرائت قرآن بعد از دفن سنت است و نزد جمهور اهلسنت و سلف و برخی از سلفیه و وهابیت مانند (ابنتیمیه، ابنقیم، ابنعثیمین و...)، ثواب اعمال زندهها مانند قرائت قرآن، نماز و... به اموات میرسد؛ اما در مقابل، برخی از سلفیها و وهابیت مانند البانی، بنباز و دیگران، معتقد هستند، چنین عملی بدعت است و اشکالاتی بر رد این مسئله میآورند و علمای اهلسنت و برخی از سلفیه و وهابیت، پاسخ آن اشکالات را میدهند و ادلهای ذکر میکنند و میگویند: سلف (مانند ابنعمر)، وصیت کرده که بعد از دفن، برای او قرآن قرائت شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خصوصیات روح بعد از مرگ از نگاه سلفیه
نویسنده:
سید مصطفی عبدالله زاده ، سید مهدی علیزاده موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
متن
زبان :
فارسی
چکیده :
سلفی ها و وهابی ها تعریف خاصی برای روح ارائه نکرده فقط ابن قیم تعریف خاصی ارائه کرد که روح جسم نورانی است. همچنین همه سلفیها و وهابیت معتقد هستند روح بعد از مرگ زنده است و ارواح مؤمنین و شهدا در بهشت هستند و بودن ارواح در بهشت منافاتی ندارد که هر وقت خدا بخواهد ارواح، متصل به بدن شوند. اکثر سلفیها می گویند که میت سلام را میشنود و نسبت به زائرش درک و علم دارد و سلام بر کسی خطاب میشود که دارای درک است؛ اما بعضی از وهابیت مثل البانی میگویند مرده سلام را نمی شنود. همچنین نسبت به رسیدن ثواب قرائت قران به میت، اکثر سلف حتی خود ابن تیمیه و ابن قیم میگویند ثواب قرائت قران به میت میرسد در مقابل بعضی از وهابیت معاصر مثل بن عثیمین و البانی میگویند ثواب قرائت به مرده نمیرسد و این عمل، عمل بدعی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد دیدگاه ابنتیمیه درباره یزید از منظر علمای اهلسنت
نویسنده:
سید مصطفی عبدالله زاده
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از مسائلی که ابنتیمیه و وهابیت با علمای اهلسنت مخالف هستند، مسئله نقش یزید در به شهادت رساندن امام حسین علیه السلام است؛ با تحقیقات انجام شده، بهدست میآید که یزید، برخلاف ادعای ابنتیمیه، دستور به کشتن امام حسین علیه السلام داد و با شهادت امام حسین علیه السلام، بسیار خوشحال شده بود. اهلبیت: نیز بهعنوان اسیر به شام فرستاده شدند و بعضی از علمای اهلسنت مانند ذهبی و آلوسی، یزید را ناصبی نامیدند. قیام امام حسین علیه السلام در مقابل یزید، حق و موافق شرع بوده است؛ برخلاف توهمات ابنتیمیه که معتقد است، در قیام امام حسین علیه السلام فساد بوده است. ابنتیمیه اعتقاد دارد، لعن یزید جایز نیست؛ در حالیکه بسیاری از بزرگان اهلسنت مثل احمد و اصحابش (خلال، عبدالعزیز، ابویعلی و ابنجوزی)، قائل به لعن یزید بودند و برای آن دلایلی ذکر کردهاند. یزید از جمله کسانی بود که اصرار بر گناه داشت و گزارشی مبنی بر توبه یزید در تاریخ ثبت نشده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید