جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
قهاری کرمانی , محمدهادی (استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه شهید باهنرکرمان، کرمان، ایران.)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 12
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه آیتالله معرفت درباره قاعده جری بر اساس روایات
نویسنده:
محمدهادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
قرآن چشمهای همیشه جاری در بستر زمان است که تشنگان حقیقت و هدایت از زلال آن سیراب گشته و هم چنان در گذر زمان، جاری و جاودانه است. یکی از مهمترین رموز جاودانگی قرآن، تطبیق و سرایتدادن مفاد آیات بر مصادیق جدید در گذر زمان است. از این عمل، تحت عنوان «قاعده جری» یا «قاعده جری و تطبیق» یاد میشود. آیتالله معرفت بر این باور است که قاعده جری، غیر از تأویل آیه میباشد؛ بنابراین بررسی و نقد این دیدگاه بر اساس روایات، اهمیت و ضرورت مییابد. ازاینرو، در این پژوهش با روش توصیفی – تحلیلی درصدد یافتن پاسخ این سؤال هستیم که آیا نظریه آیتالله معرفت مبنی بر نفی تأویلی بودن قاعده جری منطبق با روایات است؟ در این راستا ابتدا دیدگاه ایشان مطرح و سپس با استفاده از روایاتی که در آنها تأویل قرآن به مصادیقی توصیفشده که فراتر از سبب و مورد نزول آیات میباشند و نیز روایاتی که در آنها قاعده جری بهکاربرده شده و تصریحشده که این عمل، تأویل قرآن است، ادعای ایشان، نقد و اثبات شد که جری و تطبیق، یکی از انواع تأویل قرآن است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 185 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی تحلیلی جری و تطبیق از دیدگاه علامه طباطبایی
نویسنده:
محمدهادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تفسیر المیزان (علامه طباطبایی، قرآن به قرآن و اجتهادى)
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
چکیده :
در بسیاری از روایات، مفاد آیات قرآن بر مصادیق تطبیق شده است که این یکی از مهمترین رموز جاودانگی قرآن به شمار میرود. علامه طباطبایی بر اساس روایات، از این عمل تحت عنوان جری و تطبیق یاد کرده است. سؤال اصلی آن است که از نگاه علامه طباطبایی، روایات جری و تطبیق به چه گونههایی تقسیمشدنی است؟ روایات جری و تطبیق در تفسیر المیزان با روش توصیفیتحلیلی بررسی و مشخص شد که این مصادیق دو گونهٔ کلیاند: یا از مصادیق زمان نزول آیه است و برای آیه، مصادیقی در گذر زمان وجود دارد که مشابه مصادیق آیه در زمان نزول است یا اینکه از مصادیق زمان نزول آیه نیست، بلکه از مصادیق در گذر زمان آیه به شمار میروند. هریک از دو گونهٔ کلیِ یادشده، به سه گونه تقسیمشدنی است که به ترتیب عبارتاند از: مصداق باطنی آیه در زمان نزول، مصداق اطلاق یا عموم آیه در زمان نزول، مصداق اتمّ اطلاق یا عموم آیه در زمان نزول، مصداق باطنی آیه در گذر زمان، مصداق اطلاق یا عموم آیه در گذر زمان، مصداق اتمّ اطلاق یا عموم آیه در گذر زمان. البته در مواردی، علامه بر معنای باطنی آیه نیز جری و تطبیق اطلاق کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 251 تا 274
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انواع روایات تأویلی سوره یونس درباره امامعلی(ع)
نویسنده:
محمدهادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره یونس
چکیده :
یکی از آموزههای اهلبیت(ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچهای نو و هماهنگ با زمان به نام تأویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده میشود، دارای تأویلاند و بهترین راه دستیافتن به تأویل قرآن از طریق اهلبیت(ع) میباشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهلبیت(ع) بهعنوان عِدل قرآن بهشمار میروند. در بسیاری از روایات تفسیری اهلبیت(ع) به تأویل آیات قرآن پرداختهشده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سؤال است که در روایات تفسیری سوره یونس چه نوع تأویلاتی نسبت به امامعلی(ع) صورت پذیرفته است؟ در این راستا، روایات تأویلی مرتبط با امامعلی(ع) از بین روایات تفسیری سوره یونس استخراج گردید و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تأویل در این روایات درباره آن حضرت(ع) وجود دارد که عبارتاند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اتمّ اطلاق آیه. همچنین دونوع دیگر تأویل قرآن یعنی تحقق مفاد آیه و معنای آیه متشابه در روایات یادشده، مشاهده نشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 133 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی روایات تأویلی مرتبط با امیرمؤمنان(ع) در سوره مائده
نویسنده:
محمدهادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سوره مائده
چکیده :
یکی از آموزههای اهلبیت(ع) در بیان معارف قرآن کریم، گشودن دریچهای نو و هماهنگ با زمان به نام تأویل است. آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده میشود، دارای تأویلاند و بهترین راه دستیافتن به تأویلقرآن از طریق اهلبیت(ع) میباشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهلبیت(ع) بهعنوان عِدل قرآن بهشمار میروند. در بسیاری از روایات اهلبیت(ع) به تأویل آیات قرآن پرداختهشده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سؤال است که در روایات تأویلی سوره مائده چه نوع تأویلاتی نسبت به امیرمؤمنان(ع) صورت پذیرفته است؟ در این راستا، بر اساس معنای اصطلاحی تأویل قرآن در آیات و روایات، روایات تأویلی مرتبط با امامعلی(ع) از بین روایات تفسیری سوره مائده استخراج و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که چهار نوع تأویل در اینروایات درباره آن حضرت(ع) وجود دارد که عبارتاند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق) و مصداق اطلاق یا عموم آیه.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گونهشناسی روایات تأویلی سوره توبه درباره امام امیرالمؤمنین(ع)
نویسنده:
محمدهادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
آیات قرآن افزون بر آنچه از ظاهر آنها استفاده میشود، دارای تأویلاند و بهترین راه دستیافتن به تأویل قرآن از طریق اهل بیت: میباشد؛ زیرا طبق حدیث ثقلین، اهل بیت: به عنوان عِدل قرآن به شمار میروند. در بسیاری از روایات تفسیری اهل بیت: به تأویل آیات قرآن پرداخته شده است. این پژوهش در پی یافتن پاسخ به این سؤال است که در روایات تفسیری سوره توبه چه نوع تأویلاتی نسبت به امام امیرالمؤمنین7 صورت پذیرفته است؟ در این راستا، روایات تأویلی مرتبط با امام امیرالمؤمنین7 از بین روایات تفسیری سوره توبه استخراج گردید و با روش توصیفی- تحلیلی مشخص شد که پنج نوع تأویل در این روایات درباره آن حضرت7 وجود دارد که عبارتاند از: معنای باطنی آیه، مصداق باطنی آیه، مصداق آیه در گذر زمان (جری و تطبیق)، مصداق اتمّ اطلاق یا عموم آیه و تحقق مفاد آیه.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 126 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر مناهج البیان
نویسنده:
محمدهادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر فلسفی
چکیده :
در بین مدافعان تفسیر اجتهادی در مورد حیطه و دایره حجیت عقل در تفسیر قرآن، اختلافنظر وجود دارد؛ از جمله، اختلافی که بین مفسران وابسته به مکتب تفکیک و مخالفان آنها در این زمینه وجود دارد. مکتب تفکیک به دستگاه معرفتی اطلاق میشود که بر تفکیک و جداسازی قرآن، برهان و عرفان (نقل، عقل و کشف) اصرار دارد و معتقد است که اینها سه راه و منبع کسب معرفتاند که محصولات آنها هیچ ارتباطی با یکدیگر نداشته و نباید از دادههای هر یک از این منابع معرفتزا، برای فهم و تفسیر دادههای دو منبع دیگر بهره جست. در این مقاله به تبیین دیدگاههای آیةاللّٰه ملکی میانجی در تفسیر مناهج البیان به عنوان یکی از مدافعان مکتب تفکیک در زمینه قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر وحی پرداختهایم. ابتدا مراد از عقل و گونههای آن (عقل منبع و عقل مصباح) روشن گردید و بر اساس آن، تفسیر اجتهادی قرآن به سه گونۀ نقلگرا، عقلگرا و کشفگرا تقسیمبندی شد و با عنایت به اینکه عقل مصباح و کشف و شهود، تخصصاً از عنوان مقاله خارج بود، لذا بحث را در مورد قلمرو عقل منبع ادامه داده و به بررسی گونههای تفسیر اجتهادی عقلگرا یعنی بدیهیات عقلی، برهانهای عقلی، مبانی کلامی، فلسفی و علمی و ادراکات عقل عملی در مناهج البیان پرداختیم. نتیجه آن شد که غیر از مبانی فلسفی و علمی، سایر گونههای تفسیر اجتهادی عقلگرا در تفسیر مناهج البیان مطرح شده است. بنابراین از دیدگاه آیةاللّٰه ملکی قلمرو حجیت عقل منبع در تفسیر قرآن، شامل همه گونههای یادشده، غیر از مبانی فلسفی و علمی میباشد. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیلی توصیفی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 215 تا 240
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قلمرو حجیت عقلمنبع در تفسیر قرآن با تأکید بر تفسیر المیزان
نویسنده:
محمد هادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
نمایه مقاله
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
در بین مدافعان تفسیر اجتهادی در مورد حیطه و دایره حجیت عقل در تفسیر قرآن، اختلاف نظر وجود دارد. در این تحقیق برآنیم تا قلمرو حجیت عقلمنبع را در تفسیر المیزان بهعنوان یکی از مهمترین تفاسیر اجتهادی فریقین بررسی نماییم. برای تحقق این منظور، ابتدا مراد از عقل و گونههای آن (عقلمنبع و عقلمصباح) روشن گردید، و بر اساس آن تفسیر اجتهادی قرآن به سه گونه نقلگرا، عقلگرا و کشفگرا تقسیمبندی شد، و با عنایت به این که عقلمصباح و کشف و شهود، تخصصاً از عنوان مقاله خارج بود، لذا بحث را در مورد قلمرو عقلمنبع ادامه داده و به بررسی گونههای تفسیر اجتهادی عقلگرا یعنی بدیهیات عقلی، برهانهای عقلی، مبانی کلامی، فلسفی و علمی و مدرکات عقل عملی در المیزان پرداختیم. نتیجه آن شد که همه گونههای تفسیر اجتهادی عقلگرا در تفسیر المیزان مطرح شده است؛ بنابراین از دیدگاه مؤلف المیزان قلمرو حجیت عقلمنبع در تفسیر قرآن، شامل همه گونههای یادشده میباشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت واژه «علیّاً» در آیه ۵۰ سوره مریم بر نام امیرمؤمنان علیهالسلام
نویسنده:
محمدهادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
یکی از سؤالات مهمی که دغدغه فکری بسیاری از مسلمانان میباشد این است که چرا نام امیرمؤمنان امامعلی(ع) در قرآن نیامده است؟ بسیاری از علمای شیعه نیز پاسخهای متعددی به این سؤال دادهاند و گویا پذیرفتهاند که در قرآن نام آن حضرت بیان نشده است. همچنین در بین اکثر مفسران شیعه و اهلسنت، مقبول و مشهور است که نام امام علی(ع) آشکارا در قرآن ذکر نشده است. در این مقاله برآنیم تا نشان دهیم دلالت واژه «علیّاً» در آیه ۵۰ سوره مریم بر اسم خاص امیرمؤمنان(ع) قویتر از دلالت آن بر معنای لغوی «علیّاً» است؛ زیرا روایات متعدد در منابع روایی فریقین، شواهدقرآنی و قواعدنحوی، دلالتکلمه «علیّاً» درآیه مذکوربر نام امامعلی(ع) را تأیید میکند. البته این سخن بدین معنا نیست که معنای لغوی «علیّاً» در آیه یادشده، لزوماً نادرست است؛ بلکه بنا بر احتمال ضعیفتر میتواند صحیح باشد. روش تحقیق توصیفی- تحلیلی است
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 93 تا 117
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاحظاتی بر دیدگاههای آیت الله معرفت درباره متشابه
نویسنده:
محمد هادی قهاری کرمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 187 تا 208
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسي تطبيقي روايات تفسيري فريقين - شيعه و اهل سنت - در بارة امام مهدي (عج)
نویسنده:
محمد هادي قهاري کرماني
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
قم : مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، دانشکده اصول دين,
زبان :
فارسی
چکیده :
آنچه پيش رو داريد رسالهاى است در زمينه »بررسى تطبيقى روايات تفسيرى فريقين درباره امام مهدى (عج)« كه در يك مقدمه وچهار فصل تنظيم وتدوين شده است. در مقدمه رساله به شش مطلب پرداخته شده است كه عبارتند از: موضوع پژوهش، هدف پژوهش، ضرورت پژوهش، پيشينه پژوهش، روش پژوهش ومحدوديتهاى پژوهش. فصل اوّل مربوط به كليات ومبانى بحث است كه به چهار موضوع پرداخته شده است. اين موضوعات به شرح زير مىباشد: معناشناسى تفسير، معناشناسى تأويل، بررسى حجيت سنت اهل بيت (ع) در تفسير قرآن وبررسى حجيت قول صحابه در تفسير قرآن. ضرورت مطرح كردن مباحث معناشناسى تفسير وتأويل اين است كه در بسيارى از روايات تفسيرى علاوه بر تفسير آيات، تأويل يا مصاديقى از آيه نيز مطرح شده كه در نگاه اوليه با ظاهر آيه مطابقت ندارد اما با دقت وامعان نظر مىتوان به ارتباط آنها با آيه پى برد؛ همچنين با عنايت به اين كه براى واژه تأويل، معانى متعددى مطرح شده است در بخش معناشناسى تأويل مشخص نمودهايم كه منظور ما از تأويل در اين رساله كدام معنا است. اكثر روايات تفسيرى در مصادر شيعه از اهل بيت (ع) كه عدل قرآن هستند صادر شده است بنابراين بحث درباره حجيت سنت اهل بيت (ع) درباره تفسير قرآن اجتنابناپذير است. در بخش سوم با ادله قرآنى وروايى اثبات شده كه هر آنچه اهل بيت (ع) درباره معارف قرآن بيان كردهاند گو اينكه از لسان جدّ بزرگوارشان رسول مكرم اسلام (ص) نقل شده است وهيچ تفاوتى ندارد. در بخش چهارم (از فصل اوّل) به حجيت قول صحابه در تفسير پرداخته شده است. ضرورت اين بحث از آن جا روشن مىشود كه در منابع روايى اهل سنت احاديثى از صحابه (وتابعين) در تفسير قرآن به چشم مىخورد كه شيوه برخورد با اين احاديث در اين قسمت بررسى شده است بدين گونه كه حديثى كه از صحابى (وبه طريق اولى از تابعى) نقل مىشود - اعم از تفسيرى يا غير تفسيرى - بايد مورد نقد سندى ودلالى قرار گيرد. همچنين اجتهادها واستنباطهاى صحابه در تفسير بايد با قرآن وسنت قطعيه محك بخورد ودر صورت موافقت با آنها پذيرفتنى است. در فصل دوم به بررسى آياتى پرداخته شده است كه هر دو فريق - شيعه واهل سنت - در ذيل آنها رواياتى تفسيرى درباره امام مهدى (عج) نقل كردهاند. اين آيات كه تعدادشان بالغ بر هشت آيه مىباشد به ترتيب از ابتدا تا انتهاى قرآن به صورت ذيل بررسى شدهاند: ابتدا واژگان دشوارياب آيات با استفاده از كتب معتبر لغوى تشريح شده است؛ سپس ديدگاه تفسيرى مفسران شيعه واهل سنت درباره آيات با استفاده از تفاسير معتبر فريقين مطرح گرديده است؛ در مبحث ديدگاه تفسيرى شيعه از چهار تفسير تبيان، مجمع البيان، الميزان ونمونه ودر مبحث ديدگاه تفسيرى اهل سنت از چهار تفسير كبير فخر رازى، كشاف زمخشرى، تفسير قرطبى وروح المعانى آلوسى بهره گرفته شده است؛ آن گاه روايات تفسيرى فريقين در ذيل اين هشت آيه را كه مجموعاً 44 روايت از شيعه و65 روايت از اهل سنت مىباشد به صورت دسته بندى شده نقل كردهايم ودر پايان به بررسى مقارنهاى وتطبيقى اين روايات از نظر محتوا وسند دست زدهايم. فصل سوم مربوط به آياتى است كه در ذيل آنها فقط در منابع روايى اهل سنت رواياتى تفسيرى درباره امام زمان (ع) نقل شده است. تعداد اين آيات، 6 آيه وتعداد روايات اهل سنت در ذيل آنها 34 روايت است كه فهرست آنها در جدول انتهاى رساله آمده است. در اين فصل نيز همچون فصل دوم مراحل چهارگانه تشريح واژگان دشوارياب، ديدگاه تفسيرى فريقين، نقل روايات تفسيرى به صورت دسته بندى شده وبررسى روايات از حيث محتوا وسند تبيين شده است. در فصل چهارم از 362 آيه كه در ذيل آنها تنها در مصادر روايى شيعه، رواياتى تفسيرى درباره امام مهدى (عج) وارد شده است وهمچنين تعداد اين روايات در ذيل هر آيه فهرستى به صورت جدول ارايه شده است. در مجموع تعداد 8 آيه در منابع روايى فريقين وجود دارد كه در ذيل آنها رواياتى تفسيرى درباره موضوع مهدويت نقل شده؛ همچنين 6 آيه مشاهده شد كه در ذيل آنها فقط در منابع روايى اهل سنت رواياتى تفسيرى در اين باره آمده؛ وتعداد 362 آيه وجود دارد كه در ذيل آنها فقط در منابع روايى شيعه روايات تفسيرى درباره امام زمان ومسايل مرتبط با آن حضرت آورده شده است. بنابراين تعداد آيات مربوط به موضوع مهدويت بالغ بر 367 آيه مىباشد. در پايان لازم مىدانم كه مراتب تقدير وتشكر خود را از مؤسس ورييس محترم دانشكده اصول الدين علامه عسكرى كه با تأسيس اين دانشكده موجبات مسرّت عاشقان قرآن واهل بيت (ع) را فراهم نمودند وهمچنين استاد محترم راهنما حجة الاسلام والمسلمين دكتر فتحاله نجارزادگان واستاد محترم مشاور حجة الاسلام والمسلمين مهدى مهريزى كه با مطالعه اين رساله، اين جانب را از نظريات سودمند خود بهرهمند ساختند ابراز نموده وبراى همه آنها از خداوند منان طول عمر وتوفيق روز افزون در خدمت به اسلام ومسلمين خواستارم ونيز پيشاپيش از صاحب نظران ودانشورانى كه رساله را مورد نقد ونظر خود قرار دهند و با بيان نقايص اين مجموعه، ثمره دلپذير چنين تلاشى را به بار نشانند، سپاسگزارم.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 12
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید