جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
Humiliation and Analysis of its Conceptual Relationship with Spiritual Voyage
نویسنده:
کنانه مصطفی، یزن علی، عثمان ویندی انجای
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: ذلت یا ذلت در اصل واژه ای قرآنی است و تمام موضوعات قرآنی مورد توجه و اهمیت عرفا بوده است. معروف است که ویژگی‌های ستودنی و منش فضیلت‌انگیز در عرفان، هر دو از مهم‌ترین امور مربوط به سیر صعودی به سوی پروردگار است. ذلت یکی از اخلاق عرفانی است که در سفر و حرکت الی الله مؤثر است. خواری و خواری نفس برای اطاعت از اوامر خداوند متعال و دوری از گناهان بهتر از نماز و روزه است که به وسیله آن مسافر در مسیر معنوی به پروردگارش نزدیک شده و او را به عزت واقعی می رساند که تنها چیزی است که مرتبط با آن است. عزت خدا و رسولش و مؤمنان. لازم به ذکر است که بر سر راه مسافر به سوی خدا حجاب‌های معنوی وجود دارد که ذلت‌آمیز آن را نیز دارد و حجابی از سوی خداوند متعال امتحانی است که بندگان خود را با آن امتحان کرده است. روش توصیفی- تحلیلی این تحقیق به توصیف ماهیت ذلت می‌پردازد، نه به معنای آشنا و ردپای آن در سفر مسافر الی الله. در این تحقیق به نكات بسیار مهمی می پردازیم كه از آنها سرازیر شدن معرفت خداوند به ذلیل كننده نفس در راه خدا، یكی از بارزترین آثار ذلّت آمیز در زندگی عرفانی سالک و چگونگی هنجار دنیوی در تعریف است. ماهیت ذلت با ماهیت الهی که مبتنی بر تسلیم و تسلیم کامل در برابر اوست کاملاً متفاوت است.
صفحات :
از صفحه 59 تا 81
شهود عرفاني بين علم حصولي و علم حضوري از ديدگاه ابن‌عربي
نویسنده:
عثمان ويندي انجاي ، ابوالفضل كياشمشكي
نوع منبع :
نمایه مقاله
چکیده :
هدف مقالة پيش‌رو اين است که رابطة شهود عرفاني و علم حضوري را با توجه به نصوص ابن‌عربي بررسي و نقد کند. ازاين‌رو، سؤال آن از اين ‌قرار است: آيا دليلي، به‌ويژه از ابن‌عربي، بر حضوري بودن شهود عرفاني در دست داريم؟ بديهي است که روش اين بحث بايد استقرايي، همراه با تحليل باشد تا همة نصوص مربوطه از لحاظ دلالت، تحليل و بررسي شود. ضرورت اين بحث، به سبب رابطة تنگاتنگ شهود و علم حضوري در ذهن بسياري از پژوهشگران، آشکار است. پيشنهاد مقاله، با توجه به ضعف شواهد ديگر، اين است که حضوري بودن شهود عرفاني را مي‌توان از لحاظ تأمل در معناي لغوي آن فهميد؛ وگرنه حصولي بودن آن، طبق نظر ابن‌عربي متعين مي‌شود؛ ولي نه هر علم حصولي؛ بلکه علم حصولي‌اي که از جنس علم حدسي است. تفسير شهود به علم حدسي، هم با مفهوم القا سازگار است و هم با ديدگاه عرفاي پيش از ابن‌عربي کاملاً هماهنگ است.
  • تعداد رکورد ها : 2