جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
پور ابراهیم, شیرین ( دانشیار گروه زبانشناسی، دانشکده ادبیات فارسی و زبانهای خارجی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران)
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 10
عنوان :
ارزیابی فرضیه شناختِ بدنمند در شکلگیری مفهوم «مالکیت» در زبان قرآن
نویسنده:
زهرا مواظبی ، ابراهیم ابراهیمی ، شیرین پورابراهیم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
چکیده :
شناختِ بدنمند یکی از چارچوبهای نظری در علومشناختی است که بر اساس آن، شناخت امری جسمانی شده است که از طریق تعامل بین بدن، محیط و ذهن شکل میگیرد. این مقوله با بسیاری از مفاهیم انتزاعی قرآن که «مالکیت» یکی از مهمترین آنها است در ارتباط است. در پژوهش حاضر کوشش شده است با شیوة توصیفی– تحلیلی و با رویکرد معناشناسی شناختی، تأثیر شناخت بدنمند در شکلگیری مفهوم انتزاعی «مالکیت» در زبان قرآن مورد سنجش و ارزیابی قرار گیرد. دادههای بررسی شده در این پژوهش عناصر واژگانی مرتبط با اعضای بدن و افعال مرتبط با این اعضا است که برای اشاره به مالکیت استفاده میشدند. نتایج بهدستآمده از این پژوهش نشان میدهد که شناخت و درک مفهوم مالکیت و انواع آن در زبان قرآن به تجربه جسمانی و فعالیتهای بدنی انسان وابسته است و دانشِ تجربی انسان از اعضای بدنش، مانند دست، پا، سر، دهان و کنشهای مرتبط با آن، مانند: گرفتن، ساختن، کسبکردن، به چنگانداختن، ایستادن و خوردن، مبنای نگاشت استعاری برای شناخت مفهوم انتزاعی مالکیت بر مبنای استعاره مفهومی " رابطة انتزاعی به مثابة رابطة عینی» در زبان قرآن میباشد که میتواند به درک بهتری از این مفهوم در قرآن و ارتقای دانش ما در این زمینه کمک کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 99
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش آمیختگی مفهومی در ساخت معنی ضربالمثلهای حوزۀحیوانات نهجالبلاغه
نویسنده:
شیرین پورابراهیم ، سید محمود میرزایی الحسینی ، طیبه فتحی ایرانشاهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
نظریۀ آمیختگی مفهومی فوکونیه و ترنر (2002) یکی از نظریات مطرح در معناشناسی شناختی است که به نقش تلفیق فضاهای ذهنی در پیوستگی و ساخت معنا معتقد است. بهاعتقاد آندرسون (2013)، این نظریه میتواند مبنایی برای شناخت ابعاد فرهنگی، شناختی و بافتی ساخت معنا در ضربالمثلها باشد. نهجالبلاغه یکی از مهمترین کتب دینی است که در آن ضربالمثلهای زیادی از زبان امام علی (ع) بیان شدهاست. پژوهش حاضر به بررسی نحوۀ معنیسازی پنج ضربالمثل حوزۀ حیوانات از کتاب نهجالبلاغه میپردازد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی و براساس انگارۀ معنایی آندرسون (2013) است. سؤالات عبارتند از: چگونه میتوان نظریه آمیختگی مفهومی را بر ضربالمثلهای حوزۀ حیوانات نهجالبلاغه تطبیق داد؟و، معانی موقعیتی چگونه قادرند در موقعیتهای جدید سیاسی-تاریخی- فرهنگی مشابه تکثیر و اجرا شوند؟ نتایج تحقیق نشانگر معانی کنشیِ هشدار، تحذیر، تقبیح، توصیف و سرزنش برآمده از آمیختگی مفهومی دو حوزۀ حیوان و انسان است که با پیامهای اخلاقی – اجتماعی- سیاسی نهج البلاغه مطابقت دارد؛ ابتدا حوزه انسان و حیوان از طریق رابطۀ قیاس در فضای عام به هم مرتبط میشوند و بهواسطۀ استعارۀ [انسان حیوان است] فضای آمیخته و معنای پایه شکل میگیرد. سپس معنای پایه با معنای ارجاعی تلفیق و معنای موقعیتی را میسازد. نهایتاً، معنای ضربالمثل بهصورت یک کنش در موقعیتهای کاربردی شکل میگیرد و معنای کنشی ظاهر می شود. معانی موقعیتی این ضربالمثلها در موارد مشابه تاریخی قابلتکرار است و باعث میشود خوانشهای متن بر بینهایت موقعیت اجتماعی-فرهنگی -سیاسیِ بالقوه کاربرد داشتهباشد. این امر میتواند دلیلی بر پویایی معانی نهجالبلاغه باشد که در موقعیتهای آنی شکل میگیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 23
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معناشناسی رابطه «مالکیت » در قرآن کریم با تکیه بر نظریه استعاره مفهومی
نویسنده:
زهرا مواظبی ، ابراهیم ابراهیمی ، شیرین پورابراهیم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
چکیده :
«مالکیت» رابطهای یک سویه است که میان مالک و مملوک وجود دارد و در آن مملوک همواره قائم به مالک است. گستردگی بحث پیرامون این رابطه سبب شده است که دانشمندان علوم مختلف از دریچههای متفاوتی به آن بپردازند. یکی از علومی که میتواند در این زمینه راهگشا باشد، معناشناسی شناختی است که با کمک الگوهای شناختی زبان میتواند فرایند فهم این رابطه را تسهیل نماید. به نظر میرسد مالکیت در زبان قرآن از الگوی استعاری تبعیت میکند؛ الگویی که در آن، مفهومی عینی، ویژگیهای خود را بر مفهومی انتزاعی منطبق میکند تا درک آن را تسهیل نماید. بدین منظور از چارچوب نظریه استعاره مفهومی برای تحلیل روابط مالکیت در زبان قرآن بهره برده شده است. هدف از به کارگیری استعاره مفهومی، سنجش و ارزیابی کارکردِ استعاری واژگان حوزه مبدأ در مفهومسازی و توصیف حوزه انتراعی مالکیت در قرآن کریم میباشد تا از این رهگذر، از یک سو کارکرد شناختی و تبیینی استعاره را در درک رابطه مالکیت نشان دهد و از سوی دیگر فرایند ساخت معانی ثانوی و همچنین اَبعاد این رابطه انتزاعی را در قالب استعاره ترسیم نماید . برای دستیابی به این هدف، تمامی آیهها با کلیدواژههای مربوط به مالکیت در واحد واژگانی و دستوری شناسایی، استخراج و در قالب نظریه استعاره مفهومی لیکاف و جانسون و در چارچوب زبانشناسی شناختی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و در نهایت با توجه به معانی واژگان و تفاسیر، مفهوم آیات مربوطه، تبیین و تحلیلِ شناختی به دست آمده ارائه گردیده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که استعارهها کارکردی تبیینی دارند، نظامند هستند و بر پایه مجموعه ای از تجربیات بشر شکل گرفتهاند؛ از جمله میتوان به روابط تجربی، بنیانهای فرهنگی اشاره کرد. با کشف لایههای معنایی جدید در پرتو استعاره مفهومی میتوان به فهم دقیقتری از حوزه مفهومی مالکیت رسید که دستیابی به آن بدون بهرهگیری از تحلیل شناختی امکانپذیر نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دلالت یابی آیۀ«مودت» مبتنی بر رویکرد «شناختی»
نویسنده:
سیده فاطمه کیایی ، شیرین پور ابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
آیه مودت
,
آیه مودت
,
آیه مودت
چکیده :
آیه 23 سوره مبارکه شوری:«ذلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى وَ مَنْ یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَزِدْ لَهُ فِیها حُسْناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ» معروف به آیه مودت، در فراز میانیاش از مخاطبان درخواست میکند که به قربی مودت نمایند:«الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبى». در تفسیر این فراز دیدگاههای مختلفی مطرح شده که رویکرد غالب در اکثر آنها نقلی و برونمتنی است و کمتر موردی یافت میشود که به قرینهای درون متنی استناد شده باشد. این موضوع نگارنده را بر آن داشت به ارزیابی قابلیت متن در ارائه چنین قرائنی بپردازد. در راستای بررسی این شاخصه، بهنظررسید اقدام هنجارگریزانه متکلم در برقراری نسبت بین دو مقوله «مودت» و «قربی» با استفاده از حرف اضافه «فی»، شاید بتواند بهعنوان قرینهای درونمتنی ایفای نقش نماید؛ این رو نوشتار حاضر با استناد به منابع کتابخانهای و با روش توصیفی- تحلیلی با هدف بررسی پیامدهایی که این نسبتسازی بهلحاظ بار معنایی بهعبارت حمل میکند سامان یافت. از آنجا که برای وقوف به بار معنایی برآمده از این نسبتسازی اطلاع از معانی حرف اضافه «فی» لازم مینمود، از انگاره شناختی برای این مهم استفاده گردید، الگویی که بهدلیل روشننمودن مبنای تجربی ساختارهای مفهومی، تبیین گویاتری از معانی آنها ارائه میدهد. با مطالعه الگوی شناختی و نحوه کاربست آن در معناشناسی حرف اضافۀ «فی» بهتدریج این فرضیه در ذهن قوت گرفت که با نظرداشت به قابلیتهای کارکردی که انگاره شناختی درباره معنای حرف اضافه «فی» میشناساند، دیدگاه دال بر مودتورزی به ائمه، میتواند بهعنوان دیدگاهی با قرینهپذیری درونمتنی مطرح گردد؛ از این رو در نوشتار پیشرو درصدد طرح و تقویت این فرضیه هستیم که اگر متکلم درصدد بیان محبتورزی به ائمه میبود، بهاحتمال زیاد در صورتبندی مقصود خود، از تعبیری مشابه عبارت همین آیه یعنی «الموده فی القربی» استفاده میکرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 200
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آیۀ اکمال و دلالت آن بر واقعۀ غدیر: تحلیل بر اساس ویژگی دستوری «گذرایی»
نویسنده:
سیده فاطمه کیایی ، شیرین پور ابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حدیث غدیر
چکیده :
آیة سوم سوره مائده «الْیَوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً» معروف به آیۀ «إکمال» از جمله آیاتی است که مفسران در باب مراد متکلم از کمالیافتگی دین در آن اختلاف نظر دارند. در میان قرائتهای مختلفی که از کمالیافتگی دین در میان مفسران وجود دارد، دو خوانش وجود دارد که یکی «کمال دین» را بر «جامعیت» که محصول اتمام نزول فرامین وحیانی است، حمل مینماید و دیگری آن را بر «جاودانگی دین» با امر ولایت، منطبق میداند. با توجه به اینکه دو قرائت مذکور متکی بر قرائن برونمتنی از جمله شأن نزول و مستندات روائی است، نگارندگان به دنبال کشف قرائنی برآمدند که بتواند رهیافتی درونمتنی برای ترجیح یکی از دو برداشت پیشگفته نسبت به دیگری را ساماندهد. در نوشتار پیشرو به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع کتابخانهای سعی شده با تکیه بر شاخصهای گذرایی به عنوان یک مقوله دستوری، در جهت پیشبینی امکان زبانیشدن یک رویداد در قالببندی گذرا، استفاده نماییم. با توجه به «گذراییِ» ساختار آیه اکمال، اگر دو رویداد جامعیت و ولایت را ابتدا از منظر معنایی واکاوی کنیم و سپس شاخصهای مفهومی آن دو را منطبق با رویکرد نقشیِ مبتنی بر گذرایی پیوستاری تعیین نماییم، به نظر میرسد در نهایت میتوان پیشبینی کرد کدامیک از این دو رویداد احتمال بیشتری داشته که در ساختی گذرا ظاهر شود. دستاورد کلی مبین آن است که واقعة غدیرخم دارای شرایط مساعدتری برای تبلور در قالببندی گذرا است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهومسازی عشق در غزلیات شمس و بررسی ارتباط آن با مضامین قرآنی از دیدگاه معنیشناسی
نویسنده:
لیلا ولی زاده پاشا ، محبوبه مباشری ، شیرین پور ابراهیم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
مراجع
متن
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
زبان دین کانون شکلگیری بسیاری از استعارهها و راهیابی آن به ادبیات است. ادبیات بهویژه ادبیات عرفانی، از مفاهیم دین و مفهومسازی های قرآنی تأثیر پذیرفته است. این مقاله باتوجهبه استعارههای مفهومی، مفهومسازی عشق را در شعر مولانا و تأثیر آن را از قرآن بررسی میکند. استعارة مفهومی یکی ازمهمترین مباحث زبانشناسی شناختی است. با نظریة استعارة مفهومی میتوان جنبههای بینامتنیت شعر مولانا با قرآن را از زاویهای شناختی بررسی کرد. هدف این پژوهش، بررسی میزان تأثیرپذیری مولانا از قرآن در مفهومسازی عشق است که با تطبیق مفهوم انتزاعی عشق در غزلیات شمس و قرآن به شیوة تحلیلی ـ توصیفی به انجام میرسد. به همین سبب همة استعارههای عشق در سی غزل از غزلیات شمس و نیز بسیاری از آیات قرآنی با مفهوم محبت استخراج شد تا به این پرسش پاسخ داده شود که مولانا در غزلیات از چه استعارههایی برای مفهومسازی عشق استفاده کرده و تا چه حد از استعارههای قرآنی بهره برده است. نتیجة بررسی نشان میدهد که در هر دو اثر، استعارة کلان «خداوند معشوق است» وجود دارد. در گفتمان ادبی ـ شعریِ شمس، چهار استعارة «عشق کلید است»، «عشق سفر است»، «عشق گیاه است» و «عشق سلطنت است» شناخته شد. حوزههای مبدأ نامبرده و نوع نگاشتها بیانگر تأثیر عمیق قرآن بر زبان غزلیات شمس است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
انسانانگاری مفاهیم مجرد در زبان قرآن از دیدگاه شناختی
نویسنده:
شیرین پورابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
مراجع
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
تفاوت نظریههای سنتی و نظریة معنیشناسی شناختی در مطالعة انسانانگاری اشیاء و پدیدهها این است که در نظریههای سنتی این فرایند، فرایندی زبانی و در نظریههای شناختی، فرایندی مفهومی و زیرمجموعة استعارههای وجودی است. همچنین در این نظریه سازوکار شناختی آن به تفصیل و با ذکر جزئیات انطباق مفهومی، بررسی میشود. در مقالة حاضر با برگرفتن رویکرد دوم انسانانگاری، مفاهیم مجرد در زبان قرآن بررسی شناختی میشود. درواقع پرسش اصلی تحقیق این است که در زبان قرآن کدام مفاهیم غیرانسانی با کمک مؤلّفههای معنایی مربوط به انسان بیان شده است. همچنین چگونه میتوان به الگویی واحد در ترسیم رابطههای مفهومی موجود میان انسان و غیرانسان در زبان قرآن پرداخت. دادههای تحقیق شامل همه عبارات قرآنی است که طبق اصول نظریة لیکاف و جانسون (1980) شامل مؤلّفههای مفهومی مرتبط با انسان برای مفهومسازی غیرانسان است. پس از بررسی دادهها مشخص میشود که در زبان قرآن برای بیان مفاهیم انتزاعی، از مفهوم عینی «انسان و شخص» استفاده میشود. همچنین در همه مفهومسازیهای غیرانسان به انسان اصول رایج نظریة استعارة مفهومی تأیید میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 188
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ساختار روایی داستان حضرت موسی (ع) در سوره اعراف
نویسنده:
شیرین پور ابراهیم، فردوس آقاگلزاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اراک: دانشگاه اراک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حضرت موسی (ع)
,
الگوی حل مساله
,
زبان شناسی
,
داستان حضرت موسی (ع) در قرآن
,
زبانشناسی متن
کلیدواژههای فرعی :
قصص قرآن کریم ,
گوساله پرستی بنی اسراییل ,
چکیده :
در رویکردهای نوین به زبان مهمترین هدف مطالعات زبانی، توصیف ارتباط از راه رخدادهای زبانی در سطوح مختلف از جمله متن است. زبان قرآن، از رویکردهای مختلف زبانی و در برخی سطوح مورد مطالعه قرار گرفته است، هرچند در سازمان متن قرآن در چارچوب نظریات جدید زبانشناسی، مورد بررسی قرار نگرفته است. این تحقیق مطالعه موردی سازمان متن روایی "حضرت موسی"، در سوره اعراف، بر اساس الگوی حل مسأله مایکل هوئی (2001) است. سه مسأله اصلی، یعنی ظلم و کفر فرعون، رسیدن حضرت موسی (ع) به یقین قلبی و نافرمانی و بتپرستی قوم بنیاسرائیل از ارکان این داستان هستند. در روایت مذکور، پاسخهای متعددی برای حل مسأله نخست از سوی خداوند و حضرت موسی (ع) ارائه میشود که در برخی موارد، ارزیابی آنها مثبت اما نتیجه آن منفی است. طرح نهایی برای رسیدن به راه حل این مسأله، پس از طی چرخهای نسبتاً طولانی، طرح کشتن فرعون و پیروانش است که با موفقیت انجام میشود. مسأله دوم، بدون طی کردن چرخه طولانی و تنها با دو پاسخ حل میشود، اما در پاسخ به مسأله سوم طرحها یا پاسخهای ناموفق ارائه میشود که ارزیابی از آن منفی و نتیجه آن در برخی موارد مثبت و در برخی موارد منفی است در این مسأله داستان حاوی مسائل تبعی دیگری است که بعضاً حل نشده یا به عنوان پیامد منفی اعمال شخصیتهای داستان باقی میماند. میتوان گفت هرچند الگوی حل مسأله هوئی ساختار داستان را خوب پیشبینی میکند اما در برخی داستانها مثل روایات دینی، مسأله به طور قاطع حل نمیشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 72 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چندمعنایی واژه «ید» در متون دینی در پرتو نظریه استعاره شناختی
نویسنده:
شیرین پورابراهیم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
کلیدواژههای اصلی :
چندمعنایی
,
معنی شناسی شناختی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
توسیع معنایی
,
نظریۀ استعارة معاصر
,
زبان دین
چکیده :
در متون دینی و ارتباط آن با استعاره و « ید » مقالۀ حاضر به بررسی چند معناییِ واژه مجازشناختی پرداخته است. بدین منظور عبارات استعاری موجود در زبان قرآن و ادعیه، بویژه صحیفه سجادیه که بر این واژه و کنش های آن دلالت داشتند، جمع آوری و بررسی شده است تا مشخص شود که چگونه می توان با اتکا به نظریۀ استعاره مفهومی و مجاز مفهومی، استعاره های را تبیین کرد، و نیز اینکه تحلیل شناختیِ « دست » زبانی مذکور و روابط موجود در معانی واژه چندمعنایی در زبان دینی، چه کمکی به درک مفاهیم متون دینی می کند. برای تحلیل داده های مذکور، از اصول نظریۀ لیکاف و جانسون استفاده شد و مشخص گردید که معانی واژه دست، ارتباطی مجازی، استعاری (جهتی و ساختاری) دارند و معنای اصلی، به دلیل کاربردهای استعاری و مجاز مفهومی، دچار توسیع های معنایی، و در نتیجه چندمعنایی شده است. هرچند تاکنون تحلیل های مختلفی در مورد چندمعنایی و فرایند چگونگی ایجاد آن ارائه شده است، اما به نظر می رسد تحلیل شناختی، منسجم تر از تحلیل های پیشین می تواند به ارتباط معانی یک کلمۀ چند معنا بپردازد و باعث درک بهتر و شفاف تر معانی انتزاعی دینی خواهد شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی معنی شناختی مکانی شدگی مفاهیم انتزاعی در زبان قرآن
نویسنده:
پورابراهیم شیرین, گلفام ارسلان, آقاگل زاده فردوس, کردزعفرانلوکامبوزیا عالیه
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
کلیدواژههای اصلی :
زبان قرآن
,
نظریه شناختی لیکاف- جانسون
,
استعاره جهتی
,
مکانی شدگی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
چکیده :
لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (PDF) مراجعه فرمایید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 10
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید