جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
زیبایی‌شناسی فلسفی و تاریخ‌ زیبایی‌شناسی جدید [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
لوینسون جرولد، پل گایر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press, USA ,
چکیده :
هنر حاصل ذوق، حس زیباشناختی هنرمند، تجربه‌ها و آموخته‌های او است. هنرمند در این مسیر، در تعامل با هنر ودانش اقوام و ملل دیگر، بر غنای تجربۀ خود می‌افزاید و افق دید خویش را می‌گستراند و از این رهگذر آثار و اندیشه‌های هنری به منصۀ ظهور می‌رسند و میراث هنری شکل می‌گیرد. این میراث هنری جلوۀ تلاش هنرمندان، اندیشمندان و انسان‌هایی است که در آفرینش اثری زیبا سهم داشته‌اند. در واقع، آن‌چه به منزلۀ دست ساخته‌ای انسانی در قالب بنایی عظیم، مجسمه‌ای زیبا، تابلوی نقاشی‌ای چشم‌نواز و خطوط اسرارآمیز خودنمایی می‌کند، تحت تاثیر انگاره‌ها و اندیشه‌های رایج در تمدن‌های گوناگون بشری است. مهم آن است که این میراث، شناخته شود و ابعاد گوناگون هنری، فلسفی، تاریخی، جامعه‌شناختی، انسان‌شناختی و... آن تحلیل و بررسی می‌شود. زیبایی‌شناسی آن بخشی از فلسفه است که به پژوهش مفهومی و نظری در زمینۀ هنر و تجربۀ زیبایی‌شناختی اختصاص دارد. کتاب حاضر حاوی دو مقاله از مجموعه مقالات زیبایی‌شناسی آکسفورد با موضوع مروری اجمالی بر زیبایی‌شناسی فلسفی (اثر جرولد لوینسون) و تاریخ زیبایی‌شناسی جدید (نوشتۀ پل‌گایر) است.
زیبایی‌شناسی فلسفی و تاریخ‌ زیبایی‌شناسی جدید
نویسنده:
لوینسون جرولد، پل گایر؛ ترجمه: فریبرز مجیدی
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تالیف ترجمه و نشر آثار هنری متن,
چکیده :
هنر حاصل ذوق، حس زیباشناختی هنرمند، تجربه‌ها و آموخته‌های او است. هنرمند در این مسیر، در تعامل با هنر ودانش اقوام و ملل دیگر، بر غنای تجربۀ خود می‌افزاید و افق دید خویش را می‌گستراند و از این رهگذر آثار و اندیشه‌های هنری به منصۀ ظهور می‌رسند و میراث هنری شکل می‌گیرد. این میراث هنری جلوۀ تلاش هنرمندان، اندیشمندان و انسان‌هایی است که در آفرینش اثری زیبا سهم داشته‌اند. در واقع، آن‌چه به منزلۀ دست ساخته‌ای انسانی در قالب بنایی عظیم، مجسمه‌ای زیبا، تابلوی نقاشی‌ای چشم‌نواز و خطوط اسرارآمیز خودنمایی می‌کند، تحت تاثیر انگاره‌ها و اندیشه‌های رایج در تمدن‌های گوناگون بشری است. مهم آن است که این میراث، شناخته شود و ابعاد گوناگون هنری، فلسفی، تاریخی، جامعه‌شناختی، انسان‌شناختی و... آن تحلیل و بررسی می‌شود. زیبایی‌شناسی آن بخشی از فلسفه است که به پژوهش مفهومی و نظری در زمینۀ هنر و تجربۀ زیبایی‌شناختی اختصاص دارد. کتاب حاضر حاوی دو مقاله از مجموعه مقالات زیبایی‌شناسی آکسفورد با موضوع مروری اجمالی بر زیبایی‌شناسی فلسفی (اثر جرولد لوینسون) و تاریخ زیبایی‌شناسی جدید (نوشتۀ پل‌گایر) است.
دانشنامه فلسفه استنفورد زیبایی‌ شناسی آلمانی
نویسنده:
پل گایر، هانا کینز بورگ، استیون هولگیت، ایئن تامسون، نیکولاس دیوی؛ ترجمه: مسعود حسینی، داوود میرزایی، گلنار نریمانی، وحید غلامی پور فرد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: ققنوس,
چکیده :
رشته فلسفی زیبایی شناسی تا سال ۱۷۳۵ نامی نداشت. در این زمان بود که آلکساندر گوتلیب باومگارتن (1) در بیست و یک سالگی در رساله استادی خود در دانشگاه هاله، تعبیر استتیک / زیبایی شناسی را به معنای با دانش ناظر به امور محسوس و متخیل باب کرد. اما نام گذاری باومگارتن روی این حوزه، به تعبیری، غسل تعمیدی دیرهنگام بود: از آن زمان که افلاطون در جمهور ارزش تعلیمی صور متعددی از هنر را زیر سوال برد و ارسطو در پاره های به جامانده از بوطیقای خویش اجمالا از آن ها دفاع کرد، زیبایی شناسی بی آن که نامی داشته باشد بخشی از فلسفه بود. به بیان مشخص، افلاطون زبان به اعتراض گشوده بود که هنرها از حیث شناختی بی مصرف اند و جز بده بستان تصاویر خشک و خالی امور جزئی، به جای حقایق کلی، کاری نمی کنند؛ اما ارسطو از هنرها در برابر اتهام افلاطون دفاع کرده استدلال کرد که دقیقا هنر، یا دست کم شعر، است که حقایقی کلی را به آسانی و به صورتی فهم پذیر بیان می کند، برخلاف، مثلا، تاریخ که سر و کارش با واقعیات جزئی است و بس. این کتاب برگرفته است دایره المعارف فلسفه ی استفورد است. دایره المعارف فلسفه استنفورد (SEP) یک دایره المعارف آنلاین فلسفه را با انتشار مقالات اصلی فلسفه که به صورت رایگان برای کاربران اینترنت قابل دسترسی است، ترکیب می کند. توسط دانشگاه استنفورد مننشر شده است. هر مدخل توسط یک متخصص در این زمینه، از جمله اساتید بسیاری از موسسات دانشگاهی در سراسر جهان نوشته شده است.نویسندگانی که در دایره المعارف مشارکت دارند به دانشگاه استنفورد اجازه انتشار مقالات را می دهند، اما حق چاپ آن مقالات را حفظ می کنند.
نقد عقل محض [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
کانت؛ مترجم: پل گایر، آلن وود
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Cambridge: Cambridge university of press,
چکیده :
سنجش خرد ناب یا نقد عقل محض یا نقد اول نخستین کتاب از سه‌گانهٔ فلسفه انتقادی از ایمانوئل کانت است که اولین‌بار در سال ۱۷۸۱ چاپ شد. این کتاب مهم‌ترین اثر کانت است و دربارهٔ ویژگی‌های عقل و توان آن در شناخت متافیزیک است. کتاب شامل بخش هایی نظیر حسیات استعلایی و منطق استعلایی است، بخش دوم در برگیرنده تحلیل استعلایی و دیالکتیک استعلایی است.
آسمان پر ستاره و قانون اخلاقی درون
نویسنده:
پل گایر، جهانداد معماریان
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
هنر در خدمت روشنگری/ پُل گایر، ترجمه: سیدجواد فندرسکی
نویسنده:
پُل گایر، جواد فندرسکی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
  • تعداد رکورد ها : 6