جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
محبت و دوستی در کلام امام علی (ع)
نویسنده:
محمدرضا عسکری پوراودرجی، حسین هاشم نژاد، رضازاده، محمدرضا عسکری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
در باب اهمیت محبت در حدیثی از امام باقر (ع)وارد شده است که دین چیزی جز محبت نیست. اکثر فلاسفه متألهین و عرفای شامخین هم محبت را اساس همه حرکت ها؛ تکامل ها و کنش ها در عالم هستی می دانند. از طرف دیگر محبت اکسیری است که به هر مجموعه انسانی اضافه شود؛ موجب صلاح و تعالی آن خواهد شد. محبت در تربیت؛ مدیریت؛ رابطه زمامدار با مردم و بالعکس فوق العاده دارای آثار مثبت است. محبت تعریف شده است به :« حالتی است که در دل یک موجود ذی‌شعور، نسبت به چیزی که با وجود او ملایمت و با تمایلات و خواسته‌های او تناسبی داشته باشد، پدید می‌آید. و در اصطلاح اهل معرفت محبت عبارت است از: «غلیان دل در مقام اشتیاق به لقاء محبوب » اهل معرفت، محبت را از فروع اراده می‌دانند که خود صفتی از صفات خداوند متعال است که در انسان هم به تبع روح خدایی در حد اعلی ظهور و تجلی کرده است. میل؛ ولع؛ صبابه؛شغف؛ هوی؛ غرام؛ حب؛ ودّ؛ عشق را گاهی جزو مراتب محبت و گاهی از جمله اقسام محبت دانسته اند. همچنین حبّ به محسوسات؛ وهمیات و امور خیالی؛ و حب به معقولات را هم از جمله اقسام محبت تلقی کرده اند. رابطه علیت بین دو علت و معلول دارای شعور؛ کمال جویی؛ زیبایی جویی؛ لذت طلبی؛ سنخیت بین محب و محبوب؛ احسان؛ امیال و مبادی زیستی غریزی(هورمونهای جنسی)؛از جمله منشاء های محبت هستند.معرفت محب به محبوب اصلی ترین مبنای محبت است که بدون آن محبت فعلیت پیدا نمی کند.محبت در تعلیم و تربیت و مدیریت و حکومت نقش بسیار مهمی دارد. اگر تربیت؛ مدیریت و حکومت بر اساس دوستی و محبت شکل بگیرد بسیاری از مشکلا جوامع بشری حل خواهد شد. بعد از محبت به معنای عام؛ دوستی و رفاقت ، آشنایی توأم با مهر و محبت و ارتباط عاطفی دو تن با یکدیکر است.حضرت علی7دوست را این طور تعریف می‌کند: «دوست انسانی است که همان خودت است جز آنکه غیر توست»اقسام رفاقت ها؛ اخلاق بین دوستان؛ دوستان مطلوب ونامطلوب؛و... از جمله محورهای مورد بحث در این پژوهش هستند. کلمات کلیدی:محبت؛مودّت؛رفاقت؛صمیمیت؛معرفت؛زیبایی جویی؛لذت طلبی؛ کمال جویی؛احسان
مدیریت اجتمایی در نظام مهدوی
نویسنده:
محمدتقی فلاح مهرابادی، محمودی گلپایگانی، رضازاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
دردستورات اسلامی خصوصا قرآن کریم وکتاب شریف نهج البلاغه امیرالمومنین(ع) و روایات اهل البیت: به نکات ظریف مدیریت اجتماعی در نظام مهدوی اشاره شده، لذا این کلمات گهربار برای کل مسلمین بعنوان سرمایه ای عظیم بوده وپیوسته این بیانات ما را با نحوه مدیریت اجتماعی آن حضرت آشنا و جهت زمینه سازی آن دوران هدایت می نماید. در این نوشته سعی شده است ضمن بیان ضرورت مدیریت ازدیدگاه اسلام وتبین ویژگیهای شایسته یک مدیر از نظر اسلام با تأکید بر آیات و روایات به تبیین مدل مدیریت عادلانه مهدوی در همه ابعاد فردی و اجتماعی، اخلاقی و سازمانی، درونی و بیرونی، اقتصادی و سیاسی، مادی ومعنوی، پرداخته و به معیارهایی مانند شایسته سالاری، فراوانی اقتصادی، امنیت، آبادانی، معنویت، پیشرفت، خدمت، عدالت اجتماعی، بسط علم وآگاهی، رشد وتعالی همه جانبه توسعه چند بعدی که در سایه ترکیب عالی عدالت و مدیریت اجتماعی در حکومت آن حضرت پدید می آید اشاره نماییم. طبق وعده های وحیانی ومعصومانه، مدینه فاضله مهدوی سرانجام تشکیل خواهد شد وانتظار بشریت به پایان می رسد. کلیدواژه: مدیریت، اجتماع، نظام مهدوی
بررسی ماهیت رشوه آسیب های اجتماعی و اقتصادی و راهکارهای اصلاحی ان از منظر قرآن و سنت
نویسنده:
مهدی کرمی، محمودی گلپایگانی، رضازاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
چکیده رشوه یکی از قدیمی ترین جرائم بشری است که قبل از اسلام هم به عنوان جرم، در جوامع و ملل مختلف مطرح بوده و پس از ظهور اسلام نیز، در سیر? عملی و قولیِ ائمه معصومین ( علیهم السلام) مبارزه با این پدیده، مورد توجه جدی قرار گرفت. و احادیث و روایات فراوانی در ذم این عنصر پلید، از سوی معصومین عنوان شد. و به تبع فقهاء نیز در این زمینه به تحلیل و بررسی پرداختند. و با استناد به ادله اربعه حکم به حرمت پرداخت و اخذ رشوه نموده اند. و علاوه بر مورد حکم و قضاوت، رشوه را در غیر مورد حکم هم جاری دانسته و عمومیت آن را نسبت به اموال و موارد غیر مالی از قبیل افعال و اقوال پذیرفته اند. اما در تشخیص موضوع رشوه هر کدام نظریات متفاوتی ابراز داشته اند و نتوانسته اند یک تعریف جامعی از آن ارائه کنند. از این رو، نگارنده در این نوشتار نظرات فقهاء و حتی لغویین را در این زمینه ذکر کرده تا از مجموع این نظریات معنای آن مشخص شود. و از طرفی پیدایش و افزایش رشوه در جامعه، معلول عوامل متعددی است و از جمله معضلاتی است که دارای مفاسد و آسیبهای اجتماعی و فردی فراوانی می باشد، که می توان با شناخت تفصیلی این عوامل و آسیبها، راهکار هایی علمی و عملی برای رهایی از این معضل ارائه نمود. نگارنده با بررسی این عوامل، و همچنین آسیبهای فردی و اجتماعی ناشی از رشوه، راهکارهایی را ازآموزه های دینی و نظرات دانشمندان برای مهار این جرم ارائه نموده که بیشتر آنها جنبه پیشگیری دارند، زیرا پیشگیری همواره مقدم بر درمان است.
  • تعداد رکورد ها : 3