جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
با معنا زیستن: معنای انسانی در جهانی خاموش [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
تاد می
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Chicago: The University of Chicago Press ,
چکیده :
دوستی روایت می‌کرد که شبی دیرهنگام در مترو، متوجه شده که مرد بغل دستی‌اش با غضب و نفرت به زنی نگاه می‌کند که چند متر آن‌طرف‌تر روی صندلی واگن نشسته‌است: «بلند شدم و کتاب به دست روبروی مرد ایستادم و مانع دیدش شدم. این کار را آن‌قدر ادامه دادم تا زن به ایستگاه مقصدش رسید و پیاده شد.» آن دوست از این کار شعف عجیبی داشت. گویی معنایی را یافته و به چیزی ارزش داده بود: ایستادن برابر شر، برای دفاع از حضوری انسانی! خاطره‌ای که «تاد می» در مقدمه‌ی کتاب «بامعنا زیستن» از تجربه‌ی نوجوانی‌اش در مترو و احساس پوچی و بی‌معنایی عمیق آن روزش شرح می‌دهد، اهمیت خاطره‌ی این دوست را دوچندان کرد؛ اگر تاد می در آن روز در مترو با وضعیتی شبیه وضعیت آن دوست روبرو شده‌بود، باز هم با احساس بی‌معنایی روبرو می‌شد؟ یا اینکه معنای زندگی، به تمامی درون خود زندگی، همه‌ی لحظاتش و تک‌تک آن رخدادهای هنوز نیامده‌اش حضور دارد و هرآن در فرمی منحصر به خود ما نمود می‌یابد. یا در تعبیری البر کامویی «ما باید در دل بی‌اعتنایی عالم زندگی کنیم، یا به بیان بهتر، در دل تقابل همیشگی‌ نیازمان به معنا و خاموشی دائمی عالم.» به درستی و دقیق نمی‌توان گفت، اما می، این فیلسوف و جستارنویس آمریکایی، در کتاب کوچک و راهگشایش «بامعنا زیستن: معنای انسانی در جهانی خاموش» به سیاقی سراسر جست‌وجوگرانه بر پایه‌ی شناخت و شهود، سعی کرده راهی بیابد، برای اندیشیدن به آنچه زندگی را بامعنا می‌سازد!
با معنا زیستن: معنای انسانی در جهانی خاموش
نویسنده:
تاد می؛ ترجمه: فریده گوینده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: لگا,
چکیده :
دوستی روایت می‌کرد که شبی دیرهنگام در مترو، متوجه شده که مرد بغل دستی‌اش با غضب و نفرت به زنی نگاه می‌کند که چند متر آن‌طرف‌تر روی صندلی واگن نشسته‌است: «بلند شدم و کتاب به دست روبروی مرد ایستادم و مانع دیدش شدم. این کار را آن‌قدر ادامه دادم تا زن به ایستگاه مقصدش رسید و پیاده شد.» آن دوست از این کار شعف عجیبی داشت. گویی معنایی را یافته و به چیزی ارزش داده بود: ایستادن برابر شر، برای دفاع از حضوری انسانی! خاطره‌ای که «تاد می» در مقدمه‌ی کتاب «بامعنا زیستن» از تجربه‌ی نوجوانی‌اش در مترو و احساس پوچی و بی‌معنایی عمیق آن روزش شرح می‌دهد، اهمیت خاطره‌ی این دوست را دوچندان کرد؛ اگر تاد می در آن روز در مترو با وضعیتی شبیه وضعیت آن دوست روبرو شده‌بود، باز هم با احساس بی‌معنایی روبرو می‌شد؟ یا اینکه معنای زندگی، به تمامی درون خود زندگی، همه‌ی لحظاتش و تک‌تک آن رخدادهای هنوز نیامده‌اش حضور دارد و هرآن در فرمی منحصر به خود ما نمود می‌یابد. یا در تعبیری البر کامویی «ما باید در دل بی‌اعتنایی عالم زندگی کنیم، یا به بیان بهتر، در دل تقابل همیشگی‌ نیازمان به معنا و خاموشی دائمی عالم.» به درستی و دقیق نمی‌توان گفت، اما می، این فیلسوف و جستارنویس آمریکایی، در کتاب کوچک و راهگشایش «بامعنا زیستن: معنای انسانی در جهانی خاموش» به سیاقی سراسر جست‌وجوگرانه بر پایه‌ی شناخت و شهود، سعی کرده راهی بیابد، برای اندیشیدن به آنچه زندگی را بامعنا می‌سازد!
مرگ
عنوان :
نویسنده:
تاد می؛ ترجمه: رضا علیزاده
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: گمان,
مرگ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
تاد می
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Acumen Publishing,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ترجمه ماشینی: این واقعیت که ما خواهیم مرد، و مرگ ما ممکن است در هر زمانی رخ دهد، تمام زندگی ما را فرا گرفته است. راه های زیادی برای اندیشیدن و مقابله با مرگ وجود دارد. با این حال، در میان این راه ها، تعداد زیادی از آنها تلاش برای فرار از چنگال آن است. تاد می در این کتاب به دنبال مقابله با مرگ در قدرت خود است. او این احتمال را در نظر می گیرد که مرگ فانی ما پایان زندگی ما باشد و می پرسد که این ممکن است چه معنایی برای زندگی ما داشته باشد؟ چه درس هایی می توانیم از مرگ و میر خود بگیریم؟ و چگونه ممکن است ما به عنوان موجوداتی زندگی کنیم که می میرند و می دانند که قرار است بمیریم؟ اولی معتقد است که مرگ یک شر نیست، یا حداقل اینکه جاودانگی بسیار بدتر از مردن است. دومی معتقد است که مرگ واقعاً یک شر است و هیچ گریزی از این واقعیت وجود ندارد. می نشان می دهد که اگر قرار است با مرگ زندگی کنیم، باید این دو دیدگاه را در کنار هم نگه داریم. همگرایی آنها زیبایی و تراژدی را برای زندگی ما به ارمغان می آورد. و مهمتر از آن، زندگی خود را با در نظر گرفتن اجتناب ناپذیر بودن مرگمان زندگی کنیم. او استدلال می‌کند که در پایان، این دقیقاً اقتضای زندگی ما است که باید درک شود و باید در ساعت‌ها یا سال‌هایی که برای هر یک از ما باقی می‌ماند جمع شود، تا بتوانیم هر لحظه را طوری زندگی کنیم که گویی یک لحظه پیوندی به آینده ای مبهم و در عین حال شاید تنها پیوندی که برای ما باقی مانده است.
مرگ [تاد می]
عنوان :
نویسنده:
تاد می؛ مترجم : رضا علیزاده؛ ویراستار: سونا انزابی‌نژاد
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
تهران - ایران: گمان,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
ساده ترین و معمول ترین راه برای خلاص شدن از کابوسِ مرگ فکر نکردن به آن است. اما مرگ را نه می توان علاج کرد و نه کنترل. این واقعیت که ما خواهیم مرد و اینکه مرگ هر لحظه می تواند سر برسد بر کل زندگی ما سایه افکنده است. راه های زیادی برای اندیشیدن دربارهٔ مرگ و کنار آمدن با آن هست که البته خیلی از آنها تلاشی است برای گریز از آن. اما تاد می در این کتاب می خواهد با مرگ با تمام قدرت آن رویارو شود. او با فرض اینکه مرگ پایان زندگی ماست می پرسد این مسئله چه معنایی در زندگی ما دارد؟ چطور می توانیم همچون موجوداتی که خواهیم مرد و می دانیم که خواهیم مرد زندگی کنیم؟ می با مروری بر آموزه های ادیان مختلف، اندیشه های فیلسوفان و نویسندگانی از عصر باستان تا دوران مدرن و نیز با شرح تجربه های شخصی اش می کوشد به این پرسش ها پاسخ دهد. او دو رویکرد متفاوت نسبت به مرگ را با هم پیوند می دهد. اولی رویکردی است که مرگ را شر نمی داند یا دست کم نامیرایی را بدتر از مردن می داند و دومی رویکردی است که می گوید مرگ شر است اما گریزی هم از آن نیست. می نشان می دهد که اگر بخواهیم به رغم واقعیت مسلم مرگ زندگی کنیم، باید این دو دیدگاه را با هم بیامیزیم. تلفیق آنها هم زیبایی و هم غمی به زندگی ما می دهد که درهم تنیده اند. به هر حال واقعیت این است که برای همهٔ ما مواجه شدن با مرگ خودمان دشوار است. اگر این دشواری را درک کنیم، اگر به جای متوسل شدن به توهّم یا گریز با آن رودررو شویم، شاید بتوانیم از نیروی مرگ کمک بگیریم تا از خودمان چیزی بسازیم که افسوسی برایمان باقی نماند.
Between genealogy and epistemology : psychology, politics, and knowledge in the thought of Michel Foucault
نویسنده:
Todd May
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Pennsylvania State University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: میشل فوکو شکل جدیدی از تفکر و گفتمان سیاسی را معرفی کرد. او به‌جای جستجوی درک وحدت‌های بزرگ دولت، اقتصاد یا استثمار، سعی کرد کارکردهای خرد سیاسی زندگی روزمره را که اغلب وحدت‌های بزرگ‌تر را پایه‌گذاری کرده‌اند، کشف کند. او به‌ویژه به این موضوع توجه داشت که چگونه خود را از نظر روان‌شناختی درک می‌کنیم، و بنابراین به این موضوع که چگونه دانش روان‌شناختی توسعه یافته و به عنوان حقیقت پذیرفته شده است. در طول نوشته‌هایش، او شجره‌نامه‌ای از روان‌شناسی را توسعه داد، روایتی از روان‌شناسی به‌عنوان یک عمل توسعه‌یافته تاریخی قدرت. مشکلی که چنین روایتی برای بسیاری از فلسفه های سنتی مطرح می کند این است که نقد فوکو از مفاهیم روانشناختی در نهایت نقد ایده ذهن به عنوان یک مفهوم هستی شناختی بی طرف سیاسی است. به این ترتیب، همه اشکال مبناگرایی سوبژکتیو را از نظر سیاسی مشکوک می‌سازد، و سپس توجیه معرفت‌شناختی نوشته‌های خود فوکو زیر سؤال می‌رود. تاد می با تکیه بر نوشته‌های فیلسوفان انگلیسی-آمریکایی مانند ویلفرد سلرز و لودویگ ویتگنشتاین، این ایده را رد می‌کند که نقد فوکو از دانش، و به‌ویژه دانش روان‌شناختی، خود را تضعیف می‌کند. ادامه مطلب...
  • تعداد رکورد ها : 6