جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
چيستي علم حضوري و کارکردهاي معرفت شناسي آن
نویسنده:
‫يوسف کوديور
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، معاونت پژوهشي، دفتر تبليغات اسلامي,
چکیده :
‫اين نوشتار، ضمن اشاره به يکي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين تقسيمات علم، يعني انقسام آن به علم حضوري و حصولي، و نيز بررسي چيستي علم حضوري؛ به کاربردهاي آن در معرفت‌شناسي و حل مشکلات موجود در علم حصولي؛ پرداخته و ديدگاه‌هاي تجربه گرايان، انسجام گرايان و پراگماتيست‌ها در زمينه رسيدن به معرفت واقعي نقد و ارزيابي شده است. نويسنده در اين اثر، ديدگاه‌هاي فلاسفه مسلمان را بر خلاف فلاسفه غرب در مورد مطابقت معرفت با واقع، بر اساس کاربردهاي علم حضوري شرح و بررسي کرده و مباحث مهم خطاناپذيري و کارايي آن را در بديهيات هم از ناحيه تصورات، تصديقات و معقولات ثانويه تحليل نموده است تشريح بازگشت دادن امور غير يقيني، به امور يقيني، تبيين برخي از نقش‌هاي مهم علم حضوري در قلمرو دين، اخلاق و عرفان دنباله مباحث پيشين مي‌باشد. نويسنده نخست کلياتي از تحقيق ارائه نموده و مفهوم علم حضوري، اقسام علم، معناي معرفت شناسي و روش‌هاي آن را مطرح کرده و سپس به تفسير مفهوم علم حضوري و ديدگاه‌هاي فلاسفه مسلمان در ماهيت آن پرداخته است. اشاره به نتايج علم حضوري و ويژگي‌هاي آن، مصاديق و اقسام علم حضوري، ملاک علم حضوري و چالش‌هاي آن، شرح دوگانگي همه علوم حصولي و وجودشناسي علم حضوري، کارکردهاي علم حضوري در معرفت شناسي از جمله مطالبي است که بحث و بررسي شده‌اند. نويسنده در ادامه، مباحث ارجاع تصديقات به علم حضوري، ارجاع غير بديهيات به بديهيات، بازگشت بديهيات به علوم حضوري، خطاناپذيري علوم حضوري، ارجاع اکثر يا همه مفاهيم ثانويه فلسفي علوم حضوري، برگرفته بودن تمام يا اکثر معقولات ثانيه فلسفي از علوم حضوري را تبيين نموده و کارايي علم حضوري در مسايل فطري، ديني، اخلاقي و عرفاني و کاربرد اين علوم در خداشناسي را از جمله اين کاربردها عنوان کرده است. طرح برخي از اشکالات موجود در اين زمينه و پاسخ به آن‌ها مباحث پاياني اين نوشتار را تشکيل مي‌دهند.
  • تعداد رکورد ها : 1