جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
هستي‌شناسي و معرفت‌شناسي قضايا در انديشه منطق‌دانان و فيلسوفان مسلمان
نویسنده:
‫سيدقطب هاشمي‌نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
‫قم : ‫مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي، جامعة المصطفی العالمیة,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
‫در اين تحقيق قضايا از دو جهت بررسي شده است: يکي از جهت وجودي و فلسفي، و ديگري از نقطه نظر معرفتي. از حيث وجودي، همه قضايا در ظرف ذهن انسان موجودند؛ لذا وجود ذهني دارند. هستي آنها همچون هستي نفس انساني، هستي رابط و عين ربط است. از حيث معرفتي نيز هر قضيه صادقي حکايت از واقعيتي مي‌کند. البته معيار صدق قضاياي نظري ارجاع آنها به بديهيات است؛ به گونه‌اي که بتوان آن را، هم از نظر محتوا و هم از نظر صورت و شکل استدلال، به بديهيات بازگرداند. اما در باره معيار صدق قضاياي بديهي دو ديدگاه وجود دارد: بداهت و ارجاع بديهي به علم حضوري. نگارنده با پيش‌فرض قرار دادن اين مطالب، پايان‌نامه خود را در دو بخش تدوين نموده است: هستي‌شناسي قضايا و معرفت‌شناسي قضايا. در بخش اول قضيه را تعريف کرده و چيستي و مفاد آن را از ديدگاه فيلسوفان مختلف ارزيابي کرده است. پس از آن، به هستي‌شناسي آن پرداخته و يادآور مي‌شود که اصل وجود قضيه نياز به اثبات ندارد؛ چرا که تصديقي بديهي به شمار مي‌رود و تصديق به وجود قضيه، قضيه‌اي وجداني است. پس از التفات به بداهت وجود قضيه، جايگاه آن را در تقسيمات اوليه وجود بررسي مي‌کند و آن را وجودي رابط معرفي مي‌کند. در ادامه قضيه را به حمليه و شرطيه تقسيم کرده و به تبيين اجزاي قضيه حمليه مي‌پردازد. برخي از علماي دانش منطق، قضيه حمليه را داراي دو جزء، بعضي داراي سه جزء و عده‌اي ديگر داراي چهار جزء مي‌دانند؛ ولي عموم منطق‌دانان قضيه را داراي سه رکن مي‌دانند: موضوع، محمول و رابط. نگارنده نيز بر پايه همين نظريه، به هستي‌شناسي اجزاي قضيه مي‌پردازد. قضيه حمليه خود از جهت کميت شمول حکم، به شخصيه، طبيعيه، مهمله و محصوره و از جهت ديگر به حقيقيه، خارجيه و ذهنيه تقسيم شده است و قضيه شرطيه نيز به متصله و منفصله تقسيم شده است. البته بسياري از منطقيان تلاش مي‌کنند قضاياي شرطيه را به حمليه برگردانند. در بخش دوم به دو مسئله مهم «چيستي صدق» و «معيار صدق» پرداخته است و از آنجا که صدق و کذب فرع معناداري قضايا مي‌باشد، ديدگاه‌هاي رايج در اين باره مطرح شده و نظريه‌هاي بسياري از فيلسوفان اسلامي و غربي درباره معرفت‌شناسي قضايا بررسي و نقد شده است.
  • تعداد رکورد ها : 1