جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور پدیدآورندگان
>
دهقانی, راضیه
جستجو در
عنوان
پدیدآورنده
توصیفگر
موضوع
ناشر
زبان
نوع منبع
رشته تحصیلی
مقطع تحصیلی رساله تحصیلی
تاریخ
محل
جستجو در متن
همه موارد
برای عبارت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 1
عنوان :
نسبیت گرایی در مدل لائودن از عقلانیت علمی
نویسنده:
پدیدآور: راضیه دهقانی ؛ استاد راهنما: مهدی دهباشی ؛ استاد مشاور: رضا صادقی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
فهرست نوشتهها
فهرست منابع فارسی
فهرست منابع انگلیسی و زبانهای دیگر
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
چکیده :
مساله عقلانیت علم موضوعی است که همواره مورد توجه فیلسوفان علم است و همه سعی در ارائه مدلی برای عقلانیت علم بودهاند که براساس آن امکان داوری و ارزیابی نظریههای علمی را بدست آورند. اما در این میان لاری لائودن در واقع با دو رویکرد کاملاً متفاوت به علم و تاریخ و فلسفه آن مواجه بود. یک رویکرد میکوشید واقعگرایی و تقرب به ساختار واقعی جهان را هدف پژوهشهای علمی معرفی کند و راه رفته علم را در بازسازیهای عقلانی از آن بازنماید و به این ترتیب عقلانیت نهفته در آن را آشکار نماید. رویکرد دوم ، برعکس، میکوشید نشان دهد که چندان عقلانیتی در تاریخ علم وجود ندارد و تحولات تاریخی بهگونهای است که نه می توان آنها را بازسازی عقلانی کرد و نه میتوان بهطور قاطع پیشرفت را به آن نسبت داد. در این میان لائودن میکوشد که ارزشهای هر دو رویکرد ، عقلانیت علم و پیشرفت آن از یک سو، و پذیرش نقش پارادایمها و جامعهشناسی علم از سوی دیگر ، را حفظ کند. وی نه تفسیر پوزیتیویستها و پوپریها از عقلانیت علمی را میپذیرد و نه نسبیتگرایی تاریخی کوهن و نه به هرجومرجطلبی معرفتشناختی فایرابند تن در میدهد. لائودن در پی ارائه مدلی از عقلانیت است که تغییر و دگرگونیهای نظریههای علمی، روششناسیها و اهداف علمی را امکانپذیر و عقلانی بنماید. لائودن ابتدا در کتاب « پیشرفت و مسائل آن» مدل سلسلهمراتبی را ارائه میدهد که طبق این مدل، اجماع عقلی در علم با توافق نظر در سه سطح مشخص میشود. اما ایراد جدی مدل سلسلهمراتبی در نبودن اهداف مشترک آشکار میشود. از این رو، لائودن در کتاب «علم و ارزشها» به جای مدل سلسلهمراتبی یک مدل شبکهای را پیشنهاد میکند که در آن نظریهها، اصول روششناختی و اهدافشناختی متقابلاً به یکدیگر وابستهاند و به این نتیجه رسید که هر یک از مراتب ارزشیابی در معرض تغییر قرار دارد و هیچ پله بالایی غیر قابل تغییر وجود ندارد. امتیاز مدل شبکهای بر مدل سلسلهمراتبی این است که این مدل، ارزیابی عقلی اهدافشناختی را امکانپذیر و تغییرات هر سه سطح را تبیین میکند.اما از نظر منتقدان چنین مدلی به سبب رد اصول و قواعد روششناختی ثابت علمی و پذیرش دگرگونی و تنوع در اهدافعلمی و وابسته دانستن تغییرات هر یک از سطوح به ملاحظات مربوط به سطوح دیگر سرانجامی جز نسبیتگرایی ندارد. کسانی مانند جان وارل در نقدی بر کتاب «علم و ارزشها» کوشید تا دوباره مدل سلسلهمراتبی را احیاء کند. از نظر وارل تنها جایگزین برای نسبیتگرایی همانا وضع اصول ثابت ارزیابی نظریه علمی است و بدون وجود یک روششناسی ثابت، دیدگاهی عینی برای داوری دربارهی پیشرفت علمی نخواهیم داشت.لائودن در پاسخ به این انتقادات مدعی است راه حل نسبیتگرایی این نیست که نشان دهیم معیارها و استانداردهای روششناختی از لحاظ تاریخی ثابت و تغییرناپذیر است. زیرا، او اساساً نسبیتگرایی را به ثبات یا دگرگونی و تنوع روششناسی مرتبط نمیداند. از نظر او آن چیزی که مستقیماً با ماهیت چالش نسبیتگرایی ارتباط دارد و میتواند از پس آن برآید، این است که نشان دهیم معیارهای روششناختی به رغم تنوع و دگرگونی تاریخی همچنان از توجیه مقبولی برخوردار است.بنابراین، اختلاف لائودن و مخالفان او بر سر چالش نسبیتگرایی است. لائودن این چالش را متوجه توجیه عقلانی اصول و قواعد روششناختی میداند، خواه آن اصول ثابت و یکسان باشند، خواه متغیر و متنوع. و دیدگاه طبیعتگرایی دستوری را برای توجیه اصول روششناسی پیشنهاد میکند. از دیدگاه مخالفان چنین توجیهی پاسخگوی چالش نسبیتگرایی نیست. زیرا اگر این چالش همان چیزی باشد که لائودن میپندارد، بنابراین بدون داشتن پایه و مبنایی ثابت، آزمون و مقایسه روششناختی از عینیت لازم برخوردار نخواهد بود و نتیجهای جز پذیرش نسبیتگرایی در پی نخواهد داشت. لائودن مدعی است که طبیعتگرایی دستوریاش میدان را برای توجیه معرفتی معیارهای روششناختی باز نگاه میدارد و به همین دلیل گرفتار نسبیتگرایی نمیشود. اما گویی این پاسخ لائودن به چالشهای نسبیتگرایانه ، مخالفان او را کاملاً خرسند نمیکند.کلید واژهها: لاری لائودن، فرا روششناسی ، عقلانیت سلسلهمراتبی، عقلانیت شبکهای، طبیعتگرایی دستوری.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 1
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید