جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
حسد از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
ملیحه رمزی خالصی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
چکیده حسد از دیدگاه آیات و روایات و آثار و پیامدهای آن » موضوع تحقیق می باشد. حسد به معنای آرزوی زوال نعمت از کسی است که سزاوار آن نعمت است و شخص حسود با آرزوی قلبی تلاش دارد، نعمت را، از فرد محسود از بین برود.حسد از گناهان قلبی و بیماری های کشنده روانی است که اگر درمان نشود، خسران دنیا و آخرت را در پی دارد. حسد مختص گروه خاصی نیست، بلکه هر انسانی ممکن است، مبتلا به این بیماری شود ولی اگر در زمان مناسب اقدام کند قابل پیشگیری و درمان است. این رساله با استناد به آیات و روایات سعی دارد، در حد توان در راه بهبود اخلاق فردی و اجتماعی افراد قدم بردارد . لذا در این نوشتار از کتاب های تفسیر از قبیل؛ تفسیر نمونه، تفسیر نور، تفسیر برهان و کتاب های اخلاقی مانند چهل حدیث امام خمینی (رحمت الله علیه)، اخلاق شبر و کتا بهای روایی مانند نه جالبلاغه، وسائل الشیعه و دیگر کتا بها استفاده شده است. رساله پیش رو در شش فصل تنظیم شده است: فصل اول: اهمیت جایگاه تحقیق حاضر فصل دوم: آشنایی با مفاهیم کلی فصل سوم: پرداختن به علائم حسد فصل چهارم: تاثیرات حسد فصل پنجم: معرفی عوامل حسد فصل ششم: راه پیشگیری و علاج حسد از نتایج تحقیق می توان به این موارد اشاره نمود: 1. در هنگام مواجهه با متنعم شدن دیگران، ممکن است حالتی برای انسان به وجود آید که خواستار زوال نعمت از وی شود یا این که زوال نعمت را نمی خواهد بلکه مثل و مانند آن نعمت را برای خود می خواهد. حالت اول که همان حسد است مذموم و نکوهیده است و حالت دوم که غبطه نامیده می شود، بسیار پسندیده است . چرا که باعث رشد و بالندگی افراد می شود. 2. برای حسد نشانه هایی است که مراجعه به آنها و آگاه شدن از آنها مانع ورود و یا پیشروی این مرض در وجود انسان می شود، چه بسا بهترین معیار شناخت این صفت خود شخص است که می تواند وجود این صفت را در نفس خود تشخیص دهد. 3. وجود صفات زشت در درون انسان یقینا دارای اثرات سوئی است که حسد از این اصل مستثنی نیست که خسران در دنیا و آخرت را دربر دارد. 4. از آنجایی که هر معلولی علتی دارد، باید دانست که وجود این صفت در درون انسان نیز دارای علتی است که مه م ترین علت کبر و خود بزرگ بینی است تا انسان خود را برتر از دیگران نداند، نمی تواند آروزی زوال نعمت از دیگران را داشته باشد. 5. پیشگیری بهتر از درمان ا ست، انسان با کسب آگاهی نسبت به صفات رذیله می تواند مانع ورود آنها در فضای نورانی تن شود، اما یکی از بهترین راه های درمان این مرض، این است که انسان ایمان داشته باشد، هر چه خداوند می خواهد به نفع و مصلحت انسان است و بداند که خداوند همیشه خیر بندگانش را می خواهد.
  • تعداد رکورد ها : 1