جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
جستجو در برای عبارت
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
سفره قرآنی: تأثیرات غذا بر جسم انسان از منظر قرآن
نویسنده:
زینب درودی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد بحث تغذیه و آثار آن بر سلامت انسان از نظر قرآن است. یکی از اصول حقیقی و روشن در زندگی همه ی انسان ها، سلامت جسم و روان است که این از بزرگ ترین و گران بهاترین موهبت های الهی است. به همین خاطر خداوند از سر لطف برای بندگان خود نعمت های طیّب نازل نموده تا انسان ها از این نعمت ها، طبق طبع و مزاج خود بهره بگیرند، و همچنین با رعایت آداب غذا خوردن سلامتی خود را تضمین نمایند. البته درصد بیشتر سلامت جسم و روان انسان بستگی به دوران جنینی وی دارد. بدین منظور، که اگر مادر در دوران بارداری برای تغذیه ی خود اهمیت بیشتری قائل شود؛ و از تمامی مواد غذایی مورد نیاز، جنین استفاده کند و همچنین از گناه کردن به خصوص غیبت که در واقع خوردن گوشت مردار به شمار می رود، دوری کند، نه تنها در تربیت فرزند خود موفق خواهد بود، بلکه فرزندی سالم و دارای چهره ای زیبا خواهد داشت. مورد دیگری که سلامت انسان را در بزرگسالی تأمین می کند ،اولین غذایی است که مصرف می کند، و آن شیر مادر است، که دارای فواید بسیار از جهات مختلف، هم برای نوزاد و هم برای خود مادر می باشد. بعد از دوران شیر خوارگی مصرف انواع میوه جات و سبزیجات و فرآورده های حیوانی شروع می شود، که هریک از این مواد غذایی دارای خواص و ارزش غذایی متفاوتی می باشند. از جمله مواد غذایی که در قرآن به آن ها اشاره شده است؛ انواع میوه جات مانند: اَنار، انجیر، انگور، ترنج، خرما، زیتون، موز و سبزیجات نیز مانند: پیاز، خیار، ریحان، زنجبیل، سیر، عدس،کدو، گندم، لؤلؤ و مرجان، ترنجبیل و گزانگبین و همچنین از عسل به عنوان ماده ای مغذّی نیز یاد شده است. در ادامه به بحث در مورد گوشت های حلالی پرداخته ایم که در قرآن از آن ها نام برده شده است از جمله: گوشت بز، بلدرچین، شتر، گاو، ماهی، مرغ، میگو و گوشت های حرام مثل: گوشت مردار، گوشت های بدون ذبح شرعی و گوشت خوک. البته با توجه به مقتضای زمان و روی آوردن به غذا های آماده، نیاز به بررسی در مورد فواید و مضرات فرآورده های گوشتی از جمله سوسیس و کالباس و... واجب دانسته می شود. مواد خوراکی، چه گیاهی و یا گوشتی بر جسم و روان مصرف کنندگان خود تأثیرات بسزایی دارند. که در مورد خواص درمانی هر یک از میوه ها و دیگر خوراکی های قرآنی در کتاب های مختلفی به خصوص کتب تفسیری مثل: تفسیر نور، نمونه، نورالثقلین، مجمع البیان و ... و همچنین کتب روایی از جمله بحار الانوار و وسائل الشیعه روایات بسیاری داریم که مهم ترین روایات را در این مجموعه گردآوری کرده ام. کتاب های دیگری نیز از جمله طب النبی و طب الرضا و کتاب هایی که پزشکان آن ها را نگاشته اند استفاده شده و از سایت های مختلف نیز بهره برده ام، با بررسی این کتاب ها به این نتیجه رسیدم که زمانی انسان می تواند به عبادت معشوق خود بپردازد که روح و جسم سالم داشته باشد و آنانی که دوستدار سلامتی هستند، باید به تغذیه ی خود اهمیت زیاد قائل شوند. واژگانی که در این مجموعه به کار رفته اند از این قرار است.
 بررسی سنت ابتلاء از دیدگاه آیات و روایات
نویسنده:
زینب قربانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
موضوع مورد بحث سنت ابتلاء از دیدگاه آیات و روایات است. هدف از این تحقیق گردآوری مطالبی منسجم در مجموعه کوچک است که در اثر کم توجهی به چنین مسئله مهمی ضرورت تحقیق درباره آن بیش از پیش احساس می شد. ابتلاء در لغت به معنای کشف کردن و آزمودن است. تا انسان در بوته آزمایش قرار نگیرد، برای نیل به مراحل بالاتر جوهر لازم را به دست نمی آورد. امتحان سنت دایمی خداوند است که فضایل درونی و نهفته انسان از رذایل و خبائث متمایز می گردد و با امتحان مؤمن از کافر و منافق جدا می شود. امتحان الهی به دلیل کشف مجهول نیست، خداوند به همه چیز علم دارد بلکه او انسان ها را می آزماید تا آنها ، آنچه را در درون دارند به مرحله ظهور برسانند چرا که خداوند براساس علم خود به آنها کیفر نمی دهد بلکه پاداش و عقاب بر طبق عمل انسان هاست. هر کس در امتحانات الهی پیروز شود آثار فراوانی از آن خود خواهد کرد انسان با قدرت انتخاب خود سرنوشتش را رقم می زند اگر اجبار در کار بود امتحان و ابتلاء خداوند معنا نداشت ، هرکس ایمانش بالا باشد بلای او نیز شدید خواهد بود. بنابراین ابتلاء از سنت های قطعی الهی است و شکیبایی در این فضای ناگوار ضرورتی اجتناب ناپذیر است. مطالب در هفت فصل گنجانده شده است. فصل اول : مفهوم شناسی ، فصل دوم : فلسفه ابتلاء در آیات و روایات ، فصل سوم : ابزار ابتلاء ، فصل چهارم : آزمایش شدگان ، فصل پنجم : عکس العمل انسان ها در برابر بلاها، فصل ششم : آثار ابتلاء ، فصل هفتم : پاسخ به شبهات نوع منابع استفاده شده عمدتاً کتب لغوی مقاییس اللغ? ، تفاسیر قرآن و کتب روایی می باشد. روش تحقیق به اعتبار نوع توسعه ای و کاربردی به اعتبار موضوع ، دینی ، به اعتبار ماهیت ، توصیفی و روش جمع آوری مطالب کتابخانه ای می باشد. کلید واژه ها : ابتلاء ، تمحیص ، امتحان
 امانت داری از دیدگاه قرآن و سنت
نویسنده:
فاطمه علی اکبری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
« امانتداری از دیدگاه قرآن و سنت و آثار و پیامدهای فردی – اجتماعی آن» می باشد. در ضرورت آن همین بس که؛ امانتداری درجامعه متضمن اعتماد است و اعتماد ضامن آرامش. پس عدم امانتداری مخالف آرامش اجتماعی در جوامع بشری است که این خود از مهمترین موضوعات جامعه شناختی می باشد. این نوشته که به منظور احیاء رسم امانت داری در جامعه و برچیده شدن خیانت از آن می باشد، برگرفته از تفاسیر و کتابهای معتبر و منابع روایی موثق است که از باب مثال می توان، تفسیر نمونه و المیزان و کتابهایی هم چون بحار الانوار، وسائل الشیعه، اصول کافی و منابع روایی مانند نهج البلاغه و نهج الفصاحه را نام برد. این نوشتار شامل چهار بخش می باشد که در آن ابتدا به معنی و مفهوم امانت و جایگاه آن در قرآن و روایات اشاره شده و در ادامه به مباحثی از قبیل: اقسام امانت ، آسیب شناسی آن، انگیزه ها و پیامدهای امانت، انسان امین ، داستانهایی در امانت و خیانت، شیوه پاسداری رسولان امین از امانت الهی، انسانی که باید بشویم، احکام فقهی امانت می پردازد. نتایجی که از این تحقیق به دست می آید در ابتدا جایگاه و موقعیت برگزیده انسان را نزد خداوندمتعال نشان می دهد چرا که تنها اوست که حامل امانت الهی گشته است و از طرفی به ما می فهماند که امانت از واجبات و ضروریات زندگی فردی و اجتماعی است به طوری که عدم رعایت آن از سوی افراد جامعه زمینه ساز مشکلات و مفاسد زیادی می شود. پیشنهاد من این است که امانت باید در جامعه نهادینه شود تا به عنوان یک فرهنگ و ارزش تلقی شود که راه کارهای آن در قسمت پشنهادها ارائه خواهد شد.
  • تعداد رکورد ها : 3